W związku z pracami nad realizacją projektu ALE KOSMOS! osobny zespół nauczycieli wraz z zaangażowanymi rodzicami i uczniami cały czas w wolnych chwilach opracowuje kolejne elementy do stworzenia gry planszowej przybliżającej dokonania patrona naszej szkoły pod tytułem Talizman Kopernika. Mechanicznie gra oparta została o system znanego i lubianego w wielu kręgach Talismanu wydanego w latach dziewięćdziesiatych ubiegłego wieku jako Magia i Miecz przez wydawnictwo Sfera, a w okresie renesansu gier planszowych w XXI w., jaki obecnie przeżywamy, na oryginalnej licencji przez wydawnictwo Galakta. Sama plansza to szesnastowieczna Polska podzielona na trzy duże okręgi z wieloma polami do poruszania się (przez bohaterów/postaci z gry) z Fromborkiem w centrum – jako siedzibą głównych badań Kopernika. Przedstawia między innymi kluczowe miasta w życiu astronoma i ciekawe tajemnicze lokacje. Uwieńczeniem gry będzie dotarcie do Fromborka, pokonanie ostatecznych trudności i ułożenie Układu Słonecznego zgodnie z teorią heliocentryczną. Wiele elementów gry zostanie wykonanych w ramach funkcjonowania Laboratorium Przyszłości, np. wydruki 3D planet czy dział oblężniczych do ataku krzyżackiego na Olsztyn. Oczywiście zwycięzcą zostanie gracz z największą ilością odpowiedniej puli punktów. Rozgrywka przewidziana jest na około dwie godziny i oparta jest o gospodarowanie rzutami kości dziesięcio i sześciościennych oraz na dociągu kart, których docelowo ma się w grze znaleźć co najmniej 150. Podczas gry będzie się zdobywać punkty siły ( potrzebne do walki np. z dzikimi zwierzętami napotkanymi po drodze podczas dociągu kart przygód) Inteligencji, żetony wiedzy, zbierać się będzie strony rękopisów mistrza Mikołaja i ustawiać odpowiedniki swoich postaci na torze prestiżu badacza - aż do osiągnięcia poziomu pozwalającego na spotkanie z samym mistrzem, aby pomóc mu ukończyć jego wielkie dzieło. Gra została tak przemyślana, aby bawić podczas rozgrywki a jednocześnie dostarczać w sposób niezauważalny solidną dawkę sumiennej wiedzy z wielu dziedzin. Taki projekt wymaga wielu testów i potężnego nakładu pracy, ale zespół zamierza całość ukończyć jeszcze w tym roku szkolnym i uważamy, że naprawdę warto. Pod względem graficznym ostateczny wygląd nada grze profesjonalny grafik – pani Dominika Kądzielawa z Poznania, która jest absolwentką Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz. Pani Dominika dołączyła do zespołu zafascynowana pomysłem i zaintrygowana ostatecznym kształtem całości gry w finalnym momencie. Dla uchylenia rąbka tajemnicy możemy pokazać niewielkie zwiastuny – kilka elementów z gry: projekt jednej z postaci, której wygląd i strój oparty został na źródłach historycznych z epoki i opracowany w sposób autorski przez panią grafik oraz niektóre karty wykonane przez zespół dzięki specjalnemu generatorowi takich kart z Internetu. Trzymajcie kciuki!
14 lutego był dla naszych przedszkolaków prawdziwym, czerwonym dniem miłości i przyjaźni. Dzieci wzięły udział w różnych zabawach związanych z walentynkami m.in.: szukały drugiej połówki serca, rozwiązywały zagadki, bawiły się zrobionymi przez siebie serduszkami opaskami. Nie zabrakło oczywiście sercowych kolorowanek, spontanicznych emocji oraz pozytywnych uczuć. Na koniec tego czerwonego dnia każde dziecko otrzymało walentynkowe niespodzianki Dzień Walentynowy w grupie Odkrywców Świata i Tropicieli Przyrody z pewnością można zaliczyć do udanego. Był to dzień miłych wrażeń.
Tradycja pisania piórem sięga XIX wieku, kiedy to w 1884 roku w Nowym Jorku, Lewis Edson Waterman opatentował pierwsze wieczne pióro. To nasze świetlicowe świętowanie rozpoczęliśmy od poznania historii piśmiennictwa oraz napisania listów do zaprzyjaźnionych świetlic. Pisanie piórem ma w sobie "to coś" choć nie jest proste. Mimo, iż trzeba było się nieco więcej natrudzić, pobrudzić (atrament często się rozlewa) to i tak zdecydowanie warto.
M.Gawlik
W minionym tygodniu w naszych oddziałach przedszkolnych rozmawialiśmy o muzyce. Dzieci poznały instrumenty dęte, blaszane, drewniane, szarpane oraz ich brzmienie, a także uczestniczyły w zabawach dźwiękowych . Rozwijały umiejętności matematyczne, liczyły instrumenty, dodawały na konkretach. Rozwiązywały zagadki, których odpowiedzią był wybrany instrument. Przedszkolaki na zajęciach plastycznych tworzyły instrumenty oraz malowały za pomocą farb słyszana muzykę.