^Wróć na górę
  
  
  
Get Adobe Flash player

Fundusze Europejskie

Wychowanie do wartości

Dziennik elektroniczny

Innowacje pedagogiczne

Stacja meteo

Dołącz do nas

ePUAP

Bierzemy udział w:

Propozycja na niecodzienne zajęcia manualne

Dzięki akcji #zostańwdomu wielu z nas odnajduje czas, żeby realizować plany czekające na swoją kolej od bardzo dawna. To jedna z tych dobrych stron kwarantanny.
Poszukiwanie ciekawych, a jednocześnie rozwijających zajęć dla dzieci wymaga czasu i trzeba być też przygotowanym na to, że realizacja potem wymaga tego czasu jeszcze więcej! Tak jest w przypadku wprowadzania na zajęcia elementów gier o charakterze rozrywkowo-edukacyjnym zwanych RPG, czyli Role Play Games, co można przetłumaczyć jako gry wyobraźni, do których przygotowują teraz w oczekiwaniu na koniec kwarantanny
Według autorów jednej z takich gier – Jagodowy Las - Gra fabularna to nic innego jak usystematyzowany pomysł na zabawę z dzieckiem i wspólne opowiadanie bajek. To doskonałe narzędzie, dzięki któremu nawet zmęczony (czy też nie czujący się na siłach, by samodzielnie wymyślać bajki) rodzic jest w stanie tworzyć emocjonujące opowieści. W epoce smartfonów i tabletów gry fabularne są zupełnie czymś innym: wracają do wspólnego spędzania czasu i opowiadania bajek. Niniejszy artykuł jest więc nie tylko opisem tego, czego od czasu do czasu mogą się spodziewać dzieci na zajęciach manualnych, kiedy już wrócą do szkół, ale również jest to świetna propozycja zabawy z dziećmi w domu.
Gry fabularne dają rodzicom i opiekunom szansę, by poznać lepiej dziecko: jak radzi sobie z porażkami, w jaki sposób chce rozwiązywać problemy, czy umie działać w grupie, czy jest chętne do pomocy, oraz jak wielką ma wyobraźnię.
Gry fabularne rozwijają kreatywność, ćwiczą zdolności matematyczne, wzbogacają słownictwo, a także pomagają budować pewność siebie i poczucie własnej wartości poprzez szanse na podejmowanie własnych decyzji. Autor Mistrza Baśni Marcin Kubiesa opracował rewelacyjny system RPG dla dzieci stanowiący cały zróżnicowany świat i ogromne możliwości zawarte w solidnej księdze i systematycznie wydawanych zeszytach z opisami przygód potrzebnymi dla prowadzącego, czyli Mistrza Baśni właśnie. To już we wstępie dowiadujemy się o istotnych wartościach tego typu zabawy kontrolowanej w odpowiedni sposób przez dorosłego:

Wiele badań wskazuje, że najważniejszym okresem dla rozwoju dziecka jest czas do dziesiątego roku życia. Im więcej dziecku czytamy, im częściej gramy z nim w gry planszowe, karciane czy fabularne, tym bardziej zwiększamy jego potencjał intelektualny. Podczas przygód dzieci będą uczyć się samodzielnie rozwiązywać problemy, działać w grupie, uczyć się asertywności oraz rozwijać aż pięć
(z ośmiu) rodzajów inteligencji (wg. H.Gardnera).

• Inteligencję interpersonalną (społeczną)
– pomaga w zrozumieniu drugiego człowieka. Odpowiedzialna jest za umiejętność współpracy, kontrolowanie własnych emocji, wyrozumiałość i łatwość nawiązywania nowych znajomości.
• Inteligencję intrapersonalną (emocjonalną)
– skupia się na rozumieniu przeżyć świata wewnętrznego, zarówno swojego jak i drugiej osoby. Cechuje osoby odpowiedzialne, konsekwentne, skłonne do refleksji i chętne do rozwoju osobistego.
• Inteligencję lingwistyczną – cechuje osoby o dużym zasobie słownictwa, chętnie czytające
książki, piszące własne teksty i celnie argumentujące. Pomaga w nauce języków obcych oraz w aktorstwie.
• Inteligencję logiczno-matematyczną – podczas gry dzieci uczą się kojarzenia faktów i łączenia je w ciąg przyczynowo – skutkowy. Działanie na liczbach, zagadki i wykorzystywanie ścisłych zasad gry, uczy koncentracji i myślenia z wyprzedzeniem.
• Inteligencja wizualno-przestrzenna – charakteryzuje osoby myślące obrazowo. Architekci, rysownicy, malarze, pisarze, ale też inżynierzy czy naukowcy, potrzebują ogromnych zasobów wyobraźni. Budynek, arcydzieło czy nowa idea naukowa, najpierw powstaje w umyśle, by móc później zachwycać wszystkich wokół.

Grając w gry fabularne, wcielamy się w wyobrażone postacie. Konfrontujemy się z wyobrażonymi przeciwnikami, w wyobrażonym świecie pełnym wyobrażonych miejsc. Gracze muszą połączyć swoje siły, żeby osiągnąć sukces. Wypracowanie kompromisowego rozwiązania problemu często wymaga celnej argumentacji, perswazji i dyplomacji. To uczy umiejętności współpracy, która jest przydatna
w szkole czy w pracy. Gry fabularne, takie jak Mistrz Baśni, wymagają ponadto empatii. Niejednokrotnie tylko w ten sposób gracze mogą odkryć, czym kierowała się
napotkana w opowieści postać. Zdolność postawienia się w sytuacji drugiego człowieka pozwala
na zrozumienie go i skuteczną komunikację. Mistrz Baśni jest grą, w której dzieci
uczą się rozwiązywania problemów bez użycia jakiejkolwiek przemocy. Powinny kierować się
współczuciem, dyplomacją lub sprytem.
Wspólne przeżywanie przygód w Krainie Bohaterów, to również doskonały plan na spędzenie rodzinnego wieczoru. Prowadzącym, czyli tytułowym Mistrzem Baśni, może zostać każdy, kto ma pomysł na ciekawą przygodę i chęć prowadzenia sesji. I wcale nie musi się wydawać pieniędzy na podręcznik, choć jest to bardzo pomocne, zwłaszcza dla kogoś kto ma mniej czasu na tworzenie własnych historii, ponieważ można na sieci znaleźć wersję demonstracyjną. Taka wersja może wystarczyć do rozpoczęcia zabawy – zawiera wszystkie potrzebne zasady i można ją otrzymać po zapisaniu się do newslettera wydawnictwa. Na tej wersji opisu gry będzie się opierał prowadzący zajęcia manualne po naszym szczęśliwym powrocie do szkoły, czego możliwe jak najszybciej życzymy nam wszystkim!

LINK

 S.Bator

Copyright © 2013. Szkoła Podstawowa nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej Rights Reserved.