^Wróć na górę

ePUAP

Bierzemy udział w:

Pierwszy Rajd Regionalny

Jest takie znane przysłowie Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie,co posiadacie. Zachęca ono do tego, aby najpierw poznawać walory swojego kraju, najbliższej okolicy, a dopiero później innych państw.
Dnia 12 IV 2018r. Grupa Turystyczno-Patriotyczna Dąbrowiaczki wzięła udział w pieszym rajdzie regionalnym w celu poznania tajemnic budynków w naszej miejscowości, zwrócenia uwagi na fakt zmieniających się ich funkcji. Mieliśmy też okazję zobaczyć opuszczone budowle ,które kiedyś tętniły życiem .
Najpierw udaliśmy się na ul. Matejki 5, przy której mieści się dawny młyn, następnie przeszliśmy pod Kościół p.w. MB Szkaplerznej i na plac przykościelny. To tutaj stał kiedyś zamek Lubomirskich, później Stojowskich ,jeden z najpiękniejszych w kraju .Dzisiaj podziwiać możemy jedynie pozostałą barokową bramę wjazdową.
Nieopodal Kościoła mieścił się kiedyś Dworzec PKS i szalety miejskie.
Udaliśmy się również pod siedzibę sądu. W części tego budynku miała kiedyś siedzibę straż pożarna, a nieopodal znajdowała się fontanna miejska.
Byliśmy również pod obecnym Kinem Sokół(dawna nazwa Kino Lotos) i siedzibą DDK, dawniej działało tutaj Towarzystwo Gimnastyczne Sokół.
Nieopodal, po drugiej stronie jezdni w budynku mieściła się restauracja Myśliwska.
Z kolei przechodząc ul. Piłsudskiego, zatrzymaliśmy się obok budynku PZU-dawna siedziba Praktycznej Pani(mieścił się tutaj fryzjer, naprawa sprzętu RTV, krawiectwo, magiel). Przechodząc dalej zatrzymaliśmy się obok zabytkowego budynku p. Hnatyk oraz sklepu Lewiatan-dawnej siedziby poczty tuż obok przy ul. Daszyńskiego mieściła się Izba Pamięci Żydów, naprzeciwko z bloku przyjaźnie pomachała nam była nauczycielka Przedszkola nr 1 w naszym mieście p. Celina, a Babcia Szymona Budzynia.
Dalej udaliśmy się na Rynek, gdzie dawniej mieścił się sklep mleczny(obecnie siedziba tel. kom.), Delikatesy(obecnie Drogeria ),bar mleczny(obecnie apteka Lekoland), przy plantach zwróciliśmy uwagę na sklep obuwniczy Stokrotka, który kiedyś był przystankiem autobusowym(kursował autobus podmiejski nr 7).Na plantach kiedyś handlowano, a nosiwoda przynosił stąd ludziom wodę do domów.
Na koniec udaliśmy się na ul. Berka Joselewicza, tam wyjaśniliśmy, że obecny sklep Spar to dawna restauracja Astra, a budynek OSK to dawna synagoga żydowska i w czasie II wojny światowej magazyn niemiecki.
Miło i sympatycznie spędziliśmy czas, ale wiele jeszcze do zobaczenia przed nami.

Galeria

Op. GTP Dąbrowiaczki
Katarzyna Wójcik

Copyright © 2013. Szkoła Podstawowa nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej Rights Reserved.