Program ten jest skierowany do uczniów klas VIII szkół podstawowych w całej Polsce, którzy zamieszkują stale w miejscowości do 30 tysięcy mieszkańców.
Dzień dobry!
W związku z możliwością składania wniosków rekrutacyjnych online do szkół ponadpodstawowych zwracam się z prośbą o udostępnienie tej informacji na stronie internetowej Państwa szkoły.
Wniosek do Zespołu Szkół im. K.K. Baczyńskiego dostępny jest pod adresem www.zsdt.edu.pl w sekcji "Rekrutacja online".
Zapraszamy na podstronę Doradcy Zawodowego - p. Anity Nowak
Kim jestem?
Czym się interesuję?
Jaki zawód chcę wykonywać?
Jaką szkołę wybrać, aby to osiągnąć?
To podstawowe pytania, które należałoby sobie zadać, kiedy kończy się pewien etap edukacji i rozwoju własnego.
Często nie wybieramy zawodu świadomie, tylko poddajemy się presji otoczenia (nauczycieli, rodziców, znajomych), modzie na pewne profesje. W pracy spędzamy jedną trzecią naszego dorosłego życia. Ma ona znaczący wpływ na zaspokojenie wielu potrzeb, poza potrzebami ekonomicznymi, w tym także potrzebę samorealizacji. Warto więc, aby to, czym się zajmujemy, było zgodne z tym, kim jesteśmy, aby nasze wybory nie były podyktowane przypadkiem.
Jakie czynniki decydują o tym, czy będziemy czerpać satysfakcję z wybranego zawodu, wykonywanej pracy? Jest to kwestia bardzo złożona, warto jednak przynajmniej wymienić najistotniejsze. Są to nasze predyspozycje (osobowość, temperament, talenty) oraz preferencje (zainteresowania, pasje, wartości). Dopasowanie własnych predyspozycji i preferencji do charakteru pracy zwiększa naszą motywację, daje poczucie przyjemności z wykonywanych zadań, dzięki temu dużo szybciej stajemy się specjalistami w tym, co robimy, a to z kolei powoduje, że czujemy się kompetentni i stajemy się ekspertami w swojej profesji. Niedopasowanie, poczucie, że ciągle naginamy się do wymogów - jest źródłem frustracji, chronicznego stresu, zaniżonej samooceny. Bardzo często nie rozumiemy, że to, że mi coś nie wychodzi, nie wynika z tego, że "nie nadaję się do żadnej pracy", ale że nie nadaję się do tej pracy. Warto dodać, że jest to tylko kwestia odkrycia do czego jesteśmy stworzeni, gdyż nie ma osoby, dla której nie można by było znaleźć satysfakcjonującej pracy.
TEST PREDYSPOZYCJI ZAWODOWYCH 1
TEST PREDYSPOZYCJI ZAWODOWYCH 2
John L. Holland wyróżnił 6 typów osobowości zawodowych, biorąc pod uwagę cechy charakteru, ulubione czynności, umiejętności i zainteresowania, a także środowisko pracy. Wypisaliśmy kilka słów o każdym z nich, by ułatwić Ci określenie swojego typu zawodowego.
Lubisz działać i rozwiązywać różne problemy? Dobrze się czujesz pracując fizycznie? Oceniasz siebie jako człowieka praktycznego, konserwatywnego, posiadającego zdolności manualne? Wychodzi na to, że twój typ osobowości to typ realistyczny. Wartości preferowane przez Ciebie to zdrowy rozsądek, mocny charakter, uczciwość i odważny styl życia. Starasz się unikać pracy, w której przeważają kontakty z ludźmi.
Jeśli posiadasz ten typ osobowości, to odpowiednimi zawodami dla Ciebie są m.in.: elektryk, kierowca, pilot, tokarz, mechanik, optyk, tapicer i inne zawody rzemieślnicze, praca związana z przetwórstwem surowców, leśnik, rolnik, ogrodnik. Umiejętnościami, które są niezbędne do wykonywania tego typu zawodów są zdolności manualne i mechaniczne, talenty praktyczne, przestrzeganie reguł, siła fizyczna oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa.
A może lubisz analizować różnorakie zjawiska, myśli i uczucia? Dążysz do zrozumienia świata? Nie lubisz zajmować się realistycznymi problemami lecz interesują Cię abstrakcyjne zagadnienia? Lubisz rozwiązywać problemy bardziej skomplikowane i rozglądasz się za ambitną, wymagającą pracą? Uwielbiasz oceniać i tworzyć teorie, które potem możesz udowadniać.
Określasz się jako człowieka inteligentnego, dokładnego? Posiadasz szeroką wiedzę o otaczającym Cię świecie? Wynika z tego, że masz badawczy typ osobowości. Jesteś indywidualistą i nie lubisz kierować innymi ludźmi. Zawody, które pasują do Ciebie to m.in.: astronom, archeolog, chemik, biolog, antropolog, geolog, fizyk, historyk, matematyk, geograf, programista, politolog, statystyk, socjolog, a więc są to zawody z reguły naukowe, wymagające intensywnego myślenia oraz łatwości w wypowiadaniu się i pisaniu prac.
Osoby o tym artystycznym typie osobowości to niezależni intelektualiści, posiadający bujną wyobraźnię, niezwykle twórczy i otwarci na otoczenie. Tacy ludzie unikają rutyny i ustalonych reguł, wolą nietypowe sytuacje i kreatywne zachowania. Są postrzegani przez innych jako ludzie wrażliwi i niezwykli.
Zawody dające poczucie spełnienia zawodowego to m.i.n: aktor, architekt, dekorator wnętrz, malarz, pisarz, fotograf, kompozytor, muzyk, rzeźbiarz, projektant mody, tancerz czy wizażysta.
Kolejnym typem osobowości jest typ społeczny. Zalicza się do tej grupy ludzi, którzy lubią pracować w grupie, doradzać, wyjaśniać, opiekować się innymi oraz nauczać ich. Są to przede wszystkim osoby empatyczne, wyrozumiałe i cierpliwe, lubiące pomagać innym. Są uważane za osoby uprzejme i życzliwe. Typowe zawody pasujące do tego rodzaju osobowości to: lekarz, pielęgniarka, policjant, ratownik, ksiądz, trener, fizykoterapeuta, logopeda, kelner, stewardesa czy pracownik socjalny.
Lubisz mieć władzę i pieniądze? Uwielbiasz przewodzić i przekonywać innych? Z pewnością jesteś osobą odważną, lubiącą podejmować ryzyko. Twój typ osobowości to typ przedsiębiorczy. Dbasz o zysk i jesteś człowiekiem sukcesu. Zawody idealne dla Ciebie to: prawnik, adwokat, dyplomata, doradca, menedżer, agent ubezpieczeniowy, księgarz, pośrednik handlowy czy makler. By móc pracować w tych zawodach, powinieneś posiadać umiejętności organizacyjne, kierownicze oraz krasomówcze.
Istnieje również konwencjonalny typ osobowości. Osoby cechujące się tym typem charakteru lubią porządek i bezpieczeństwo. Interesują się pracą związaną z porządkowaniem danych, rozwiązywaniem problemów według ściśle określonych reguł i instrukcji. Są to ludzie dokładni, sumienni, systematyczni, rozważni, skuteczni i praktyczni, a typowymi zawodami są dla nich m.in.: agent ubezpieczeniowy, inkasent, rzeczoznawca, archiwista, kasjer, edytor, radca prawny, notariusz, statystyk, urzędnik biurowy, księgowy, recepcjonista, technik BHP.
Dzięki wyżej wymienionym typom osobowości, możesz sprawdzić jaki zawód odpowiada Twoim cechom charakteru. Pamiętaj jednak, że rzadko zdarza się, by kogoś cechował tylko jeden rodzaj osobowości. Często jest tak, że u jednej osoby dominują cechy dwóch typów osobowości.
Jeśli już mniej więcej wiesz jaki typ osobowości jest ci najbliższy to musisz sobie uświadomić, że nawet ta satysfakcjonująca praca wiąże się na początku z solidnym wykształceniem i przygotowaniem zawodowym.
A póki co przed Wami egzamin ósmoklasisty,
który otwiera drogę do najlepszych szkół ponadpodstawowych
Zachęcamy zwłaszcza ósmoklasistów i ich rodziców do odwiedzenia strony Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/o-egzaminie/
oraz innych stron związanych z egzaminami
Sposób przeliczania ocen na punkty w toku rekrutacjI
Maksymalna liczba punktów w rekrutacji do liceów i techników wynosi 200
- 100 z egzaminu ósmoklasisty,
- 100 za świadectwo, oceny oraz dodatkowe konkursy.
Ze świadectwa bierze się pod uwagę:
oceny z języka polskiego i matematyki,
oceny z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora jako brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do danego oddziału
Oceny są przeliczane na punkty w następujący sposób:
celujący - 18 pkt
bardzo dobry - 17 pkt
dobry - 14 pkt
dostateczny - 8 pkt
dopuszczający - 2 pkt
Za dodatkowe osiągnięcia można uzyskać:
1. Świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem - 7 punktów.
2. Wolontariat - 3 punkty
3. Uzyskanie w konkursie o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty:
tytułu finalisty konkursu przedmiotowego - 10 punktów
tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - 7 punktów
tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - 5 punktów
4. Uzyskanie w konkursie o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim albo turnieju o zasięgu ogólnopolskim
tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej - 10 punktów
tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej - 4 punkty
tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej - 3 punkty
5. Uzyskanie w konkursie o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego - 10 punktów
dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - 7 punktów
dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - 5 punktów
tytułu finalisty konkursu przedmiotowego - 7 punktów
tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - 5 punktów
tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego - 3 punkty
Jeśli chodzi o przeliczenie wyników z egzaminu to wygląda to tak:
Za trzy egzaminy można dostać w sumie 100 punktów. Wynik egzaminu z języka polskiego oraz z matematyki należy pomnożyć przez 0,35. Jeśli ktoś otrzyma 100 proc. na egzaminie, to 100 x 0,35 przyniesie mu 35 punktów. Odpowiednio 80 proc. da 28 punktów itd. Punkty za egzamin z języka obcego nowożytnego mnoży się przez 0,3 (100 proc. x 0,3 = 30 punktów).
Przydatne linki
Ministerstwo Edukacji Narodowej http://www.men.gov.pl/
Ośrodek Rozwoju Edukacji http://www.ore.edu.pl/
Centralna Komisja Egzaminacyjna http://www.cke.edu.pl
Kontynuujemy nasz cykl kwarantannowy, czyli w analizujemy i przeprowadzamy w naszym domowym laboratorium przykładowe rozgrywki klubowych gier planszowych z naszej szkolnej Gra-ciarni, rozgryzamy, często trudne instrukcje, żeby zaprezentować wybrane gry na szkolnym gremium i w ogóle rozpropagować w naszym środowisku lokalnym gry bez prądu, o których świetnym oddziaływaniu na młode i nie tylko młode umysły, pisaliśmy niejednokrotnie. Dziś przyszła kolej na arcyciekawą grę eksploracyjną, która mnogością komponentów przerażała prowadzącego zajęcia i dopiero w ostatnim czasie można było skorzystać z okazji i zobaczyć o co w niej chodzi, żeby nie sterczała już na półce, tylko weszła w na nasze zielone stoliki i dostarczyła radochy młodym odkrywcom. Bo, jak się okazała, naprawdę – warta jest tego, żeby w nią grać.
W grze „Wiertła, Skały, Minerały” gracze eksplorują, czyli zdobywają cenne minerały i surowce na wspólnej planszy kopalni na Marsie! Wykopane z każdego korytarza minerały różnych wartości służą wynajęciu kolejnych górników - pilotów sterujących maszynami wiertniczymi. Zasady kopania nie są skomplikowane. Gracz wykonując akcję Wiercenia odrzuca z ręki dowolną liczbę kart z ikoną wiertła jednego koloru. Następnie kładzie na planszy kopalni prosty korytarz długości równej liczbie wierteł. Trochę inaczej działa akcja Wysadzania, która wymaga odrzucenia żetonu bomby i karty górnika strzałowego. Zamieszczony na karcie schemat pokazuje kształt obszaru wysadzenia (od 2 do 4 pól). Ostatnim rodzajem akcji jest dobranie 2 kart – należy jednak pamiętać o limicie 5 kart na końcu tury – to sa właśnie nasi dostępni w danym momencie górnicy.
Jednorazowe zdolności pilotów przydatne w eksploracji oferują też rozmieszczane w kopalni artefakty, które są wyznacznikiem tempa samej eksploracji – po odnalezieniu wszystkich artefaktów na danym poziomie, dokłada się do kopalni następny poziom. Gracz, który tego dokonał ma przywilej wyboru strony planszy, na której będzie toczyć się dalsza rozgrywka. Po zebraniu wszystkich artefaktów z poziomu 4 gra się kończy.
Topologia kopalni ogranicza kopanie na kilka sposobów. Po pierwsze wykopane pola muszą przylegać do powierzchni lub już wcześniej wykopanych tuneli. Po oznacza ze czasami kopiąc wystawia się wielka żyłę do wykopania dla przeciwników. Do drugie metalowe płyty można przewiercić tylko wiertłami tego samego koloru, a przez skały można przebić się tylko bombą. Najlepsze minerały są zabezpieczone wieloma warstwami takich terenów i dotarcie do za pomocą posiadanych kart może być ciekawą łamigłówką.
Grę można polecić graczom, którzy chcieliby spróbować mechaniki deck-building, ale których odstrasza duża ilość tekstu na kartach.
Generalnie to przesympatyczna gra o układaniu kafelków i realizacji kolejnych zadań. Niby nie jest skomplikowana, ale jednak angażująca wszystkie pokłady umysłu. Pojedyncza partia w Wiertła, skały, minerały upływa bardzo szybko, a do gry wraca się całkiem chętnie, a to dzięki świetnej oprawie graficznej i regrywalności!
S.Bator, K.Wajda
Kochane świetliczaki, dziś opisujemy kolejną grę, która czeka na Was po powrocie do szkoły na zajęciach manualnych!
Wiosna w pełni pięknie nam wszystko dookoła usłonecznia i ukwieca, więc dziś kontynuujemy wiosenne klimaty. W tamtym tygodniu były samoloty i latawiec ( inne projekty wkrótce!!!) , dzisiaj natomiast zajmiemy się prezentacją czegoś, co będziecie uwielbiać: zabawną i uczącą myślenia strategicznego grę karcianą: „No co tam?” Z kolorowymi ptaszkami w roli głównej.
Całość mieści się w niewielkim pudełeczku. W środku znajdziemy 30 dwustronnych kart z ptakami w czterech różnych kolorach: zielonym, czerwonym, żółtym i fioletowym. Ich wizerunki są sympatyczne, wręcz słodkie, co widać na fotografiach.
Do gry można zasiąść w dwie, trzy lub cztery osoby. W zależności od konfiguracji celem każdego z gracza będzie zdobycie odpowiednio czterech, trzech lub dwóch kolekcji kart. Za kolekcję uważa się trzy karty w jednym kolorze ułożone według schematu: 1 ptak, 2 ptaki, 3 ptaki .
Na początku rozgrywki należy rozłożyć wszystkie karty losowo w dowolnym układzie – twórcy polecają pole 5 x 6 kart ale możecie też ułożyć karty inaczej, ot by wszystkie zmieściły się na stole.
Każdy z graczy w swojej turze wybiera jedną kartę i odwraca ją na drugą stronę. W zależności od wizerunku ptaka, który został właśnie odkryty należy:
- wziąć ją do swojej kolekcji jeśli jest to możliwe
- pozostawić na stole, jeśli karta nie pasuje do naszej kolekcji
Kolekcje składa się z przestrzeganiem dwóch reguł. Ptaki należy zbierać w kolejności rosnącej, tzn. najpierw szukamy karty z wizerunkiem jednego ptaka, potem jeśli już go mamy w swojej kolekcji, należy zebrać dwa ptaki w takim samym kolorze, a na końcu trzy. Przykładowo jeśli odkryjemy dwa zielone ptaki, a będziemy posiadać tylko jednego czerwonego, takiej karty nie wolno zabierać. Druga reguła mówi zaś o tym, że nie wolno zbierać kolekcji w tych samych kolorach – np. możemy zbierać cztery kolekcje w kolorze zielonym, żółtym, czerwonym i fioletowym, ale nie dwie zielone i dwie czerwone.
Strategia prawdziwa kryje się w jeszcze jednej zasadzie, która określa wizerunek ptaka na odwrocie karty. Mogą się tam znajdować bowiem jedynie ptaki w tych samych kolorach lub ptaki w innych kolorach, ale w takim samym składzie.
Przykładowo na odwrocie czerwonego, pojedynczego ptaka może znajdować się:
- pojedynczy zielony ptak
- pojedynczy żółty ptak
- pojedynczy fioletowy ptak
- dwa czerwone ptaki
- trzy czerwone ptaki
Analogicznie, na odwrocie trzech zielonych ptaków może znaleźć się:
- pojedynczy zielony ptak
- dwa zielone ptaki
- trzy czerwone ptaki
- trzy żółte ptaki
- trzy fioletowe ptaki
Znając tę regułę można z większym prawdopodobieństwem określić położenie poszukiwanej przez nas karty niż w jakiejkolwiek innej grze typu memory.
Zasady proste do przyswojenia, ale nie znaczy to, że rozgrywka jest banalna. Gra się szybko, ale trzeba wykazać się dobrą pamięcią, umiejętnością obserwacji (nie warto odkrywać kart, których szukają nasi rywale) i mieć przy okazji nieco szczęścia. Gra może być prawdziwy hitem podczas zajęć, zwłaszcza dla dziewczynek!
Gra została sprawdzona w naszym laboratorium testowania gier przed powrotem po kwarantannie. Czeka nas mega zabawa! My też nie możemy się doczekać!
Dziękujemy firmie Rebel za wsparcie tym egzemplarzem gry naszego klubu gier planszowych.
S.Bator