Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej to program profilaktyczny, a w naszej szkole innowacja pedagogiczna, który jest realizowany w klasie 5c.
Gdy ktoś się zrani lub skaleczy sięga do apteczki pierwszej pomocy medycznej, by szybko opatrywać rany, zaklejać plastrem zadrapania lub podać leki uśmierzające ból. A co się dzieje, jeśli mamy do czynienia ze zranieniem emocjonalnym?
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale by również odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną.
Po raz kolejny pani pedagog Marzena Rzepka spotkała się z uczniami klasy 5c . Uczniowie wiedzą już jak radzić sobie z oddechem, jakie jest właściwe oddychanie i ćwiczą uważność. Podobają im się momenty, kiedy leżąc na karimatach skupiają się na oddechu. Do tej pory rozmawialiśmy też m.in. o wartościach, emocjach, oraz o tym co wkładamy do apteczki pierwszej pomocy emocjonalnej, o skarbie oraz jaka jest różnica między skarbem a bogactwem. Uczniowie w domu przygotowywali swoje apteczki. Mogli do nich wkładać m.in.
· tytułu filmów, książek, utworów muzycznych,
· listy, obrazki od przyjaciół,
· różne pamiątki (zabawki z dzieciństwa, ważne przedmioty, drobiazgi przypominające o dobrych chwilach),
· listę tego, co mogę zrobić, gdy jestem: zaniepokojony, smutny, zdenerwowany, wdzięczny, samotny, gdy marzę o czymś lub chcę zadbać o swoje zdrowie fizyczne.
Udało nam się do tej pory zobaczyć sześć apteczek z klasy, w tym wychowawczyni pani Ewy Kmieć. Uczniowie opowiadali w jaki sposób przyozdobili apteczki oraz dzielili się informacjami, dlaczego przedmioty włożone do apteczki są dla nich ważne.
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami.
Program jest rekomendowany przez Państwowa Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych PARPA.
M.Rzepka, E.Kmieć