Nie ma sensu rozpisywać się nad edukacyjnymi walorami nowoczesnych gier planszowych, bo ta wartość jest bezsprzeczna . Nie da się oczywiście nie wspomnieć o ogromnej satysfakcji i dobrej zabawie, jakie wynikają z planszówkowych rozgrywek. Nie mówimy tu o klasykach takich jak chińczyk, pionek, warcaby, Eurobusiness, czy choćby szlachetnej krwi szachy. Zwłaszcza, że te ostatnie wymagają nie lada skupienia i intelektu. Nie, wszystkie inne klasyki oprócz wspomnianych nieśmiertelnych szachów trącą już dziś myszką i w epoce wysublimowanych mediów wizualnych dzieciaki raczej do tego nie wracają. Nowoczesne gry planszowe muszą nie tylko uczyć, ale i bawić. W Polsce rynek takich gier istnieje od kilkunastu lat i stopniowo się rozrasta, ale dopiero od niedawna w każdej niemal rodzinie rodzice chętnie spędzają czasem popołudnie przy wspólnym stole razem ze swoimi dziećmi na tego rodzaju zabawie. Nie jest też tajemnicą, że gry z górnej półki, czyli te o najwyższym standardzie , a więc o pięknej szacie graficznej , która rozwija wyobraźnię i z tak skonstruowaną mechaniką, aby oddać jak najwierniej odpowiedni klimat oraz żeby bawić i jednocześnie uczyć, do tanich nie należą. Dla nas, nauczycieli, największą wartość mają te z dużym czynnikiem edukacyjnym, czyli wykorzystujące elementy lub tematykę historyczną, wykorzystujące w swojej mechanice matematykę czy uczące poprzez zabawę elementów wiedzy astronomicznej, biologicznej , psychologicznej czy po prostu rozwijające logikę. Gry wykorzystujące różne gałęzie nauki można wyliczać godzinami! Do tego wszystkiego należy dodać jeszcze cos bardzo ważnego. One są bardzo potrzebne, ponieważ rozwijają u dzieci i młodzieży to, o co w naszych czasach coraz trudniej: interakcję społeczną. Bo przecież żeby zagrać, trzeba z kimś…rozmawiać! Trzeba z kimś przebywać. Trzeba z kimś rywalizować ( typowe gry), trzeba współpracować ( kooperacyjne), trzeba się umieć wypowiadać ( gry z elementami fabuły), trzeba przewidywać ruchy przeciwnika, trzeba nauczyć się prawdziwej strategii ( gry wojenne) itd. Itd. Itd. Ale to nie wszystko! Bo to wszystko należy zrobić NA ŻYWO!!!! Czy trzeba czegoś więcej?
Nowoczesna szkoła nie może zostać obojętna na tak wielki potencjał, jaki oferują współczesne gry planszowe.
Od tego roku szkolnego coraz prężniej w naszej szkole działa Szkolny Klub Gier Planszowych Gra-ciarnia, którego pomysłodawcą i założycielem jest p. Konrad Wajda, nauczyciel geografii, instruktor jazdy narciarskiej, trener fitness i pasjonat świata planszowego. Dzięki swojej przedsiębiorczości zdołał z własnych środków i przy współpracy z takimi firmami jak np. Rebel zorganizować na potrzeby klubu kilkadziesiąt gier z wydawnictw takich jak Rebel właśnie, Galakta, Days of Wonder, Granna i wiele innych. Wartości tego rodzaju gier docenili już pedagodzy i często sięgają po niektóre z nich w pracy ze swoimi podopiecznymi. Do tej inicjatywy chętnie dołączył p. Sławomir Bator, nauczyciel historii i fascynat gier fabularnych, który postanowił na miarę swoich możliwości w tym względzie wesprzeć ideę nauki oraz rozwoju dzieci poprzez ambitną zabawę i razem z p. Konradem promować w środowisku świat gier planszowych. Dlatego organizowane są cykliczne spotkania z uczniami w Graciarni, a w niedalekiej przyszłości planowane są konkursy – turnieje, do których po jakimś czasie chcemy zapraszać uczniów z innych szkół. Jeszcze w tym roku kalendarzowym planujemy szkolny i międzyszkolny turniej gier historycznych, których lwią część uda się zakupić dzięki napisanemu z powodzeniem projektowi historycznemu Pamiętamy zatwierdzonemu przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa ( Program Wieloletni Dotacyjny Niepodległa na lata 2017 – 2022.).
Młodsze dzieci czekają rozgrywki symulujące przekazywanie poczty i rozkazów podczas powstania warszawskiego w grze Mali Powstańcy sygnowanej przez MPW, natomiast starsi uczniowie najpierw wypróbują swoich sił wcielając się w ojców naszej niepodległości i współpracując podczas walk o granice II RP w grze wydanej przez IPN, Niepodległa, aby potem, jako finaliści walczyć z oddziałami bolszewickiej armii konnej atakującej Lwów w grze również wydanej przez IPN Obrona Lwowa 1920.
Nie możemy się doczekać! A to… dopiero początek!
K.Wajda, S.Bator
W drugim półroczu bieżącego roku szkolnego dąbrowska Dwójka za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans zakwalifikowała się projektem Pamiętamy do Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022.
Projekt „Pamiętamy” to spotkania z historią, polskością i patriotyzmem dla uczniów naszej szkoły w atrakcyjnej oprawie. Obejmuje wiele zróżnicowanych działań i akcji angażujących nie tylko młodzież i nauczycieli, ale całe środowisko lokalne. Koordynatorami całości działań są p. Marzena Rzepka, p. Renata Klimek i p. Sławomir Bator.
Warto dodać, że na 2079 wniosków projektowych zostało wybranych tylko 140 w tym Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2!
Przewidziane zostały różne działania z których część będzie realizowana jeszcze w tym roku szkolnym. Byłyby to między innymi elementy patriotyczne na Majówce Rodzinnej, która już się odbyła w ubiegłą niedzielę dla mieszkańców miasta i gminy. W programie został przewidziany koncert patriotyczny – „Dla Niepodległej”.
Przygotowana jest również rozbudowana „Gra miejska” związana z historią miasta z okresu I Wojny Światowej i odzyskaniem przez Polskę niepodległości, działalnością Towarzystwa Gimnastycznego Sokół w Dąbrowie Tarnowskiej i cmentarzem wojennym, która zostanie rozegrana 17 czerwca podczas Nocy Profilaktycznej.
Odbędzie się też Patriotyczna Gra Terenowa w lesie Beleryt, podczas której młodzież będzie mogła wczuć się w role współczesnych żołnierzy.
W ramach cyklicznych spotkań zostaną przeprowadzone „Wieczory patriotyczne” w Szkolnym Klubie Gier Planszowych, kiedy to najpierw drużyny będą musiały wspólnie, czyli w kooperacyjny sposób, z jak najlepszym skutkiem opanować zjednoczenie Polski w rozgrywkach „Niepodległa”, a w finale- już indywidualnie - będą wcielać się w polskich bohaterskich lotników i bolszewickie wojska podczas walk o miasto Lwów w grze „W obronie Lwowa 1920”! Gra Niepodległa i w Obronie Lwowa stanowią rozrywkę historyczną na najwyższym możliwym poziomie – zostały zaprojektowane, by bawić i uczyć w Instytucie Pamięci Narodowej.
Będą również wycieczki „Śladami Patriotów”, czyli zwiedzanie Muzeum Wincentego Witosa, przejście Szlakiem Marszałka Piłsudskiego, obejrzenie pomnika Piłsudskiego, które zostały przygotowane przez prawdziwą miłośniczkę i znawczynię naszej regionalnej historii, p. Danutę Pikul!
Biblioteka podjęła się też organizacji wystawy pamiątek związanych z budową II Rzeczpospolitej i będzie można się przekonać, że w domowych arsenałach pamiątek nawet w Dąbrowie można znaleźć prawdziwe perły…
Wielkimi niespodziankami będą specjalne pokazy grup rekonstrukcyjnych z Krakowa, które we właściwy sobie sposób zaprezentują realia sposobów walki, umundurowania i broni z okresu pierwszej wojny światowej.
Natomiast w ramach „Spotkań z legionistą” nauczyciel i fascynat historii, przedstawiciel historycznych grup rekonstrukcyjnych w przebraniu legionisty Piłsudskiego jeszcze w czerwcu przekaże dzieciom wiedzę dotyczącą tego, co działo się w Dąbrowie podczas gdy Polska odzyskiwała wolność po latach zaborów. Zapraszamy!
S.Bator
Żyjemy w świecie coraz bardziej zdominowanym przez ciągły wyścig szczurów, który determinuje agresywne zachowania, postawy, pozbawione współczucia odruchy i egoistyczne zaspokajanie pragnień nawet kosztem innych. Młodzież i dzieci pierwsze przyswajają to wszystko ze świata dorosłych i wprowadzają , niestety – najczęściej z wielkim powodzeniem i przy oklasku otoczenia – reguły bezlitosnego życia pozbawionego podstawowych uniwersalnych wartości. Dorośli muszą przeciwdziałać temu zjawisku na wszelkie możliwe sposoby. Dziś nie wystarczy o tym przypominać. Dziś należy o tym nawet krzyczeć, nazywać i definiować na każdym kroku i na wszelkie możliwe sposoby– aby urosło pokolenie wrażliwe, mądre i duchowo dojrzałe.
Jednym z takich sposobów jest unaocznianie i umieszczanie haseł dotyczących tej sfery w przestrzeni publicznej – w tym przypadku dokładnie w przestrzeni, z której elementami uczniowie mają styczność cały czas. Na jednym z takich elementów umieściliśmy serię haseł związanych kulturą zachowania, empatią, przeciwdziałaniem agresji i pozytywnymi wartościami. Dlaczego? Bo chcemy zmusić młodych ludzi do zastanowienia, do choćby chwilowej zadumy nad codziennością i nad tym, co czyni nas takimi, jakimi jesteśmy. Jednocześnie jest to recepta na bycie wielkim i to bez cienia ironii, bo to właśnie od takiej ironii nasze dzieci powinny być trzymane z daleka.
Projekt został opracowany przez nauczycieli: p. Renatę Nadolską i p. Sławomira Batora.
Na lekcji plastyki uczniowie klasy 7b tworzyli tzw. „Żywe obrazy”, czyli rekonstrukcje dzieł malarstwa lub rzeźby, tworzone przy udziale ludzi, przedstawiających postawą, ubiorem lub mimiką daną scenę. Uczestnicy zajęć zamienili się na chwilę w aktorów, dekoratorów, fotografów, reżyserów i charakteryzatorów. W galerii „Żywych obrazów” znalazły się dzieła słynnych mistrzów malarstwa, np. „Kochankowie” René Magritte, „Żydówka z pomarańczami” Aleksandra Gierymskiego i „Stary gitarzysta” Pabla Picassa. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością, a w ich realizacjach czuć było prawdziwą pasję i radość tworzenia. Zdjęcia wykonała uczennica klasy 7b Sylwia Sojka.
A.Piotrowska
29.05.2019 r. odbył się XV Gminny Turniej BRD dla uczniów klas I - III w Laskówce Chorąskiej. Drużyna z naszej szkoły w składzie; Zuzanna Nuta kl. IIIb, Mikołaj Stankiewicz kl. IIIb i Wojciech Sternal kl. IIIa zdobyła I miejsce. Oprócz tego uczennica Zuzanna Nuta otrzymała dodatkową nagrodę za zdobycie największej ilości punktów w kategorii indywidualnej. W nagrodę uczniom wręczono dyplom jak również nagrody rzeczowe. Jednocześnie zakwalifikowali się do następnego etapu turnieju, czyli na szczeblu powiatu. Życzymy im dalszych sukcesów.
T.Giza, R.Klimek
W ubiegłą niedzielę spotkaliśmy się na Profilaktycznej Majówce Rodzinnej.
Jest to coroczne, wielkie przedsięwzięcie, swoista wizytówka społeczności, jaką tworzymy. Za każdym razem jest to wielki sukces nas wszystkich. Współpraca, życzliwość, poświęcenie. Serca otwarte na potrzeby innych. To cechy charakterystyczne dla ludzi „Dwójki”.
Dlatego przepełniona wdzięcznością, ze łzami wzruszenia dziękuję Wam – Znamienici Dwójkowicze – za trud, jaki włożyliście w organizację tegorocznej Majówki.
Za Wasze gorące serca, kreatywne umysły, oddanie sprawie.
Nie sposób wymienić tu wszystkich. To niekończąca się lista ludzi dobrej woli, cudownych przyjaciół, prawdziwych społeczników.
Dziękuję, dziękuję Wszystkim.
W moim sercu i pamięci zapisaliście się na stałe.
Dyrektor
Anna Fido
Profilaktyczna Majówka Rodzinna to coroczna, plenerowa impreza organizowana przez społeczność Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej.
Doskonała współpraca rodziców, uczniów, nauczycieli, darczyńców oraz pracowników technicznych zaowocowała po raz kolejny wydarzeniem niezwykłym. Celem festynowego spotkania nie jest pusta zabawa, ale taka, która tworzy pomost pomiędzy ludźmi i jest pomocą w budowaniu relacji. Rzecz najistotniejsza to propagowanie odwiecznych wartości: dobra, miłości, przyjaźni i integrowanie środowiska.
Jakie atrakcje przygotowano w tym roku, aby misja została spełniona?
Tradycyjnie pojawiły się stoiska, a tam? Przygód sto! Między innymi cieszące się od zawsze powodzeniem malowanie twarzy i farbowanie włosów. Nie od dziś bowiem wiadomo, że ten, kto ma do siebie dystans, umie „wrzucić na luz”, ten bawi się najlepiej. Nie mniej popularne było szkolenie młodych Wilhelmów Tellów, czyli strzelanie z łuku. Któż z nas nie chce się choć raz poczuć bohaterem? Pasjonaci dobrej kuchni mieli swoje ulubione miejsca: „Gotuj z pasją”, gdzie młodzi szefowie polecali smakowite specjały, słodkie stoisko z wypiekami, czy wielki grill z prawdziwie męskim jedzeniem: kiełbaskami, fasolką i bigosem. Nikt nie wyszedł z majówki głodny. Artystyczne Rękodzieło to stoisko z przepięknymi pracami dzieci i rodziców. Sztuka ciesząca oko i ducha. PCK jak zawsze stało na straży zdrowia, więc zaprosiło na zdrową żywność i przetwory. Na stoisku fizyczno-chemicznym nauki przyrodnicze też pracowały w służbie dobrej zabawy. Tak… a więc jest różnica między magnesem i magnezem Robotyka dla smyka, czyli programowanie i inne cuda technologii komputerowej połączyły pokolenia. Dziadkowie podziwiali wnuków wprawiających w ruch roboty za pomocą kilku kliknięć komputerową myszką. Nie zabrakło baniek mydlanych, zjeżdżalni dmuchanych, wszelakich zabaw ruchowych i gier planszowych. Na scenie talenty swe prezentowali starsi i młodsi uczniowie. Były tańce, śpiewy, gra na instrumentach, a także fitness dla wszystkich. Tę zabawę ruchową poprowadziła charyzmatyczna pani Monika Kołodziej!
Ale to nie wszystko. W tym roku impreza rozszerzyła pole działania. Wyszła poza teren szkoły. Ulicami miasta przejechał barwny korowód zabytkowych samochodów! Skąd, jak i dlaczego? To uczestnicy Pierwszego Zlotu Pojazdów Zabytkowych przybyli na zaproszenie ucznia naszej szkoły Jakuba Szułakiewicza znanego pasjonata motoryzacji. Zlot okazał się strzałem w dziesiątkę. Był oczywiście częścią Profilaktycznej Majówki Rodzinnej. Właściciele pojazdów stanęli w konkursowe szranki i z niecierpliwością oczekiwali na werdykt jury, które ogłosiło zwycięzców w następujących kategoriach: pojazd najstarszy, pojazd najlepiej zachowany w oryginalnym stanie, pojazd najlepiej odrestaurowany. Zwycięzcami, odpowiednio do wymienionych powyżej kategorii, zostali: Pan Ryszard Ryba właściciel Fiata Balilla z 1933 roku, Pan Władysław Klimowski właściciel Fiata 125p oraz Pan Paweł Latocha właściciel Fiata 126p. Serdecznie gratulujemy!
Profilaktyczna Majówka Rodzinna to poza wszystkim również sposób na pozyskanie funduszy, które przeznaczamy na rzecz naszych uczniów. W tym roku dochód z majówki to 7256 zł ! W planach zakup supernowoczesnej multimedialnej pomocy naukowej.
Czy wszystko się udało? Tak! Ale czy to dobrze postawione pytanie? Gdy mówimy, że coś się udało, zakładamy, że to dzieło przypadku: „Ot, udało się”. Ale tu o przypadku mowy być nie może! Sukces Profilaktycznej Majówki Rodzinnej to wynik wytrwałej pracy wszystkich, którzy włączyli się w jej organizację. To kreatywne, celowe, dobrze zaplanowane i zrealizowane zadanie. Jedyne co się nam udało, to pogoda Zdążyliśmy przed największymi deszczami.
Zapraszamy do galerii