^Wróć na górę
  
  
  
Get Adobe Flash player

BIP

Wychowanie do wartości

Dziennik elektroniczny

Stacja meteo

Dołącz do nas

ePUAP

Bierzemy udział w:

Afryka, czyli nie tylko Egipt

Dzień czwarty półkolonii miał za temat Afrykę, jej przyrodę: krajobrazy, rośliny i zwierzęta. Po wprowadzającej w temat rozmowie okazało się, że dzieci bardzo dużo o Afryce już wiedzą, a nawet kojarzy im się ona z biblijnymi opowieściami. Uczestnicy kolonii wiedzieli także, że ludzie w Afryce żyją bardzo biednie i dzieci głodują. Właściwym tematem dnia była jednak przyroda „czarnego lądu”. Dzieci w 4-osobowych grupach układały puzzle, które przedstawiały afrykańskie krajobrazy: pustynię, sawannę i las tropikalny. Troszkę o nich poopowiadaliśmy i zadaniem wszystkich uczestników było zapamiętanie krajobrazu, który układał. Potem były plansze ze zwierzętami i roślinnością Afryki. Zainteresowanie wzbudził golec. Te zwierzęta są może niezbyt ładne, ale po wieloma względami unikalne. Golce to małe, łyse, żyjące pod ziemią gryzonie, które nie odczuwają bólu i posiadają system wczesnego wykrywania raka. Są zmiennocieplne – czyli warunkują temperaturę ciała od temperatury otoczenia (ssaki są normalnie stałocieplne). Struktura społeczna w jakiej żyją jest taka, jak u pszczół albo mrówek (struktury takiej generalnie nie ma ani u ssaków, ptaków gadów, płazów ani ryb). Żyją w stadach do 100 osobników i dożywają 30 lat. Super! Prawda? Następnym etapem „afrykańskiego dnia była zabawa kostką i planszami przyrody Afryki. Dziecko rzucało kostką i odliczało ułożone w okrąg plansze. Jeśli trafiło na zwierzę lub roślinę występującą w „jego krajobrazie” mogło tą planszę zatrzymać. Potem półkoloniści zajęli się kulturą mieszkańców Afryki i robili afrykańskie maski. Bazę pracy stanowił tekturowy talerzyk ozdabiany: kredkami, pisakami, farbami, plasteliną, włóczką, bibułą i czym kto chciał. Uczestnicy półkolonii przerwali na chwilę swoje afrykańskie zajęcia po to, aby udać się do miejskiej biblioteki. Dzieci z półkolonii w PSP nr 2 i dzieci z biblioteki zmierzyły się w „pojedynku na słowa” w zabawie zwanej Literkowcem. Po obiedzie, w czasie tzw. leżakowania uczestnicy półkolonii oglądali afrykańskie „Opowieści z Tinga – Tinga” Dowiedzieliśmy się dlaczego nietoperz wisi głową w dół i dlaczego guziec jest taki brzydki. Potem była filozofia, a po niej dzieci wykańczały swoje wspaniałe maski i niestety.. czwarty dzień półkolonii dobiegł końca .. Ale jutro będzie następny !!

M.Gawlik, A.Deszcz

Czwarty dzień półkolonii, zarówno na zajęciach z języka angielskiego, jak i na warsztatach filozoficznych, zdominował temat Wikingów. „Sail like a Viking!”, to zajęcia, podczas których dzieci dowiedziały się, kim byli Wikingowie, skąd pochodzili i czym się zajmowali. Dwie drużyny podjęły próbę zmierzenia metrem faktycznej długości łodzi Wikingów. Wynik był zaskakujący. Okazało się, że łódź nie zmieściłaby się na szkolnym korytarzu. Tematyka zajęć zaszczepiła wiedzę na temat tężyzny fizycznej Wikingów, dlatego uczestnicy zapragnęli sprawdzić własne możliwości w zdrowej rywalizacji. Wyciszająca gra w „Głuchy telefon”, z użyciem angielskich słów związanych z żeglarstwem i wyprawami morskimi, zakończyła zajęcia.

„Czy można wyrzeźbić mądrość?” – tym pytaniem rozpoczęły się zajęcia z filozofii. Piękno i sztuka zostały przedstawione jako ważne wartości w życiu człowieka. Wszyscy zgodnie przyznali, że dzieła sztuki są owocami naszych myśli. Potwierdzeniem tego stwierdzenia były tworzone przez dzieci mozaiki łodzi Wikingów na szablonie drakkara, czyli okrętu wiosłowo-żaglowego.      

Galeria

M.Bobro

Copyright © 2013. Szkoła Podstawowa nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej Rights Reserved.