Od kilku lat w naszej szkole działa Szkolna Kasa Oszczędności pod egidą i we współpracy z dąbrowskim oddziałem PKO BP SA. W roku 2019 w związku z zacieśniającą się współpracą i aktywnym udziałem naszych uczniów w tworzeniu SKO Dyrektor Banku PKO BP SA w Dąbrowie Tarnowskiej pani Beata Srebro przyznała naszej szkole wspaniałą nagrodę w postaci dużego pakietu nowoczesnych atrakcyjnych gier planszowych, wśród których znalazły się gry oczywiście o tematyce ekonomicznej, ale też historycznej i literackiej. Dzięki nim nasi uczniowie w sposób bardzo atrakcyjny przyswoją sobie np. treść polskich legend czy osiągnięcia postaci historycznych. Nie brakło także tytułów czysto rozrywkowych o charakterze familijnym. Jesteśmy bardzo wdzięczni za takie zauważenie i docenienie naszych starań. To dla szkoły jeszcze większa mobilizacja do propagowania idei oszczędzania pieniędzy i wdrażania dzieci do rozumienia podstawowych reguł ekonomicznych związanych z funkcjonowaniem banków, funduszy i kont bankowych. Jest to bardzo ważne, ponieważ stanowi element jednej z wielu kompetencji kluczowych tak potrzebnych młodym ludziom do funkcjonowania w przyszłości w społeczeństwie.
S.Bator, J.Wajda,D.Chrabąszcz
Pisaliśmy już sporo na temat gier planszowych w dąbrowskiej dwójce, ale jak dotąd nie została zaprezentowana dla odbiorców spoza murów szkoły sala GRAciarni w pełnej krasie. To tutaj popołudniami co dwa tygodnie pod opieką twórcy tej idei na naszym gruncie p. Konrada Wajdy i tutaj raz w miesiącu pod okiem p. Sławomira Batora wieczorami odbywają się długie sesje planszowe w gry o tematyce historycznej, geograficznej, literackiej, ekonomicznej, gry logiczne, matematyczne, a także czysto rozrywkowe strategie, gry wojenne, fantasy, rodzinne i imprezowe.
W dzisiejszych czasach nowoczesne gry planszowe to nie tylko rozrywka,
to możliwość zdobywania wiedzy, rozwijania zainteresowań, ćwiczenia pamięci, a przede wszystkim rozwijania umiejętności radzenia sobie ze złością i frustracją np. w przypadku przegranej o niebotycznym rozwoju wyobraźni nie wspomniawszy.
Dlaczego warto grać w gry planszowe? Bo są nie tylko wspaniałą formą rozrywki, ale także wspomagają rozwój intelektualny, integrują grupy rówieśnicze i uczą tworzyć oraz zacieśniać więzy międzyludzkie. Wspaniale uczą kontroli zachowania i emocji, gdyż w grupie zupełnie inaczej należy się zachowywać niż siedząc samemu przed monitorem komputera,
gdy przeciwnik nie widzi naszej reakcji. Planszówki to nieraz złożone, pełne intryg
i podstępów gry, w których do zwycięstwa prowadzi co najmniej kilka dróg, a każda rozgrywka jest inna, nie mówiąc o rodzajach interakcji ze współgraczami, które mają na daną rozgrywkę niebagatelny wpływ. Strategia, która była dobra wczoraj, wcale nie musi sprawdzić się dziś czy jutro, a więc rozgrywki to również wspomaganie rozwoju dziecka.
Jest to rozrywka wymagająca i intelektualna, dlatego żadna szkoła nie może przejść koło kufra takich możliwości obojętnie. Już wkrótce pierwsze turnieje w naszej szkole, a jeszcze w tym roku zaprosimy do wspólnej zabawy inne szkoły!
S.Bator, K.Wajda
W szkolnej świetlicy szczególnie promujemy bezpieczeństwo na drodze. W naszej krainie bezpieczeństwa odbyły się zajęcia, na których uczniowie doskonalili znajomość znaków drogowych, utrwalili wiedzę dotyczącą oznakowania przejść dla pieszych, sygnalizacji świetlnej oraz bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Dzieci aktywnie debatowały na temat: "Jak uniknąć wypadków drogowych?" Ważną rolę w tej kwestii odgrywa stosowanie elementów odblaskowych na ubraniach, zwłaszcza teraz, gdy wcześniej robi się ciemno. Nasze świetliki obiecały, że na co dzień będą pamiętać o odblaskach.
A.Świerczek
Dnia 26 września 2019 r. w naszej szkole odbyła się próbna ewakuacja. Głównym celem przeprowadzonych ćwiczeń było zapoznanie i przypomnienie uczniom i pracownikom szkoły procedur dotyczących zachowania się w przypadku wybuchu pożaru lub powstania innego zagrożenia dla życia i zdrowia. Po usłyszeniu sygnału alarmowego nauczyciele wraz z uczniami przedostali się drogami ewakuacyjnymi do punktów zbiórek. Nauczyciele złożyli meldunek prowadzącym ewakuację, dyrektorowi i wicedyrektorom. Wszyscy bezpiecznie opuścili szkołę. W akcji brali udział: Dyrekcja, nauczyciele, uczniowie oraz pracownicy administracji i obsługi. Cała ewakuacja obserwowana była przez aspiranta Marcina Misiaszka z Powiatowej Komendy Pożarniczej w Dąbrowie Tarnowskiej. Po przeprowadzonej kontroli budynku i przekazaniu informacji o stanie ewakuacji Dyrektorowi szkoły alarm został odwołany a uczniowie wrócili na lekcje.
M.Gawlik
24 września odbyły się pierwsze zajęcia w tym roku szkolnym kółka "Gotuj z pasją". Uczniowie klasy V e (10 chętnych osób) upiekli pyszne ciasteczka "Kocie oczka". Praca przebiegała szybko i sprawnie. Dzieci nie mogły się doczekać kiedy się upieką. Potem wszyscy smacznie zajadali. Każdy z nich zabrał jeszcze do domu po jednym dla najbliższych. Już za tydzień będzie mogła się wykazać następna grupa, a co będą robić dowiecie się za tydzień.
T.Giza, M.Gawlik
"Mandat czy cytrynka" to akcja profilaktyczna przeprowadzona przez uczniów z klasy V d przy współpracy z dąbrowską policją, która miała na celu zwrócenie uwagi kierowców na bezpieczeństwo najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Uczniowie ubrani w odblaskowe stroje i wyposażone w okolicznościowe transparenty zwracały uwagę przejeżdżających kierowców. "Kontrola kierowców” nie dla wszystkich należała do „najsłodszych”. Każdy, kto popełnił wykroczenie musiał przyjąć od dzieci mandat karny i z uśmiechem zjeść cytrynę. Już na początku akcji okazało się, że kierowcy zapominali o podstawowych przepisach drogowych. Kierowcy, którzy nie naruszali przepisów drogowych w nagrodę otrzymywali słodkie jabłka.
Działaniom przyświecał jeden cel – zwrócić uwagę dzieciom na bezpieczeństwo w ruchu drogowym i to nie tylko podczas ich drogi do i ze szkoły, ale w każdej sytuacji, kiedy są uczestnikami ruchu drogowego.
M.Gawlik
Rano osiemnastego września dwie klasy piąte: „c” i d pod opieką wychowawców i koordynatorów projektu: p. Anny Krawczyk, p. Marty Smolichy, p. Marzeny Rzepki i p. Sławomira Batora wyruszyły poznać miejsca związane z odzyskaniem niepodległości przez Polskę sto lat temu. Takim miejscem właśnie w naszych okolicach jest muzeum Wincentego Witosa – wielkiego człowieka i polityka nazywanego często jednym z ojców niepodległości. Uczniowie dzięki tej wizycie przyswoili sobie jego postać i najważniejsze aspekty jego działalności politycznej.
Muzeum Wincentego Witosa w Wierzchosławicach składa się z dwóch części: rodzinnego domu Wincentego Witosa w Dwudniakach (przysiółkuWierzchosławic), w którym się urodził i spędził dzieciństwo ten bohater. Dom ten wybudowany został w pierwszej połowie XIX w. (1814 r.). Stanowi przykład typowego budownictwa wiejskiego podtarnowskiej wsi. Dach jest dwuspadowy, kryty słomą, ściany wylepiane gliną. W obejściu znajduje się też studnia z żurawiem. Dom ten jest nazywany „Starą Zagrodą”.
Drugą, a zarazem główną częścią muzeum jest „Nowa Zagroda” – gospodarstwo Witosa, które stanowi zespół pięciu drewnianych budynków. W jego skład wchodzi: dom mieszkalny, dwie stodoły, stajnia i piwnica. Budynki są tak usytuowane, że całość tworzy czworokąt foremny. Zagrodę tę W. Witos wybudował pomiędzy 1905, a 1913 r.
Zagroda Wincentego Witosa przetrwała do dzisiejszych czasów bez większych zmian, ulegając drobnym adaptacjom na cele muzealne. Dzięki temu uczniowie mogli zobaczyć jak wyglądało typowe wiejskie budownictwo w rejonie tarnowskim sprzed stu lat i odnieść się do własnych obserwacji z samej Dąbrowy. Wielu uczniów słusznie zauważyło, że w okolicach Dąbrowy przetrwało wiele podobnych domów.
Pracowitym elementem wycieczki były warsztaty kaligrafii i pamiętnikarstwa. Dzieci miały szansę poczuć się w małej klasie i w ciasnych ławeczkach pisząc piórami maczanymi w kałamarzach jak ich rówieśnicy ponad wiek temu.
Zakończeniem dnia była wizyta w Muzeum Okręgowym w Tarnowie, gdzie można było zobaczyć fotografie Tarnowa między innymi z okresu pierwszej wojny światowej oraz zwiedzić ciekawa wystawę poświęconą historii pieniądza w Polsce: Przerwana historia: polski system monetarny na przestrzeni dziejów. Można było na własne oczy zobaczyć oryginał pierwszej polskiej monety – denara Bolesława Chrobrego. Dowiedzieliśmy się wtedy, że do naszych czasów zachowały się tylko trzy takie denary. Widzieliśmy też największą polską monetę z czasów Wazów, pierwsze polskie banknoty z okresu kościuszkowskiego, pieniądze z czasów późniejszych np. te, które Polacy wprowadzili po odzyskaniu niepodległości po 1918 roku.
Wycieczka została dofinansowana ze środków uzyskanych z projektu pod hasłem Pamiętamy realizowanego w naszej szkole za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans. Projekt jest częścią ogólnopolskiego Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022.
S.Bator M.Rzepka
Regulamin
Ogólnoszkolnego Konkursu Wiedzy o Bezpieczeństwie w Ruchu Drogowym
dla uczniów
Szkoły Podstawowej nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej
w roku szkolnym 2019/2020
W piątek dwudziestego września odbyła się długo wyczekiwana przez wiele dzieci gra miejska przygotowana przez dąbrowskich strzelców czyli Jednostkę Strzelecką 2083 im. gen. Mariana Kukiela. O siedemnastej ponad stu pięćdziesięciu uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 2 razem z opiekunami stawiło się w trzech kolumnach na zielonych miejskich plantach przy historycznych pompach na wodę. Tam czekali już na pierwszym zaplanowanym na rozpoczęcie stanowisku, które stanowiło coś w rodzaju sztabu dowodzenia, strzelcy pod dowództwem p. Mariusza Grzebieniowskiego. Wszystkimi oddziałami złożonymi z uczniów dowodził Dyrektor Szkoły, p. Anna Fido. Kiedy wszyscy stali już w równym ordynku, Burmistrz Miasta p. Krzysztof Kaczmarski oficjalnie zarządził rozpoczęcie zabawy i każdy rzut podzielony na drużyny wg natowskich kryptonimów udał się na jedno z miejsc przeznaczenia, czyli lokacji, gdzie uczniowie mogli poznawać ciekawostki związane z działalnością strzelecką lub zdobywać wiedzę poprzez wykonywanie szeregu zadań. Grupy w sposób zsynchronizowany odwiedzały tak wszystkie lokacje.
Na lokacji w centrum miasta odbyła się gawęda nt nowoczesnego uzbrojenia wojska polskiego, mundurów i wojny. Uczniowie mogli się przekonać, jak ciężkie jest oporządzenie współczesnego żołnierza, jak wyglądają karabiny i inne rodzaje broni, jaką pełnią funkcję i dlaczego musi istnieć armia. Nie da się przecenić też wiedzy dotyczącej jednej ze współczesnych postaw patriotyzmu związanej z przynależnością do takich organizacji jak Związek Strzelecki. Dzieci mogły się przekonać, że jeśli jest się już strzelcem, to przede wszystkim jest to obowiązek, wiele wyrzeczeń i ciągła praca nad samodoskonaleniem. Często trzeba rezygnować z własnych przyziemnych przyjemności i uczyć się współdziałania w ramach oddziału, który staje się nieraz drugim domem dla strzelca. Jest to nieodzowne, ponieważ wspólne zgranie, wyćwiczone umiejętności i opanowanie ogromu wiedzy decydują o sukcesie lub porażce w przyszłości podczas wykonywania poszczególnych zadań niekoniecznie związanych tylko z walką. Nie bez znaczenia była ostateczna konkluzja: wojna jest absolutnym i bezsprzecznym złem, którego ludzkość powinna się za wszelką cenę wystrzegać. Jednakże my Polacy, pomni na wiele lat niewoli i ucisku w przeszłości, powinniśmy pielęgnować tradycje i wartości, dzięki którym sto lat temu udało się odzyskać niepodległość i utrzymać ją potem mimo wielu niesprzyjających warunków. Poza tym przynależność do Związku Strzeleckiego to piękne świadectwo chęci zrobienia czegoś nie tylko dla siebie, ponieważ np. w każde święto narodowe trzeba reprezentować w mundurze swój oddział i wartości patriotyczne.
Nad rzeką w okolicach stadionu odbyły się prelekcje nt ratownictwa medycznego i ćwiczenia opatrunkowe. Dzieci dowiedziały się, że polscy żołnierze na misjach pokojowych muszą bardzo często wykazywać się ogromną odwagą w obliczu terroryzmu czy pod ostrzałem, żeby ratować siebie i innych. Można się było też przekonać, że po odpowiednich przygotowaniach można przy pomocy butelki plastikowej, kawałków zwęglonego drewna z ogniska, odrobiny tkaniny i piasku przyrządzić filtr uzdatniający do picia wody nawet z naszej Breńki!
W parku miejskim wiele grup już po zmroku przekonało się, że umiejętności maskowania są bardzo ważnym elementem współczesnej wojskowości. Poznaliśmy podstawy wiedzy z tego zakresu i mogliśmy się przekonać, że dobry żołnierz może się tak zamaskować, że można dosłownie koło niego przejść i go nie zauważyć! Byliśmy świadkami zabawnych sytuacji, kiedy dzieci wpadały na ukrytych strzelców i niemal krzyczały ze zdziwienia.
Niedaleko parku trzeba było się postarać, żeby nawet za dnia odnaleźć lokację pola minowego, a co dopiero w ciemnościach, które zaległy około godziny dwudziestej. Tam można było się zapoznać z działaniem wykrywaczy metali, które sa stosowane przez prawdziwych saperów.
Przy pomniku w parku odbyły się ćwiczenia z musztry wojskowej i dyscypliny. Widać było, że dla niektórych dzieci był to swoisty szok, większość jednak z cieszyła się z tego, że mogą poczuć się jak prawdziwi żołnierze.
My natomiast możemy powiedzieć, że jesteśmy dumni z tego, iż wielu absolwentów dąbrowskiej dwójki podczas gry pełniło rolę doświadczonych już instruktorów! Życzymy im z całego serca wielu sukcesów i aby rozwijali swoja pasję z pożytkiem dla siebie i społeczeństwa.
Przy okazji pragniemy wyrazić wdzięczność mieszkańcom Dąbrowy, zwłaszcza tym z bloków z ul. Zazamcze, którzy musieli przez kilka godzin jeszcze długo po zmroku znosić mimowolnie wydawane okrzyki bojowe naszych uczniów, kiedy pod okiem strzelców ćwiczyli działania osłonowe prowadzone wprost na osiedlu.
Dziękujemy i gratulujemy serdecznie naszym strzelcom i ich dowódcom: p. Tomaszowi Żyguła i p. Mariuszowi Grzebieniowskiemu za podjęcie inicjatywy i zorganizowanie tej zabawy, podczas której nasi uczniowie często nawet nieświadomie nauczyli się bardzo dużo o wartościach patriotycznych, postawach społecznych i działalności strzeleckiej.\
Dziękujemy również p. Wiesławowi Krajewskiemu – posłowi na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, bez wsparcia którego projekt w ogóle nie doszedłby do skutku.
Gra miejska zorganizowana przez Jednostkę Strzelecką 2083 im. gen. Mariana Kukiela odbyła się w ramach historycznego projektu edukacyjnego, który ruszył w roku szkolnym 2018/2019 w Szkole Podstawowej nr 2 im. M. Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans i jest realizowany pod hasłem Pamiętamy. Projekt jest częścią ogólnopolskiego Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022.
S.Bator, M.Rzepka
21 IX uczniowie klasy 1 c wraz z rodzinami i wychowawcą klasy spotkali się w słoneczne, sobotnie popołudnie w Gospodarstwie Agroturystycznym ,,Dom Chleba" w Gruszowie Wielkim. Wszyscy mieli możliwość oglądnięcia wystawy dawnych maszyn rolniczych i tradycyjnego wyposażenia gospodarstwa domowego. Dzieci poinstruowane przez Panią Sokołowską przygotowały i piekły pyszne „blaszaki”, które potem wszyscy ze smakiem degustowali. Mamusie przyniosły smaczne ciasta,babeczki, rogaliki i ciasteczka. Tatusiowe dbali o to, by nikomu nie zabrakło ciepłych kiełbasek z grilla... .. Dla swoich milusińskich rodzice przygotowali również słodkie niespodzianki, min. mufinki udekorowane postaciami z Minecraftu i laleczkami Lol , które - uwaga- można było zjeść.
Pomiędzy grą w piłkę, zabawami z kotkami, grą w piłkarzyki, zabawami bieżnymi, dzieci integrowały się również na placu zabaw, chętnie przebywały w minizagrodzie dla zwierząt itd. . Rodzice aktywnie towarzyszyli swoim pociechom w grach i zabawach. Wszyscy miło i przyjemnie spędzili razem czas. Śmiechom i rozmowom oraz zabawom nie było końca. Już nie możemy doczekać się kolejnej takiej imprezy.
Galeria
Wychowawca klasy R.Klimek
✔Co należy umieć, żeby zostać strzelcem? Czy prawdziwy karabin jest ciężki? Czy mocny charakter wystarczy, żeby przetrwać twardą rywalizację między drużynami ? Jak oczyścić pole minowe na dąbrowskich plantach? Jak czuli się polscy żołnierze, gdy stawiali czoło różnym przeciwnościom losu?
✔Na te i inne pytania nasi uczniowie będą mogli sobie odpowiedzieć podczas miejskiej gry terenowej przygotowanej przez dąbrowską Jednostkę Strzelecką 2083 im. Mariana Kukiela już niedługo, bo 20 września o godzinie 17.00!
✔Oddział złożony z dąbrowskiej młodzieży dowodzony przez Tomasza Żygułę i jego zastępcę Mariusza Grzebieniowskiego jest coraz liczniejszy i sprawniejszy. Liczne spotkania, treningi musztry i nabywanie szeregu umiejętności związanych z przetrwaniem w terenie oraz z użyciem odpowiednich taktyk i uzbrojenia, sprawiają, że nasi strzelcy realizują ideał przedwojennych organizacji militarnych wychowujących młodych Polaków w duchu patriotyzmu, poświęcenia, ale przede wszystkim – prawdziwej gotowości sprawnościowej i bojowej. Dzięki nim właśnie tego ducha będą mogli poczuć uczniowie naszej szkoły i przekonać się na własnej skórze z czym do czynienia ma młody człowiek, który pragnie zostać strzelcem, lub któremu marzy się kariera żołnierska.
✔Gra miejska rozegrana zostanie w ramach historycznego projektu edukacyjnego, który ruszył w roku szkolnym 2018/2019 w dąbrowskiej Dwójce za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans i jest realizowany pod hasłem Pamiętamy. Projekt jest częścią ogólnopolskiego Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022.
S.Bator
W sobotę po raz ósmy odbyło się w całej Polsce Narodowe Czytanie. Koncepcja ogólnopolskiego czytania została zainicjowana przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego w 2012 roku. Celem akcji było i jest promowanie rodzimej literatury i wzmocnienie narodowej tożsamości. Pierwszym publicznym czytanym utworem była epopeja „Pan Tadeusz”.
W tym roku wybranych do czytania zostało osiem nowel polskich: „Dobra Pani” Elizy Orzeszkowej, „Dym” Marii Konopnickiej, „Katarynka” Bolesława Prusa, „Mój ojciec wstępuje do strażaków” Brunona Schulza, „Orka” Władysława Reymonta, „Rozdziobią nas kruki, wrony…” Stefana Żeromskiego, „Sachem” Henryka Sienkiewicza oraz „Sawa” Henryka Rzewuskiego. Utwory te charakteryzują się sprawnie skrojoną akcją główną, silnie udramatyzowaną i zdążającą do jednoznacznego rozwiązania. Chociaż napisane zostały w innych realiach społecznych, zawierają treści uniwersalne i nietracące na aktualności.
Patronat honorowy nad Narodowym Czytaniem objęła Para Prezydencka: Andrzej Duda i Agata Kornhauser-Duda, a nad dąbrowskim czytaniem Pan Burmistrz Krzysztof Kaczmarski. Lektorom towarzyszyła muzyka skomponowana przez Stanisława Moniuszkę z okazji 200. rocznicy urodzin tego wybitnego kompozytora i ogłoszenia przez Sejm RP Roku Moniuszkowskiego.
Narodowe Czytanie 2019 w MBP zainaugurował Krzysztof Kaczmarski Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej lekturą “Katarynki” Bolesława Prusa. Podczas akcji w całości przeczytano także “Dym” Marii Konopnickiej, “Orkę ” Władysława Reymonta oraz “Mój ojciec wstępuje do strażaków” Brunona Schulza.
We wspólne czytanie włączyli się: nauczyciele, Zarząd Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów, uczestnicy Dziennego Domu „Senior +”, członkowie Dyskusyjnego Klubu Książki , czytelnicy MBP-, wolontariusze biblioteki. Naszą szkołę reprezentował Sławomir Bator czytając fragment „Katarynki”. Na uwagę zasługuje też obecność wolontariusza działającego na rzecz biblioteki Dawida Bułata z ósmej b.
Narodowe Czytanie w dąbrowskiej bibliotece uświetnił występ muzyczny zespołu Obywatele DT Bluesowe aranżacje stanowiły doskonałe uzupełnienie czytanych nowel.
Tekst na podstawie artykułu MBP.