10 lutego zakończyła się w naszej placówce realizacja projektu AIESEC INTERNATIONAL EDUCATION, w ramach którego uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej mieli możliwość bliższego poznania kultury niezwykle egzotycznych dla nich krajów, rozwijania umiejętności językowych, ale przede wszystkim poznania dwojga wspaniałych, młodych ludzi - Lucine z Chin i Agunga z Indonezji. Realizacja projektu jest jednym z zadań zawartych w Koncepcji Pracy Szkoły, tj. rozwijania u młodzieży Interkulturowej Kompetencji Komunikacyjnej, gdzie dobra znajomość angielskiego nie jest ostatecznym rezultatem edukacji, lecz tylko narzędziem do poznawania innych cywilizacji, rozwijania tolerancji, zrozumienia i otwartości na styku spotkania kultur. Chcemy, aby absolwenci naszej szkoły doceniali i promowali własne dziedzictwo narodowe, ale jednocześnie aby cechowała ich ciekawość świata, akceptacja i szacunek dla szeroko rozumianej inności. Cel ten realizowany jest również poprzez uczestnictwo PSP nr 2 w międzynarodowym programie Erasmus+, w ramach którego nasi nauczyciele wzbogacają swój warsztat pracy uczestnicząc w szkoleniach językowych, metodycznych i informatycznych w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i na Malcie. W realizację programu AIESEC włączyło się bardzo wielu nauczycieli, uczniów i rodziców, każdy wniósł coś niepowtarzalnego, coś „od siebie”, a nasi goście - Lucine i Agung szybko zauważyli i docenili to, na co zawsze można liczyć w „Dwójce”: pozytywną energię, radość i zaangażowanie w wykonywaną pracę, szczerość oraz znakomitą współpracę. Jesteśmy przekonani, że nawiązane podczas projektu przyjaźnie będą trwać przez długie lata, zarówno nauczyciele jak i uczniowie naszej szkoły są w ciągłym kontakcie z Lucine i Agungiem mimo zakończenia ich pobytu w naszym miasteczku. Dyrekcja oraz koordynatorzy AIESEC dziękują wszystkim osobom, które przyczyniły się do realizacji tego śmiałego i nowatorskiego działania - rodzicom, uczniom, nauczycielom, a szczególnie Panu Burmistrzowi Dąbrowy Tarnowskiej Krzysztofowi Kaczmarskiemu oraz Pani Katarzynie Hałun - dyrektor MOPSiWR.
Koordynatorzy projektu: Monika Guzik-Skirzyńska, Ewa Kmieć
Diana Dyda, Klara Wąż
"Biała Szkoła" vol.3 klasy III i IV od dwóch dni na stoku narciarskim.
Zapraszamy do galerii.
K.Wajda
To dopiero tydzień odkąd Luicine i Agung wyjechali, a my już tęsknimy i wspominamy ich zaangażowanie oraz zwykłą, ludzką, choć nieco egzotyczną serdeczność. Żegnając się, nasi zagraniczni przyjaciele szczególnie zwrócili uwagę na naszą prawdziwie polską (dąbrowską) gościnność, do której w znacznej mierze przyczyniły się uczennice klasy 3cG (wszystkie bez wyjątku!) Otóż każdy wieczór pobytu w naszym mieście, Luicine i Agung, spędzili na uroczystej kolacji zorganizowanej przez dziewczęta z 3cG. Było wystawnie i pysznie … ale przede wszystkim towarzyszyła tym spotkaniom wspaniała atmosfera! Ogromnie dziękuję swoim Wychowankom oraz Rodzicom za gościnność i za to, że zawsze możemy na WAS liczyć.
M.Golonka
Walentynki, to nie tylko czas obdarowywania się drobnymi upominkami i wyznawania sobie uczuć. To także dobry czas, żeby sięgnąć po książkę, pełną pięknych i wzniosłych słów o miłości i przyjaźni.
W tym roku aktyw biblioteczny obdarował słodkimi ciasteczkami oraz cytatami i sentencjami zapisanymi w czerwonych serduszkach wszystkich nauczycieli i pracowników obsługi. Uczniowie zaś mogli posłuchać najpiękniejszych fragmentów dzieł literackich oraz myśli znanych i cenionych autorów książek oraz przedstawicieli świata filmu, muzyki i filozofii.
Zapraszamy do bliższego poznania dzieł, z których płyną najpiękniejsze i najgłębsze przemyślenia na temat najważniejszej cnoty – miłości.
W bibliotece znajduje się również wystawka książek, których bohaterowie, m.in. przeżywają pierwsze uniesienia serca
i zawierają przyjaźnie. Poniżej zamieszczamy wszystkie cytaty
i sentencje, które znalazły się w serduszkach. Poczytajmy!
Opracowanie: Biblioteka szkolna
Co zrobić, aby poznać niezwykłych ludzi, inną kulturę i obcy język?
Co zrobić, aby zobaczyć i usłyszeć chińską wersję swojego imienia?
Co zrobić, aby bez trudu przywitać się po indonezyjsku?
Co zrobić, aby świetnie się bawić, tańcząc i śpiewając po angielsku?
Co zrobić, by dostrzec kosmos w kropli wody i spojrzeć, gdzie wzrok na co dzień nie sięga?
Co zrobić, by skosztować wybornych wypieków i pozostać zdrowym i szczupłym?
To proste!
Wystarczy wizyta w dąbrowskiej „Dwójce”!
Przekonały się o tym Przedszkolaki, które odwiedziły nas w zeszły czwartek i piątek. Nasi Najmłodsi Goście zostali jak zwykle serdecznie przywitani przez dyrekcję, nauczycieli oraz starszych kolegów
i koleżanki. Czekały na nich same atrakcje. Nawet najbardziej nieśmiałe dzieci szybko nabrały pewności siebie i z ochotą wzięły udział we wszystkich zabawach. Z panią mgr Elżbietą Marciniak wybrały się
w podróż do świata nauki, gdzie okazało się, jak fascynującą jest chemia i fizyka! Zbyt trudne dla sześciolatków? O nie! Z panią Elżbietą nic nie jest trudne! To bułka z masłem, albo jak mówią Anglicy piece of cake… a skoro już o ciastach mowa, to pani mgr Małgorzata Gawlik wraz z p. Teresą Gizą zaprosiły przedszkolaków na prawdziwie słodko-intelektualną przekąskę. Były krzyżówki, kolorowanki, zakładki do książki oraz podróż palcem po mapie. A na koniec muffinki z małymi flagami państw: Polski, Indonezji, Chin, Wielkiej Brytanii. Och, było pysznościowo… Tak posilone Przedszkolaki z ochotą wyruszyły do dalekich Chin na naukę pisania
i mówienia - po chińsku oczywiście. A kto najlepiej nadaje się na nauczyciela języka chińskiego? A jakże! Najprawdziwsza Chinka z Chin, czyli nasz przemiły gość Lucine, studentka z Pekinu. Dzieci od razu polubiły niezwykłą nauczycielkę. Zdolne przedszkolaki nauczyły się, jak powiedzieć i zapisać po chińsku: „kocham cię”. W nagrodę wszystkie dzieci otrzymały, przygotowane wcześniej przez Lucine, karteczki
z chińską transkrypcją swojego imienia. Dumne ze swoich nowych umiejętności Sześciolatki postanowiły odwiedzić Indonezję. A tam w tradycyjnym stroju Borneo, czekał na nie Agung, czyli nasz przemiły indonezyjski student urbanistyki. Zabawy ruchowe, żarty, nauka słówek i piosenki w języku angielskim - w tym słynna , uwielbiana przez dzieci na całym świecie „Baby Shark” – sprawiły maluchom prawdziwą przyjemność.
Tak właśnie wyglądały Dni Otwarte w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej.
A nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa.
Kto wie, jakie jeszcze atrakcje przygotowują nasi nauczyciele? I to nie tylko na Dni Otwarte!
M.Guzik-Skirzyńska
Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że wiele możesz osiągnąć dzięki zadawaniu pytań? Znane powiedzenie – „kto pyta nie błądzi” – jest bardzo trafne. Zadając odpowiednie pytania, możemy lepiej poznać siebie i dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy.
Zadawanie pytań to jedno z narzędzi, których używamy praktycznie od zawsze. Analiza rzeczywistości, szukanie odpowiedzi, wymiana argumentów, konfrontacja czyjegoś stanowiska z własnym – oto czym od wieków zajmują się filozofowie. Wielcy myśliciele zadawali pytania i starali się znaleźć na nie odpowiedź, często dyskutując między sobą. Jedną z ciekawych cech filozofii jest to, że pytanie czy spór z reguły przeżywają swoich autorów. Na zarzuty postawione Arystotelesowi 1000 lat po jego śmierci, może dzisiaj odpowiedzieć licealista z Polski.
Pytania generują rozwiązania. Bodziec jakim jest mądre pytanie pomaga nam wpaść na pomysły, które często stanowią milowe kroki w naszym rozwoju albo w dążeniu do osiągnięcia jakiegoś konkretnego celu. Jeżeli chcesz nauczyć się dobrze argumentować – zobacz jak robili to filozofowie, których dysputy nie straciły aktualności nieraz nawet przez 2500 lat. W tegorocznej edycji naszych warsztatów zachęcamy do poszukiwania odpowiedzi na jedne z najważniejszych pytań filozoficznych, które były źródłem debat najtęższych umysłów, jakie wydała ludzkość. Które odpowiedzi wydają Ci się najlepsze?
W drugim semestrze roku akademickiego 2018/2019 Wydział Filozoficzny UPJPII po raz szósty organizuje interdyscyplinarne warsztaty naukowe dla młodzieży szkół średnich, która chce poznać nowe, często nieznane oblicza i zastosowania filozofii. Warsztaty posłużą wzbogaceniu wiedzy i poszerzeniu horyzontów uczestników, a zatem mogą stanowić cenne uzupełnienie zajęć szkolnych oraz istotną pomoc w przygotowaniu do egzaminów maturalnych. Przede wszystkim jednak będą one okazją do zapoznania się ze środowiskiem akademickim. Celem warsztatów jest uświadomienie, że znajomość filozofii często stanowi atut w poszukiwaniu pracy oraz ułatwia efektywne działanie w zakresie wielu dziedzin życia społecznego, politycznego, ekonomicznego i kulturalnego.
Udział w projekcie jest bezpłatny. Mogą w nim wziąć udział uczniowie z naszej szkoły.Warsztaty prowadzone są na platformie internetowej. Warsztatom towarzyszył będzie konkurs. Osoby, które najlepiej wywiążą się proponowanych zadań otrzymają cenne nagrody:
Finaliści konkursu otrzymają indeksy na studia pierwszego stopnia na kierunku Filozofia na Wydziale Filozoficznym UPJPII oraz nagrody rzeczowe. Dla zwycięzcy przewidziano dodatkowo, w przypadku podjęcia studiów, stypendium na pierwszym roku w wysokości 500 zł miesięcznie. Dla osoby, która zajmie drugie miejsce, przewidziano stypendium naukowe na pierwszym roku studiów w wysokości 200 zł miesięcznie, a w przypadku trzeciego miejsca – 100 zł.
Zajęcia w naszej szkole prowadzić będzie p. Magdalena Bobro, która jest również rodzicem jednego z naszych uczniów i już wiele razy wspierała działania szkoły na różny sposób. Pierwsze zajęcia, które odbyły się w ostatni piątek, wyłoniły ekipę naszych „zwiadowców filozofii”, którzy po wstępnej kwalifikacji postanowili podjąć się trudów zgłębiania natury człowieka i świata. My im z całego serca życzymy powodzenia, aby dotrwali do końca niełatwych, ale jakże ciekawych warsztatów i, co więcej, aby wzięli udział w konkursie z pełnym sukcesem!
A oto nazwiska uczestników wyłonionych po pierwszych zajęciach, którzy wyróżnili się szczególnym zainteresowaniem i wiedzą:
Aleksandra Wąż
Kamil Wajda
Michał Augustyniak
Julia Drożdż
Oliwia Marszałek
Eliza Żelawska
Aleksandra Rugała
Trzymamy kciuki!
S.Bator
Zapraszamy go oglądnięcia zmagań uczniów klas 1-3 w zajęciach z programowania.
W.Zych