^Wróć na górę
  
  
  
Get Adobe Flash player

BIP

Wychowanie do wartości

Dziennik elektroniczny

Stacja meteo

Dołącz do nas

ePUAP

Bierzemy udział w:

Archiwum rekrutacji

OGŁOSZENIE

Dyrekcja Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej informuje, iż zapisy dzieci do klas I na rok szkolny 2018/2019 odbywać się będą
w terminie 
od 5 lutego 2018r. do 5 marca 2018 r. w sekretariacie szkoły
przy ulicy Matejki 8. 

  Zgłoszenie dla dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły- więcej

Oświadczenie o miejscu zamieszkania rodziców kandydata i kandydata- więcej

Wniosek dla dzieci zamieszkałych poza obwodem szkoły- więcej

Regulamin rekrutacji do klasy pierwszej - więcej

Archiwum rekrutacji

OGŁOSZENIE

Dyrekcja Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej informuje, iż zapisy dzieci do klas I na rok szkolny 2017/2018 odbywać się będą
w terminie 
od 16 stycznia 2017 r. do 16 marca 2017 r. w sekretariacie szkoły
przy ulicy Matejki 8.
Prosimy o przyniesienie dokumentów:
aktu urodzenia i numeru PESEL dziecka.

Kwestionariusz - więcej

Regulamin rekrutacji do klasy pierwszej Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2
im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej na rok szkolny 2016/2017 - więcej

OGŁOSZENIE

Dyrekcja Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej informuje, iż zapisy dzieci do klas I na rok szkolny 2016/2017odbywać się będą w terminie od 8 lutego 2016 r. do 8 marca 2016 r. w sekretariacie szkoły przy ulicy Matejki 8. Prosimy o przyniesienie dokumentów: aktu urodzenia i numeru PESEL dziecka.

Kwestionariusz - więcej

Regulamin rekrutacji do klasy pierwszej Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej na rok szkolny 2016/2017 - więcej

 

OGŁOSZENIE

Dyrekcja Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej informuje, iż zapisy dzieci do klas I na rok szkolny 2015/2016odbywać się będą w terminie od 2 lutego 2015r. do 2 marca 2015 r. w sekretariacie szkoły przy ulicy Matejki 8. Prosimy o przyniesienie dokumentów: aktu urodzenia i numeru PESEL dziecka.

Kwestionariusz - więcej

Regulamin rekrutacji do klasy pierwszej Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej na rok szkolny 2015/2016 - więcej

 

OGŁOSZENIE

Dyrekcja Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej informuje, iż zapisy do klas I na rok szkolny 2014/2015odbywać się będą w terminie od 3 marca 2014r. do 31 marca 2014r. w sekretariacie szkoły przy ulicy Matejki 8. Prosimy o przyniesienie dokumentów: aktu urodzenia i numeru PESEL dziecka. 19 marca 2014 r. przewidziana jest organizacja Dnia Otwartego Szkoły. Szczegóły będą podane w późniejszym terminie.  

Regulamin rekrutacji do klasy pierwszej Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej na rok szkolny 2014/2015-więcej

Kwestionariusz-więcej

Robotico info

 

 

Zajęcia w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 będą odbywać się w:

 

PONIEDZIAŁKI

 Godziny zajęć:

 11:35-12:20 Grupa Młodsza

 12:35-13:20 Grupa Młodsza

 13:30-14:15 Grupa Młodsza

 13:30-15:00 Grupa Starsza

 Terminy zajęć:

 15,29 lutego; 7,21 marca; 11,25 kwietnia; 16,30 maja; 13 czerwca

 Płatność za zajęcia ( z góry za dwa kolejne spotkania):

 Grupy młodsze – 40 zł  (za czerwiec: 20zł)

 Grupy starsze – 66 zł    (za czerwiec: 33 zł)

Kontakt:

 Tel. 510 610 830, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Higienistka

   HIGIENISTKA SZKOLNA

Pielęgniarka Środowiskowa

                                w medycynie szkolnej

 

Agata Trojnacka-Wąż

 gabinet czynny:

budynek Matejki 8

poniedziałek- 8:30-14:30

środa- 8:30-14:30

 

 

budynek Zaręby 22
wtorek- 8:30-14:30
czwartek- 8:30-14:30

piątek- 8:30-14:30

Zadania pielęgniarki (higienistki) szkolnej:

§  organizowanie i udział w powszechnych profilaktycznych badaniach lekarskich - zbieranie i analiza wyników;

§  wykonywanie testów przesiewowych i ich interpretacja; badania przesiewowe mają na celu wykrywanie:

                    - zaburzeń rozwoju fizycznego

                   - nieprawidłowej ostrości wzroku, zeza, zaburzeń widzenia barw

                    - zaburzeń słuchu

                    - zniekształceń kończyn dolnych

                    - bocznego skrzywienia kręgosłupa

                    - podwyższonego ciśnienia krwi;

§  organizowanie i wykonywanie szczepień ochronnych;

§  prowadzenie obowiązującej dokumentacji stanu zdrowia i przebiegu leczenia uczniów;

§  wypełnianie kart na kolonie i obozy;

§  udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach;

§ realizacja zadań z zakresu promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej - promowanie zachowań prozdrowotnych, zachęcanie do indywidualnej odpowiedzialności za własne zdrowie.

 


Nauczyciele klas IV-VI

  

 

 NAUCZYCIELE UCZĄCY W KLASACH IV - VI
ROK SZKOLNY 2015/2016

mgr Anna Fido  

dyrektor, przyroda, religia, wychowanie do życia w rodzinie

nauczyciel dyplomowany

mgr Małgorzata Wódka

wicedyrektor, informatyka, matematyka, technika

nauczyciel dyplomowany

mgr Sławomir Bator

język polski, historia, plastyka

nauczyciel dyplomowany

mgr Monika Guzik - Skirzyńska

język polski, muzyka, plastyka

nauczyciel dyplomowany

mgr Diana Dyda

język polski, oligofrenopedagogika 

nauczyciel kontraktowy

mgr Marzanna Pikul

bibliotekarz, język polski

nauczyciel dyplomowany

lic. Agnieszka Deszcz

język niemiecki - innowacja

nauczyciel kontraktowy

mgr Renata Nadolska

historia

nauczyciel dyplomowany

mgr Katarzyna Pikul

język angielski

nauczyciel dyplomowany

mgr Ewa Kmieć

język angielski

nauczyciel mianowany

mgr Klara Wąż

język angielski

nauczyciel dyplomowany

mgr Marta Smolicha

matematyka

nauczyciel dyplomowany

mgr Justyna Wójtowicz

matematyka, informatyka

nauczyciel stażysta

mgr Wioletta Zych 

matematyka, informatyka

nauczyciel dyplomowany 

mgr Małgorzata Gawlik

technika, nauczyciel świetlicy, oligofrenopedagogika  

nauczyciel dyplomowany

mgr Jadwiga Wróbel

przyroda

nauczyciel dyplomowany

mgr Zbigniew Soja

wychowanie fizyczne, gimnastyka korekcyjna

nauczyciel dyplomowany

p. Paweł Pisarski

wychowanie fizyczne

nauczyciel kontraktowy

mgr Renata Świątkowska-Wrona

wychowanie fizyczne

nauczyciel mianowany

mgr Marzena Rzepka

pedagog

nauczyciel mianowany

mgr Katarzyna Grabka

terapia zajęciowa

nauczyciel mianowany

lic. Sylwia Janiszewska

pedagog

nauczyciel stażysta

mgr Małgorzata Kmieć

religia

nauczyciel mianowany

 

 

Pedagog

 Pedagog szkolny

mgr Marzena Rzepka

Poniedziałek                 8:00-14.45
Wtorek                          8:00-15:00

Środa                            8:00-15:00

Czwartek                      8:00-14:45

Piątek                           8:00-13.30

Drogi Uczniu

 Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy: 

·         Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny.

·         Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.

·         Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.

·         Masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać.

·         Chciałbyś z kimś porozmawiać.

·         Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz, w jaki sposób (może zainteresuje Cię wolontariat?).

·         Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.

Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.

Pamiętaj

Pedagog wysłucha Cię życzliwie i z uwagą.

Zapewni dyskrecję i anonimowość.

Pomoże znaleźć  wyjście z trudnej  sytuacji.

Drogi Rodzicu

Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:

Niepokoi Cię zachowanie dziecka.

Chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich  relacjach z nim.

Masz pytanie dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole

Potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania.

Masz pytania i nie wiesz, do kogo się z nimi zwrócić.

Szukasz pomocy w  trudnych  sytuacjach życiowych.

  Podstawową rolą pedagoga szkolnego jest przede wszystkim analiza sytuacji wychowawczej w szkole. Obszary działania pedagoga szkolnego obejmują w zasadzie wszystkie płaszczyzny szkolnego życia.

PEDAGOG SZKOLNY – WRÓG CZY PRZYJACIEL?

W każdej szkole od ponad 30 lat istnieje stanowisko pedagoga szkolnego. Najogólniej mówiąc to osoba zajmująca się problemami wychowawczymi pojawiającymi się w szkole i z tym głownie jest kojarzona. Dla większości uczniów gabinet pedagoga szkolnego jest miejscem zsyłki za złe zachowanie, wagary, lekceważenie obowiązków szkolnych, popadanie w konflikty z otoczeniem.
Jednak mało kto zdaje sobie sprawę z tego, na czym tak naprawdę polega jego rola.

ROLA I ZADANIA PEDAGOGA

Najważniejszym obowiązkiem pedagoga szkolnego jest dbanie o dobro wychowanków. To pedagog jest niejako pośrednikiem między nauczycielami, dyrekcją rodzicami, a uczniem. Jest łącznikiem występującym w interesach ucznia na forum społeczności szkolnej.

Do najważniejszych zadań pedagoga należą:

- Badanie potrzeb uczniów
- Diagnozowanie środowiska rodzinnego uczniów i eliminowanie ewentualnych nieprawidłowości.
- Dociekanie przyczyn niepowodzeń szkolnych ucznia i próba ich eliminacji.
- Terapia pedagogiczna dla dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym, patologiami i kompensowanie braków występujących w środowisku społecznym.
- Działalność profilaktyczna, czyli organizowanie zajęć mających na celu zapobieganie mogących się pojawić trudności wychowawczych, w tym: uzależnienia, agresja, przemoc.
- Zajęcia korekcyjne - kompensacyjne dla uczniów mających trudności z nauką.
- Pomoc materialna dla uczniów, których rodziny pozostają
w trudnej sytuacji materialnej.
Ponadto nieustanna współpraca z dyrekcją szkoły, ośrodkiem pomocy społecznej, sądem, policją oraz instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.


ZASADY PEDAGOGICZNE OBOWIĄZUJĄCE PEDAGOGA SZKOLNEGO.

Zasada dyskrecji, opieki, która wynika z prawa dziecka do godności osobistej i wynika ze szczególnej właściwości okresu dojrzewania jaką jest nadwrażliwość na naruszenie prywatności. Pedagog zawsze stara się być taktowny, unika ostentacyjnego udzielania pomocy, okazywania litości, by nie zawstydzić lub upokorzyć.

Zasada odpowiedzialności za pełny rozwój każdego ucznia, bo każde dziecko jest najwyższą wartością.
Pedagog stara się poznać indywidualne możliwości każdego ucznia, jego warunki rodzinne, społeczne i wiedzę tę wykorzystuje organizując proces wychowania.

Zasada ufności opiekuńczej, która wynika z konieczności wzbudzania w uczniach przeświadczenia, że pedagog jest tą osobą, u której zawsze znajdą wsparcie i pomoc. Pedagog stara się, żeby uczniowie widzieli w nim przyjaciela, do którego maga się zwrócić w każdej sprawie.

Zasada podmiotowości ucznia, która wynika z założenia, że dziecko jest podmiotem wszystkich działań. Pedagog stara się wyrabiać u uczniów poczucie odpowiedzialności za siebie i swoich kolegów.

Zasada bezwzględnej walki z zagrożeniami rozwoju uczniów. Rola pedagoga wymaga ogromnego wyczulenia na wszelkie nieprawidłowości, wypaczenia i deformacje zarówno w życiu szkolnym jak i najbliższym środowisku uczniów.

JAKIE CECHY POWINIEN MIEĆ DOBRY PEDAGOG?
Przede wszystkim powinien:
- wykazać duże zaangażowanie w sprawy szkoły i problemy uczniów
- posiadać rozległą wiedzę na temat swojego zawodu
- umiejętnie organizować pracę wychowawczą
- trafnie diagnozować środowiska rodzinne uczniów i dobierać odpowiednie formy pomocy
- w miarę możliwości zaspakajać potrzeby wszystkich członków społeczności szkolnej: uczniów, rodziców i nauczycieli

PAMIĘTAJCIE JEDNO!!!

Pedagog szkolny, czy go lubicie czy nie, jest jedną z najbardziej odpowiednich osób w szkole, do której możecie się zgłaszać ze swoimi problemami. Ma on obowiązek zachować w tajemnicy to, co mu powiecie, o ile wasze zaplanowane działania nie będą zagrażać waszemu życiu, bądź zdrowiu. On najlepiej wie, gdzie szukać pomocy, gdzie skierować w razie problemów emocjonalnych, psychicznych, rodzinnych czy nawet towarzyskich, których sami nie potrafimy rozwiązać. Nie bójcie się wejść do gabinetu pedagoga i powiedzieć ”mam problem”. Z pewnością wysłucha, a czasem sama rozmowa przynosi ulgę. Często łatwiej wygadać się osobie, spoza rodziny, która patrząc z boku zachowa większy spokój i obiektywizm.

 

Nauczyciele

Nauczyciele uczący w roku szkolnym 2023/2024

mgr Fido Anna

dyrektor, geografia, religia, wychowanie do życia w rodzinie

mgr Wódka Małgorzata

wicedyrektor, matematyka

mgr Agnieszka Kruczała wicedyrektor, język polski

mgr inż. Krakowski Krzysztof

informatyka, edukacja dla bezpieczeństwa

mgr Gawlik Małgorzata

kierownik świetlicy, technika, zajęcia świetlicowe, nauczyciel WKUN, zajęcia rozwijające

ks. mgr Franczak Michał

religia

ks. mgr Kęska Marek 

religia 

mgr Banaś Kamil

muzyka, plastyka

mgr Bator Sławomir

język polski, historia, plastyka

mgr Bieś Justyna

język polski

mgr Arkadiusz Chwałek

wychowawca świetlicy szkolnej

mgr Chrabąszcz Dariusz

matematyka, technika

mgr Dyda Diana

język polski

mgr Furga Lucyna

język angielski

mgr Giza Teresa

edukacja wczesnoszkolna, zajęcia rozwijające

mgr Anna Chmura

język polski

mgr Grabka Katarzyna

zajęcia rewalidacyjne, terapeutyczne, indywidualne, nauczyciel współorganizujący

mgr Gubernat – Mikos Dorota

edukacja wczesnoszkolna, zajęcia logopedyczne

mgr Joanna Moździerz

edukacja wczesnoszkolna, wychowawca świetlicy szkolnej

mgr Klimek Renata

edukacja wczesnoszkolna, zajęcia rozwijające, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze

mgr Kłos-Kufel Danuta

historia, wychowanie do życia w rodzinie

mgr Kmieć Ewa

język angielski

mgr Koszek Wioletta

język niemiecki, zajęcia rozwijające

mgr Damian Krupa

matematyka

mgr Krawczyk Anna

edukacja wczesnoszkolna, pedagog, nauczyciel oddziałów przedszkolnych

mgr Krok Małgorzata

religia

mgr Lichorobiec Agnieszka

urlop

mgr Liro Katarzyna

zajęcia indywidualne, terapeutyczne, dydaktyczno – wyrównawcze, nauczyciel WKUN

mgr Łabędź Tomasz

wychowanie fizyczne

mgr Marciniak Elżbieta

chemia, fizyka

mgr Mikos Paweł

informatyka, technika

mgr Anna Augustyńska

nauczyciel przedszkola

mgr Nadolska Renata

edukacja wczesnoszkolna, historia

mgr Nowak Anita

psycholog, pedagog, doradztwo zawodowe

mgr Panek – Sojka Małgorzata

edukacja wczesnoszkolna

mgr Pikul Danuta

biblioteka, historia

mgr Pikul Katarzyna

urlop

mgr Anna Ciombor

język angielski

mgr Pisarski Paweł

wychowanie fizyczne

mgr Rzepka Marzena

urlop

mgr Soja Andrzej

wychowanie fizyczne

mgr Soja Bożena

matematyka

mgr Soja Zbigniew

wychowanie fizyczne

mgr Świątkowska-Wrona Renata

urlop

mgr Świerczek Aleksandra

język niemiecki, edukacja wczesnoszkolna, nauczyciel WKUN

mgr Wajda Justyna

L4

mgr Wajda Konrad

geografia

mgr Wąż Klara

język angielski

mgr Wielgus Dorota

biologia

mgr Wróbel Jadwiga

wychowawca świetlicy szkolnej

mgr Wróbel Lucyna

edukacja wczesnoszkolna, zajęcia rozwijające

mgr Zych Wioletta

urlop

mgr Pikul Bernadetta

nauczyciel oddziałów przedszkolnych 

mgr Czerwony Aleksandra 

nauczyciel oddziałów przedszkolnych 

Dyrekcja


 

  Dyrektor – mgr Anna Fido

Wicedyrektor - mgr Małgorzata Wódka

 

Wicedyrektor - mgr Agnieszka Kruczała

 

 

Sekretarz szkoły - mgr Małgorzata Kozaka

  mgr Agnieszka Cielczyk

 

 

26 kwietnia 2016r. sekretarz szkoły p. Wiesława Czucha przeszła na zasłużoną emeryturę
- podziękowanie p.Dyrektor

Praca logopedy

Logopeda - mgr Marzena Rzepka

Poniedziałek 10.30-14.30(BM)

Wtorek 10.30 – 14.1530 (BM), 14.30-15.15 (BZ)

Środa 8.00-8.45(BZ), 11.45-14.30(BM)

Czwartek 11.30-13.30(BM), 13.30-14.30 (BZ)

Piątek 9.45-10.30 (BZ), 10.30-12.30 (BM)12.30 – 13.30 (BZ)

 

Praktyczny przewodnik logopedyczny,

 czyli co trzeba wiedzieć o diagnozie i terapii logopedycznej.

 1. Kto to jest logopeda?

 Logopeda jest specjalistą, który może:

  • Nauczyć Twoje dziecko prawidłowo wymawiać wszystkie głoski języka polskiego.
  • Nauczyć je prawidłowo połykać.
  • Nauczyć je prawidłowo i wydajnie oddychać.
  • Pomóc mu „pozbyć się jąkania” (niepłynności mówienia).
  • Nauczyć je, jak dbać o swój głos.
  • Pomóc mu w nauce czytania i pisania, jeśli zajdzie taka potrzeba.
  • Nauczyć je różnicować głoski podobne do siebie brzmieniowo.
  • Prowadzić zajęcia z zakresu profilaktyki i terapii dysleksji słuchowej, wzrokowej, mieszanej.           

 2. Kiedy należy udać się z dzieckiem do logopedy?

  • Podczas artykulacji głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, t, d, n dziecko wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę. W każdym wieku jest to wada, z której niestety się nie wyrasta. Im dłużej zwlekamy, tym bardziej wada się utrwala.
  • Dostrzegamy zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka lub mamy wątpliwość czy dziecko dobrze słyszy.
  • Po ukończeniu 4 roku życia dziecko:
    - wymawia głoski s, z, c, dz jak ś, ź, ć, dź
    - zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. d na t (dom = tom), w na f (woda = fota), g na k (gęś = kęś), b na p (buda = puta)
    - myli głoski dźwiękopodobne, np. c - s (sala = cala), sz - cz i inne.
  • Dziecko zniekształca, zastępuje głoski innymi, nie znanymi w języku polskim, np. gardłowo wymawia głoskę r.
  • Jeżeli nasila się problem rozwojowej niepłynności mówienia (zacinanie, powtarzanie sylab)
  • Dziecko mówi nawykowo przez nos
  • Kiedy rozwój mowy dziecka:
    - 2-letniego jest na poziomie mowy dziecka rocznego (wymania kilka słów),
    - 3-letniego jest na poziomie mowy dziecka 1,5 rocznego (tworzy jedynie równoważniki zdań, a słownictwo jest na poziomie dziecka 1,5 rocznego)
    - 4-letniego jest na poziomie mowy dziecka 2-letniego (formułuje zdania proste, słownictwo czynne jest na poziomie dziecka 2-letniego, tj. około 300 słów),
    - 5-letniego jest na poziomie mowy dziecka 2,5-letniego (nadal zdania proste, słownictwo na poziomie dziecka w wieku 2,5 lat),
    - 6-letniego jest na poziomie dziecka 3-letniego (pojawiają; się zdania złożone, dziecko wymawia 1000-1500 słów),
    - 7-letniego jest na poziomie mowy dziecka 3,5-letniego.

3. Nie musisz martwić się o swoje dziecko

  • Gaworzy w wieku około 6 miesięcy
  • Siedzi samodzielnie bez podparcia około 7 miesiąca  życia
  • Wymawia pierwsze słowa około pierwszego roku życia
  • Około dziewiątego miesiąca życia zaczyna raczkować
  • Chodzi samodzielnie około 12 miesiąca życia
  • Próbuje posługiwać się zdaniami prostymi ok. 2 roku życia
  • Potrafi posługiwać się zdaniami złożonymi w wieku 3 lat
  • Tworzy kilkuzdaniową wypowiedź w wieku ok. 3,5- 4 roku życia
  • Zamiast głoski „r” do 5 roku życia wymawia „l”
  • Zamiast głosek sz, ż, cz, dż do 5 roku życia wymawia s, z, c, dz
  • W wieku 6 lat wymawia prawidłowo wszystkie głoski języka polskiego.

 4. Schemat powstawania głosek w procesie rozwoju mowy dziecka

WIEK DZIECKA

ARTYKULACJA GŁOSEK

pierwsze miesiące życia

powstają przypadkowe dźwięki tzw. głużenie

ok. 6 miesiąca życia

powtarzanie usłyszanych dźwięków tzw. gaworzenie

1-2 rok życia

pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, dziecko wymawia samogłoski ustne: a, o, e, i, u, y oraz spółgłoski: p, b, m, d, t, n , a także zmiękczone: pi, bi, mi

2-3 rok życia

pojawiają się proste zdania, dziecko wymawia samogłoski nosowe: ę, ą i spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, pojawiają się spółgłoski s, z, c, dz

4-5 rok życia

pojawia się głoska r oraz głoski: sz, ż, cz, dź

5-6 rok życia

utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż

7 rok życia

technika mówienia opanowana

 5. Przyczyny problemów z wymową

  • Zbyt długie karmienie butelką
  • Zbyt długie ssanie smoczka
  • Ssanie kciuka
  • Dłużej utrzymujący się katar
  • Przerośnięty trzeci migdał
  • Problemy z przerośniętymi migdałkami podniebiennymi
  • Infantylny sposób połykania
  • Wada zgryzu
  • Zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe lub wędzidełka wargowe
  • Wczesna próchnica zębów mlecznych
  • Rozszczep podniebienia lub /i warg
  • Nieprawidłowe oddychanie
  • Niedosłuch
  • Dostarczanie nieprawidłowych wzorców wymowy (mówienie zdziecinniałe do dziecka)                                            

6. Czego możesz się spodziewać podczas wizyty u logopedy?

  • Sprawdzenia budowy aparatu artykulacyjnego (zgryz, język, podniebienie)
  • Badania sposobu połykania
  • Pytań dotyczących: rozwoju mowy dziecka, rozwoju psychomotorycznego, przebiegu ciąży i porodu           
  • Zbadania sposobu realizacji wszystkich głosek języka polskiego
  • Zbadania słownictwa dziecka, sposobu jego wypowiadania się
  • Badania pomięci słuchowej dziecka
  • Badania analizy i syntezy słuchowej, pisania i czytania u dzieci siedmioletnich i starszych
  • Sprawdzenia sposobu oddychania, tempa mówienia, rodzaju fonacji                                                                           

7. Od czego zależy skuteczność terapii logopedycznej?

  • Od rodzaju wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy
  • Od sprawności umysłowej dziecka
  • Od sprawności aparatu artykulacyjnego
  • Od prawidłowej kompleksowej diagnozy
  • Od systematyczności w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń z dzieckiem w domu            
  • Od  wczesnego rozpoczęcia terapii
  • Od aktywnego i świadomego udziału zarówno rodzica jak i dziecka w terapii
  • Od porozumienia terapeuty z rodzicem                                                                                                                            

8. Od czego zależy czas trwania leczenia logopedycznego?

  • Od rodzaju zaburzenia
  • Od rozległości deficytów
  • Od wieku dziecka, w którym zgłoszono je na terapię
  • Od współpracy terapeuty z rodzicami
  • Od systematyczności w ćwiczeniach z dzieckiem                                                                                                    

9. Kto wspomaga logopedę w jego pracy

  • Psycholog- określa poziom rozwoju wszystkich funkcji poznawczych i rozległości ewentualnych deficytów
  • Ortodonta- zbada budowę zgryzu i ustali program ewentualnego leczenia (aparat ortodontyczny, ćwiczenia, zabiegi)
  • Laryngolog- zbada budowę jamy ustnej, nosowej, pomoże usunąć przyczyny problemów z oddychaniem (trzeci migdał, skrzywiona przegroda, katar, polipy), podetnie skrócone wędzidełko, zbada słuch
  • Foniatra- zdiagnozuje ewentualne problemy z głosem i ustali rodzaj leczenia
  • Pedagog- bada poziom umiejętności szkolnych dziecka: pisania (ortografia), czytania, rozumienia przeczytanych treści oraz podejmie pracę w celu wyrównania deficytów w zakresie wyżej wymienionych umiejętności
  • Pediatra- służy rodzicowi pomocą, w dotarciu do wszystkich w/w specjalistów     

 10. Etapy korekcji wad wymowy.

  • Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne w formie zabawy
  • Wywołanie prawidłowej głoski
  • Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski w logotomach (sylabach) i grupach spółgłoskowych
  • Utrwalenie prawidłowej wymowy danej głoski w wyrazach (w nagłosie, w śródgłosie, wygłosie)
  • Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski w zestawach wyrazowych, wyrażeniach dwuwyrazowych
  • Prawidłowa wymowa danej głoski w zdaniach (najpierw krótszych, potem dłuższych)
  • Prawidłowa wymowa głoski w wierszykach, krótkich tekstach czytanych i mówionych z pamięci w gabinecie logopedycznym
  • Prawidłowa wymowa zaburzonej głoski w mowie spontanicznej

 11. Co możesz zrobić dla swojego nienarodzonego jeszcze dziecka?

  • Przed zajściem w ciążę zaszczep się przeciwko groźnym dla płodu chorobom zakaźnym (różyczka, grypa, toksoplazmoza)
  • Dbaj o prawidłowy przebieg ciąży (nie palić papierosów, nie pić alkoholu, nie stosować innych używek)
  • Unikaj stresów
  • Odwiedzaj systematycznie lekarza ginekologa
  • Wykonuj wszystkie niezbędne badania prenatalne (kontroluj swoje ciśnienie i poziom cukru)
  • Uprawiaj dozwolone sporty
  • Odżywiaj się prawidłowo
  • Jak najczęściej mów do dziecka, głaszcz je, okazuj mu dużo czułości, słuchaj z nim muzyki i śmiej się do niego (po prostu stymuluj jego rozwój jeszcze w łonie).           

12. Co możesz zrobić dla dziecka, które jest już na świecie?

  • Uważnie obserwuj jego rozwój
  • Stosuj się do poleceń lekarzy
  • Nie lekceważ żadnych symptomów chorobowych
  • Dużo czytaj i rozmawiaj ze specjalistami na temat rozwoju dziecka, głównie z psychologiem i logopedą  
  • Zapewnij mu warunki do prawidłowego rozwoju, wzrostu, nauki 
  • W przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości udaj się natychmiast do specjalisty      

 

 JAK ZAPOBIEGAĆ NIEKTÓRYM WADOM WYMOWY

CZYLI O CZYM KAŻDY RODZIC WIEDZIEĆ POWINIEN

Pracując z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym, konsultując się z rodzicami tych dzieci zauważyłam, że wielu problemów związanych z wymową można uniknąć.

Co wpływa na mowę dziecka?

Czynniki wewnątrzpochodne, związane z uwarunkowaniami genetycznymi lub ogólnie z organizmem dziecka oraz czynniki zewnątrzpochodne, nazwijmy je środowiskowymi.

* Czynniki wewnątrzpochodne związane są:
- z budową i sprawnością narządów mowy - aparatu artykulacyjnego (jama ustna, nosowa i gardłowa), fonacyjnego (krtań), oddechowego,
- ze słuchem fizycznym,
- z funkcjonowaniem mózgu i dróg unerwiających narządy mowne,
- z psychiką, intelektem, emocjami dziecka.

* Czynniki środowiskowe to:
- postawa rodziców lub opiekunów pobudzająca dziecko do mówienia, wyrażająca się zainteresowaniem mową dziecka,
- wzorzec językowy dostarczany dziecku przez osoby z jego otoczenia,
- różnorodne doświadczenia słuchowe.
Co nie sprzyja rozwojowi mowy?
- zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe,
- ubytki zębowe,
- nieprawidłowy zgryz,
- oddychanie przez usta,
- krótki wydech,
- niesprawne wargi i język oraz/lub słabe czucie ułożenia warg i języka,
- nadwrażliwość śluzówki w jamie ustnej,
- zaburzenia czucia w obrębie aparatu artykulacyjnego,
- niedosłuch (i inne poważniejsze problemy ze słuchem),
- niedostatecznie ukształtowany słuch fonematyczny, 
  

Serdecznie dziękuję za przeczytanie „Przewodnika  logopedycznego” i mam nadzieję, że zawarte w nim praktyczne informacje będą  dla Państwa wskazówką do dalszych działań. Jeśli mają Państwo uwagi lub zapytania  - zapraszam do szkolnego gabinetu logopedy.

                                                                                               

1 procent

12022

Copyright © 2013. Szkoła Podstawowa nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej Rights Reserved.