^Wróć na górę
  
  
  
Get Adobe Flash player

BIP

Wychowanie do wartości

Dziennik elektroniczny

Stacja meteo

Dołącz do nas

ePUAP

Bierzemy udział w:

Zachęcajka

Wśród naszych uczniów są fani Harrego Pottera, którzy potrafią nawet w drugiej klasie samodzielnie przeczytać wszystkie tomy.
Oj, to jest wyczyn dla tak młodego czytelnika.

Ale..., czy na pewno wiecie, że każda książka jest wartością samą w sobie? Właśnie tak jest! To dlatego warto sięgać po różnego typu literaturę, aby ukształtować swój gust czytelniczy i na podstawie własnych przeżyć wyrażać sądy i opinie.

M.Pikul

Spotkanie online klasy 2a z "Kolorowymi wierszami Pani Dorotki"

1 marca klasa 2a wraz z wychowawcą p. Justyną Wajdą odbyła spotkanie online z „Kolorowymi wierszami pani Dorotki”, które przeprowadziły p. Anna Miodowska-Zawiślak wraz z p. Anną Gąsiecką. Przygodę z twórczością Doroty Gellner rozpoczęto wspólnie z Panią Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej p. Jadwigą Kusior. 
Uczniowie podczas zajęć wykazali się doskonałą znajomością biografii autorki. Znakomicie odpowiadali na pytania do wierszy. Rozpoznawali ich fragmenty. Dopasowywali tytuły wierszy do obrazków. Wszystko to odbywało się w przyjaznej, radosnej atmosferze.
Kierujemy serdeczne podziękowania organizatorom spotkania i czekamy na kolejne...

J.Wajda

Dzień kobiet

Dzień kobiet – coroczne święto obchodzone 8 marca od 1910 roku. Pierwszy dzień kobiet obchodzony był 28 lutego 1909 roku ustanowiony przez Socjalistyczną Partię Ameryki po zamieszkach i strajkach w Nowym Jorku.

K.Banaś, M.Gawlik

Spotkania z historią i legendami dąbrowskimi klas IIc, IId i Ia

legendykl2

We wtorek drugiego marca rozpoczęła się seria zajęć regionalno - historycznych z dziećmi w klasach I – III.
Nauczyciel historii p. Sławomir Bator w stroju średniowiecznego rycerza na jednej z lekcji zaprezentował elementy kultury średniowiecznej, przybliżył dzieciom niektóre aspekty życia w dawnych wiekach, omówił elementy stroju oraz obyczaju i opowiedział jedną z legend o naszym mieście.
Jest to pierwsza z tego typu lekcji w naszej szkole. Docelowo te zajęcia mają zostać przeprowadzone we wszystkich klasach I – III i będą odbywać się we wtorki o godzinie 10 aż do wyczerpania chętnych.
Zajęcia stanowią część strategii szkoły jako uzupełnienie edukacji patriotycznej i obywatelskiej. Nie od dziś wiadomo, że świadomy i dojrzały patriotyzm należy rozbudzać wśród jak najmłodszych dzieci i najlepiej zaczynać od miłości do własnego regionu. A nic tak nie budzi pozytywnych emocji jak stare opowieści…
S.Bator

Klasa 2a ruchu się nie boi

2awfW toku lekcji wychowania fizycznego niezmiernie ważnym elementem jest odpowiedni dobór ćwiczeń. Realizując zajęcia z koszykówki oraz pozostałych zespołowych gier sportowych, wskazane jest oswojenie ćwiczących od początkowych części zajęć z wykorzystywanym sprzętem. Zastosowanie piłek koszykowych podczas rozgrzewki niezmiernie uatrakcyjnia całą lekcję oraz pozwala uniknąć znudzenia. Klasyczne ćwiczenia wzbogacić można o trzymanie piłek, rzucanie, odbijanie oraz urozmaicenie w formie gier i zabaw. 

Galeria

T.Łabędź

„Bądź bezpieczny w Internecie” – Konkurs Powiatowej Komendy Policji w Dąbrowie Tarnowskiej rozstrzygnięty!

Co roku dziewiątego lutego obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. Z inicjatywy Komisji Europejskiej obchody DBI początkowo odbywały się jedynie w Europie, jednak od kilku lat swoim zasięgiem docierają do państw z całego świata. Głównym zadaniem organizowania takiego dnia było i jest propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocją pozytywnego wykorzystywania Internetu.
W klasach I – III oraz na świetlicy Szkolnej odbyły się na początku lutego zajęcia profilaktyczne oraz Klasowe Dni Bezpiecznego Internetu związane z bezpieczeństwem w Internecie zorganizowane przez wychowawców.
Dzieci zostały zapoznane z zasadami i sposobami korzystania z sieci internetowej, żeby uniknąć groźnych lub przykrych sytuacji, natomiast dziewiątego lutego KPP w Dąbrowie Tarnowskiej zachęciła naszą szkołę do udziału w profilaktycznym konkursie plastycznym „Bądź bezpieczny Internecie”. Konkurs został zorganizowany w dwóch kategoriach: klasy I-III oraz klasy IV – VIII.
Podsumowanie odbyło się 19 lutego a w poniedziałek 22 lutego mł.asp. Mariusz Przeniosło wraz ze starszym sierżantem Filipem Srebro przeprowadzili pogadankę profilaktyczną nt.: „Bądź bezpieczny w Internecie” , a także wręczyli nagrodzonym dzieciom z młodszych klas dyplomy, nagrody i odblaski.
Wyniki konkursu plastycznego zorganizowanego przez
Powiatową Komendę Policji pod hasłem „Bądź bezpieczny Internecie”:
Klasy I – III
1 m. – Gabriel Nguyen z 2b
2 m. – Nadia Sroczyńska z 2c
3 m. – Izabela Czupryna z 2d
Wyróżnienia:
Julia Wierzbicka z 2c
Wiktor Wąż z 2c
Jakub Drąg z 2c
Klasy IV – VIII
1 m. – Karolina Runo z 6e
2 m. – Wojciech Panek z 6d
3 m. – Sara Grzeszczyk z 6b
Wyróżnienie:
Oliwia Kseń z 7d
Nagrodzonych uczniów klas IV – VIII zapraszam po odbiór dyplomów i nagród do sekretariatu na ulicy Matejki 8, natomiast pamiątkowe dyplomy za udział wszystkim uczniom wręczą nauczyciele plastyki po powrocie do szkoły.
Wszystkim zwycięzcom gratulujemy!
 

Dzień dinozaura

dinoKolejnym nietypowym świętem obchodzonym w świetlicy szkolnej był „Dzień dinozaura”, który przypada 26 lutego. Z tej okazji świetliki poznały historię dinozaurów, poprzez oglądanie albumów i czytanie ciekawostek na temat ich życia na ziemi. Uczniowie zaprezentowali miniaturki dinozaurów przyniesionych z domu, a następnie bawili się zabawy tematyczne takie jak: „Wyszukaj dinozaura”. W dalszej części zajęć świetliki wykonały dinozaury techniką origami, a także kolorowe dinozaury z tekturowych talerzyków. Na zakończenie obejrzały film dla dzieci związany z tematyka dnia pt. "Gigantozaur”.

Galeria

M.Gawlik,J.Miś, B.Chmielewska

Pocztówkowa akcja świetlicowa Nasza świetlica szkolna uczestniczy w akcji ogólnopolskiej „Świetlicowe pozdrowienia”.

pocztowkaOstatnio dotarły do nas kartki z Siemianowic Śląskich, Kleszczowa i Konstantynowa. Świetliki podziwiają otrzymane kartki i umieszczają je na pocztówkowej mapie Polski. Dzięki udziałowi w tej akcji uczniowie mają okazję poznać inne miasta, miasteczka czy też najciekawsze zabytki danego regionu, w których jeszcze nie mieli okazji być. Pielęgnują również zanikającą sztukę przesyłania pozdrowień w formie pisanej. Z całego serca dziękujemy za otrzymane pozdrowienia. Nasze już wysłane (nie tylko kartki pocztowe), cierpliwie czekajcie, z pewnością do Was dotrą.

Galeria

M.Gawlik, K.Banaś

Świetlicowy Dzień Kota

kotW świetlicy szkolnej obchodziliśmy nietypowe święto - „Światowy Dzień Kota.”. Święto to ma podkreślić znaczenie kotów w życiu człowieka, niesienie pomocy wolno żyjącym i bezdomnym zwierzętom, które miały kiedyś dom, ale go straciły, a także uwrażliwienie ludzi na często trudny koci los. W tym dniu przybliżyliśmy dzieciom historię kotów oraz zwróciliśmy uwagę ich znaczenie kotów w życiu człowieka. Świetliki z zainteresowaniem oglądały różne książki o kotkach, przyniesione ze szkolnej biblioteki. Później przyszła pora na różnorodne zadania tj. dorysowywanie kotkowi uszu, oczu, pyszczka ale z zasłoniętymi oczami, kotek łapie myszkę, śpiewanie kocich piosenek, rysowanie kotków, wykonanie kocich masek. Dbajmy o koty nie tylko od święta.

Galeria

M.Gawlik,J.Miś

Spotkanie pięciolatków z historią w Przedszkolu nr 1 w Dąbrowie Tarnowskiej

legendyCzy można zainteresować historią i przeszłością najmłodsze dzieci? Jak najbardziej tak! Sławomir Bator, między innymi nauczyciel historii, uważa, że właśnie w takim wieku należy zaszczepiać w dzieciach miłość do swojej małej ojczyzny poprzez opowieści i legendy. Widząc z jakim zainteresowaniem sześciolatki słuchały legend o Dąbrowie podczas zajęć organizowanych z okazji dni otwartych, nasz historyk p. Sławomir Bator postanowił na własną rękę sprawdzić z jakim odzewem spotka się to wśród pięciolatków, zwłaszcza, że po akcji związanej z dniami otwartymi wychowawcy przedszkola wyrazili chęć, aby odbyły się podobne zajęcia w młodszych grupach. Okazało się, że dzieciaki były bardzo wdzięcznymi słuchaczami i dosłownie zalewały prowadzącego pytaniami podczas prezentacji, na której mogły się dowiedzieć jak się rozpalało w dawnych czasach ogień, do czego służył nóż, dlaczego noszono takie dziwne ubrania i kto założył Dąbrowę. Ziarno fascynacji przeszłością ziemi rodzinnej zostało zasiane…

Galeria

S.Bator

1 marca. Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Niezłomnych

1marca

1 marca. Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Niezłomnych
Odebrano nam godność, odebrano nam wolność, odebrano nadzieję – Oni się z tym nie pogodzili. Dziś jest ich dzień.
W czasie II wojny światowej okupanci niemieccy nazywali polskie podziemie bandami lub grupami terrorystycznymi, celowo nie używając sformułowań, takich jak „ruch oporu” lub „organizacja konspiracyjna”. Banda kojarzyła się jednoznacznie negatywnie – z czymś bezprawnym, niehonorowym, a więc podstępnym, a przede wszystkim z niskimi pobudkami jej członków. Nazywanie partyzantów i konspiratorów bandytami miało skłonić niemieckich policjantów i żołnierzy do bezwzględnego postępowania zarówno wobec nich, jak i tych, którzy ich wspierali, niezależnie od tego, czy byli związani z Armią Krajową, Batalionami Chłopskimi, czy z podziemiem narodowym.
Po wkroczeniu do Polski Armii Czerwonej komuniści przejęli tę wygodną dla nich retorykę i starali się zrównać podziemie toczące bój o niepodległość z pospolitymi przestępcami i nazywając Żołnierzy Niezłomnych współpracownikami Niemców albo agenturą Anglosasów. „Bandyci” pozostali więc „bandytami”, tym razem określani tak na potrzeby przede wszystkim wewnętrznej propagandy, która w połączeniu z terrorem miała stopniowo odsunąć zmęczone wojną społeczeństwo od walczących.
Tymczasem cechą wspólną wojennej i powojennej konspiracji był jej cel: wolna i niepodległa Polska. Poszczególni żołnierze podziemia i działacze polityczni mieli oczywiście różne wizje tego, jak to państwo miało w szczegółach funkcjonować, ale niewątpliwie wszyscy wyobrażali je sobie jako kraj suwerenny, silny i niezależny. Okupacje niemiecka i sowiecka uzmysłowiły całemu społeczeństwu, jak może wyglądać kres zarówno państwa, jak i narodu. Z tym większą determinacją walczono z siłami wroga, zwalczano też tych obywateli polskich, którzy zdecydowali się na kolaborację. Ogromna ofiara, którą ponieśli Polacy, została jednak przekreślona przez decyzję wielkich mocarstw, na mocy której oderwano od Polski znaczną część jej terytorium, z takimi ośrodkami tradycji i kultury polskiej, jak Lwów i Wilno, zezwalając jednocześnie na instalowanie na pozostałych ziemiach władzy komunistycznej – obcej i niechcianej przez Polaków.
Polska wolna i niepodległa po II wojnie światowej przestała istnieć. Z tym nie chcieli i nie mogli się pogodzić polscy patrioci. Walczyli więc o nią dalej.
Kolejnymi, oprócz wolnej Polski, celami, które łączyły żołnierzy pierwszej i drugiej konspiracji, były samoobrona i ochrona ludności. Zarówno Niemcy, jak i Sowieci oraz miejscowi komuniści starali się niszczyć polskie elity i eliminować tych ludzi, którzy mogli być dla nich w przyszłości zagrożeniem. Właśnie w takich okolicznościach powstawały pierwsze oddziały zbrojne, złożone z ludzi obawiających się śmierci, więzienia czy obozu, niejako wypchniętych do lasu i zmuszonych do walki. Oni też decydowali się działać w obronie swoich bliskich, współpracowników, mieszkańców miejscowości, w których otrzymywali schronienie. Ochrona siebie i innych stawała się jedną z najważniejszych powinności żołnierzy podziemia niepodległościowego.
Na poziomie zarówno dowództw centralnych, terenowych, jak i oddziałów partyzanckich wszystko opierało się na dawnej konspiracji antyniemieckiej. Do tego stopnia, że szeregowi żołnierze konsekwentnie odwoływali się do nazwy AK.
Armia Krajowa została rozwiązana decyzją Komendanta Głównego gen. bryg. Leopolda Okulickiego „Niedźwiadka” 19 stycznia 1945 r., ale nikt z wyższych oficerów nie łudził się, że jest to koniec jej aktywności. Przede wszystkim już dużo wcześniej na wypadek nadejścia okupacji sowieckiej zostały przygotowane zręby organizacji „Niepodległość” – kadrowej struktury mającej stanowić trzon podziemia po ponownym wkroczeniu Armii Czerwonej na ziemie II RP. Ponadto rozwiązanie AK, mające m.in. w pewnym stopniu ochronić przed represjami jej żołnierzy, nie nastąpiło z dnia na dzień i komórki likwidującego się podziemnego wojska funkcjonowały w różnych konfiguracjach aż do lata 1945 r. Duża część z nich weszła automatycznie w skład Delegatury Sił Zbrojnych na Kraj, powołanej do życia decyzją p.o. Naczelnego Wodza, gen. dyw. Władysława Andersa. Inne działały nadal pod nazwą AK lub nazwami podkreślającymi nowy etap walki – jak Armia Krajowa Obywateli czy Ruch Oporu Armii Krajowej.
Zrzeszenie „Wolność i Niezawisłość”, powstałe we wrześniu 1945 r. choć działało pod hasłem ruchu oporu bez wojny i dywersji składało się ono z ludzi i częściowo struktur wywodzących się wprost z AK. Przedłużono tym niejako jej funkcjonowanie o kolejne lata, gdyż IV Zarząd Główny Zrzeszenia WiN rozbito dopiero pod koniec 1947 r.
Do konspiracji antykomunistycznej przeszli również ludzie z szeregów Narodowych Sił Zbrojnych i Narodowego Zjednoczenia Wojskowego, podporządkowanego podziemnemu Stronnictwu Narodowemu. Zjednoczenie powstało na przełomie 1944 i 1945 r., skupiając w swoich strukturach narodowców z oddziałów scalonych wcześniej z AK, którzy jednak pragnęli samodzielnie kontynuować walkę z komunistami – w ich ocenie nieuniknioną – w oparciu o ideologię i politykę SN. Podziemne sieci stworzone przez nich pod koniec okupacji niemieckiej okazały się trwalsze od struktur NSZ, działały też znacznie dłużej i sprawniej – także pod względem aktywności partyzanckiej.
Chyba najwyraźniej kontynuację podziemnej działalności po zakończeniu II wojny światowej widać na przykładzie niepodległościowej partyzantki. Stanowiła ona najbardziej widoczny przejaw aktywności antykomunistycznej Polaków, była też dla władz istotnym problemem ze względu na jej potencjał zbrojny i propagandowy.
Uderzano z zaskoczenia, rozbijano posterunki, likwidowano konfidentów i aktywistów komunistycznych, unikano zaś większych starć, w których nieregularne siły nie były w stanie stawić czoła oddziałom NKWD czy „ludowego” wojska. Ponadto często zmieniano kwatery i maszerowano nocą, a odpoczywano w ciągu dnia.
Pierwsze oddziały walczące z komunistami składały się z ludzi, którzy albo nie złożyli nigdy broni, albo też chwycili za nią ponownie po to, by na przykład odbić swoich kolegów z więzień czy aresztów. Niektórzy próbowali przeczekać w lesie lub w bezpiecznych kwaterach moment przejścia frontu, inni czynnie współdziałali z Armią Czerwoną w ostatnich walkach z Niemcami, jeszcze inni na rozkaz dowódców rozeszli się do domów ze świadomością tego, że mogą zostać ponownie powołani pod broń. Wszystkich niedługo później, w mniejszym lub większym stopniu, dotknęły represje, co zaowocowało decyzją o kontynuacji walki.
Do tradycji i modelu działania pierwszej konspiracji odwoływano się w całym kraju. Dbali też o to legendarni dowódcy z czasów wojny, którzy zdecydowali się kontynuować działalność – Hieronim Dekutowski „Zapora”, Marian Bernaciak „Orlik” czy Stanisław Sojczyński „Warszyc”. Nieprzypadkowo w pojałtańskiej Polsce z dawnych kresowych żołnierzy AK zostały odtworzone 5. i następnie 6. Wileńska Brygada AK oraz 3. Brygada Wileńska NZW. Nawet gdy do tych oddziałów wstępowali nowi ludzie – walczący w czasie wojny w innych strukturach podziemia lub ochotnicy niemający za sobą żadnej przeszłości konspiracyjnej – stawali się oni automatycznie częścią partyzanckiej braci, już zgranej i mającej w dorobku spory wkład w walkę o wolność. Wiedzieli też, że kontynuują wspólną misję zapoczątkowaną wiele lat wcześniej.
Charakterystyczne jest też to, że ludzie powojennego podziemia korzystali z tych samych kryjówek i schronień co w czasie okupacji. Leśne bazy, opuszczone i częściowo rozebrane po wojnie, znów tętniły partyzanckim życiem, a zaopatrzenie dla żołnierzy drugiej konspiracji wozili swoimi furmankami ci sami gospodarze. Osiedla, przysiółki, gajówki wykorzystywane w czasie wojny przez podziemie gościły partyzantów także na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych. Wsie uznawane przez Niemców za „bandyckie”, wielokrotnie pacyfikowane i rabowane, stawały się zapleczem dla działań niepodległościowych także później, co skrzętnie odnotowywał Urząd Bezpieczeństwa. Bez względu na zagrożenie utratą życia lub zniszczenia mienia, bardzo wielu dawnych współpracowników podziemia dalej je wspomagało. Szeregi tych zapomnianych, choć do końca wiernych ludzi stopniowo jednak topniały, a wiele tysięcy z nich wysłano do komunistycznych więzień. Zdarzało się, że trafiali do nich za te same „zbrodnie” dawni więźniowie niemieckich obozów koncentracyjnych.
Wspólnota celów, struktur, metod i ludzi, a do tego wojenny rodowód – to wszystko współtworzyło zbiorowość, którą nazwać możemy polskim powojennym podziemiem niepodległościowym. Podkreślany w tak wielu miejscach antykomunizm był tylko elementem tego zjawiska. Oczywiście, dostrzegano zagrożenia, które wiązały się z komunizmem, jak choćby jego rolę w rozbijaniu wspólnoty narodowej, tradycyjnego modelu społeczeństwa, antykatolicyzm, ale zasadniczo występowano nie tyle przeciwko systemowi, ile przeciw zniewoleniu Polski. Nie była to więc „wojna domowa” czy też „chłopska wojna upadłych żołnierzy”, jak to ujmowali krytycy działalności Żołnierzy Niezłomnych, lecz bój o suwerenny kraj.
Walka ta, choć przegrana, stała się symbolem i inspiracją dla kolejnych pokoleń. Jej znaczenie jest niepodważalne. Niewątpliwie spowolniła proces sowietyzacji kraju. Historycy spierać się mogą o rolę konkretnych dowódców, postępki żołnierzy, głoszone hasła czy pojedyncze akcje – nie zawsze rycerskie i honorowe. Powinni to jednak czynić w taki sam sposób, w jaki dyskutują o działalności Polskiego Państwa Podziemnego i Armii Krajowej, nie dopuszczając nawet myśli o kwestionowaniu jej dorobku i negowaniu jej etosu.
Opracował: S. Bator na podstawie źródeł IPN, kwartalnika „Wyklęci”, wstępu do książki „Żołnierze wyklęci Joanny Wieliczki-Szarkowej

Marzenia się spełniają

Nasza szkoła zaprosiła wszystkie Starszaki z zaprzyjaźnionych przedszkoli do wspólnej zabawy. W czasie zajęć plastycznych mali artyści przenieśli się w świat fantazji i wykonywali prace plastyczne pod hasłem „Szkoła moich marzeń”. Wszystkim twórcom bardzo dziękujemy i gratulujemy - jesteście wspaniałymi marzycielami! Wasze prace staną się dla nas skarbnicą pomysłów i wskazówek, aby uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 mogli powiedzieć, że uczęszczają do SZKOŁY SPEŁNIONYCH MARZEŃ.

Zapraszamy do obejrzenia filmu.

Bardzo prosimy Szanownych Rodziców o przekazanie 1% podatku Stowarzyszeniu Pomocy Szkole „Małopolska” a więc naszej szkole.

Szkoła Podstawowa nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej podpisała porozumienie ze Stowarzyszeniem Pomocy Szkole „Małopolska”.
Dzięki temu środki przekazane stowarzyszeniu trafią do naszej szkoły. Zwracamy się z prośbą o przekazanie nam 1% podatku.
Środki te przeznaczymy na potrzeby szkoły.
Aby przekazać 1% swojego podatku należy wypełnić odpowiednie rubryki w PIT 28, 36, 36L,37, 38 lub 39 i wpisać:
1.Numer Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) – 0000052078
2.Obliczoną równowartość 1% z podatku należnego
3.Cel szczegółowy - dane naszej szkoły
(Szkoła Podstawowa nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej, ul. Matejki 8
Copyright © 2013. Szkoła Podstawowa nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej Rights Reserved.