Dnia 3 czerwca 2019 roku odbyła się wycieczka do Krakowa uczniów klas 5d i 7b pod opieką nauczycieli: Pani Bożeny Soi, Pani Justyny Bieś, Pani Renaty Jadam-Lechowicz oraz Pana Tomasza Łabędzia.W programie wycieczki było zwiedzanie stacji telewizyjnej TVN oraz najmniejszej fabryki cukierków na świecie "Ciuciu Artist". W fabryce cukierków uczniowie uczestniczyli w warsztatach, na których samodzielnie wykonali lizaki oraz uzyskali tytuł "Młodego Karmelarza. Zadowoleni, uśmiechnięci, szczęśliwie wróciliśmy do domu.
Dzisiaj, tj. 3 czerwca 2019 odbył się w ZSP nr 1 w Dąbrowie Tarnowskiej VIII Powiatowy Konkurs z Języka Angielskiego dla Gimnazjalistów i Ósmoklasistów. Nasze uczennice zaprezentowały się w nim doskonale! Emilia Soja, uczennica kl. IIIc G znokautowała swoich przeciwników uzyskując maksymalną liczbę punktów z testu konkursowego i zajęła zasłużone I miejsce! Kamila Kubacka z VIII a uplasowała się na IV miejscu, a Julia Drożdż z IIIc G zdobyła wyróżnienie. Uczennice do konkursu przygotowała p. Monika Golonka oraz p. Ewa Kmieć.
Gratulujemy serdecznie!
M.Golonka
W ramach działalności Szkolnego Klubu Planszowego odbywają się w wolnym czasie w czasie lekcji i po lekcjach spotkania związane z graniem w gry edukacyjne. Koniec roku szkolnego sprzyja takim inicjatywom, stąd takie nagromadzenie związanych z tym akcji.
Wieczorem 30 maja od godziny 18.30 do 22.00 chętni uczniowie z klasy ósmej b pod opieką p. S. Batora spędzili ten czas grając w ulubione planszówki i testując bardzo ciekawy projekt pod nazwą Magnaci – Boże igrzysko. To nowoczesna gra planszowa pozbawiona losowości, a w zamian pełna sarmackiego klimatu i interakcji, czyli to, co fascynaci historii kochają najbardziej. Przenosi w świat magnackich intryg i walki o władzę, które targały Rzeczpospolitą Obojga Narodów od jej rozkwitu w okresie Unii Lubelskiej, aż po Targowicę i upadek państwa polsko – litewskiego.
Gracze wcielają się w role magnatów, którzy dążą do rozwoju potęgi własnego rodu w sprzyjającym fortunie momencie: szczytowego rozkwitu Unii Polski i Litwy.
Każdy z graczy dysponuje talią kart, przedstawiającą znane osobistości z jego familii. Niektóre z tych postaci to ludzie wybitni, zdolni do wielkich czynów. Ale są tam też i ludzie mali, zdolni zepsuć każde przedsięwzięcie, jakie się im powierzy… Chyba, że dzięki decyzjom gracza nawet owi mali uczynią dla jego rodu wiele. W grze, jak w życiu, los kraju jest wynikiem sumy działań najpotężniejszych magnackich rodów. Jeśli gracze zatracą się we wzajemnej walce o tytuły i przewagi, Rzeczpospolita upadnie pod naporem ościennych mocarstw. A wszystko rozgrywa się na klimatycznej planszy – mapie odzwierciedlającej Rzeczpospolitą z dni jej chwały i upadku. To gra o przejrzystych zasadach, niezwykle zajmującym przebiegu, pełna trudnych decyzji i interakcji między graczami. Oferuje wszystko to, co sprawia, że gry planszowe to wspaniała i wartościowa rozrywka.
Rozgrywka dość mocno zmęczyła umysły młodych graczy i nic dziwnego, jest to rozrywka wymagająca dużego skupienia i wytężonej pracy umysłowej. Po rozegraniu jeszcze kilku lżejszych tytułów dla czystej zabawy wszyscy rozeszli się do domów.
Dziękujemy pracownikom szkoły, a zwłaszcza Panu Woźnemu za umożliwienie zorganizowania takiego spotkania o tak późnej porze!
S.Bator
W co drugą środę każdego miesiąca na po lekcjach otwierają się zamknięte wcześniej drzwi Graciarni w naszej szkole, żeby zapełnić się od środka emocjami i dobrą zabawą. Nie towarzyszy temu złowrogie skrzypienie zawiasów,…no, chyba, że wymaga tego klimat danego dnia!
Graciarnia to pomieszczenie naszego Szkolnego Klubu Gier Planszowych, którego inicjatorem jest p. Konrad Wajda. Salę zapewnił Dyrektor Szkoły, p. Anna Fido, która zadbała też o wyposażenie w specjalne pokryte zielonym suknem stoły i stylowe półki na egzemplarze gier.
W tym roku szkolnym już wielokrotnie p. Konrad Wajda ze swoją grupą organizował spotkania z grami planszowymi i za każdym razem nawet po kilku godzinach uczestnikom było mało! I nie ma się czemu dziwić. Oprócz gier o walorach edukacyjnych młodzież, przeważnie z klas piątych, może zupełnie na żywo i w interakcji z rówieśnikami zanurzyć się w różne światy i spędzić czas budując zdrowe relacje i nabierając całej armii umiejętności, o które jest bardzo trudno, gdy gra się na komputerze. Początki były dość zabawne, trzeba było sporo czasu, że dzieciaki przyswajały sobie nieraz dość skomplikowane zasady niektórych gier, jednak teraz już wiedzą, że większość instrukcji można przeanalizować wcześniej w domu, ponieważ wystarczy wpisać tytuł gry w Internecie i nauczyć się zasad, w zależności od stopnia skomplikowania gry, w kilkanaście lub kilkadziesiąt minut bez wysiłku. Chociaż p. Konrad uważa, że lepiej czasem poczytać instrukcję samemu, bo to niezły trening umysłu. Jedną z pierwszych gier była Od Helu do Wawelu zabawna i nieskomplikowana, choć nie taka prosta karcianka geograficzna, ale niedługo potem na zielonych stołach klubu pojawiła się np. o wiele trudniejsza Terra. Zaczęło się od geografii z oczywistych powodów – p. Konrad przede wszystkim jest nauczycielem geografii i uważa, że takie gry podnoszą kompetencje jego podopiecznych w tej dziedzinie! Terra to olbrzymi, interaktywny quiz dla całej rodziny. Można sprawdzić swoją wiedzę z różnych dziedzin dotyczących cudów natury i architektury, geografii, historii ludzkości oraz wielu innych tematów! Terra to źródło wiadomości o świecie i jego cudach. Ponad 150 kart podzielonych według stopnia trudności zawiera setki ciekawostek o naszej planecie Idealna rozrywka do wspólnego spędzania czasu – bawi i uczy jednocześnie. Jest to jednak tylko mały ułamek tego, co może zaoferować Szkolny Klub Gier Planszowych w Dwójce, a mamy setki pomysłów jak to wykorzystać w przyszłości dla korzyści uczniów.
S.Bator, K.Wajda
31 maja 2019 roku odbył się w naszej szkole finał II edycji Powiatowego Konkursu Języka Angielskiego „Broaden Your Mind”. Uczniowie licznie i chętnie wzięli udział w zmaganiach językowych reprezentując aż dziesięć szkół podstawowych powiatu dąbrowskiego.
Konkurs ten wpisał się już w tradycję naszej szkoły i cieszy się dużą popularnością zarówno wśród uczniów jak i nauczycieli. We wcześniejszych odsłonach dedykowany był on szóstoklasistom, od dwóch lat zapraszamy uczniów klas VII, VIII oraz oddziałów gimnazjalnych.
Konkurs składał się z dwóch etapów: szkolnego, do którego przystąpiło 121 uczniów oraz finału na szczeblu powiatowym, w którym wzięło udział 28 uczestników wyłonionych w rozgrywkach szkolnych. Młodzież wykazała się imponującą znajomością konstrukcji gramatycznych, dużym bogactwem językowym oraz biegłą sprawnością pracy z tekstem słuchanym i czytanym.
Najwyższe wyniki oraz tytuł laureata uzyskali:
I miejsce – Natalia Davolio, uczennica SP w Szczucinie
II miejsce ex aequo –Lucas Radłowski ze SP w Szczucinie oraz Emilia Soja, uczennica kl. IIIcG naszej szkoły
III miejsce – Martyna Zawada, SP nr 1 w Dąbrowie Tarnowskiej
IV miejsce – Maksymilian Szlonzak, SP w Mędrzechowie
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom oraz nauczycielom!
Pani Dyrektor Anna Fido oraz koordynatorzy konkursu p. Monika Golonka i p. Klara Wąż wyrażają ogromną radość i wdzięczność dla Pana Starosty Lesława Wieczorka za objęcie konkursu swoim patronatem, ufundowanie nagród oraz uświetnienie swoim przybyciem uroczystego finału.
M.Golonka
Nie ma sensu rozpisywać się nad edukacyjnymi walorami nowoczesnych gier planszowych, bo ta wartość jest bezsprzeczna . Nie da się oczywiście nie wspomnieć o ogromnej satysfakcji i dobrej zabawie, jakie wynikają z planszówkowych rozgrywek. Nie mówimy tu o klasykach takich jak chińczyk, pionek, warcaby, Eurobusiness, czy choćby szlachetnej krwi szachy. Zwłaszcza, że te ostatnie wymagają nie lada skupienia i intelektu. Nie, wszystkie inne klasyki oprócz wspomnianych nieśmiertelnych szachów trącą już dziś myszką i w epoce wysublimowanych mediów wizualnych dzieciaki raczej do tego nie wracają. Nowoczesne gry planszowe muszą nie tylko uczyć, ale i bawić. W Polsce rynek takich gier istnieje od kilkunastu lat i stopniowo się rozrasta, ale dopiero od niedawna w każdej niemal rodzinie rodzice chętnie spędzają czasem popołudnie przy wspólnym stole razem ze swoimi dziećmi na tego rodzaju zabawie. Nie jest też tajemnicą, że gry z górnej półki, czyli te o najwyższym standardzie , a więc o pięknej szacie graficznej , która rozwija wyobraźnię i z tak skonstruowaną mechaniką, aby oddać jak najwierniej odpowiedni klimat oraz żeby bawić i jednocześnie uczyć, do tanich nie należą. Dla nas, nauczycieli, największą wartość mają te z dużym czynnikiem edukacyjnym, czyli wykorzystujące elementy lub tematykę historyczną, wykorzystujące w swojej mechanice matematykę czy uczące poprzez zabawę elementów wiedzy astronomicznej, biologicznej , psychologicznej czy po prostu rozwijające logikę. Gry wykorzystujące różne gałęzie nauki można wyliczać godzinami! Do tego wszystkiego należy dodać jeszcze cos bardzo ważnego. One są bardzo potrzebne, ponieważ rozwijają u dzieci i młodzieży to, o co w naszych czasach coraz trudniej: interakcję społeczną. Bo przecież żeby zagrać, trzeba z kimś…rozmawiać! Trzeba z kimś przebywać. Trzeba z kimś rywalizować ( typowe gry), trzeba współpracować ( kooperacyjne), trzeba się umieć wypowiadać ( gry z elementami fabuły), trzeba przewidywać ruchy przeciwnika, trzeba nauczyć się prawdziwej strategii ( gry wojenne) itd. Itd. Itd. Ale to nie wszystko! Bo to wszystko należy zrobić NA ŻYWO!!!! Czy trzeba czegoś więcej?
Nowoczesna szkoła nie może zostać obojętna na tak wielki potencjał, jaki oferują współczesne gry planszowe.
Od tego roku szkolnego coraz prężniej w naszej szkole działa Szkolny Klub Gier Planszowych Gra-ciarnia, którego pomysłodawcą i założycielem jest p. Konrad Wajda, nauczyciel geografii, instruktor jazdy narciarskiej, trener fitness i pasjonat świata planszowego. Dzięki swojej przedsiębiorczości zdołał z własnych środków i przy współpracy z takimi firmami jak np. Rebel zorganizować na potrzeby klubu kilkadziesiąt gier z wydawnictw takich jak Rebel właśnie, Galakta, Days of Wonder, Granna i wiele innych. Wartości tego rodzaju gier docenili już pedagodzy i często sięgają po niektóre z nich w pracy ze swoimi podopiecznymi. Do tej inicjatywy chętnie dołączył p. Sławomir Bator, nauczyciel historii i fascynat gier fabularnych, który postanowił na miarę swoich możliwości w tym względzie wesprzeć ideę nauki oraz rozwoju dzieci poprzez ambitną zabawę i razem z p. Konradem promować w środowisku świat gier planszowych. Dlatego organizowane są cykliczne spotkania z uczniami w Graciarni, a w niedalekiej przyszłości planowane są konkursy – turnieje, do których po jakimś czasie chcemy zapraszać uczniów z innych szkół. Jeszcze w tym roku kalendarzowym planujemy szkolny i międzyszkolny turniej gier historycznych, których lwią część uda się zakupić dzięki napisanemu z powodzeniem projektowi historycznemu Pamiętamy zatwierdzonemu przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa ( Program Wieloletni Dotacyjny Niepodległa na lata 2017 – 2022.).
Młodsze dzieci czekają rozgrywki symulujące przekazywanie poczty i rozkazów podczas powstania warszawskiego w grze Mali Powstańcy sygnowanej przez MPW, natomiast starsi uczniowie najpierw wypróbują swoich sił wcielając się w ojców naszej niepodległości i współpracując podczas walk o granice II RP w grze wydanej przez IPN, Niepodległa, aby potem, jako finaliści walczyć z oddziałami bolszewickiej armii konnej atakującej Lwów w grze również wydanej przez IPN Obrona Lwowa 1920.
Nie możemy się doczekać! A to… dopiero początek!
K.Wajda, S.Bator
W drugim półroczu bieżącego roku szkolnego dąbrowska Dwójka za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans zakwalifikowała się projektem Pamiętamy do Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022.
Projekt „Pamiętamy” to spotkania z historią, polskością i patriotyzmem dla uczniów naszej szkoły w atrakcyjnej oprawie. Obejmuje wiele zróżnicowanych działań i akcji angażujących nie tylko młodzież i nauczycieli, ale całe środowisko lokalne. Koordynatorami całości działań są p. Marzena Rzepka, p. Renata Klimek i p. Sławomir Bator.
Warto dodać, że na 2079 wniosków projektowych zostało wybranych tylko 140 w tym Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2!
Przewidziane zostały różne działania z których część będzie realizowana jeszcze w tym roku szkolnym. Byłyby to między innymi elementy patriotyczne na Majówce Rodzinnej, która już się odbyła w ubiegłą niedzielę dla mieszkańców miasta i gminy. W programie został przewidziany koncert patriotyczny – „Dla Niepodległej”.
Przygotowana jest również rozbudowana „Gra miejska” związana z historią miasta z okresu I Wojny Światowej i odzyskaniem przez Polskę niepodległości, działalnością Towarzystwa Gimnastycznego Sokół w Dąbrowie Tarnowskiej i cmentarzem wojennym, która zostanie rozegrana 17 czerwca podczas Nocy Profilaktycznej.
Odbędzie się też Patriotyczna Gra Terenowa w lesie Beleryt, podczas której młodzież będzie mogła wczuć się w role współczesnych żołnierzy.
W ramach cyklicznych spotkań zostaną przeprowadzone „Wieczory patriotyczne” w Szkolnym Klubie Gier Planszowych, kiedy to najpierw drużyny będą musiały wspólnie, czyli w kooperacyjny sposób, z jak najlepszym skutkiem opanować zjednoczenie Polski w rozgrywkach „Niepodległa”, a w finale- już indywidualnie - będą wcielać się w polskich bohaterskich lotników i bolszewickie wojska podczas walk o miasto Lwów w grze „W obronie Lwowa 1920”! Gra Niepodległa i w Obronie Lwowa stanowią rozrywkę historyczną na najwyższym możliwym poziomie – zostały zaprojektowane, by bawić i uczyć w Instytucie Pamięci Narodowej.
Będą również wycieczki „Śladami Patriotów”, czyli zwiedzanie Muzeum Wincentego Witosa, przejście Szlakiem Marszałka Piłsudskiego, obejrzenie pomnika Piłsudskiego, które zostały przygotowane przez prawdziwą miłośniczkę i znawczynię naszej regionalnej historii, p. Danutę Pikul!
Biblioteka podjęła się też organizacji wystawy pamiątek związanych z budową II Rzeczpospolitej i będzie można się przekonać, że w domowych arsenałach pamiątek nawet w Dąbrowie można znaleźć prawdziwe perły…
Wielkimi niespodziankami będą specjalne pokazy grup rekonstrukcyjnych z Krakowa, które we właściwy sobie sposób zaprezentują realia sposobów walki, umundurowania i broni z okresu pierwszej wojny światowej.
Natomiast w ramach „Spotkań z legionistą” nauczyciel i fascynat historii, przedstawiciel historycznych grup rekonstrukcyjnych w przebraniu legionisty Piłsudskiego jeszcze w czerwcu przekaże dzieciom wiedzę dotyczącą tego, co działo się w Dąbrowie podczas gdy Polska odzyskiwała wolność po latach zaborów. Zapraszamy!
S.Bator
Żyjemy w świecie coraz bardziej zdominowanym przez ciągły wyścig szczurów, który determinuje agresywne zachowania, postawy, pozbawione współczucia odruchy i egoistyczne zaspokajanie pragnień nawet kosztem innych. Młodzież i dzieci pierwsze przyswajają to wszystko ze świata dorosłych i wprowadzają , niestety – najczęściej z wielkim powodzeniem i przy oklasku otoczenia – reguły bezlitosnego życia pozbawionego podstawowych uniwersalnych wartości. Dorośli muszą przeciwdziałać temu zjawisku na wszelkie możliwe sposoby. Dziś nie wystarczy o tym przypominać. Dziś należy o tym nawet krzyczeć, nazywać i definiować na każdym kroku i na wszelkie możliwe sposoby– aby urosło pokolenie wrażliwe, mądre i duchowo dojrzałe.
Jednym z takich sposobów jest unaocznianie i umieszczanie haseł dotyczących tej sfery w przestrzeni publicznej – w tym przypadku dokładnie w przestrzeni, z której elementami uczniowie mają styczność cały czas. Na jednym z takich elementów umieściliśmy serię haseł związanych kulturą zachowania, empatią, przeciwdziałaniem agresji i pozytywnymi wartościami. Dlaczego? Bo chcemy zmusić młodych ludzi do zastanowienia, do choćby chwilowej zadumy nad codziennością i nad tym, co czyni nas takimi, jakimi jesteśmy. Jednocześnie jest to recepta na bycie wielkim i to bez cienia ironii, bo to właśnie od takiej ironii nasze dzieci powinny być trzymane z daleka.
Projekt został opracowany przez nauczycieli: p. Renatę Nadolską i p. Sławomira Batora.
Na lekcji plastyki uczniowie klasy 7b tworzyli tzw. „Żywe obrazy”, czyli rekonstrukcje dzieł malarstwa lub rzeźby, tworzone przy udziale ludzi, przedstawiających postawą, ubiorem lub mimiką daną scenę. Uczestnicy zajęć zamienili się na chwilę w aktorów, dekoratorów, fotografów, reżyserów i charakteryzatorów. W galerii „Żywych obrazów” znalazły się dzieła słynnych mistrzów malarstwa, np. „Kochankowie” René Magritte, „Żydówka z pomarańczami” Aleksandra Gierymskiego i „Stary gitarzysta” Pabla Picassa. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością, a w ich realizacjach czuć było prawdziwą pasję i radość tworzenia. Zdjęcia wykonała uczennica klasy 7b Sylwia Sojka.
A.Piotrowska
29.05.2019 r. odbył się XV Gminny Turniej BRD dla uczniów klas I - III w Laskówce Chorąskiej. Drużyna z naszej szkoły w składzie; Zuzanna Nuta kl. IIIb, Mikołaj Stankiewicz kl. IIIb i Wojciech Sternal kl. IIIa zdobyła I miejsce. Oprócz tego uczennica Zuzanna Nuta otrzymała dodatkową nagrodę za zdobycie największej ilości punktów w kategorii indywidualnej. W nagrodę uczniom wręczono dyplom jak również nagrody rzeczowe. Jednocześnie zakwalifikowali się do następnego etapu turnieju, czyli na szczeblu powiatu. Życzymy im dalszych sukcesów.
T.Giza, R.Klimek
W ubiegłą niedzielę spotkaliśmy się na Profilaktycznej Majówce Rodzinnej.
Jest to coroczne, wielkie przedsięwzięcie, swoista wizytówka społeczności, jaką tworzymy. Za każdym razem jest to wielki sukces nas wszystkich. Współpraca, życzliwość, poświęcenie. Serca otwarte na potrzeby innych. To cechy charakterystyczne dla ludzi „Dwójki”.
Dlatego przepełniona wdzięcznością, ze łzami wzruszenia dziękuję Wam – Znamienici Dwójkowicze – za trud, jaki włożyliście w organizację tegorocznej Majówki.
Za Wasze gorące serca, kreatywne umysły, oddanie sprawie.
Nie sposób wymienić tu wszystkich. To niekończąca się lista ludzi dobrej woli, cudownych przyjaciół, prawdziwych społeczników.
Dziękuję, dziękuję Wszystkim.
W moim sercu i pamięci zapisaliście się na stałe.
Dyrektor
Anna Fido