W ostatnim czasie klasy ósme w ramach lekcji regionalizmu oraz zgodnie z założeniami akcji #szkołapamięta odwiedzili kilka ważnych miejsc na terenie naszego miasta. Między innymi odbyło się spotkanie na dziedzińcu Ośrodka Spotkania Kultur. Przed budynkiem można było oglądać dwie wystawy IPN – „Aktion Reinhardt 1942-1943” oraz „Polacy ratujący Żydów w czasie II wojny światowej”. Pod kierunkiem nauczyciela kilka klas ósmych mogło dowiedzieć się więcej dzięki wystawie na temat sytuacji Żydów europejskich podczas drugiej wojny światowej oraz jak to wyglądało na terenie naszego miasta. Potem, gdy tylko pogoda pozwalała, odbywały się poszukiwania pozostałości po dawnym bruku, którym były pokryty rynek dąbrowski, a który został rozebrany przez Niemców podczas okupacji. Ciekawostką nie do uwierzenia dla uczniów okazał się fakt, że wówczas cały rynek zamienił się w pole obsadzone ziemniakami. Dowiedzieli się też między innymi, gdzie znajdowało się getto. Zrobiono też zdjęcia na miejscu, gdzie w 1945 r. po dniu zwycięstwa odbyła się brawurowa akcja odbicia więźniów politycznych z komunistycznego aresztu Urzędu Bezpieczeństwa dokonana przez liczny odział żołnierzy AK. Dzięki temu doświadczeniu uczniowie nie tylko poznali część własnej historii, ale też będą pamiętać o tym, że nasze miasto też miało burzliwe dzieje.
Galeria 8a
S.Bator
W środę, 26 października 2022 r. klasy 6a i 6c udały się na wycieczkę do Krakowa. Główną atrakcją wyjazdu były warsztaty w Fabryce Charliego, podczas których uczniowie poznawali tajniki produkcji czekolady, dowiedzieli się czym jest temperowanie czekolady oraz zobaczyli prawdziwy owoc kakaowca. Mieli także możliwość własnoręcznego przygotowania i udekorowania słodkości – tabliczek czekolady oraz pysznych pralinek. Ciepła, jesienna aura sprzyjała spacerom, więc uczniowie udali się na Wawel, zobaczyli jeden z najbardziej znanych symboli Krakowa – Smoka Wawelskiego, Rynek Główny, Bramę Floriańską i Barbakan, posłuchali hejnału mariackiego, odwiedzili Sukiennice oraz przeszli jedną z najstarszych ulic w Krakowie – ulicą Kanoniczą. Opiekę nad uczniami sprawowali wychowawcy – p. Kamil Banaś i p. Ewa Kmieć oraz p. Marzanna Pikul i p. Paweł Mikos.
27.10.2022 Igrzyska Dzieci w halowej piłce nożnej,
SP nr 2 zakończyła rozgrywki na I miejscu. W zawodach udział wzięło 8 drużyn najlepszych w powiecie dąbrowskim. Skład drużyny: Dunajko Filip, Szpotan Dawid, Jaworski Piotr, Piotrowicz Fabian, Kowal Tymon, Nguyen Gabriel, Ryczek Kacper, Sambor Sebastian. W finałowym meczu drużyna naszej szkoły pewnie pokonała szkołę ze Szczucina wygrywając 3:0. Gratulujemy
P.Pisarski
W środę 26 października klasy ósme wraz ze swoimi wychowawcami i opieką: p. Anny Ciombor, p. Marty Smolichy, p. Doroty Wielgus, p. Anny Piotrowskiej, p. Jadwigi Wróbel, p. Renaty Wrony, p. Dariusza Chrabąszcza, p. Sławomira Batora wybrały się, aby bliżej poznać jedno z najbardziej makabrycznych miejsc w dziejach ludzkości z okresu drugiej wojny światowej – obóz koncentracyjny i jednocześnie miejsce masowej zagłady -Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Wszystko przebiegło bardzo sprawnie dzięki zabiegom kierownika wycieczki, czyli p. Anny Ciombor. Młodzież z zapartym tchem oglądała kolejne bloki Auschwitz 1 , wczuwała się w mroczne opowieści o losach więźniów i poddawana była silnym wstrząsom podczas oglądania wystaw złożonych z przedmiotów pozostawionych w obozie po więźniach, a których Niemcy nie zdążyli zniszczyć podczas ucieczki przed ofensywą radziecką. Można było zobaczyć celę, w której przebył swoistą karę na własne życzenie i poniósł męczeńską śmierć święty Maksymilian Maria Kolbe. Wszędzie obecne druty kolczaste, pozostałości po urządzeniach sprawiających , że te druty były podczas funkcjonowania obozu pod wysokim napięciem, wieżyczki obserwacyjne, ściana rozstrzelań, szubienice, szpitale w których zamiast ratować, podawało się śmiertelny zastrzyk fenolu - to wszystko składało się w umysłach dzieci na wielki niezrozumiały akt bestialstwa wobec bezbronnych ludzi. Jednocześnie przewodnicy wytłumaczyli mechanizm działania III Rzeszy i wyjaśnili proces jak doszło do powstania obozów zagłady.
Trwa plebiscyt na najciekawszą książkę. Prosimy
o wrzucanie swoich głosów do pudełek wystawionych
w pobliżu pomieszczeń bibliotecznych. Nie zwlekajcie! Wasze opinie są ważne!
„Świetlicowe pozdrowienia” to ogólnopolska akcja, której celem jest wysyłanie kartek pocztowych do świetlic szkolnych w różne rejony kraju. Ponieważ i w tym roku szkolnym nasza szkoła przystapiła do konkursu “Odblaskowa Szkoła” do pocztówki z Dąbrowy Tarnowskiej dołączyliśmy pakiet odblaskowy - odblaskową kartkę, list do seniorów oraz list do pieszych. Odblaskowe pozdrowienia to nie tylko edukacja, to pokazanie, że my uczniowie też mamy wpływ na bezpieczeństwo. Ta wymiana pocztówkowa trwa i ciągle napływają nowe odblaskowe pozdrowienia, za które serdecznie dziękujemy.
M.Gawlik
W roku szkolnym 2022/2023 w świetlicy szkolnej realizowana jest innowacja pedagogiczna o nazwie „Europa i ja” w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego o tej samej nazwie, autorstwa Ilony Broniszewskiej. Założeniem innowacji jest poznanie przez uczniów wybranego kraju Europy, jego symboli, języka, sztuki, kultury, muzyki, kuchni, przyrody, a także kształtowanie postawy tolerancji i szacunku wobec obywateli oraz kultury i tradycji innych państw europejskich. W tym tygodniu odbyliśmy podróż do Francji. Na początku zobaczyliśmy na mapie, gdzie leży Francja oraz poznaliśmy jej symbole narodowe – flagę, godło i wysłuchaliśmy hymnu. Zajęcia zakończyliśmy wykonaniem flagii Francji. Zadania 1 zaliczone. Super.
M.Gawlik
W zeszłym tygodniu uczniowie młodszych klas wzięli udział w spotkaniu z higienistką szkolną w ramach programu edukacyjnego “Dziel się uśmiechem”, który został utworzony przez Polski Czerwony Krzyż i MARS Polska, przy współpracy z partnerami merytorycznymi: Polskim Towarzystwem Stomatologicznym i Polskim Towarzystwem Stomatologii Dziecięcej. Celem programu jest poznanie zasad prawidłowej higieny jamy ustnej, a także zdobycie wiedzy na temat zapobiegania próchnicy zębów. Działania edukacyjne podejmowane w ramach akcji mają utrwalać u dzieci właściwe nawyki oraz zmniejszać skalę problemu próchnicy w Polsce.