W ramach popołudniowych spotkań w naszym Szkolnym Klubie Gier Planszowych odbyła się sesja wprowadzająca do monumentalnej gry strategicznej Conquest of the Empire symulującej ekspansję starożytnego Rzymu w basenie Morza Śródziemnego. Plansza do tej gry należy do największych pod względem rozmiaru i rozmachu, bo oprócz wielkości – mapa starożytnego świata jest naprawdę potężna, mamy tu do czynienia z ponad 300 figurkami różnych jednostek, z których gracze formują legiony. ( piechota, kawaleria, katapulty, dowódcy) Nietrudno zgadnąć, że chodzi o połączenie strategii z ekonomią w realiach okresu świetności rzymskiego imperium. Gracze wcielają się w wodzów różnych frakcji i z pozycji swoich prowincji dokonują ekspansji. Można zawierać sojusze i niszczyć wrogów zagarniając kolejne tereny pod swój zarząd i dążyć do absolutnego Pax Romana. Aby gromadzić armię należy utrzymywać jak najwięcej prowincji, z których czerpie się środki pieniężne dzięki podatkom. Można też budować miasta, które potem utrudniają wrogowi zdobycie prowincji, a drogi przyspieszają ruch wojsk. Dodatkowym atutem gry jest warunek opiekuna – żeby zagrać trzeba znać życiorys i dokonania wybranego wybitnego polityka rzymskiego. Pełna gra na pięć sezonów trwa ponad pięć godzin. Na zajęcia zostali zaproszeni uczniowie klas piątych, którzy właśnie kończą lub dopiero skończyli omawiać dział historii dotyczący starożytnego Rzymu. Zabawa w tego typu strategię z pewnością bardzo pozytywnie wpłynie na utrwalenie posiadanej wiedzy i pozwoli też skonfrontować swoje wyobrażenia z wizją twórców gry. O wynikach i doświadczeniach wynikających z rozgrywki będzie osobny artykuł po przeprowadzeniu pełnej sesji, ale już możemy śmiało stwierdzić, że samo tłumaczenie zasad wytrzymali najwytrwalsi i oni potem bardzo żałowali, że nagle skończył nam się czas po godzinnej rozgrywce. Część uczniów skupiło się na lżejszych tytułach takich jak znane nam już Kingdomino czy sympatyczne i bardzo proste Ego.
S.Bator
10 grudnia odbyły się w naszej szkole pierwsze warsztaty rękodzieła artystycznego, które prowadzone były przez p. Małgorzatę Mazur. W zajęciach uczestniczyły uczennice uczęszczające na kółko plastyczne oraz zajęcia świetlicowe. Na zajęciach dziewczęta nauczyły się , jak wykonać biżuterię koralikową, która jest doskonałą ozdobą damskiego stroju. Uczennice z niecierpliwością czekają na kolejne warsztaty, na których będą mogły rozwijać nieszablonowe myślenie oraz realizować swoje pomysły i działania artystyczne.
D.Pikul, A.Piotrowska
Uczniowie klasy 1a z wychowawczynią p. Justyną Wajdą zgodnie z przedświąteczną tradycją piekli pyszne świąteczne pierniczki.
Praca z przygotowaniem wypieków w miłej atmosferze szła sprawnie i bez trudu. Wszystkim podobało się wykrawanie pierniczków przy pomocy foremek
w świątecznych kształtach. Następnie słodkie ciasteczka piekły się w szkolnej kuchni, a w całej szkole unosił się korzenny zapach przywołujący wśród dzieci,
jak i dorosłych – najmilsze wspomnienia świąteczne. Gdy pierniczki były już gotowe na drugi dzień dzieci przystąpiły do ich dekorowania kolorowymi lukrowymi polewami,rodzynkami i barwnymi posypkami. Pomysłów na najpiękniej udekorowany piernik było tysiące.
Zabawa była doskonała, a pierniczki wyszły przepyszne.
J.Wajda
Twórcze pisanie w V d i V e: uczymy się historii redagując opowiadanie!
W ostatnim czasie klasy 5d i 5e na języku polskim stanęły przed niecodziennym zadaniem twórczym. Uczniowie wzięli udział w małym eksperymencie polegającym na połączeniu sił dwóch przedmiotów nauczania. Po uprzednich przygotowaniach pisali opowiadania …historyczne, jednak nie tak jak zalecają podręczniki do języka polskiego. Poszliśmy o krok dalej i sięgnęliśmy do podręczników historii!
Piątoklasiści najpierw utrwalali elementy opowiadania jako formy wypowiedzi pisemnej, potem - jako forma powtórki z historii - przypomnieli sobie rozdział z podręcznika dotyczący historii starożytnej Grecji, który niedawno zakończyli. Jak łatwo się domyślić - ich zadaniem było stworzyć bohaterów w uniwersum starożytności i zredagować taką opowieść, której świat przedstawiony będzie zgodny z realiami i wydarzeniami historycznymi poznanymi na lekcjach historii.
Ich bohaterowie musieli odnaleźć się w świecie często obcym, nowym ( gdy sami przenieśli się w czasie) lub dobrze dla nich znanym, pięknym i przesyconym magią mitologii, albo bitewnym zgiełkiem ( gdy głównym bohaterem był obywatel starożytnej Grecji). Tematyka starożytna nie była jednak narzucona dla wszystkich. Po konsultacjach z nauczycielem można było wybrać sobie swój ulubiony wycinek przeszłości i w związku z tym nie zabrakło nawet opowiadania z okresu ludzi pierwotnych. Były też opowiadania z czasów drugiej wojny światowej lub epoki napoleońskiej. Jeden z uczniów zredagował swoją wersję wyprawy Apollo 11 na księżyc w 1969 r. Najwięcej jednak zgodnie z oczekiwaniami pojawiło się bohaterów przypominających walecznych Spartan zmagających się z nawałą perską lub bogów greckich igrających z ludzkim losem. Dzieci z zaangażowaniem i pasją tworzyły swoje własne światy i na pewno nie będzie to ostatni tego typu eksperyment. Dzięki takim połączeniom uczniowie nie tylko dobrze się bawią, ale i lepiej utrwalają lekcje historii ćwicząc jednocześnie umiejętności polonistyczne potrzebne do egzaminów w klasie ósmej.
Jak wiemy, kompetencje kluczowe są definiowane jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw, przy czym na wiedzę składają się znane uczniom fakty, liczby, pojęcia; umiejętności to korzystanie z posiadanej wiedzy, a postawy zaś to skłonności do wszelkich konstruktywnych działań. Zadaniem nauczyciela jest tworzenie uczniom takich warunków, aby w miarę możliwości mogli rozwijać kompetencje kluczowe w takim ujęciu. W przypadku tego zadania mamy do czynienia z możliwością rozwoju dwóch kompetencji: z zakresu umiejętności uczenia się oraz z zakresu świadomości i ekspresji kulturalnej w wymiarze historycznym. Dlaczego? Ponieważ uczniowie, aby wykonać zadanie na lekcji, musieli odwołać się do swojej wiedzy, przetworzyć ją w sposób twórczy i zredagować prawidłowo w formie opowiadania przy rozumieniu kultury starożytnej Grecji.
Czy można mówić o sukcesie? Biorąc pod uwagę zaangażowanie uczniów i satysfakcję nauczyciela podczas sprawdzania prac – jak najbardziej tak. Żeby to przyniosło widoczne efekty w przyszłości – podobne zadania należy powtarzać co jakiś czas. Takie łączenie umiejętności i wiedzy sprzyja uczeniu się. Dalszym krokiem może być ocenianie takich prac dzieci pod względem wiedzy polonistycznej i historycznej ( jako podsumowanie działu) i docelowo odciążać dzieci w procesie egzekwowania wiedzy.
Pomysł był możliwy do realizacji dzięki temu, że dwóch przedmiotów w tych klasach: polskiego i historii uczy jeden nauczyciel. Jednak przy dobrej współpracy polonisty i historyka takie zadanie jest całkowicie wykonalne.
S.Bator
W środę 4 grudnia w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie, odbyła się uroczystość wręczenia nagród laureatom X Edycji Małopolskiego Konkursu „Odblaskowa Szkoła”.
W uroczystości uczestniczyli m.in. przedstawiciele Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Kuratorium Oświaty w Krakowie, Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, TVP Kraków i wielu innych. Mota-Engil Central Europe - sponsor nagród dla dzieci z wyróżnionych i zwycięskich szkół. Nagrodzone i wyróżnione zostały nie tylko najlepsze szkoły w Małopolsce, ale także osoby i instytucje od lat pomagające w tworzeniu i realizacji programu.
Celem akcji konkursu jest zwiększanie aktywności dyrektorów szkół podstawowych, lokalnych władz samorządowych i rodziców w zakresie wyposażania uczniów w elementy odblaskowe. Ponadto założeniem akcji jest zwrócenie uwagi pedagogów, rodziców i opiekunów na konieczność wypełnienia ustawowego obowiązku korzystania przez pieszych z elementów odblaskowych oraz promowanie wszelkich inicjatyw ograniczających zagrożenia w ruchu drogowym.
Miło nam poinformować, iż Szkoła Podstawowa nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej zdobyła X miejsce w tym konkursie. Szkoła otrzymała czek pieniężny na kwotę 2000 zł oraz trzy certyfikaty. Jeden za zdobycie X. miejsca w województwie małopolskim na prawie 400 szkół biorących udział, drugi za zajęcie pierwszego miejsca w powiecie, a trzeci – wyróżnienie za szatę graficzną sprawozdania. Nagrodę odebrali uczniowie oraz koordynatorzy tego konkursu na terenie szkoły – p. Małgorzata Gawlik i p. Renata Klimek.
Uroczystość uświetniła swoim występem Kasia Cerekwicka.
R.Klimek, M.Gawlik
W poniedziałek odbyło się podczas zajęć świetlicowych kolejne spotkanie z modeliną i próbami wykonania wesołych kolorowych dinozaurów. Jak zwykle dzieci z klas pierwszych z niesamowitą pieczołowitością zabrały się do pracy i nawet się nie obejrzeliśmy jak minęła godzina. Zdajemy sobie sprawę z tego, że dzieci prawdopodobnie zamęczają potem swoje mamy, żeby zrobione figurki upiec w piekarniku i w ten sposób utwardzić do zabawy. Jedyne , co możemy doradzić, to przekonanie swoje pociechy do tego, żeby poczekały, aż się uzbiera im więcej takich figurek. Pytanie tylko, czy nasze twórcze dzieciaki będą chciały poczekać tak długo?
S.Bator
W niedzielne popołudnie 8 grudnia sala kinowa DDK „pękała w szwach”, wtedy odbył się koncert laureatów XIV Powiatowego Przeglądu Dorobku Artystycznego „Płomień 2019” noszący zaszczytne imię Jerzego Brauna.
Źródło: DDK
W piątek, 6 grudnia 2019 r. w naszej szkole od rana panowała iście świąteczna atmosfera i niecierpliwe oczekiwanie na ważnego gościa. Wreszcie Święty Mikołaj przybył do nas wraz z pomocnymi Elfami. Odwiedził każdą klasę, dyrekcję, nauczycieli i pracowników szkoły, sprawiając dużo radości i obdarowując wszystkich prezentami. Dziękujemy Święty Mikołaju, wróć do nas za rok!
W tym dniu odbył się również konkurs na najładniejszy mikołajkowy strój. Wybór nie był łatwy, bo wszyscy uczestnicy bardzo się starali, aby połączyć tradycję z nowoczesnością. Wykazali się dbałością o szczegóły, a przy tym potrafili zaskoczyć jury.
Wyniki przedstawiają się następująco:
Klasy 1:
I m. – Fabian Piotrowicz, kl. 1a
II m. – Matylda Niziołek, kl. 1a
III m. – Lena Świerzb, kl. 1b
Klasy 2:
I m. – Kacper Machaj, kl. 2a
II m. – Kewin Kremski, kl. 2c
III m. – Zofia Twardy, kl. 2a, Anna Bogacz, kl. 2c, Zofia Ciećko, kl.2a
Klasy 3:
I m. – Hubert Smolorz, kl. 3c
II m. – Martyna Kot, kl. 3c
III m. – Maja Cielczyk, kl. 3c
Klasy 4:
I m. – Paweł Monkiewicz, kl. 4b
II m. – Wojciech Sternal, kl. 4a
III m. – Anna Bogacz, kl. 4b, Wiktoria Garstka, kl. 4b
Klasy 5-8:
I m. – Leonia Chrościńska, kl. 5e, Emilia Lustofin, kl. 5d
II m. – Wiktoria Sas, kl. 5a, Amelia Miłkoś, kl. 5a
III m. – Filip Górowski, kl. 5a, Julia Osika, kl. 5b
Wyróżnienie – Maciej Panek, kl. 8a
Wczoraj odwieźliśmy wszystkie zgromadzone prezenty dla wybranej przez nas Rodziny w Szlachetnej Paczce. Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim darczyńcom! Pamiętajmy, że dobro powraca.
28 listopada 2019 r. w Dąbrowskim Domu Kultury odbył się VII Powiatowy Przegląd Piosenki Religijnej Śpiew otwiera niebo, którego mottemprzewodnim była Piosenka misyjna. Przegląd miał na celu propagowanie kultury muzycznej, międzyszkolną integrację uczniów, pobudzenie do aktywności twórczej oraz wyszukiwanie młodych talentów. Naszą szkołę reprezentowali:
Soliści: Judyta Kądzielowa z kl.3c oraz Julia Kądzielowa z kl. 8b. Julka zaśpiewała piosenkę Exodus – Oceany i zajęła I miejsce w swojej kategorii wiekowej.
Zespoły wokalne: Zespół „Promyczki Nadziei” z kl. 2a wykonał piosenkę misyjną „Mała Shina znowu głodna wstała” i również zajął I miejsce.
Skład zespołu: Sylwia Więcław, Amelia Węgrzyn, Maja Bartoń, Maja Sternal, Adam Reczek, Sebastian Żołądź, Milena Bułat, Julia Tumanowicz, Zofia Ciećko, Magdalena Łabno, Zuzanna Golonka, Izabela Żurek i Aleksandra Głuszek.
Uczestników do konkursu przygotowali: Małgorzata Gawlik, Ewa Więcek i Kamil Banaś.
E. Więcek