Jesteś tutaj: Start Półkolonia relacja z II turnusu Aktualności 1-8 Noc Gry Miejskiej Pamiętamy już za nami!
Wieczorem w piątek 14 czerwca od godziny 18.00 do zmroku na terenie całego miasta trwała Gra Miejska Pamiętamy zaprojektowana i poprowadzona przez nauczycieli z dąbrowskiej Dwójki. Najpierw dzieci, które przybyły na miejsce zbiórki bardzo tłumnie, podzielone na drużyny musiały się zorganizować, podjąć wyzwania i rozkazy, zaopatrzyć się w mapy i po krótkiej przemowie dyrektora szkoły, p. Anny Fido i po wysłuchaniu instrukcji wygłoszonych przez nauczyciela historii, ruszyli w teren.
Uczestnicy poprzez zabawę i wykonywane zadania specjalne przyswoili sobie istotne wiadomości historyczne dotyczące historii Polski i historii regionu z okresu I wojny światowej i okoliczności odzyskania przez Polskę niepodległości. Oprócz tego mieli okazję pochodzić, pobiegać, poczołgać się, postrzelać z replik karabinów, dotknąć broni sprzed stu lat i walczyć o chorągiew!
Cele i założenia gry były integralną częścią projektu o tej samej nazwie – Pamiętamy, który został napisany na wniosek stowarzyszenia Akademia Szans działającego we współpracy z Publiczną Szkołą Podstawową nr 2 im. M. Kopernika w ramach zadania realizowanego
z Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017 – 2022 zainicjowanego i zatwierdzonego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa.
Zadania w zakresie realizacji objęły Park Miejski, Rynek i jego okolice, okolice Dąbrowskiego Domu Kultury, którego siedziba mieści się w dawnym gnieździe Sokoła oraz cmentarz wojenny nr 248 z okresu I wojny światowej.
Do realizacji włączyła się nasza dąbrowska Jednostka Strzelecka im. generała Mariana Kukiela, której przedstawiciele z jednym z dowódców, panem Mariuszem Grzebieniowskim na czele, przygotowała szereg zadań i niespodzianek i dla młodszych i dla starszych.
Realizacja zadań została zaznaczana przez opiekunów poszczególnych stanowisk na specjalnie przygotowanych mapkach przedstawiających Dąbrowę Tarnowską z wyróżnionymi okolicami obejmującymi teren gry miejskiej, w które została na początku wyposażona każda drużyna. Stanowiły pomoc w orientacji i dowód realizacji zadań. Dodatkowo drużyny otrzymywały potwierdzenia wykonanych rozkazów na osobnych kartkach, które musiały mieć ze sobą podczas podliczania punktacji.
Każda drużyna miała np. kapitana, strzelca, odpowiedzialnych za ekwipunek i geniuszy, czyli tych, którzy mogli odpowiadać na zadawane pytania przy stanowiskach naukowych. Najtrudniejszymi zadaniami oczywiście okazały się szyfry – zagadki do rozwiązania, jednak spora ilość drużyn poradziła sobie z tym zadaniem doskonale. Tutaj prezentujemy teksty zagadek, natomiast w załącznikach do tego artykułu umieszczonego na stronie internetowej szkoły można znaleźć rozwiązania.
Gniazdo
Jest takie miejsce nad rzeką
Gdzie od lat stu, wysoko
Drapieżny ptak unosi skrzydła
Pilnując, by tam kultura kwitła.
Lecz kiedyś strażnikiem musiał być
Dąbrowian, co ćwiczyli i ciało i ducha,
By polskości bronić i dobrze się bić,
Gdy przyjdzie wojenna zawierucha.
I poszli wybrani, gdy przyszedł czas,
A ślady po nich w kamieniu wyryte;
Ty musisz wiedzieć, gdzie patrzy ptak
I znaleźć wśród drzew ukryte daty.
Symbol
Idź
Gdzie śpią ludzie
W mundurach trzech zaborców.
Od polskich mundurów otrzymasz zadanie.
A potem znajdź
trzy razem splecione krzyże
I dowiesz się niechcący
Co stało się udziałem śpiących.
A gdy to już będziesz wiedział,
Wróć do zielonego serca miasta
Tam w kamieniu przeczytasz o synach.
Musisz połączyć te dwa elementy
W doniosły sens.
I zagadka nie będzie już zagadką.
Niemało emocji budziło poszukiwanie plakatów i odezw sprzed stu lat porozwieszanych, dzięki uprzejmości Dąbrowskiego Domu Kultury, na słupach informacyjnych. Dzieci, a także mieszkańcy miasta stali się mimowolnymi uczestnikami żywej specjalnej wystawy niepodległościowej, ponieważ wszystkie dokumenty były kopiami tych sprzed stu lat. Można było zobaczyć, co nam obiecywali zaborcy w zamian za walkę podczas wojny w ich szeregach, sprawdzić jakie działania podejmowali Polacy, jakie były wtedy partie, co zrobił Piłsudski i jak walczyliśmy o utrzymanie naszych granic. Mamy nadzieję, że dzięki takiej lekcji zostanie, zwłaszcza w młodych głowach, dużo istotnych informacji.
Na stanowiskach naukowych drużyny sprawdzały swoją wiedzę historyczną. Uczniowie klas ósmych na ławeczkach w parku zadawali drużynom pytania dotyczące historii Polski, działań z okresu odzyskiwania niepodległości i historii regionu.
W parku i koło cmentarza wojennego swoje stanowiska mieli niezawodni strzelcy – każdy uczestnik gry mógł się przekonać, że strzelanie do celu nie jest taka prostą sprawą! Sprawność wyćwiczono drużynom na specjalnie przygotowanym torze sprawnościowym, a p. Mariusz Grzebieniowski przygotował dla wszystkich zadanie specjalne: Rozłożył na swoim stanowisku całą masę artefaktów ze swojej prywatnej kolekcji i dzieci dzięki temu mogły dosłownie dotknąć przeszłości i bardzo wiele się nauczyć dzięki wysłuchaniu krótkiego wykładu instruktora. Oczywiście potem wszyscy zdawali test – ile z tego zapamiętali, bo, nie zapominajmy – wszystko było rywalizacją!
Najwięcej radosnej rywalizacji dostarczyły grupom jednak specyficzne zawody – szybkie podchody wymyślone specjalnie na tę okazję – „speedfight” o sztandar, które odbywały się na boisku szkolnym. Każda drużyna walczyła tylko dwa razy, a i tak ostatnie rozgrywki potrwały prawie do 22.00. oprócz dobrej zabawy podczas tej konkurencji uczniowie mogli nauczyć się i dobrze zapamiętać jedną szczególną rzecz: flaga biało- czerwona nie może nigdy upaść na ziemię. Szczegóły dotyczące tej konkurencji jak i pozostałych znaleźć można w załącznikach do artykułu na stronie szkoły.
Wszystko skończyło się wspaniałą dyskoteką trwającą do 23.00.
Organizatorzy są bardzo wdzięczni rodzicom uczniów za zaufanie i wszystkim nauczycielom, którzy mimo wielu obowiązków towarzyszących ostatnim przedwakacyjnym akordom w szkole, tłumnie przybyli tego wieczora do szkoły, bo wiedzieli, że bez nich nawet najlepiej zaprojektowana gra nie miałaby szans powodzenia.
Dziękujemy Posłowi na sejm RP panu Wiesławowi Krajewskiemu za wsparcie.
Dziękujemy też panu Burmistrzowi za zlecenie opryskania przeciw komarom i kleszczom parku miejskiego, dzięki czemu dzieci mogły bez utrudnień wypełniać swoje zadania
A oto najlepsze drużyny z poszczególnych klas wyłonione po burzliwych i długich podsumowaniach wszystkich działań i po obradach komisji:
Drużyny młodsze:
I m. – 2 a i 2 b – drużyna połączona
II m. – 4 b i 4 d oraz drużyna z 3b
III m. – 1 b oraz 3 a
Klasy czwarte mogły wybrać, w której grupie chcą brać udział. Część klas czwartych zasilało mniej liczną kategorię klas starszych, co ułatwiło organizatorom grę i zapewniło równowagę.
Drużyny starsze:
I m. – 6b
II m. – 4 e
III miejsca: 7 a,b i 6a.
Gratulujemy!
S.Bator