Terapia pedagogiczna to specjalistyczne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, prowadzone różnymi metodami i technikami, które mają na celu usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych i wyrównanie deficytów rozwojowych.
Głównym zadaniem terapeuty pedagogicznego jest prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Na zajęcia korekcyjno – kompensacyjne oraz terapeutyczne uczęszczają w większości ci uczniowie, którzy w opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej mają zalecone te zajęcia. Do uczestniczenia ucznia w zajęciach potrzebna jest zgoda rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
Ponadto terapeuta pedagogiczny:
prowadzeni badania i działania diagnostyczne uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
wspiera nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Celem najważniejszym terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z trudnościami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości.
Cele terapii to pedagogicznej to:
stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych dziecka,
wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów,
eliminowanieniepowodzeń szkolnychoraz ich emocjonalnych konsekwencji,
dostrzeganie uzdolnień dziecka,
usuwanie przeszkód adaptacyjnych ucznia w środowisku szkolnym.