W ciągu całego roku szkolnego na lekcjach historii uczniowie klas szóstych realizowali miniprojekty polegające na napisaniu szczególnych listów.
W pierwszym półroczu należało napisać list w imieniu Krzysztofa Kolumba odbywającego daleką i niebezpieczną misję odkrywania drogi do Indii na Oceanie Atlantyckim. Aby uczynić to jak najlepiej, trzeba było bardzo dobrze poznać realia okresu renesansu i postać sławnego odkrywcy. Jednak to nie wszystko! Bardziej ambitni uczniowie samodzielnie analizowali budowę karaweli, jej możliwości, działanie przyrządów takich jak np. kompas , warunki wypraw dalekomorskich, a nawet elementy odzieży. Żeby lepiej się wczuć w sytuację, szóstoklasiści czytali teksty źródłowe i oglądali fragmenty filmów dokumentalnych. A wszystko to po to, aby przy jak najwierniejszym odzwierciedleniu epoki napisać interesujący list posługując się jak najpiękniejszą polszczyzną przy zachowaniu reguł sztuki epistolarnej.
W drugim półroczu zadaniem było poznanie realiów historycznych i obyczajowych XIX w. Uczniowie po zapoznaniu się z lekcjami dotyczącymi epoki napoleońskiej i udziału Polaków w wyprawie na Moskwę w roku 1812 obejrzeli półtoragodzinną produkcję międzynarodową dokumentalną z elementami fabularnymi pt. „Napoleon Bonaparte: Marsz na Rosję”, w której rolę cara odgrywał Paweł Deląg. Podczas zajęć poznawali też broń, taktykę i sposób walki dziewiętnastowiecznych żołnierzy. Zwieńczeniem miniprojektu było sporządzeniu listu żołnierza Wielkiej Armii do rodziny z terenów Rosji z opisem ciężkiej sytuacji. Niektóre listy były bogate w treści tak dramatyczne, że uczniowie pokusili się o oddawanie realiów nawet poprzez malowanie plam krwi na kartach listów.
Dzięki miniprojektom uczniowie szlifowali w sposób inny niż zwykle wiedzę historyczną i kształtowali umiejętności redagowania pięknych listów zgodnie z zasadami sztuki epistolarnej.
D.Kłos-Kufel, S.Bator