Jak ten czas szybko leci- piątek – 27.07-
był ostatnim dniem półkolonii, drugiego turnusu.
Na „dzień dobry” dzieci uczestniczyły
w zajęciach karate, które były prowadzone
w j.angielskim, następnie udaliśmy się do Urzędu Miejskiego by odwiedzić Pana Burmistrza. Nie zabrakło także warsztatów florystycznych.
Ostanie dwa tygodnie były pełne wrażeń
i emocji. W czasie trwania półkolonii poznaliśmy nowych kolegów i nowe koleżanki, nie tylko z Dąbrowy Tarnowskiej i okolicy ale i zza granicy: Irlandii, Kanady i ze Stanów Zjednoczonych- jednym słowem było międzynarodowo. Podczas zajęć zamieniliśmy naszą salę w akwarium i góry, byliśmy historykami- braliśmy udział w zajęciach
z cyklu „Wakacje z historią - Na 100 Niepodległa”; dziennikarzami-można nas było oglądać w telewizji; ogrodnikami- szklanych doniczek; piekarzami w Gruszowskim Domu chleba „ Od ziarenka do bochenka”; cukiernikami pysznych czekoladowych muf finek; informatykami-programowaliśmy razem z robotami Dash i Dot i artystami - wyrabialiśmy „cuda z bibuły i masy solnej; uczyliśmy się języków obcych oraz spędzaliśmy czas na sportowo, był: mecz piłki nożnej i unihokeja, basen, park trampolin, zabawy z chustą KLANZY, kręgle oraz turystami -wyjeżdżaliśmy na wycieczki. Widzicie sami nie było miejsca na nudę.
Aby wypoczynek dzieci podczas wakacji przebiegał bezpiecznie przeprowadzono z dziećmi pogadankę na temat „Bezpieczne zachowanie na drodze i nie tylko”. Dzieci utrwaliły sobie zasady zachowania podczas wycieczek pieszych i autokarowych. W ramach podsumowania i przypomnienia wiadomości na temat bezpieczeństwa Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny z Dąbrowy Tarnowskiej przeprowadził konkurs pt.” BEZPIECZNE WAKACJE”.
Dziś chciałoby się zaśpiewać „Tak niedawno żeśmy się spotkali, a już pożegnania nadszedł czas...”. Dlatego pragniemy serdecznie podziękować wszystkim tym, którzy tworzyli cudowną atmosferę kolonijnych dni: - głównemu organizatorowi półkolonii – Burmistrzowi Dąbrowy Tarnowskiej p. Krzysztofowi Kaczmarskiemu oraz Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej ne 2 p. Annie Fido- wychowawczyniom- p. Małgorzacie Gawlik, p. Agnieszce Deszcz, p. Justynie Wajda, p. Annie Krawczyk, naszej półkolonijnej „szefowej kuchni” p. Urszuli Dudajek i jej pomocnicy p. Marcie Wybraniec oraz
p. intendentce Dorocie Gruszka ,kierowcy półkolonijnego wesołego autobusu- p. Mariuszowi Kopeć oraz wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do tego, aby nasz wypoczynek się udał. Dziękujemy!
J.Wajda, A.Krawczyk
Wszystko, co dobre, szybko się kończy... Nadszedł czas pożegnania. Choć brzmi smutno, to tak naprawdę było bardzo wesoło. Poranny trening karate strząsnął resztki snu
z twarzyczek naszych ulubieńców. Wszyscy energicznie reagowali na polecenia pani Kasi, która nadawała tempo ćwiczeniom licząc po japońsku: [idźi, ni, san, jon, goł, roku, sczi, haczi, kju, dżiu]... Niektórzy liczyli razem
z panią trenerką, a inni sukcesywnie się uczyli. Po gimnastyce ciała, zmęczeni, ale szczęśliwi, udaliśmy się na zajęcia z języka angielskiego, by dokończyć rozpoczęty wczoraj konkurs. Wyniki były fenomenalne, ale o zwycięstwie musiała przesądzić dogrywka. Dyscyplina sportowa, jaką było kręcenie kołem hula-hop na czas, a także losowo wybrane pytania dotyczące symboli, kultury i sztuki krajów anglojęzycznych, wyłoniły nową posiadaczkę zestawu do badmintona. Każdy uczestnik otrzymał pamiątkowy certyfikat honorowy, zakładkę do książki, długopis oraz słodki upominek.
Koniec końców... Dziś niewątpliwie wszyscy zostali zwycięzcami, gdyż stali się posiadaczami wiedzy, która zostanie z nimi na zawsze i której nikt nie jest w stanie odebrać. "Finis coronat opus", znaczy "koniec wieńczy dzieło", a przekładając to na język uczniów: wiedza, to bardzo cenna nagroda, o którą należy zabiegać przez całe życie.
Magdalena Bobro
iQ Edukacja Humanistyczno-Lingwistyczna
Dziś minął 9 dzień naszych spotkań. Choć robi nam się coraz smutniej, bo zbliżamy się do końca z uśmiechem na twarzy uczestniczyliśmy w zajęciach programowania, które poprowadziła pani Justyna Wrona. Razem z trenerem wspólnie przeżywaliśmy pasjonujące przygody z naszymi cyber-przyjaciółmi robotami. Dash i Dot to prawdziwe, interaktywne, kolorowe i sympatyczne roboty, które poprzez zabawę wprowadzają dzieci w świat programowania. Zaprzyjaźniają się z nimi zarówno chłopcy jak i dziewczynki.
Zabawa, w procesie nauczania, to najlepszy sposób na przekazywanie wiedzy, a Dash i Dot sprawiły, że dzieci były bardzo aktywne w trakcie zajęć, zaangażowane w przygody robotów i nawet nie były świadome, że w tym samym czasie uczyli się podstaw programowania.
Po tych ciekawych zajęciach pojechaliśmy do Domu chleba. W Domu Chleba uczestniczyliśmy w warsztatach pieczenia i degustacji chleba. Półkoloniści poznali cały proces powstawania chleba, jak również zobaczyli wystawę dawnych maszyn rolniczych i tradycyjnego wyposażenia gospodarstwa domowego.
Do naszej dyspozycji był także plac zabaw i miejsce odpoczynku.
Dziękujemy pani Janinie za ciepłe przyjęcie. Na długo utkwi nam w pamięci wizyta u „Naszej Ninki”.
J.Wajda, A.Krawczyk
Wielkimi krokami zbliża się koniec drugiego turnusu... Czasu, podobnie jak innych rzeczy niematerialnych, nie można zatrzymać... Dzisiejsze zajęcia były nie tylko podsumowaniem naszych wojaży lingwistycznych, ale okazją, by powtórzyć i utrwalić słownictwo, z którego korzystaliśmy podczas półkolonijnych gier i zabaw, a także pogadanek o kulturze, symbolach i ciekawostkach dotyczących krajów anglojęzycznych. Uczestnicy wzięli udział w konkursie "Wheel of Fortune" i pozwolili zbadać swą wiedzę wertykalnie oraz horyzontalnie. Prowadząca była pozytywnie zaskoczona i bardzo dumna ze swoich młodych podopiecznych. Autor "Małego Księcia" zwykł mawiać, że jedynie dzieci wiedzą, czego szukają. Skoro przekazana wiedza została w głowach, to śmiem twierdzić, że była pożądana (może nie uświadomiona, ale głód wiedzy został – przynajmniej częściowo – zaspokojony).
FITNESS TEAM Fitness, bądź inna forma aktywności jest lepsza niż żadna. Warto podjąć wysiłek, ponieważ regularne uprawianie jakiegoś sportu samo w sobie jest już wielkim sukcesem. Półkolonijna sala fitness jest świetnym miejscem, tętniącym energią i śmiechem. Ćwiczenia w grupie, wspólne wesołe treningi to chwile, które zostaną w naszej pamięci na zawsze, a być może zachęcą kolejnych półkolonistów do dodatkowej aktywności w ciągu roku. Fitness w grupie jest nie tylko całkiem niezłą zabawą, podczas ktorej czas mija naprawdę bardzo szybko, ale wykonuje się wspólnie różne ćwiczenia, co może być zaletą szczególnie dla osób początkujących, które czują się raźniej ćwicząc z innymi. Trenerka, pani Kasia, pokazuje nam dużo ćwiczeń, które można potem wykonywać samodzielnie w domu, ponieważ większość z nich wykorzystuje jedynie ciężar ciała. Duża różnorodność układów motywuje i mobilizuje, a formuła zajęć integruje uczestników, co może zaprocentować ciekawą znajomością, bądź przyjaźnią.
Magdalena Bobro
iQ Edukacja Humanistyczno-Lingwistyczna
Dzisiaj tuż przed 8 wybraliśmy się na wycieczkę do Ciężkowic. Na miejscu zapoznaliśmy się
z legendą Skamieniałego Miasteczka. Podziwialiśmy piękno ukształtowania terenu, rozmaite kształty olbrzymiej wielkości skał ,,Orzeł”, ,,Piekiełko”, ,,Borsuk” i inne.
Po zjedzeniu posiłku na łonie natury dzieci wyruszyły w dalsza drogę. Trasa była bardzo ciekawa, pełna zadań, questów, rebusów, krzyżówek, uzupełnianek, naklejek, konkursów
i nagród. Kolejny dzień uważamy za bardzo udany:)
J.Wajda, A.Krawczyk
Oj działo się dziś, działo! Nasi dzielni półkoloniści udowodnili, że nawet po całym dniu wypełnionym intensywnym wysiłkiem fizycznym drzemią w nich niespożyte siły witalne, które ochoczo spożytkowali podczas gier w języku angielskim. Podzieliliśmy się na grupy, a o tym, kto zasila szeregi Lions,
a kto Tigers zadecydowała "Spinning Bottle" ("Wirująca butelka").
Jedną z konkurencji była dyscyplina sprawnościowa "Wombat". Podobnie jak to australijskie zwierzę kopie tunele, tak nasi fit fighterzy musieli szybko przebyć tunel utworzony z nóg swoich koleżanek i kolegów. Konkurencję wygrała grupa Tigers.
Kolejna gra "Shark is coming" była sprawdzianem zwinności, refleksu, ale także znajomości uczuć po angielsku. Shark, gdy był "happy", "sad", "angry", czy "surprised", nie zjadał pozostałych ryb. Tylko gdy stał się "hungry" mógł złapać kogoś, kto nie zdążył dotknąć ustalonego koloru chroniącego w danej rundzie.
Postanowiliśmy dać chwilkę odpoczynku mięśniom, wówczas zagraliśmy w "13" ("The thirteenth"). Liczyliśmy w kółku po angielsku, a osoba, która powiedziała "13", odpadała. I tak, aż został ostatni walczący. Była radość zwycięstwa, ale i łzy porażki. Podkreślaliśmy cały czas, że gry są po to, aby rozwijać nasze zdolności, aby uczyć zdrowej rywalizacji i zasad fair play. I że po każdym upadku podnosimy się
i walczymy dalej.
Następna zabawa "Detective" polegała na tym, że jedna z osób wybierała sobie w myślach przedmiot znajdujący się w kole, a reszta zadawała pytania typu: "Is it a brush?" Świetne ćwiczenie na zapamiętanie nazw "random things" ("różnorodnych rzeczy").
Zabawy zakończyła konkurecncja "The elements", która okazała się jedną z ulubionych na tym turnusie. Czy był żywioł, czy był "łogień", czy był "power"? - BYŁ! I nie mam tu na myśli samej tylko nazwy zabawy :)
Magdalena Bobro
iQ Edukacja Humanistyczno-Lingwistyczna
Co to był za poniedziałek?
Stało się, połowa turnusu za nami - a my - nie mamy dość. Dzień pełen atrakcji. Już od 8:00 mieliśmy zajęcia z j. angielskiego. Następnie szybkie śniadanie..mniam mniam i prosto na basen!
Woda, woda, woda to jest to co uwielbiamy. Piruety, skoki, nurkowanie, jakuzzi i zjeżdżalnie. Pogoda piękna..tak długo oczekiwana. Po basenie odpoczęliśmy, zjedliśmy obiad i prędko udaliśmy się na seans filmowy. Magiczne 30 min odpoczynku i… prosto na kręgle.
Początkowe rzuty kulą były trochę niezdarne, lecz z każdym kolejnym rzutem przewracało się coraz więcej kręgli. a na tablicy przy imionach dzieci pojawiały się punkty. Współzawodnictwo na torze wiązało się ze świetną zabawą. Czas gry szybko minął. Półkoloniści mieli możliwość poznania różnych sposobów aktywnego spędzania wolnego czasu. Uczyli się kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Dzień zakończyliśmy rozgrywkami w unihokeja. A już jutro długo oczekiwana wizyta w TELEWIZJI
i wyjazd na TRAMPOLINY:)
A.Krawczyk, J.Wajda
Zajęcia z języka angielskiego
pt. „Meanwhile in Australia” poprzedziło uzupełnianie tablicy osiągnięć w kategoriach: zachowanie, postępy lingwistyczne, prace artystyczne oraz twórcze myślenie. Osoba z najlepszym wynikiem otrzyma nagrodę rzeczową pod koniec turnusu. W poniedziałkowy poranek wyruszyliśmy do Terra Australis, czyli Ziemi Południowej – jak nazywa się Australię. Dlaczego akurat Australia? Dlatego – między innymi – że należy do Brytyjskiej Wspólnoty Narodów, a głową państwa jest nie kto inny, tylko... królowa brytyjska, Elżbieta II. Językiem urzędowym jest tam de facto angielski. Oprócz ciekawostek geograficzno-przyrodniczych, dotyczących np. Dingo Fence (najdłuższego płotu na świecie – dwa razy dłuższego niż Mur Chiński – oddzielającego stada owiec od dzikich psów dingo), kangurów, wielbłądów, czy Box Jellyfish (śmiercionośnych meduz, zwanych osami morskimi, które są bardzo niebezpieczne), uczestnicy półkolonii mieli okazję przybliżyć sobie nieco temat kultury i sztuki Aborygenów, rdzennych mieszkańców Australii. Aborygeni przekazywali z pokolenia na pokolenie legendy, pieśni i tradycje. Ich kultura przetrwała dzięki ceremoniom towarzyszącym zgromadzeniom plemiennym. Stworzyli rozpoznawalną na całym świecie sztukę, bardzo charakterystyczną. Kolory używane przez aborygenów to kolory ziemi i nieba: od różnych odcieni, żółtego, brązowego, ceglastego, poprzez zieleń i brąz, do niebieskiego. Każde aborygeńskie dzieło sztuki to układ kolorowych kropek oraz różnych symboli, które mają określone znaczenia. Dzieci mogły się dziś poczuć jak mali aborygeńscy artyści i zdobili ich techniką bumerangi, bądź szkice opery w Sydney. Było pięknie i twórczo!
Magdalena Bobro
iQ Edukacja Humanistyczno-Lingwistyczna
Zabawowy kogel-mogel, mix gier i prawdziwa burza mózgów – to najlepsze określenia na dzisiejszy poranek z językiem angielskim! Rozgrzewka, z wykorzystaniem nazw części ciała
i ich wskazywaniem w rytm zwiększającej tempo wesołej piosenki "Head, shoulders, knees and toes...", wprowadziła nas w dobry nastrój. To była rozgrzewka pięciu prędkości, dlatego szybko przeszliśmy do gry "The Elements", czyli "Żywioły". Celem gry było pobudzenie aktywności fizycznej, zwinności, spostrzegawczości przy jednoczesnym błyskawicznym reagowaniu na komendy w języku angielskim. Następnie, by dać wytchnienie mięśniom, przeszliśmy do gimnastyki umysłu podczas zabawy "The Treasury" ("Skarbnica"). Tytułowa skarbnica to kumulowanie przez grupę wyrazów z określonej kategorii np. "wszystko, co jest miękkie" ("all soft things"), "wszystko, co jest błękitne" ("all blue..."), czy "wszystko, co jest małe" ("all small...") etc. Brain storm! Totally!!! W przerwie pomiędzy kolejną zabawą, na usilne prośby znacznej części uczestników, zagraliśy w "Hot ball", aby zakończyć nasze zajęcia grą "Feel the number". Rysowane palcem na plecach dzieci liczby były odgadywane z niesamowitą prędkością. Zajęcia minęły szybko, podobnie jak pierwszy tydzień tego turnusu. Do zobaczenia po weekendzie.
Magdalena Bobro
iQ Edukacja Humanistyczno-Lingwistyczna
Połowa turnusu za nami..
Deszczowy piątek… mamy nadzieję, że to ostatni tak mokry dzień naszej półkolonii.
Nie poddajemy się i walczymy dalej
z niesprzyjająca pogodą:)
A więc… piątek rozpoczęliśmy od gier i zabaw indywidualnych. Każdy mógł sam wybrać w co i w jaki sposób chce się bawić. Pomysłów było dużo, szczególnie tych konstrukcyjnych.
Po śniadaniu i języku angielskim daliśmy się wciągnąć w warsztaty plastyczne. Tworzyliśmy przepiękne, kolorowe motyle techniką mieszaną. Wykorzystaliśmy do tej pracy bibułki, spinacze a nawet klej na gorąco. Następnie udaliśmy się na obiad. Po relaksie przyszedł czas na „sweet focie” w foto-budce. Mieliśmy bardzo dużo rekwizytów. Mnóstwo pozowania, min- świetna zabawa.
Zapraszamy do galerii.
Zapomnielibyśmy – dzień skończyliśmy grając w naszą ulubiona półkolonijną grę zespołową- unihokejem.
PS. Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo dzieci oraz pogodę- wycieczka do Ciężkowic zostaje przeniesiona na środę.
Za to w poniedziałek idziemy popływać. Prosimy o zabranie ze sobą odpowiedniego stroju:)
A już w poniedziałek
J.Wajda, A.Krawczyk
Czwartek minął nam bardzo szybko. Wszystko przez to, że każda minuta
a nawet sekunda została wykorzystana maksymalnie. Dzień rozpoczęliśmy
od zabaw konstrukcyjnych, potem mieliśmy karate i zajęcia
z j. angielskiego. Po pysznym śniadaniu każdy z nas mógł stworzyć własnoręcznie wykonaną zabawkę przy użyciu maszyny do szycia. Uczyliśmy się różnych technik zdobniczych. Poznaliśmy nawet ściegi ręczne. Nauczyliśmy się jak używać maszyny do szycia. Używaliśmy dobre do wszelkiego szycia materiały – od tkanin po filc. Było kolorowo, zaskakująco i użytecznie…Dziewczynki stworzyły serduszka puchowe a chłopcy- jak to na nich przystało- samochody.
Esencją zajęć było założenie, że mając igłę i nitkę oraz odrobinę odwagi możemy uszyć każdy przedmiot, który jest nam potrzebny.
Ale to nie koniec niespodzianek:) Ponieważ deszcz popsuł nam plany wyjścia na zewnątrz, postanowiliśmy stworzyć ogromne bańki mydlane. Szkoła na chwilę stała się jedną wielką bańką mydlaną.
Następnie udaliśmy się do sali komputerowej. Dzieci przez chwilę mogły przenieść się w świat swoich ulubionych gier.
Po obiedzie, już tradycyjnie relaksowaliśmy się w sali Radosnej.
O godz 14:00 odwiedził nas niezwykły gość – p. Paweł Pisarski. Pan trener porwał panów do wspomnień mundialowych, które miały miejsce na boisku szkolnym. Było super.
W tym samym czasie dziewczynki bawiły się chustą animacyjną. Już niebawem to one będą animatorkami wolnego czasu :)
Do jutra:)
PS. Ponieważ pogoda płata nam figla wycieczka do Ciężkowic zostaje przeniesiona na poniedziałek.
A już jutro...
A.Krawczyk, J.Wajda
Fitness activities we wtorki, a także treningi karate
w czwartki odbywają się w grupach, aby zapewnić uczestnikom komfort korzystania z zajęć fizycznych, jak również merytorycznych. Jeden z naszych półkolonijnych podopiecznych na co dzień mieszka
i uczy się w Irlandii, a że Irlandia należy do rodziny krajów anglojęzycznych, przybliżyliśmy dziś sobie symbole tego kraju. Rozpoczęliśmy od "The Legend of St. Patrick", czyli "Legendy o świętym Patryku" – patronie Irlandii. Gdyby ktoś zapytał dzieci co łączy św. Patryka i węże, to po dzisiejszych zajęciach z pewnością będą umiały odpowiedzieć na to pytanie. Na to i na inne – np. o różnicę pomiędzy shamrock
i clover, czyli koniczyną i... koniczyną. Mówiąc o Irlandii nie sposób pominąć postaci Leprechaun'a. Leprikony to bardzo trudne do oswojenia skrzaty, mieszkające w trudno dostępnych miejscach. Wiedzą, gdzie zakopane są skarby, ale zazdrośnie strzegą tej wiedzy, stąd wzięło się powiedzenie, że skarb Leprechaun'a leży po drugiej stronie tęczy. Innymi słowy – jest nie do zdobycia. Wiedza zdobyta podczas dzisiejszych zajęć została utrwalona w pracach artystycznych i ozdobiła tablicę osiągnięć. KARATE KID 2 W dobie powszechnej informatyzacji społeczeństwa, temat aktywności fizycznej wśród najmłodszych jest niezwykle istotny. Karate to sztuka walki, nauka określonej techniki, ale także wychowanie. Treningi mają korzystny wpływ na wiele aspektów życia młodych uczestników. Najbardziej oczywistą wartość stanowią praktyczne umiejętności, które pozwalają na rywalizację w zawodach, a gdy to konieczne – skuteczną obronę w obliczu zagrożenia i fizycznego ataku. Na zajęciach poprawie ulega ogólna sprawność ruchowa i kondycja oraz kształtowane są podstawowe zdolności motoryczne. Osiąganie kolejnych celów podnosi samoocenę młodego uczestnika, który może tym samym zyskać uznanie wśród innych dzieci. Aspekt wychowawczy obejmuje kształtowanie wytrwałości, dyscypliny, opanowania i szacunku. Poprawie ulega przy tym umiejętność koncentracji, a co za tym idzie ‒ wyniki edukacyjne. Jest to również możliwość rozładowania negatywnych emocji, które obniża poziom stresu, związany z życiem szkolnym, rodzinnym i rówieśniczym. Dodatkowym plusem jest możliwość poznania kolegów i koleżanek o podobnych zainteresowaniach, integracja w grupie, a także rozwijanie kompetencji społecznych. Jest to sport indywidualny, który dodatkowo realizuje potrzebę przynależności. Zajęcia karate dla dzieci prowadziła pani Katarzyna Rarus – instruktorka fitness i trenerka personalna, która poświęciła kilka lat swego życia na zgłębianie tajników tej sztuki walki.
Magdalena Bobro
iQ Edukacja Humanistyczno-Lingwistyczna