^Wróć na górę
  
  
  
Get Adobe Flash player

BIP

Wychowanie do wartości

Dziennik elektroniczny

Stacja meteo

Dołącz do nas

ePUAP

Bierzemy udział w:

Wycieczka klas 3a i 3c do Grybowa

W słoneczny, jesienny dzień 2.10.2019r. uczniowie klasy 3a i 3c udali się na wycieczkę do Grybowa. Miało tam miejsce wyjątkowe ,,spotkanie z historią”. Uczniowie zostali zaproszeni do zwiedzenia rekonstrukcji średniowiecznego grodu warownego ,,Zamku Stara Baśń”. Tam pod czujnym okiem animatorów ubranych w epokowe stroje szukali ,,ukrytych smoków”, słuchali opowieści o tajemniczej wieży księżniczek oraz zapoznali się z legendą o podziemnym mieście z ukrytym skarbem Czyngis Chana. Wielką atrakcją, dzięki ciekawym rekwizytom, było wcielenie się w postaci okresu średniowiecza. Wiele radości dzieciom sprawiły gry i zabawy, a szczególnie klasowy turniej kopistów na drewnianych koniach. Zwycięzcy nie wyłoniono, gdyż liczyła się tylko wspólna, wesoła zabawa.
Po opuszczeniu wnętrza zamku, dzieci zostały zaproszone- przez jak zwykle niezastąpionych rodziców- na pachnące, rumiane kiełbaski z grilla. Po zakupie pamiątek z tego ciekawego i tajemniczego miejsca, pełni wrażeń udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

Galeria

L.Wróbel, M.Panek-Sojka

Akcja EDWARD „Europejski Dzień Bez Ofiar Śmiertelnych Na Drogach”

W czwartek 26.09. br. już po raz kolejny we wszystkich krajach europejskich prowadzona jest akcja pod nazwą EDWARD, czyli „Europejski Dzień Bez Ofiar Śmiertelnych Na Drogach” (European Day Without A Road Death). Również nasza szkoła włączyła się w te obchody, które zmierzają do poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz zwracają uwagę na powszechny problem, jakim jest duża liczba osób, która codziennie traci życie i zdrowie w wypadkach drogowych.

Akcja EDWARD promuje „wizję zero wypadków”

Głównymi celami działań EDWARD są:

  • podniesienie świadomości dotyczącej nadal aktualnego problemu, jakim jest bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz wypadki z udziałem osób rannych lub zabitych na drogach Europy;

  • ponowne skierowanie uwagi podmiotów działających na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym na prowadzenie skutecznych działań niezbędnych do osiągnięcia celu Europy 2020, tzn. zmniejszenia o połowę łącznej liczby ofiar śmiertelnych wypadków w Unii Europejskiej do 2020 r. w stosunku do 2010 r., kiedy to zginęło na drogach 31.500 osób;

  • pokazanie wartości, jaką mają ustanowione cele dla państw członkowskich Unii Europejskiej.

Akcję profilaktyczną Edward prowadzili uczniowie klasy 5 c, by kształtować właściwe, bezpieczne postawy u wszystkich uczestników ruchu drogowego podczas poruszania się po drodze.

Galeria

M.Gawlik

Wycieczka klas drugich

24 września klasy 2a,2b,2c oraz 3b wraz z wychowawczyniami p. E. Więcek, A.Lichorobiec, D. Gubernat- Mikos,
R. Nadolską oraz p. M. Pikul i J. Miś udały się na wycieczkę szkolną do Zamku Stara Baśń w Grybowie. Wspólnie z rodzicami, którzy służyli pomocą przy grillu spędziliśmy niezapomniane chwile. Zresztą zobaczcie sami!

Galeria

A. Lichorobiec

Biblioteka szkolna zaprasza uczniów klas 5-8 do udziału w konkursie czytelniczym "Tajemniczy Świat Baśnioboru”.

Tajemniczy Świat Baśnioboru


Biblioteka szkolna zaprasza uczniów klas 5-8
do udziału w konkursie czytelniczym
"Tajemniczy Świat Baśnioboru”.

Konkurs odbędzie się 28 października o godz. 9.00
w auli budynku przy ul. Zaręby 22.


Nagrodą dla zwycięzcy
będzie książka z autografem autora Brandona Mulla,
z którym spotkamy się podczas tegorocznego wyjazdu na Targi Książki w Krakowie.

M.Pikul

Ogłoszenie Szkolnego Klubu Gier Planszowych GRAciarni!

Zachęcamy do udziału w szkolnym turnieju gier planszowych!

Turniej dotyczy jednego z najnowszych produktów gier historycznych wydanych przez firmę Granna i Muzeum Powstania Warszawskiego. Już od przyszłego tygodnia nasi uczniowie mogą spróbować sił w rewelacyjnej grze Kurierzy odzwierciedlającej realia drugiej wojny światowej!
Informacje o grze: http://mlodygiercownik.pl/2019/03/29/recenzja-gry-planszowej-kurierzy/
Szczegóły przebiegu turnieju – w regulaminie poniżej.

REGULAMIN SZKOLNEGO TURNIEJU GIER PLANSZOWYCH
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 IM. M. KOPERNIKA ZORGANIZOWANEGO W RAMACH WIECZORÓW PATRIOTYCZNYCH

Zapraszamy wszystkich chętnych uczniów z klas 5 – 8 na wewnętrzny szkolny turniej gier planszowych! Podczas turnieju będzie można się zmierzyć z innymi graczami jako agenci Polskiego Państwa Podziemnego w najnowszej historycznej grze planszowej „Kurierzy” sygnowanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego i odzwierciedlającej rozgrywki szpiegowskie z czasów drugiej wojny światowej. Zapewniamy możliwość treningu w poniedziałek i wtorek (7,8,14,15 października) w godzinach 13.40 – 15.00
Miejsce i termin: Szkolny Klub Gier Planszowych GRAciarnia w Szkole Podstawowej nr 2 im. M. Kopernika – budynek na ul. Zaręby 22. we czwartek 24 października godzina 12.45
Cele turnieju:
1.Turniej gier planszowych ma na celu propagowanie kreatywnego spędzania czasu wolnego oraz promowanie gier planszowych jako edukacyjnej formy rozrywki
2. Poszerzenie wiedzy nt udziału Polaków w drugiej wojnie światowej z uwzględnieniem aspektów zakulisowych działań politycznych i szpiegowskich. Uczniowie utrwalą sobie nazwiska autentycznych agentów – kurierów takich jak Jan Nowak Jeziorański czy Jan Karski.
3. Kształtowanie umiejętności przewidywania, myślenia, budowania strategii i planowania działań.
4. Uczenie samodzielnego podejmowania decyzji i przyjmowania skutków
5. Budowanie umiejętności współpracy i wzajemnych relacji
6. Realizacja turnieju przyczyni się do rozwoju kompetencji społecznych uczestników

Warunki uczestnictwa w turnieju:
1. Turniej przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych kl. V - VIII:
2. Swój udział zgłasza się do organizatorów, których reprezentuje p. Sławomir Bator
3. Należy samodzielnie poznać zasady gry zawarte w instrukcji, które można znaleźć na stronach internetowych https://www.youtube.com/watch?v=e7aZKk02Sug
4. Zasady gry będą skrótowo przedstawiane przez organizatora przed turniejem, jednak przystąpienie do turnieju jest równoznaczne ze znajomością zasad.
5. Zgłoszenia przyjmowane są też na tel. 509787297 ( odpowiedzialny – Sławomir Bator)

Zasady przeprowadzenia turnieju:
1. Przed rozgrywkami odbędzie się krótkie wprowadzenie w realia historyczne gry – wspólna dyskusja o roli kurierów Polskiego Państwa Podziemnego z okresu II wś.
2. Nad przebiegiem turnieju będzie czuwał co najmniej jeden sędziowie: p. Konrad Wajda i p. Sławomir Bator.
3. Każdy z uczestników będzie grał z przeciwnikami dobranymi na drodze losowania.
4. Każdy z uczestników będzie grał wylosowaną przez siebie postacią historyczną z gry.
5. Nagrodzony zostanie tylko zwycięzca. Nagrodą główną będzie atrakcyjna gra planszowa.

Postanowienia końcowe:
1. Uczestnictwo w turnieju jest równoznaczne z akceptacją warunków regulaminu i zgodą na publikację danych osobowych.
2. Organizator zastrzega sobie prawo wprowadzenia zmian w regulaminie.
3. Organizator zastrzega sobie prawo do publikacji danych osobowych oraz wizerunku uczestników turnieju (w formie fotograficznej i filmowej).

Turniej jest organizowany ze środków uzyskanych z projektu pod hasłem Pamiętamy realizowanego Szkole Podstawowej nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans. Projekt jest częścią ogólnopolskiego Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022.

S.Bator

WNIOSKI Z MIĘDZYSZKOLNEJ DEBATY SPECJALNEJ: „Patriotyzm ma wiele twarzy”

Rozpropagowanie niniejszych wniosków, omówienie ich z wychowankami i poddanie refleksji w jak najszerszym kontekście będzie naszą pracą na rzecz lepszej przyszłości i wizerunku nie tylko Szkół, ale Regionu i całej Ojczyzny.

Nowoczesny patriotyzm jest pojęciem trudnym do zdefiniowania w kilku słowach. Ciągle jest to wyzwanie dla obywateli naszego państwa niezależnie od tego czy zamieszkują Polskę czy przebywają poza jej granicami. Wszyscy powinni zdawać sobie sprawę z tego, że bycie patriotą już nie polega na walce zbrojnej, jak to było w przeszłości, tylko na określonym działaniu i postawach. Patriotyzm dzisiaj to suma pewnych obowiązków i działań, których należy przestrzegać nawet codziennie lub adekwatnie do danego święta.
Bycie patriotą to:
• Znajomość hymnu narodowego i dbałość o symbole narodowe.
• Znajomość kultury, historii i tradycji narodu, aby lepiej rozumieć to, co dzieje się obecnie.
• Interesowanie się tym, co się dzieje w państwie, w polityce, aby wybierać odpowiednich polityków na szczeblu lokalnym i ogólnopaństwowym.
• Korzystanie z różnych źródeł informacji, aby być obiektywnym w swoich sądach i opiniach, zwłaszcza podczas wyborów.
• Uczestnictwo w wyborach.
• Dbałość o piękno mowy ojczystej zawsze i wszędzie, a nie tylko w oficjalnych wystapieniach.
• Promowanie swojej małej ojczyzny i całego kraju turystycznie i historycznie.
• Prowadzenie rozmów o patriotyzmie lub o historii pamiętając o interesie Polski .
• Odczuwanie jedności z narodem.
• Zdobywanie wykształcenia i sumienna praca oraz codzienna uczciwość jako najlepsze metody godnego reprezentowania narodu.
• Przełamywanie stereotypów dotyczących Polaków poprzez właściwą codzienną postawę niezależnie od miejsca pobytu.
• Tworzenie wspólnoty, więzi, tożsamości narodowej począwszy od najbliższego otoczenia.

Patriotyzm to
 szacunek dla ojczyzny, za którą oddawało się życie w czasie wojen.
 manifestowanie swojej tożsamości na co dzień i podczas świąt narodowych.
 kultywowanie tradycji i obrzędów.
 okazywanie szacunku bohaterom narodowym poprzez pamięć i cześć.
 dobre wychowanie i potępianie np. wandalizmu.
 kibicowanie sportowcom reprezentującym nasz kraj.
 Rodzicielski obowiązek wdrażania dzieci w miłość do ojczyzny
 niezatracanie poświęcenia ludzi, którzy przelewali swoją krew za ojczyznę.
 uważanie, aby patriotyzm nie przerodził się w nacjonalizm, czy też szowinizm.
 dawanie innym przykładu jak być patriotą i nie wstydzić się tego, co robimy, np. wywieszać flagi podczas świąt narodowych.
 Patriotą jest się na co dzień, a nie tylko od święta.

Kiedy odnosimy się do historii, mówimy o bohaterskiej walce w licznych wojnach lub okresach zniewolenia, w których wielu Polaków straciło życie, uświadamiamy odbiorcom, że ojczyzna to coś naprawdę cennego, coś o co należy dbać i co należy darzyć szczególnym szacunkiem, ponieważ wiele pokoleń Polaków zostało dosłownie zdziesiątkowanych w obronie tych wartości. Musimy natomiast zdawać sobie sprawę z tego, że patriotyzm współczesny diametralnie różni się od tego, o którym mówi historia.
Postrzeganie patriotyzmu takim, jakim tradycyjnie go dziś widzimy ma swoje początki w XVIII wieku, kiedy to w wyniku działania trzech potężnych mocarstw, straciliśmy niepodległość. Polacy zrozumieli wtedy bardziej niż kiedykolwiek, że mają swoją ojczyznę, która czyni ich wyjątkowymi na tle innych narodów i że zamach na tę indywidualność jest w istocie zamachem na nich samych. Poderwali się więc do walki, nie tylko tej rozumianej dosłownie, w kraju i na obczyźnie powstało bowiem wiele utworów podkreślających wyjątkowość polskiej kultury, nawołujących do jej obrony.
Patriotyzm był zatem niezwykle łatwy do zdefiniowania, wykazywał się nim każdy, kto walczył o wolną Polskę i występował przeciwko zaborcom. Jak ogromny potencjał i siła drzemie w naszym narodzie pokazują, aż 123 lata spędzone pod zaborem najeźdźców, które nie tylko mimo wielu zdecydowanych działań nie zdołały wykorzenić z nas polskości i narodowej dumy, ale stworzyły podwaliny niezwykłego oddania i czci dla ojczyzny, której tak bardzo nie chcieliśmy być pozbawieni.
Należy jednak zrozumieć, że dziś patriotyzm nie musi już być tak widowiskowy jak dawniej. Mamy niezwykłe szczęście żyć w czasach, kiedy możemy stwierdzić, że jesteśmy względnie bezpieczni. Fakt ten nie zwalnia nas jednak ze szczególnego obowiązku, jakim jest szacunek i dbałość o wartości wypracowane na przestrzeni dziejów.
Bo dziś prawdziwy patriota to ten, który pamięta o poświęceniu swych przodków i stara się dbać o to, za co oddali oni życie. Nie możemy natomiast pozwolić na to, by przeszłość odciągała nas od codzienności. Wielu z nas nie zauważa, że dbałość o kraj musi zacząć przejawiać się w codziennych, małych działaniach. Że patriotą można być na co dzień, nie tylko od święta. Zacznijmy od najprostszych czynności: segregowania odpadów, oszczędzania wody i prądu, dbania o niezaśmiecanie lasów i rzek. Angażujmy się w lokalne inicjatywy, bierzmy aktywny udział w wyborze władz krajowych i lokalnych.
Nie szukajmy usprawiedliwienia dla własnych uchybień. Jedynie ciężka praca obywateli jest w stanie pozytywnie wpłynąć na rozwój kraju i każdej małej ojczyzny.
Szanujmy prawo, dbajmy o wygląd otoczenia, interesujmy się bieżącymi wydarzeniami w kraju, piętnujmy zło w każdej postaci, nie pozwalajmy ośmieszać naszych symboli i kultury, a jednocześnie bądźmy tolerancyjni wobec innych kultur oraz dawajmy dobre świadectwo o nas za granicą, a wówczas będziemy dumni z tego, że jesteśmy Polakami i poprzez to staniemy się nowoczesnymi patriotami.

S.Bator

Odbyła się Specjalna Debata Międzyszkolna!

Dnia 30. 09. 2019 r. w Szkole Podstawowej nr 2 odbyła się Specjalna Debata Międzyszkolna, której w tym roku szkolnym przyświecało hasło: „Patriotyzm ma wiele twarzy”.

To wyjątkowe spotkanie zostało przygotowane w ramach historycznego projektu edukacyjnego w Szkole Podstawowej nr 2 aplikowanego za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans pod hasłem „Pamiętamy”. Projekt jest częścią ogólnopolskiego Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022.

Debatę otworzyła Dyrektor Szkoły, Pani Anna Fido i wyraziła wdzięczność wobec przybyłych przedstawicieli szkół, że tak pozytywnie odpowiedzieli na apel i mimo niesprzyjających warunków, ponieważ wrzesień jest bardzo intensywnym miesiącem dla nauczycieli, zdołali znaleźć chwilę, przygotować dzieci i spotkać się razem dla dobra uczniów i dla propagowania ważnej idei, jaką jest patriotyzm. Obecni i aktywni byli reprezentanci następujących szkół podstawowych: ze Smęgorzowa z opiekunami grupy – p. Justyną Bociek i Karoliną Krzak, Nieczajny Górnej z opiekunem grupy p. Iwoną Tańską, dąbrowskiej jedynki z opiekunami grupy: p. Beatą Kwapień i p. Lucyną Chojnowską i dąbrowskiej dwójki z opiekunem grupy – p. Sławomirem Batorem.

Blisko przez dwie godziny reprezentanci czterech szkół pod kierunkiem marszałka debaty wymieniali poglądy związane z różnymi formami patriotyzmu.

Udało się wykazać, że patriotyzm wcale nie przestał być potrzebny mimo tego, że już nie trzeba walczyć o wolność, bo ją na szczęście jako naród aktualnie mamy. Dzieci zauważyły, że od dziecka do śmierci każdy człowiek ma pewne obowiązki wobec siebie i swojej ojczyzny, których spełnianie związane jest po prostu z tym, że każdy powinien starać się być jak najlepszym. Wtedy na każdym kroku będzie stanowił żywe świadectwo nie tylko dobrego i sumiennego człowieka, ale jednocześnie wzorowego obywatela własnego państwa. Oczywiście podkreślano, że polskość trzeba pielęgnować w sercach i umysłach od najmłodszych lat. Elementy patriotyzmu wkradają się w każda niemal sferę życia. Dlatego też trzeba szczególnie zwalczać w oczach innych narodów krzywdzące stereotypy, ponieważ walka o dobre imię Polaków wśród cudzoziemców czy za granicą również jest częścią patriotyzmu. Powinniśmy starać się być uczciwi nawet w najdrobniejszych sprawach, a być może doprowadzimy do zmiany postrzegania Polaków za granicą.

Patriotyzm ciągle jest w modzie, zwłaszcza w okresie stabilizacji i pokoju. Można kochać swój kraj na wiele sposobów i Polacy zjednoczeni taką miłością są w stanie zbudować państwo, w którym będzie się chciało żyć. Możemy się różnić i mieć inne poglądy, preferować różne sposoby życia, ale gdy po prostu będziemy się kierować dobrem ojczyzny pracując dla jej i swojego dobra, jeśli nauczymy się szanować innych , jeśli będziemy się starać rozumieć wszystkich dookoła, a zwłaszcza mniejszości społeczne czy etniczne – mamy szanse stać się wzorem do naśladowania.

Podsumowanie debaty wraz z wypracowanymi wnioskami opublikowane dla wglądu ogółu ma służyć nam wszystkim – być przypomnieniem i drogowskazem, a jednocześnie sygnałem, że rośnie nowe pokolenie Polaków, wśród których miłość do ojczyzny nie jest czymś niemodnym, przeterminowanym i staroświeckim. Patriotyzm nie jest dla nikogo zarezerwowany – bo Polskę można kochać na wiele sposobów.

Udział w debacie wzięli uczniowie z klas IV – VI. Reprezentacje w osobach uczniów wyglądały następująco:

Szkoła Podstawowa ze Smęgorzowa: Angelika Kowal z klasy VI, Gabriela Ryczek z klasy VI, Julia Kędzior z klasy V, Piotr Przybyło z klasy VI.

Szkoła Podstawowa z Nieczajny Górnej: Bartosz Wątroba z klasy VI, Karol Dobrowolski z klasy VI, Julia Puła z klasy V, Agnieszka Kmiec z klasy V.

Szkoła Podstawowa nr 1 z Dąbrowy Tarnowskiej: Mikołaj Kuta z klasy VIc, Maksymilian Miłoś z klasy VIc, Hubert Lichorobiec z klasy Vb, Filip Kiwior z klasy Vc

Szkoła Podstawowa nr 2 z Dąbrowy Tarnowskiej: Kamila Kmieć z klasy Vd, Wiktoria Tobiasz z klasy Vd, Emilia Lustofin z klasy Vd, Wiktoria Stręk z klasy Ve

Uczestnicy debaty otrzymali upominki i medale. Szkoły biorące udział w debacie otrzymały statuetki oraz dyplomy za odwagę w mówieniu o rzeczach i sprawach trudnych będące swoistym wyróżnikiem dla tych, którzy podjęli trudy przygotowań do tego spotkania. Każda z wymienionych szkół ma prawo być dumna ze swoich podopiecznych. Ponadto każda szkoła otrzymała do biblioteki cenną książkę o tematyce historycznej związanej z niepodległością Polski.

Nad prawidłowym przebiegiem debaty i przygotowaniami czuwali nauczyciele dąbrowskiej dwójki: p. Marzena Rzepka, p. Sławomir Bator, p. Diana Dyda.

Dzieciom gratulujemy i żywimy nadzieję, że ta debata zapadnie im na długo w pamięci jako wartościowe i przynoszące duże korzyści spotkanie w miłej atmosferze.

Galeria

S.Bator

Olaf na tapecie

Pierwsze zajęcia manuali z mas plastycznych z pierwszej serii trzech kolejnych spotkań z Olafem już za nami. Odbyły się 30 września w poniedziałek. Prowadzący do końca miał obawy, czy z podobnym projektem grupa dzieci zdąży w ciągu godziny wykonać niewielką i uproszczoną figurkę charakterystycznego bałwanka, jednak obawy okazały się bezpodstawne. Dzieciaki, tym razem głównie z klas pierwszych d i c doskonale sobie poradziły i w wielkim skupieniu wykonały zadanie celująco! Przekazujemy rodzicom, że można utrwalić dzieła pociech w piekarnikach - należy je nastawić na ok 100 stopni i również na ok. 20 minut dosłownie upiec ( oczywiście figurynki, a nie dzieci!) . Wskazówka jest nie bez kozery, ponieważ dzieci uwielbiają kolekcjonować wytwory swojej pracy, zwłaszcza, jeśli dotyczą ich ulubionych postaci z kreskówek.

S.Bator

„Konsumencie, poznaj swoje prawa”

10 października 2019 r. odbędzie się w naszej szkole spotkanie dla klas 7 i 8 organizowane przez Stowarzyszenie Auxilium na temat „Konsumencie, poznaj swoje prawa”.

 

Dyskoteka z okazji Dnia Chłopaka

W poniedziałek, 30 września br. odbyła się w naszej szkole dyskoteka z okazji Dnia Chłopaka. Wiemy jak ważne jest nasze bezpieczeństwo, dlatego odblaski towarzyszyły nam nie tylko podczas późnego powrotu do domu.

Galeria

Copyright © 2013. Szkoła Podstawowa nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej Rights Reserved.