Jesteś tutaj: Start Półkolonia relacja z II turnusu Aktualności 1-8 Życie bez wartości jest jak drzewo bez owoców - czyli o tym, co najważniejsze...
Wiosna, która zakwita kobiercami słów
w niespokojnych, niepokornych sercach
i głowach pełnych marzeń, zakwitła dziś także bogactwem wrażeń i wzruszeń, osuszyła łzy Heraklitowe, w kropli Pascalowej odbiła subtelność trwania...
9 maja br. w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej zawitał Specjalny Gość - ojciec
dr hab. Marek Urban, redemptorysta, filozof, Prodziekan Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Ojciec Marek pełni obowiązki Kierownika Katedry Historii Filozofii Nowożytnej i Współczesnej UP JP II, jest również wykładowcą historii filozofii nowożytnej w Wyższym Seminarium Duchownym Redemptorystów w Tuchowie.
Ojciec Marek zaprezentował wykład "O wartościach w życiu człowieka" dla uczniów klas młodszych 1-4
w budynku szkoły przy ul Matejki 8, natomiast dla uczniów klas 5-7 oraz gimnazjalistów wygłosił referat
pt. "Prawda Dobro Piękno" w budynku szkoły przy ul. Zaręby 22.
Wykład dla młodszej publiki otworzyły pytania filozoficzne: czym są wartości? Padały zaskakujące odpowiedzi: matematyka, ilość, miłość... Temat rozwinęła przypowieść o ziarnach grochu, które wystrzelone przez chłopca z procy trafiały w różne miejsca – do gołębnika, do kałuży, czy do doniczki
z żyzną ziemią. Groszek, który trafił do doniczki miał szansę zakwitnąć i wydał plon. Pointą tej opowieści jest symboliczne ujęcie człowieka i wartości. Ziemia oznacza człowieka, który przyjmuje wartości i nimi żyje, a dzięki temu owocuje. Kolejnym etapem wykładu był eksperyment: w słoju znalazły się duże kamienie, drobny gruz, piasek oraz woda. Kolejność oczywiście nie była przypadkowa. Kamienie symbolizowały to, co ważne w naszym życiu, czyli rodzinę, zdrowie, wiarę... Gruz to rzeczy mniej ważne np. pieniądze, mieszkanie, samochód... Piasek oznaczał całkiem drobne rzeczy, przyjemności i zabawę, a woda to, co spaja wszystko, czyli miłość. Doświadczenie miało na celu ukazanie, że symboliczne kamienie są tym, co się naprawdę liczy. Reszta to piasek…
Motywem przewodnim referatu o wartościach dla młodzieży była maksyma: Myśleć to co prawdziwe, czuć to co piękne i kochać to co dobre. Platońska metafizyka miłości zakładała, że tylko to, co dobre jest piękne i prawdziwe. Współczesna kultura została porażona subiektywizmem i relatywizmem, ale człowiek mądry wie, że z Prawdy, Dobra i Piękna zrezygnować nie wolno. Musimy ciągle się ich uczyć, by w ich świetle trafnie poznawać i podejmować prawidłowe decyzje. Nie zawsze jest to łatwe, wymaga cierpliwości, ale na pewno przyniesie owoce, bo uchroni nas przed nihilizmem, zmorą czasów współczesnych, pozwalając odzyskać wiarę w głębszy sens życia.
Ciekawym wątkiem referatu było zestawienie hierarchii wartości współczesnej młodzieży polskiej
i niemieckiej:
Owo zestawienie pozwoliło zbliżyć się do definicji wartości, gdyż bardzo trudno ujmować w ramy mierzalności to, co jest niewidzialne. Wartością jest zatem to, co stanowi przedmiot wyboru lub preferencji. Dar słowa ojca Marka pachnie pełnią czasu. Wyrażają to słowa znanego fizyka i myśliciela, Alberta Einstein'a: "Nie wszystko co się liczy, może być policzone. Nie wszystko co może być policzone, liczy się".
Odbyliśmy niezwykłą podróż do krainy, gdzie lubi się przechadzać dusza człowieka, a na drugiego spogląda się z wysokości sumienia, gdyż tylko sercem widzi się dobrze. Musimy o tym pamiętać. Każdego dnia.
Magdalena Bobro – rodzic z klasy 3e, J.Wajda