25 lutego, tuż po rocznicy urodzin wielkiego Polaka i patrona naszej szkoły Mikołaja Kopernika, wzięliśmy udział w XIII Turnieju Kopernikańskim, który tym razem odbył się w Gawłowie, w gminie Bochnia. Szkołę reprezentowała trzyosobowa drużyna w składzie: Sara Grzeszczyk, Wojciech Sternal, Kacper Wąż.
Wielki uczony był człowiekiem o wszechstronnych umiejętnościach, dlatego uczniowie też musieli wykazać się rozmaitymi talentami: rozwiązywali indywidualnie i zespołowo testy z wiedzy o życiu astronoma i o wszechświecie, wykonywali postać kosmity i uczestniczyli w rywalizacji o charakterze sprawnościowym. Wszystkie drużyny reprezentowały niemalże jednakowy poziom, bo różnice pomiędzy kolejnymi miejscami były nawet jednopunktowe.
Turniej był jednocześnie doskonałą okazją do zacieśnienia współpracy pomiędzy szkołami noszącymi imię wybitnego uczonego, poznania dokonań bratnich szkół, wymiany doświadczeń oraz nauki. Uczniowie mogli obejrzeć prezentację o planetach, podróżach kosmicznych i innych ciekawostkach na temat życia poza naszą planetą. Odwiedzili też unikatowe szkolne obserwatorium astronomiczne. Na miejscu spoglądali w dal przez specjalną lunetę i wysłuchali bardzo ciekawej prelekcji przeprowadzonej przez panią, która jest m.in. pracownikiem Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego w Niepołomicach.
Wyprawa do odległego Gawłowa z pewnością przyniosła wiele korzyści uczestnikom turnieju. Zdobyta wiedza i możliwość zobaczenia niezwykłego miejsca mogą być inspiracją do dalszych poszukiwań i poszerzania wiedzy. Może wśród uczestników konkursu znajdzie się odkrywca nowej planety? Za rok, to nasza szkoła będzie gospodarzem tego turnieju. Już dziś wiemy, że będzie to duże wyzwanie.
M.Pikul, M.Gawlik
W kolejnym spotkaniu SKK „Gotuj z pasją” uczestniczyli uczniowie z klasy 5 e. Podczas kulinarnych warsztatów przygotowali taratuszki czyli „rosyjskie faworki” na kefirze. Było sporo pracy, nauki ale i wiele radości. Wszystko bardzo smakowało. Wyglądem bardzo przypominają nasze faworki ale różnią się smakiem.
M.Gawlik
We wtorek 25 lutego popołudniu odbyło sie spotkanie w naszej Graciarni z uczniami, którzy postanowili zmierzyć się z trudną i wymagającą grą planszową symulującą walkę I Rzeczpospolitej o przetrwanie. Mowa o grze "Magnaci" firmy Phalanks. Jest to system, który kiedys juz opisywaliśmy. Rozgrywka polega na tym, że gracze wcielają się w całe rody magnackie - czy to Lubomirskich, Tarnowskich, Radziwiłłów i przy pomocy wpływów pojedynczych przedstawicieli tych rodów poszerzają włości rodowe i wspólnie zwalczają zagrożenia, których wraz z upływającym czasem jest coraz więcej... Dziś uczniowie przez kilkadziesiąt minut wdrażali się w zasady gry - przetrwało ten etap kilku najwytrwalszych z klas piątych i ósmych. Do zabawy fascynatów historii przyciągaja piękne i klimatyczne grafiki.
W każdym razie nie było to zmarnowane popołudnie!
S.Bator
Na języku polskim uczniowie klasy piątej d mieli okazję poznać polskie legendy nieco pod innym kątem niż dotychczas. Na zakończenie podręcznikowego rozdziału o legendach mogli zagrać w cztery sympatyczne planszówki od firmy Granna: Smok Wawelski, Bazyliszek, Król Popiel i Pan Twardowski. Niektóre z nich już młodsi nasi uczniowie mieli okazje poznać podczas różnych zajęć w szkole, jednak tym razem klasy piąte korzystają z całego pakietu. Zabawy i wrzawy było co niemiara i tak naprawdę dzięki tej zabawie połączyliśmy przyjemne z pożytecznym; czyli dobra zabawa poszła w parze z powtórzeniem wiadomości, treningiem dla umysłu podczas przyswajania zasad i samej rozgrywki, pracą grupową oraz budowaniem relacji. Gry dostępne są dzięki udziałowi szkoły w różnych projektach i z niecierpliwością czekają, żeby ich używać!
S.Bator
Dzis zostały rozegrane powiatowe zawody w siatkówce dziewcząt. Nasza szkoła zajęła w nich 4 miejsce. Skład druzyny: Lezon Daria, Aksamit Jagoda, Bochenek Kinga, Klimaj Oliwia, Ciombor Nikola, Lamch Aleksandra, Jedynak Kamila, Szafraniec Kinga, Karaś Oliwia. Gratulujemy!
T.Łabędź
W czwartek 20.02 odbyły się Mistrzostwa Województwa dzieci w pływaniu. Nasza szkołę reprezentowali w tych zawodach: Lelek Kacper, Urbanczyk Wiktor, Szpotan Dawid, Łoś Karina, Czupryna Gabriela , Minor Dawid, Kmieć Wiktor. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
T.Łabędź
Kochani!
Czy pamiętacie o Dawidzie, naszym absolwencie? My tez pamiętamy! Jak do tej pory dzięki zaangażowaniu przyjaciół rodziny Dawida i ludzi dobrego serca pierwszy ważny etap zdecydowanej walki z chorobą udało się zrealizować. Ale wszyscy wiemy, że to nie koniec walki. To dopiero początek. Dlatego Szkoła Podstawowa pragnie nadal być włączona w ten nasz wspólny bój o Dawida i organizuje zbiórkę wszelkich fantów, które będziemy rozprowadzać podczas różnych okazji. Pierwsza nadarzy się podczas najbliższej wywiadówki. Prosimy przynosić fanty już z ewentualną wyceną do sekretariatu szkoły na ul. Zaręby 22 lub przekazywać bezpośrednio do nauczyciela Sławomira Batora. Dziękujemy w imieniu Dawida. Wspólnie walczmy i wspólnie pomóżmy wygrać! #SP2dlaDawida
Miesiące swojej ciężkiej pracy uczniowie klasy ósmej b: Szymon Dojka i Kacper Marek zwieńczyli niecodziennym treningiem. Popołudniu w szkolnym klubie gier planszowych po merytorycznym wprowadzeniu przez nauczyciela sprawdzili swoją wiedzę w rywalizacji podczas rozgrywek w planszową grę edukacyjną wydaną specjalnie na tego rodzaju potrzeby przez IPN pod tytułem Polskie Państwo Podziemne. Ten swoisty sprawdzian chłopcy zdali nader dobrze – nawet w najtrudniejszym wariancie gry potrafili prawidłowo przyporządkować właściwe nazwiska, a przynajmniej większość, do odpowiednich pionów działalności PPP podczas II wojny światowej. Gra sama w sobie jest sprytnie przemyślanym systemem memograficznym – uczniowie poprzez powtarzanie akcji przyporządkowania zdobywają punkty, a w kolejnych wariantach mogą sobie nawzajem utrudniać wykonanie zdań – pod warunkiem, że znają nazwiska i profesje bohaterów i postaci historycznych. Kolejnego dnia będziemy budować siatki powiązań pomiędzy pionami działalności PPP a poszczególnymi działaczami oraz już w ramach rozluźnienia zagramy w rewelacyjną grę historyczną „Magnaci”, którą ze swoich prywatnych zbiorów udostępnił pan Konrad Wajda. Pod koniec uczniowie doszlifowali swoją orientację na osi czasu poprzez kilka partii w wymagającej dużej wiedzy grze karcianej systemu TIMELINE o historii Polski.
Tymczasem dwa stoliki obok w kolejne gry wdrażali się inni uczestnicy zajęć – Artur Zych z 5 d opanowywał zasady geograficznej gry planszowej Terra, aby jutro zaprezentować zasady przed innymi graczami z klas piątych i przeprowadzić pierwsze rozgrywki.
Całe zajęcia przebiegły w niezwykle miłej i spokojnej atmosferze, a co najważniejsze, na przyjemnym i owocnym wysiłku umysłowym.
S.Bator
Nasza szkoła chce w widoczny sposób uczcić pamięć tamtych dni i tamtych ludzi poprzez serię artykułów oraz wspomnień.Chcemy w ten sposób przyczynić się do pielęgnowania w świadomości ogólnej tego czarnego okresu naszej historii.Żołnierze Wyklęci byli żołnierzami polskiego powojennego podziemia niepodległościowego i antykomunistycznego, którzy stawiali opór sowietyzacji Polski i podporządkowaniu jej ZSRR. Walcząc z siłami nowego agresora, musieli zmierzyć się z ogromną, wymierzoną w nich propagandą Polski Ludowej, która nazywała ich „bandami reakcyjnego podziemia”. Z kolei osoby działające w antykomunistycznych organizacjach i oddziałach zbrojnych, które znalazły się w kartotekach aparatu bezpieczeństwa, określono mianem „wrogów ludu”. Mobilizacja i walka Żołnierzy Wyklętych była pierwszym odruchem samoobrony społeczeństwa polskiego przeciwko sowieckiej agresji i narzuconym siłą władzom komunistycznym, ale też przykładem najliczniejszej antykomunistycznej konspiracji zbrojnej w skali europejskiej, obejmującej teren całej Polski, w tym także utracone na rzecz Związku Sowieckiego Kresy Wschodnie II RP.
Uczestników ruchu partyzanckiego określa się też jako „żołnierzy drugiej konspiracji” lub „Żołnierzy Niezłomnych”. Sformułowanie „Żołnierze Wyklęci” powstało w 1993 roku – po raz pierwszy użyto go w tytule wystawy „Żołnierze Wyklęci – antykomunistyczne podziemie zbrojne po 1944 r.”, zorganizowanej przez Ligę Republikańską na Uniwersytecie Warszawskim. Jego autorem był Leszek Żebrowski.
Liczbę członków wszystkich organizacji i grup konspiracyjnych szacuje się na 120-180 tysięcy. Większość akcji oddziałów podziemia antykomunistycznego było wymierzonych w oddziały zbrojne UB, KBW czy MO. Podziemie niepodległościowe aktywnie działało też na Kresach Wschodnich, szczególnie na ziemi grodzieńskiej, nowogródzkiej i wileńskiej. Ostatnim członkiem ruchu oporu był Józef Franczak ps. „Lalek”, który zginął w obławie w Majdanie Kozic Górnych pod Piaskami (woj. lubelskie) osiemnaście lat po wojnie – 21 października 1963 roku. Żołnierzy Wyklętych dotknęły ogromne prześladowania. W walkach podziemia z władzą zginęło około 9 tys. konspiratorów. Kolejnych kilka tysięcy zostało zamordowanych na podstawie wyroków komunistycznych sądów lub zmarło w więzieniach. Wciąż są to szacunki. Wysiłek zbrojny i martyrologia drugiej konspiracji nadal wymagają badań. Fenomen powojennej konspiracji niepodległościowej polega m.in. na tym, że była ona – aż do powstania Solidarności – najliczniejszą formą zorganizowanego oporu społeczeństwa polskiego wobec narzuconej władzy. Żołnierze Wyklęci dzięki swojej działalności przyczynili się do opóźnienia kolejnych etapów utrwalania systemu komunistycznego, pozostając dla wielu środowisk wzorem postawy obywatelskiej. #SzkołaPamięta
S.Bator
19.02.2020 odbyły się zawody w Powiatowe Koszykówce. Nasze dziewczęta zdobyły III miejsce. Skład drużyny: Wójcik Daria, Wójcik Ewa, Szułakiewicz Milena , Warias Kamila, Kijak Ewa, Idzik Zuzanna, Kania Anna, Czupryna Maria, Houda Izabela, Mosio Zuzanna, Maiwald Vivienne, Cholewa Aleksandra. Gratulujemy!
P.Pisarski
Skład drużyny: Szpotan Mateusz 6b, Minorczyk Przemysław 6a, Sznajder Ksawery 6b, Żurawski Krzysztof 6c, Kotapka Bartosz 6a, Kuta Mikołaj 6d, Jaworski Maciej 6a, Surowiec Kacper 5e, Surowiec Paweł 5e, Stawarz Bartosz 5a, Świerczek Jakub 5e. Serdecznie gratulujemy!
W środę 19 lutego 2020 r. o godzinie 17.00 w budynku przy ul. Matejki 8 odbył się huczny Dzień Otwarty – Poznaj zanim zdecydujesz - przygotowany oczywiście dla wszystkich sześciolatków i ich rodziców, którzy chcieli bliżej poznać szkołę jako miejsce i zespół ludzi w niej pracujących. Dzień otwarty naszej szkoły organizujemy po to, aby można było dokładnie poznać ducha szkoły, jej osiągnięcia, bazę materialną oraz nauczycieli. Dyrektor szkoły p. Anna Fido zapewniła, że w budynku naszej szkoły można się uczyć na wiele sposobów. Obecnie nowoczesna szkoła musi zapewniać edukację wielowymiarową i angażującą wszystkie możliwe zmysły. Nauczyciele realizując podstawę programową nie mogą zapominać o ważnych umiejętnościach potrzebnych potem dzieciom w życiu czyli o kompetencjach kluczowych i powinni zarażać swoją pasją do nauczanego przedmiotu i kreatywnego życia. Nauczyciele starali się w ciągu tego wieczora ukazać dzieciom to, co najlepsze i to, co pozwoli potem, w trakcie trwania procesu edukacji, wydobywać ciągle tylko to, co dobre i twórcze. Dlatego właśnie przedszkolaki mogły zobaczyć np. historyka jako rycerza z prawdziwym mieczem u boku, chemika w kitlu laboranta, opiekunów zajęć związanych z gotowaniem – jako kucharzy itd… Zanim jednak dzieci pojechały kolorowym ekspresem, zobaczyły specjalnie na tę okazję przygotowany występ. Pierwsze było przeżycie duchowe - muzyczne przedstawienie teatralne w reżyserii p. Renaty Nadolskiej z udziałem jej wychowanków. Następnie starsze dziewczęta dały prawdziwy popis tańca artystycznego. Grupa o wdzięcznej nazwie „Płomień” pod opieką p. Anity Nowak przykuła uwagę widowni na dobre. Zaraz jednak p. Kamil Banaś wraz ze swoim szkolnym zespołem muzycznym porwał sześciolatków do zabawy na scenie, a następnie duży kartonowy pociąg wywiózł wszystkie dzieci z sali gimnastycznej na teren szkoły, gdzie czekały je inne atrakcje. Dzięki temu dyrektor szkoły p. Anna Fido mogła przybliżyć rodzicom wszystkie aspekty działalności i oferty szkoły. Podczas prezentacji zostało podkreślone, że przekraczając mury SP 2 dziecko nie tylko poszerzy swoją wiedzę, ale również będzie miało możliwość rozwoju wielu zainteresowań, a co za tym idzie, będzie spędzało czas w przyjaznej i życzliwej atmosferze. Rodzice mogli się przekonać, że ogromnym atutem szkoły jest rozmieszczenie oddziałów w dwóch dostępnych budynkach. Dzięki temu młodsze dzieci z klas 1-4 uczące się w obrębie jednego budynku nie są narażone na styczność z uczniami dużo starszymi, co zdecydowanie wpływa na lepsze samopoczucie u młodszych dzieci każdego dnia i eliminuje sytuacje dyskomfortu spowodowane ewentualnymi negatywnymi relacjami, natomiast roczniki wyższe mogą liczyć na atmosferę wyważoną i bardziej skłaniającą do wytężonej pracy. Tymczasem z wagoników „dwójkowego” pociągu przyszli pierwszoklasiści zobaczyli, co ich czeka w szkole. Na poszczególnych stacjach można było na własne oczy się przekonać, co to jest nauka i poprzez zabawę zapoznać się z ofertą szkoły. Można było obejrzeć zaplecze dydaktyczne sal lekcyjnych oraz skorzystać z wielu atrakcji przygotowanych zarówno na parterze, jak i na I piętrze. W specjalnej kawiarence była możliwa degustacja na dworcu zdrowej żywności na parterze. Nauczyciele przygotowali naukowe atrakcje. Można będzie zobaczyć stację Poliglotów, Bibliotekarzy, prawdziwych robotów z kraju Robotico, była stacja artystów, eksperymentatorów, można było zajechać do Stumilowego lasu, poszaleć na stacji Sportu i zajrzeć w każdy zakamarek budynku. Dwie panie od matematyki i języka polskiego wykonały plakaty, pani od świetlicy przygotowała plan imprezy , transparenty, elementy do zabawy, a scenariusz pan od historii. Gadżety dla dzieci zostały przygotowane przez panie nauczania początkowego, panią psycholog Dekoracja wagonu Wars i korytarzy: pani bibliotekarz, pan od informatyki, pani ucząca matematyki i języka polskiego. Dekoracje na tablicach wykonali i powiesili pan od historii, pani ze świetlicy i pani bibliotekarka. Ustawianie stołów i krzeseł wuefiści z pomocą panów woźnych. Pani od niemieckiego wykonała prezentację multimedialną. Poszczególne stacje zostały przygotowane przez nauczycieli języków obcych, przyrodników, matematyków, nauczycieli bibliotekarzy, plastyków, opiekunów samorządu, chemików, biologów, fizyków, nauczycieli świetlicy, wuefistów, zespół specjalistów – czyli pedagogów i psychologów, nauczycieli geografii, opiekunów ze świetlicy. Desery i kolorowe soczki wykonały panie od biblioteki i wychowania fizycznego, natomiast za całość poczęstunku odpowiedzialne były panie z obsługi. Za nagłośnienie i oprawę muzyczna odpowiedzialny był pan od muzyki wraz z pomocą pana od wuefu i informatyki. Zdjęcia robiły panie psycholog i pani bibliotekarka. Szkoła całkowicie opustoszała dopiero przed godziną ósmą. Na następny, równie atrakcyjny dzień otwarty zapraszamy za rok!
S.Bator
K.Wajda