Od kilku lat w naszej szkole działa Szkolna Kasa Oszczędności pod egidą i we współpracy z dąbrowskim oddziałem PKO BP SA. W roku 2019 w związku z zacieśniającą się współpracą i aktywnym udziałem naszych uczniów w tworzeniu SKO Dyrektor Banku PKO BP SA w Dąbrowie Tarnowskiej pani Beata Srebro przyznała naszej szkole wspaniałą nagrodę w postaci dużego pakietu nowoczesnych atrakcyjnych gier planszowych, wśród których znalazły się gry oczywiście o tematyce ekonomicznej, ale też historycznej i literackiej. Dzięki nim nasi uczniowie w sposób bardzo atrakcyjny przyswoją sobie np. treść polskich legend czy osiągnięcia postaci historycznych. Nie brakło także tytułów czysto rozrywkowych o charakterze familijnym. Jesteśmy bardzo wdzięczni za takie zauważenie i docenienie naszych starań. To dla szkoły jeszcze większa mobilizacja do propagowania idei oszczędzania pieniędzy i wdrażania dzieci do rozumienia podstawowych reguł ekonomicznych związanych z funkcjonowaniem banków, funduszy i kont bankowych. Jest to bardzo ważne, ponieważ stanowi element jednej z wielu kompetencji kluczowych tak potrzebnych młodym ludziom do funkcjonowania w przyszłości w społeczeństwie.
S.Bator, J.Wajda,D.Chrabąszcz
Pisaliśmy już sporo na temat gier planszowych w dąbrowskiej dwójce, ale jak dotąd nie została zaprezentowana dla odbiorców spoza murów szkoły sala GRAciarni w pełnej krasie. To tutaj popołudniami co dwa tygodnie pod opieką twórcy tej idei na naszym gruncie p. Konrada Wajdy i tutaj raz w miesiącu pod okiem p. Sławomira Batora wieczorami odbywają się długie sesje planszowe w gry o tematyce historycznej, geograficznej, literackiej, ekonomicznej, gry logiczne, matematyczne, a także czysto rozrywkowe strategie, gry wojenne, fantasy, rodzinne i imprezowe.
W dzisiejszych czasach nowoczesne gry planszowe to nie tylko rozrywka,
to możliwość zdobywania wiedzy, rozwijania zainteresowań, ćwiczenia pamięci, a przede wszystkim rozwijania umiejętności radzenia sobie ze złością i frustracją np. w przypadku przegranej o niebotycznym rozwoju wyobraźni nie wspomniawszy.
Dlaczego warto grać w gry planszowe? Bo są nie tylko wspaniałą formą rozrywki, ale także wspomagają rozwój intelektualny, integrują grupy rówieśnicze i uczą tworzyć oraz zacieśniać więzy międzyludzkie. Wspaniale uczą kontroli zachowania i emocji, gdyż w grupie zupełnie inaczej należy się zachowywać niż siedząc samemu przed monitorem komputera,
gdy przeciwnik nie widzi naszej reakcji. Planszówki to nieraz złożone, pełne intryg
i podstępów gry, w których do zwycięstwa prowadzi co najmniej kilka dróg, a każda rozgrywka jest inna, nie mówiąc o rodzajach interakcji ze współgraczami, które mają na daną rozgrywkę niebagatelny wpływ. Strategia, która była dobra wczoraj, wcale nie musi sprawdzić się dziś czy jutro, a więc rozgrywki to również wspomaganie rozwoju dziecka.
Jest to rozrywka wymagająca i intelektualna, dlatego żadna szkoła nie może przejść koło kufra takich możliwości obojętnie. Już wkrótce pierwsze turnieje w naszej szkole, a jeszcze w tym roku zaprosimy do wspólnej zabawy inne szkoły!
S.Bator, K.Wajda
W szkolnej świetlicy szczególnie promujemy bezpieczeństwo na drodze. W naszej krainie bezpieczeństwa odbyły się zajęcia, na których uczniowie doskonalili znajomość znaków drogowych, utrwalili wiedzę dotyczącą oznakowania przejść dla pieszych, sygnalizacji świetlnej oraz bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Dzieci aktywnie debatowały na temat: "Jak uniknąć wypadków drogowych?" Ważną rolę w tej kwestii odgrywa stosowanie elementów odblaskowych na ubraniach, zwłaszcza teraz, gdy wcześniej robi się ciemno. Nasze świetliki obiecały, że na co dzień będą pamiętać o odblaskach.
A.Świerczek
Dnia 26 września 2019 r. w naszej szkole odbyła się próbna ewakuacja. Głównym celem przeprowadzonych ćwiczeń było zapoznanie i przypomnienie uczniom i pracownikom szkoły procedur dotyczących zachowania się w przypadku wybuchu pożaru lub powstania innego zagrożenia dla życia i zdrowia. Po usłyszeniu sygnału alarmowego nauczyciele wraz z uczniami przedostali się drogami ewakuacyjnymi do punktów zbiórek. Nauczyciele złożyli meldunek prowadzącym ewakuację, dyrektorowi i wicedyrektorom. Wszyscy bezpiecznie opuścili szkołę. W akcji brali udział: Dyrekcja, nauczyciele, uczniowie oraz pracownicy administracji i obsługi. Cała ewakuacja obserwowana była przez aspiranta Marcina Misiaszka z Powiatowej Komendy Pożarniczej w Dąbrowie Tarnowskiej. Po przeprowadzonej kontroli budynku i przekazaniu informacji o stanie ewakuacji Dyrektorowi szkoły alarm został odwołany a uczniowie wrócili na lekcje.
M.Gawlik
24 września odbyły się pierwsze zajęcia w tym roku szkolnym kółka "Gotuj z pasją". Uczniowie klasy V e (10 chętnych osób) upiekli pyszne ciasteczka "Kocie oczka". Praca przebiegała szybko i sprawnie. Dzieci nie mogły się doczekać kiedy się upieką. Potem wszyscy smacznie zajadali. Każdy z nich zabrał jeszcze do domu po jednym dla najbliższych. Już za tydzień będzie mogła się wykazać następna grupa, a co będą robić dowiecie się za tydzień.
T.Giza, M.Gawlik
"Mandat czy cytrynka" to akcja profilaktyczna przeprowadzona przez uczniów z klasy V d przy współpracy z dąbrowską policją, która miała na celu zwrócenie uwagi kierowców na bezpieczeństwo najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Uczniowie ubrani w odblaskowe stroje i wyposażone w okolicznościowe transparenty zwracały uwagę przejeżdżających kierowców. "Kontrola kierowców” nie dla wszystkich należała do „najsłodszych”. Każdy, kto popełnił wykroczenie musiał przyjąć od dzieci mandat karny i z uśmiechem zjeść cytrynę. Już na początku akcji okazało się, że kierowcy zapominali o podstawowych przepisach drogowych. Kierowcy, którzy nie naruszali przepisów drogowych w nagrodę otrzymywali słodkie jabłka.
Działaniom przyświecał jeden cel – zwrócić uwagę dzieciom na bezpieczeństwo w ruchu drogowym i to nie tylko podczas ich drogi do i ze szkoły, ale w każdej sytuacji, kiedy są uczestnikami ruchu drogowego.
M.Gawlik
Rano osiemnastego września dwie klasy piąte: „c” i d pod opieką wychowawców i koordynatorów projektu: p. Anny Krawczyk, p. Marty Smolichy, p. Marzeny Rzepki i p. Sławomira Batora wyruszyły poznać miejsca związane z odzyskaniem niepodległości przez Polskę sto lat temu. Takim miejscem właśnie w naszych okolicach jest muzeum Wincentego Witosa – wielkiego człowieka i polityka nazywanego często jednym z ojców niepodległości. Uczniowie dzięki tej wizycie przyswoili sobie jego postać i najważniejsze aspekty jego działalności politycznej.
Muzeum Wincentego Witosa w Wierzchosławicach składa się z dwóch części: rodzinnego domu Wincentego Witosa w Dwudniakach (przysiółkuWierzchosławic), w którym się urodził i spędził dzieciństwo ten bohater. Dom ten wybudowany został w pierwszej połowie XIX w. (1814 r.). Stanowi przykład typowego budownictwa wiejskiego podtarnowskiej wsi. Dach jest dwuspadowy, kryty słomą, ściany wylepiane gliną. W obejściu znajduje się też studnia z żurawiem. Dom ten jest nazywany „Starą Zagrodą”.
Drugą, a zarazem główną częścią muzeum jest „Nowa Zagroda” – gospodarstwo Witosa, które stanowi zespół pięciu drewnianych budynków. W jego skład wchodzi: dom mieszkalny, dwie stodoły, stajnia i piwnica. Budynki są tak usytuowane, że całość tworzy czworokąt foremny. Zagrodę tę W. Witos wybudował pomiędzy 1905, a 1913 r.
Zagroda Wincentego Witosa przetrwała do dzisiejszych czasów bez większych zmian, ulegając drobnym adaptacjom na cele muzealne. Dzięki temu uczniowie mogli zobaczyć jak wyglądało typowe wiejskie budownictwo w rejonie tarnowskim sprzed stu lat i odnieść się do własnych obserwacji z samej Dąbrowy. Wielu uczniów słusznie zauważyło, że w okolicach Dąbrowy przetrwało wiele podobnych domów.
Pracowitym elementem wycieczki były warsztaty kaligrafii i pamiętnikarstwa. Dzieci miały szansę poczuć się w małej klasie i w ciasnych ławeczkach pisząc piórami maczanymi w kałamarzach jak ich rówieśnicy ponad wiek temu.
Zakończeniem dnia była wizyta w Muzeum Okręgowym w Tarnowie, gdzie można było zobaczyć fotografie Tarnowa między innymi z okresu pierwszej wojny światowej oraz zwiedzić ciekawa wystawę poświęconą historii pieniądza w Polsce: Przerwana historia: polski system monetarny na przestrzeni dziejów. Można było na własne oczy zobaczyć oryginał pierwszej polskiej monety – denara Bolesława Chrobrego. Dowiedzieliśmy się wtedy, że do naszych czasów zachowały się tylko trzy takie denary. Widzieliśmy też największą polską monetę z czasów Wazów, pierwsze polskie banknoty z okresu kościuszkowskiego, pieniądze z czasów późniejszych np. te, które Polacy wprowadzili po odzyskaniu niepodległości po 1918 roku.
Wycieczka została dofinansowana ze środków uzyskanych z projektu pod hasłem Pamiętamy realizowanego w naszej szkole za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans. Projekt jest częścią ogólnopolskiego Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022.
S.Bator M.Rzepka