^Wróć na górę
  
  
  
Get Adobe Flash player

BIP

Wychowanie do wartości

Dziennik elektroniczny

Stacja meteo

Dołącz do nas

ePUAP

Bierzemy udział w:

Żywa lekcja historii online w klasie 7d

lekcjahistoriimaj

W pierwszym dniu po powrocie w ramach nauczania hybrydowego, czyli 17 maja, klasa 7 d podczas dwóch godzin lekcyjnych mogła uczestniczyć w żywej lekcji historii dotyczącej niedawno przerobionych tematów związanych z okresem pierwszej wojny światowej oraz okolicznościami odzyskania przez Polskę niepodległości.
Lekcja była możliwa dzięki zakwalifikowaniu klasy 7d przez nauczyciela historii do specjalnego i limitowanego projektu edukacyjnego w wymiarze ogólnopolskim.
Młodzież dzięki uczestnictwu w zajęciach mogła poznać dużo więcej szczegółów dotyczących konkretnego wydarzenia historycznego mającego ogromne znaczenie w rozwoju gospodarczym i kulturalnym naszego kraju w okresie międzywojennym. Mianowicie chodzi o powstania śląskie, w których mieszkańcy Śląska utożsamiający się z polskością jako narodowością i Polską jako ojczyzną niepogodzeni z wyrokami aliantów ani z plebiscytami raz po raz – i tak przez trzy razy w latach 1919-1921, chwytają uparcie za broń i walczą o swoją przynależność. Pamiętamy, że po trzecim powstaniu śląskim Polsce przyznano może nie największą terytorialnie część tego rejonu, ale jednak tę najbardziej uprzemysłowioną i obfitującą w kopalnie węgla kamiennego, co miało ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju Drugiej Rzeczpospolitej.
Podczas zajęć uczniowie mogli być świadkami inscenizowanych zajść i relacji świadków tamtych dni dzięki szczegółowemu przygotowaniu i prezentacjom grup rekonstrukcji historycznej. Wszystko okraszone zostało bogatą ikonografią z epoki oraz wnikliwym komentarzem prowadzącego, który przez cały czas miał bezpośredni kontakt z klasą poprzez platformę internetową i dbał o prawidłowy przebieg interakcji.
Wyrażamy wdzięczność za poświęcony czas oraz energię głównemu sprawcy tej inicjatywy - panu Markowi Piwońskiemu. Wyrażamy też podziw za działania mające na celu utrwalanie i rozpowszechnianie historii Polski w tak mądrym i bogatym merytorycznie wydaniu.
Zajęcia odbyły się w ramach Projektu „Powstanie na planszy” realizowanego przez stowarzyszenie „Pospolite Ruszenie” z Krakowa dzięki współfinansowaniu ze środków MON.
Galeria
S.Bator

Nie bądź obojętny – Reaguj! Pomóż!

reagujKolejne klasy zostały zapoznane z zasadami udzielania pierwszej pomocy w ramach innowacji pedagogicznej “Nie bądź obojętny – Reaguj! Pomóż!”. Każdy człowiek może nauczyć się podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy, gdyż w rzeczywistości są to bardzo proste czynności. Jednakże od tego, czy znajdzie się ktoś, kto je prawidłowo wykona, może zależeć czyjeś zdrowie a nawet życie. O tym już wiedzą uczniowie klasy
3 a i 3 b.

Galeria

M.Gawlik

Informacja

Bardzo prosimy aby osoby, które chcą korzystać z płatnych obiadów w budynku przy ul. Zaręby, zgłosiły ten fakt ostatecznie do poniedziałku do godziny 9.00 w sekretariacie  731 462 555

Ważne wydarzenie historyczne na planszy, czyli „Operacja Most III – Czas honoru”

most

Nie wszyscy wiedzą, że tajna broń Hitlera - Rakieta V-2 –dzięki akcji Polaków przeprowadzonej niedaleko Dąbrowy trafiła do Anglii i tym samym wyspy brytyjskie zostały uchronione przed zniszczeniem. Alianci znając budowę rakiety mogli bowiem skutecznie się obronić. Jest to wydarzenie na miarę rozszyfrowania tajemnicy Enigmy przez polskich kryptologów.
Co to było V-2?
V-2 – (Vergeltungswaffe-2, broń odwetowa nr 2) skonstruowana przez zespół niemieckich konstruktorów pierwsza rakieta balistyczna. Niemcy użyli rakiet V-2 do bombardowania w 1944 Londynu, Antwerpii i Brukseli. Prace nad udoskonalaniem tej broni trwały na poligonie Pustków-Blizna koło Dębicy. W 1944 roku żołnierzom AK udało się zebrać fragmenty rakiet, jakie wybuchły na następnym poligonem doświadczalnym w okolicy Sarnak.
Trzeci Most to operacja przewiezienia zdobytych części V-2 z Polski do Anglii. W tym celu w okupowanej Polsce musiał wylądować aliancki samolot. Na miejsce lądowania wybrano pola w Wał Rudzie koło Zabawy. Lądowisko zostało nazwane przez AK lądowiskiem Motyl. 29 maja 1944 odbył się tam już II Most. Dlatego, gdy przyszły polecania z Londynu o konieczności powtórzenia lądowania, kierownictwo AK w Warszawie zdecydowało o przeprowadzeniu tej akcji na tym samym terenie, tj na łąkach leżących na wschód od lasu a położonych między wsiami Wał – Ruda – Jadowniki Mokre – Przybysławice.. Lądowanie samolotu Dakota lecącego z Włoch (Brindisi) miało nastąpić na początku lipca 1944 roku. Ostatecznie żołnierze AK czekali na miejscu ponad dwa tygodnie. W tym czasie akcja bardzo się skomplikowała, m.in. przez kilka dni padały ulewny deszcze, a w odległości zaledwie kilometra od łąk pojawił się odział niemiecki. Lądowanie nastąpiło ostatecznie w nocy z 25 na 26 lipca.
Przerzucenie zdobytych fragmentów V-2 miało niesłychanie dramatyczny przebieg. Zastępcą dowódcy akcji był Zdzisław Baszak, który w czasie wojny pełnił obowiązki Komendanta Obwodu Dąbrowa Tarnowska ZWZ-AK „Drewniaki” i współorganizował konspiracyjne struktury dąbrowskiego obwodu. W latach 1941-1945 był oficerem dywersji przy Komendzie Obwodu Dąbrowa Tarnowska oraz dowodził placówką Dąbrowa Tarnowska – Radgoszcz. Zorganizował wydzielone z Armii Krajowej małe oddziały specjalne, dobrze uzbrojone i głęboko zakonspirowane, czyli tak zwane sekcje dywersyjno – szturmowe. Po jakimś czasie został niestety aresztowany, ale udało mu się wymknąć z rąk gestapo. W ukryciu pozostawał do czerwca 1944 r. Następnie wziął aktywny udział w obronie naszego państwa, przeprowadzając szereg udanych akcji wymierzonych w okupanta. Jedną z takich akcji była operacja „III Most” w Wał-Rudzie, która odbyła się w lipcu 1944 r. Pułkownik Baszak w 2020 roku obchodził setne urodziny. Jest to nasz rodzimy bohater, o którym nie wolno zapominać!
Nie mogliśmy przejść obojętnie obok gry planszowej, która niejako odwzorowuje to ważne wydarzenie, a z którym każdy dąbrowianin powinien być dobrze obznajomiony.
W naszych zasobach dzięki staraniom p. Konrada Wajdy znalazł się egzemplarz dwuosobowej planszówki: „Operacja Most III – Czas honoru” wydawnictwa @Phalanx.
Jest to taktyczna, wojenna gra karciana dla dwóch osób. Pierwszy gracz wciela się w dowódcę strony polskiej. Jego celem jest zdobycie części rakiet, wystrzeliwanych podczas testów z niemieckiej bazy rakietowej. Drugi gracz wciela się w dowódcę Niemców, którzy próbują ustrzec tajemnice poligonu przed polskim wywiadem. Nowatorska mechanika dostarcza bardzo dużo emocji – sprawdziliśmy to w trakcie pandemii w naszym laboratorium i nie możemy się doczekać, żeby pokazać to ambitnym uczniom podczas zajęć dodatkowych z historii w naszym Szkolnym Klubie Gier Planszowych. Rozgrywka to świetna okazja na pogłębienie wiedzy historycznej.
Prezentacja gry znajduje się tutaj:
Skrót zasad:
Zapraszamy do klubu na zajęcia!
S.Bator, K.Wajda

Cała społeczność SP2 wyraża podziw i uznanie dla ucznia klasy 7a Macieja Jaworskiego

Cała społeczność SP2 wyraża podziw i uznanie dla ucznia klasy 7a Macieja Jaworskiego, który wykazał zainteresowanie leżąca na chodniku kobietą. Dzięki szybkiej reakcji Macieja,
a następnie innych osób i policji wszystko skończyło się dobrze.
Pamiętajmy! Nie przechodźmy obojętnie obok osób, które mogą potrzebować naszej pomocy.
Zachowanie Macieja to wzór do naśladowania dla młodych ludzi. Uczeń został nagrodzony pochwałą dyrektora szkoły.
Macieju, jesteśmy z Ciebie dumni!

Gra edukacyjna w Szkolnym Klubie Gier Planszowych – „W pustyni i w puszczy” na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza.

grygraciarnia

W zasobach klubu odnaleźć można wspaniały edukacyjny tytuł: „W pustyni i w puszczy”, który idealnie nadaje się na zajęcia dodatkowe dla uczniów, którzy pragną utrwalić sobie treść lektury, poznać Afrykę oraz dowiedzieć się czegoś nowego o powieści – planszówka dodatkowo jest zintegrowana z portalem wiedzy (www.sienkiewicz.promocjaksiazki.pl). Odwiedzając tę stronę internetową lub korzystając z QR kodów umieszczonych na będących częścią gry "kafelkach", gracze znajdą interesujące informacje dotyczące powieści "W pustyni i w puszczy" oraz Afryki z początku XX wieku. Ich znajomość to szansa na zdobycie dodatkowych punktów. Na platformie jest też specjalna strefa dla nauczycieli zawierająca m.in. scenariusze lekcji. Pojedynczych graczy można zastąpić grupami i zrealizować przy jej pomocy twórcze i ciekawe zajęcia podczas pełnoprawnej lekcji języka polskiego!
Do rozgrywki może zasiąść od dwóch do czterech osób lub zespołów – co jest istotne dla klas, zwłaszcza tych mniej licznych, ponieważ wtedy gra może uzupełniać cały cykl lekcji o lekturze. Plansza przedstawia fragment mapy Afryki i odzwierciedla trasę wędrówki bohaterów powieści. Gracze razem ze Stasiem i Nel przemierzają szlak z Port Saidu do Mombasy, a po drodze czekają ich przygody, które przeżyli bohaterowie powieści m.in. porwanie, wojna, burza piaskowa, spotkania z lwem i słoniem. W wędrówce pomagają im przyjaciele: Kali, Mea, słoń King i pies Saba. Gracze gromadzą też przydatne przedmioty takie jak: sztucer, bukłak z wodą czy chinina. Zwycięża ten, komu uda się przeżyć dwanaście kolejnych przygód, co jest możliwe dzięki współpracy ( co też ma niebagatelne znaczenie ze względów edukacyjnych)
Zasady są pokrótce wyjaśnione w poniższym filmiku:
Natomiast całą kampanię dotyczącą gry, jej wszystkie cechy i zalety można zobaczyć tutaj:
„Ta gra pomoże zrozumieć i utrwalić książkę, bo działanie sprzyja zapamiętywaniu. Mamy też nadzieję, że tych, którzy powieści nie znają, zmotywuje do lektury– mówił autor mechaniki gry Wojciech Rządek, który jest przyjacielem naszego klubu i gdyby nie pandemia – już dawno by nas odwiedził.
Przepięknymi, na poły komiksowymi grafikami grę zilustrowała Anna Stosik, co bardzo uprzyjemnia rozrywkę.
Na uwagę zasługuje tez fakt, że na zintegrowanej z grą platformie można się dowiedzieć, co w tej powieści jest nieaktualne pod względem społecznym i co może razić na punkcie rasowym, a wszystko to zostało w przystępny sposób wyjaśnione.
Gra i platforma została wykonana przez Agencję Promocyjną OKO na zlecenie Instytutu Książki w ramach programu "Rok Sienkiewicza 2016".
Zapraszamy po powrocie do szkoły na zajęcia!!!
S.Bator, K.Wajda

Co po SP2?

Oferta edukacyjna Zespołu Szkół im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Dąbrowie Tarnowskiej-więcej 

 

Oferta edukacyjna I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Dąbrowie Tarnowskiej -więcej 

 

Oferta edukacyjna Zespołu Szkół im. Władysława Stanisława Reymonta w Brniu -więcej

  

Oferta edukacyjna Powiatowego Centrum Edukacjii Kompetencji Zawodowych w Szczucinie- więcej

Spotkania z historią Dąbrowy w klasach trzecich

slawek0Dzieciaki etapami wreszcie wracają do szkoły i w związku z tym można kontynuować akcje sprzed kilku tygodni. Dziś, czyli czwartego maja odbyło się zaległe niecodzienne spotkanie z historią zakończone opowieściami o kulturze średniowiecza i legendą dąbrowską o rycerzu Janie Ligęzie, pierwszym dąbrowskim proboszczu Janku i wielkim dębie. Legenda jest autorskim pomysłem nauczyciela historii w starszych klasach p. Sławomira Batora, który w stroju trzynastowiecznego rycerza odwiedził klasy 3a i 3c. Uczniowie mogli się dowiedzieć między innymi gdzie naprawdę znajdował się dąbrowski zamek i gdzie rezydowali pierwsi właściciele naszej małej ojczyzny. Została już tylko jedna klasa!

Galeria

S.Bator

Copyright © 2013. Szkoła Podstawowa nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej Rights Reserved.