Jesteś tutaj: Start Aktualności 1-8 Aktualności 1-8 Wakacyjny program nauki języka angielskiego 'FIT ENGLISH' I turnus
LET'S PLAY (2 lipca 2018)
Ready, steady, go!!! Pierwszy turnus letniej półkolonii w PSP nr 2 wDąbrowie Tarnowskiej rozpoczęty! Podczas zajęć z języka angielskiego pt. „Let's play” uczestnicy kolejno przedstawiali się grupie w języku angielskim, podając swe imię oraz wiek, a także informacje o swych zainteresowaniach. Pakiet gier i zabaw w języku angielskim wypełnił nasz czas. Zabawa „Hot Ball”, wykorzystująca znajomość wszystkich kolorów tęczy oraz orientacji, rozpoczęła dzisiejsze zajęcia. Kolejna zabawa "Chinese whispers", czyli „Głuchy telefon” w wersji angielskiej oczywiście, pozwoliła na przypomnienie sobie słownictwa związanego z zabawkami i przedmiotami codziennego użytku. Zwierzęce kalambury językowe ("Charades"), które przebiegały w atmosferze śmiechu i radości, bardzo ożywiły dzieci. W trakcie zabawy integracyjnej "Wełniak" ("Wool") zweryfikowana została znajomość liczenia – dodawania i odejmowania. Było super, bo nauka przez zabawę jest po prostu the best!
2.
POLISH & BRITISH LEGENDS (3 lipca 2018)
Wtorkowe zajęcia językowe oraz fitness przebiegały w grupach. Podczas, gdy jedna grupa rozwijała swą sprawność fizyczną, pozostali dbali o progres lingwistyczny. Później następowała zamiana, aby każdy mógł skorzystać z atrakcji dla umysłu i ciała.
Uczestnicy wysłuchali legendy "O skarbach Ligęzów zakopanych w Dąbrowie" w mieszanej narracji polsko-angielskiej, a następnie przenieśliśmy się na szkockie ziemie, by dowiedzieć się, czym jest kilt, sporran i haggis oraz wysłuchać mini koncertu na bagpipes, czyli dudach. Ze słownika „Angielsko – szkockiego” nauczyliśmy się kilku słów z dialektu szkockiego np. dobrze znane dzieciom potatoes to tatties, mountain to ben, a child to bairn. Dużą sensację wzbudziła historia o Loch Ness Monster, ale przysłowiowym gwoździem programu były opowieści o szkockich zamkach i duchach. Glamis Castle wraz z jego Grey Lady, Dalhousie Castle i Lady Catherine of Dalhaousie oraz Edinbourgh Castle i zaginiony w jego lochach dudziarz byli przedmiotem niekończących się pytań, na które nie zawsze istnieją gotowe odpowiedzi…
FITNESS FUN (3 lipca 2018)
Wszyscy wiemy, że aktywność fizyczna jest ważna, a dzieci regularnie uprawiające sport są nie tylko zdrowsze, ale także bardziej pewne siebie i lepiej radzą sobie w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami. Jedną z zalet uprawiania sportów jest jego wpływ na pozytywną samoocenę, koncentrację i motywację. Jak zatem zachęcić dzieci do regularnej aktywności fizycznej? Naszym pomysłem są zajęcia fitness dla dzieci - świetny sposób na uczenie od najmłodszych lat dobrych nawyków treningowych. Aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na utrzymanie dobrej kondycji i prawidłowej masy ciała, rozwija mięśnie, poprawia refleks, koordynację, sprawność układu krążeniowo-oddechowego, jak również sprzyja dobremu samopoczuciu. Wtorkowe zajęcia fitness dla dzieci prowadziła pani Katarzyna Rarus – instruktorka fitness i trenerka personalna w jednej osobie.
3.
TRUTH OR DARE (4 lipca 2018)
W trzecim dniu półkolonii zajęcia z języka angielskiego wypełniła zabawa "Truth or Dare", czyli dobrze znana dzieciom "Prawda czy Wyzwanie". Dzieci losowały polecenia w języku angielskim i wspólnymi siłami próbowaliśmy przetłumaczyć je na język polski, by można było odpowiedzieć na pytanie, bądź zmierzyć sie z ciekawymi wyzwaniami. Panowała radosna atmosfera, uczestnicy byli rozluźnieni i chętnie poddawali się coraz to zabawniejszym poleceniom np. 'Try to lick your elbow', 'Make a fish face', 'Act and talk like a robot', czyli 'Spróbuj polizać swój łokieć', 'Zrób rybią minę', 'Poudawaj robota i porozmawiaj po robociemu'. W trakcie kolejnej zabawy integracyjnej „Story in a bag” małe grupy współpracowały ze sobą, wymyślając historię o wylosowanych przedmiotach, dzięki czemu poznawały, bądź przypominały sobie słownictwo związane z przedmiotami codziennego użytku. Powstawały bardzo śmieszne opowieści. Trzeba przyznać z radością, że wyobraźnia dziecięca nie zna granic...
4.
WYCIECZKA DO GRYBOWA (5 lipca 2018)
5.
MEET THE BRITISH CULTURE (6 lipca 2018)
Podobnie jak podczas fitness activities, tak treningkarate odbywał się w grupach, aby zapewnić uczestnikom komfort korzystania z zajęć fizycznych, jak również merytorycznych.
Zajęcia z języka angielskiego poświęcone były Wielkiej Brytanii i jej kulturze. „British Culture” to nie tylko podstawowe informacje o Zjednoczonym Królestwie, jego zabytkach i symbolach, ale także mnóstwo ciekawostek, np. o Królowej Elżbiecie II, która nie ma paszportu, ale posiada 1/6 terytorium świata, o prądzie, który można kupić na pendrive, o tym, że z London Eye widać panoramę miasta na odległość 50 km, bądź o tym, że Windsor Castle jest największym zamieszkiwanym zamkiem na świecie. Końcowym akcentem zajęć było objaśnianie symboliki flagi Wielkiej Brytanii, czyli Union Jack i wykonanie pracy plastycznej: szkockiej owieczki z prawdziwej wełny.
KARATE KID (6 lipca 2018)
Wschodnie sztuki walki, takie jak karate, to dobry pomysł na sport dla dzieci. Karate dla dzieci to nie tylko poprawa ich kondycjii koordynacji ruchowej czy możliwość spotkania się z rówieśnikami i zabawy w grupie. To także nauka samodyscypliny, koncentracjioraz doskonalenia swojego charakteru. Karate uczy dojrzałości i skupienia. Oprócz tego, trenowanie karatei zdobywanie nowych stopni to dla dziecka trening stopniowego i wytrwałego dążenia do realizacji swoich celów.
Samoobrona jest często pierwszym powodem, dla którego rodzice zapisują dzieci na karate. Powinien być ostatnim. Ta sztuka walki przede wszystkim jest katalizatorem dla ukształtowania pewności siebie, stanowczości, umiejętności dążenia do celu, spokoju i koncentracji. Zajęcia karate dla dzieci prowadziła pani Katarzyna Rarus – instruktorka fitness i trenerka personalna, która poświęciła kilka lat swego życia na zgłębianie tajników tej sztuki walki.
6.
A SOUND MIND IN A SOUND BODY (9 lipca 2018)
Zajęcia z języka angielskiego pt. „A sound mind in a sound body” poprzedziło uzupełnianie tablicy osiągnięć w kategoriach: zachowanie, postępy lingwistyczne, prace artystyczne oraz twórcze myślenie. Osoba z najlepszym wynikiem otrzyma nagrodę rzeczową pod koniec turnusu.
Grupa została podzielona na dwa obozy: Eagles and Hawks. Odbyły się zawody aktywności intelektualnej "The Quiz", podczas których dzieci odgadywały zagadki z różnych kategorii, a pierwsze litery rozszyfrowanych quizów tworzyły słowo w języku angielskim – kolejną zagadkę dodatkowo punktowaną.
Zgodnie z tytułem dzisiejszych zajęć: "W zdrowym ciele zdrowy duch" dla ciała także przewidziano zadania specjalne. A jakże! Grupy Eagles and Hawks rywalizowały także w zawodach aktywności fizycznej w następujących dyscyplinach: "Dragon's tail" ("Ogon smoka"), "Throws – Merida's challenge" ("Rzutki – wyzwanie Meridy"), "Hawaiian challenge – Limbo dance" ("Hawajskie wyzwanie – taniec Limbo"), "Feather blowing – sensitivity challenge" ("Dmuchanie piórka – wyzwanie delikatności"). Walka była zacięta, ale z zachowaniem wszystkich reguł fair play.
7.
THE WORLD OF FAIRY TALES (10 lipca 2018)
Kolejny dzień letniej półkolonii poświęcony był poznawaniu słownictwa związanego ze światem bajek i baśni. Zajęcia pt. „The world of fairy tales” wzbogaciły wiedzę uczestników o nieznane dotąd słowa występujące w dobrze znanych bajkach np. "Czerwony Kapturek "("Red Riding Hood"), "Jaś i magiczna fasola" ("Jack and the Beanstalk"), "Królewna Śnieżka" ("Snow White"). Owocem naszych zajęć było wykorzystanie poznanego baśniowego słownictwa do budowania własnych niezwykłych opowieści.
FITNESS FUN (10 lipca 2018)
Zajęcia fitness upłynęły na rytmicznym wykonywaniu ćwiczeń gimnastycznych, będących rozgrzewką przed kolejnym dniem pełnym wrażeń. Uczestnicy utrwalali podczas zajęć poznane słownictwo związane z aktywnością fizyczną. Kluczem do sukcesu w dziedzinie fitness jest między innymi motywacja, a zaletą naszych zajęć jest to, że grupa często motywuje silniej niż jednostka. W grupie trenuje się raźniej. Nie dość, że łatwiej jest się zmotywować do tego, by w ogóle zacząć czy pójść na zajęcia, ale także w grupie dużo łatwiej jest dokonać rzeczy, których sami byśmy nie zrobili. Mimo zmęczenia, walczy się do końca. Grupa sprawia, że dajemy z siebie więcej, a pozytywna, pełna energii trenerka, dokładnie pokazuje prawidłową technikę wykonywania ćwiczeń dostosowanych do młodych sportowców.
8.
CRUISE THE AMERICAS (11 lipca 2018)
Zajęcia z języka angielskiego pt. „Cruise the Americas” spędziliśmy na zapoznaniu się z historią Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Dzieci dowiedziały się wielu ciekawostek związanych z tym niezwykłym miejscem m.in. tego, że w Nowy Jork, mimo że nie jest stolicą USA, jest najbardziej zaludnionym miastem i mówi się w nim 800 językami, najszersze autostrady mają aż 9 pasów ruchu w jednym kierunku, język hawajski składa się z 12 liter, a powierzchnia USA jest 30 razy większa od terytorium Polski. Przedstawiona została krótka historia flagi Stanów Zjednoczonych, zwana Stars and Stripes lub Old Glory. Z ponad 1000 ręcznie wyciętych gwiazdek z białej tektury oraz krótszych i dłuższych czerwonych pasów symbolizujących niezłomność i męstwo powstały przepiękne prace artystyczne: amerykańskie flagi, które ozdobiły naszą tablicę osiągnięć. Zmysł orientacji przestrzennej uczestników oraz umiejętność nawigowania kolegów i koleżanek zostały wykorzystane w zabawie "Find a treasure" ("Znajdź skarb"). Złote monety ukryte w zakamarkach klasy smakowały wybornie. Nic przecież nie poprawia humoru lepiej niż czekolada!
9.
AMERICAN PIE (12 lipca 2018)
O poranku rozpoczęły się zajęcia pt. "American Pie", będące wielkim konkursem wiedzy z zakresu odświeżonego i poznanego słownictwa, jak również nabytych wiadomości o historii i kulturze brytyjskiej oraz amerykańskiej. Zanim przystąpiliśmy do właściwej części konkursu, przypominaliśmy sobie informacje, które mogły pojawić się w pytaniach, a także uzupełnialiśmy swą wiedzę dodatkowymi informacjami. Dla uczestników zostało przygotowanych 100 pytań do wyboru. Każdy miał 5 szans, by poprawić swój wynik w punktacji o nagrodę. Świetna pamięć oraz ambicja zostały odpowiednio uhonorowane.
KARATE KID (12 lipca 2018)
Dzisiejsze zajęcia miały na celu przypomnienie, że sztuki walki przynoszą wiele korzyści. Dzięki regularnym treningom dzieci stają się silniejsze, sprawniejsze i bardziej zwinne, a wszystko to sprzyja dobremu samopoczuciu i lepszemu zdrowiu ogólnemu. Ponadto trenowanie sportów walki kształtuje psychikę dziecka, które uczy się samodyscypliny i samokontroli, a przy tym zyskuje większą pewność siebie. Wbrew pozorom, sztuki walki nie zachęcają do agresywnych zachowań, a dziecko, które je trenuje nie wszczyna konfliktów, a wręcz przeciwnie - potrafi je skutecznie zażegnywać. Takie sporty, jak kung fu czy karate uczą zdrowej rywalizacji oraz pozytywnych zachowań bez względu na to, czy się wygrywa czy przegrywa. Ponadto dzieci, które mają dużo energii, dzięki treningom mogą znaleźć dla niej ujście. Zajęcia ze sztuk walki to również czas spędzony aktywnie, czyli coś, czego w dobie komputerów, Internetu i telewizji dzieci bardzo potrzebują. Jeśli od małego wpaja się dziecku konieczność aktywności fizycznej, są duże szanse, że zdrowe nawyki będą mu towarzyszyć całe życie.
10.
FINISH - LAST BUT NOT LEAST...
Ostatni dzień półkolonii był po brzegi wypełniony emocjami! Młodzi adepci wiedzy o języku i kulturze brytyjskiej oraz amerykańskiej sprawiali swoimi odpowiedziami na pytania konkursowe, że punktacja zmieniała się z minuty na minutę. Intensywny trening umysłu od samego rana uświadomił uczestnikom jak wiele już wiedzą. Informacje, które przyswoili podczas wakacyjnego kursu "Fit English" rozwinęły ich wiedzę i ubogaciły słownictwo. Walka była bardzo wyrównana, jednakże zwycięzca był tylko jeden. Nagroda rzeczowa, którą otrzymał – deskorolka w barwach flagi brytyjskiej – pomoże mu pozostać fit podczas wakacji, i – mam nadzieję – będzie przypomniać, że warto uczyć się języków obcych nie tylko dla dobrej oceny w szkole, ale przede wszystkim dla siebie. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy, zakładki do książek oraz długopisy, a na zachętę – także małe słodkie co nieco.
Magdalena Bobro
iQ Edukacja Humanistyczno-Lingwistyczna