Dnia 30. 09. 2019 r. w Szkole Podstawowej nr 2 odbyła się Specjalna Debata Międzyszkolna, której w tym roku szkolnym przyświecało hasło: „Patriotyzm ma wiele twarzy”.
To wyjątkowe spotkanie zostało przygotowane w ramach historycznego projektu edukacyjnego w Szkole Podstawowej nr 2 aplikowanego za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans pod hasłem „Pamiętamy”. Projekt jest częścią ogólnopolskiego Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022.
Debatę otworzyła Dyrektor Szkoły, Pani Anna Fido i wyraziła wdzięczność wobec przybyłych przedstawicieli szkół, że tak pozytywnie odpowiedzieli na apel i mimo niesprzyjających warunków, ponieważ wrzesień jest bardzo intensywnym miesiącem dla nauczycieli, zdołali znaleźć chwilę, przygotować dzieci i spotkać się razem dla dobra uczniów i dla propagowania ważnej idei, jaką jest patriotyzm. Obecni i aktywni byli reprezentanci następujących szkół podstawowych: ze Smęgorzowa z opiekunami grupy – p. Justyną Bociek i Karoliną Krzak, Nieczajny Górnej z opiekunem grupy p. Iwoną Tańską, dąbrowskiej jedynki z opiekunami grupy: p. Beatą Kwapień i p. Lucyną Chojnowską i dąbrowskiej dwójki z opiekunem grupy – p. Sławomirem Batorem.
Blisko przez dwie godziny reprezentanci czterech szkół pod kierunkiem marszałka debaty wymieniali poglądy związane z różnymi formami patriotyzmu.
Udało się wykazać, że patriotyzm wcale nie przestał być potrzebny mimo tego, że już nie trzeba walczyć o wolność, bo ją na szczęście jako naród aktualnie mamy. Dzieci zauważyły, że od dziecka do śmierci każdy człowiek ma pewne obowiązki wobec siebie i swojej ojczyzny, których spełnianie związane jest po prostu z tym, że każdy powinien starać się być jak najlepszym. Wtedy na każdym kroku będzie stanowił żywe świadectwo nie tylko dobrego i sumiennego człowieka, ale jednocześnie wzorowego obywatela własnego państwa. Oczywiście podkreślano, że polskość trzeba pielęgnować w sercach i umysłach od najmłodszych lat. Elementy patriotyzmu wkradają się w każda niemal sferę życia. Dlatego też trzeba szczególnie zwalczać w oczach innych narodów krzywdzące stereotypy, ponieważ walka o dobre imię Polaków wśród cudzoziemców czy za granicą również jest częścią patriotyzmu. Powinniśmy starać się być uczciwi nawet w najdrobniejszych sprawach, a być może doprowadzimy do zmiany postrzegania Polaków za granicą.
Patriotyzm ciągle jest w modzie, zwłaszcza w okresie stabilizacji i pokoju. Można kochać swój kraj na wiele sposobów i Polacy zjednoczeni taką miłością są w stanie zbudować państwo, w którym będzie się chciało żyć. Możemy się różnić i mieć inne poglądy, preferować różne sposoby życia, ale gdy po prostu będziemy się kierować dobrem ojczyzny pracując dla jej i swojego dobra, jeśli nauczymy się szanować innych , jeśli będziemy się starać rozumieć wszystkich dookoła, a zwłaszcza mniejszości społeczne czy etniczne – mamy szanse stać się wzorem do naśladowania.
Podsumowanie debaty wraz z wypracowanymi wnioskami opublikowane dla wglądu ogółu ma służyć nam wszystkim – być przypomnieniem i drogowskazem, a jednocześnie sygnałem, że rośnie nowe pokolenie Polaków, wśród których miłość do ojczyzny nie jest czymś niemodnym, przeterminowanym i staroświeckim. Patriotyzm nie jest dla nikogo zarezerwowany – bo Polskę można kochać na wiele sposobów.
Udział w debacie wzięli uczniowie z klas IV – VI. Reprezentacje w osobach uczniów wyglądały następująco:
Szkoła Podstawowa ze Smęgorzowa: Angelika Kowal z klasy VI, Gabriela Ryczek z klasy VI, Julia Kędzior z klasy V, Piotr Przybyło z klasy VI.
Szkoła Podstawowa z Nieczajny Górnej: Bartosz Wątroba z klasy VI, Karol Dobrowolski z klasy VI, Julia Puła z klasy V, Agnieszka Kmiec z klasy V.
Szkoła Podstawowa nr 1 z Dąbrowy Tarnowskiej: Mikołaj Kuta z klasy VIc, Maksymilian Miłoś z klasy VIc, Hubert Lichorobiec z klasy Vb, Filip Kiwior z klasy Vc
Szkoła Podstawowa nr 2 z Dąbrowy Tarnowskiej: Kamila Kmieć z klasy Vd, Wiktoria Tobiasz z klasy Vd, Emilia Lustofin z klasy Vd, Wiktoria Stręk z klasy Ve
Uczestnicy debaty otrzymali upominki i medale. Szkoły biorące udział w debacie otrzymały statuetki oraz dyplomy za odwagę w mówieniu o rzeczach i sprawach trudnych będące swoistym wyróżnikiem dla tych, którzy podjęli trudy przygotowań do tego spotkania. Każda z wymienionych szkół ma prawo być dumna ze swoich podopiecznych. Ponadto każda szkoła otrzymała do biblioteki cenną książkę o tematyce historycznej związanej z niepodległością Polski.
Nad prawidłowym przebiegiem debaty i przygotowaniami czuwali nauczyciele dąbrowskiej dwójki: p. Marzena Rzepka, p. Sławomir Bator, p. Diana Dyda.
Dzieciom gratulujemy i żywimy nadzieję, że ta debata zapadnie im na długo w pamięci jako wartościowe i przynoszące duże korzyści spotkanie w miłej atmosferze.
S.Bator
Pierwsze zajęcia manuali z mas plastycznych z pierwszej serii trzech kolejnych spotkań z Olafem już za nami. Odbyły się 30 września w poniedziałek. Prowadzący do końca miał obawy, czy z podobnym projektem grupa dzieci zdąży w ciągu godziny wykonać niewielką i uproszczoną figurkę charakterystycznego bałwanka, jednak obawy okazały się bezpodstawne. Dzieciaki, tym razem głównie z klas pierwszych d i c doskonale sobie poradziły i w wielkim skupieniu wykonały zadanie celująco! Przekazujemy rodzicom, że można utrwalić dzieła pociech w piekarnikach - należy je nastawić na ok 100 stopni i również na ok. 20 minut dosłownie upiec ( oczywiście figurynki, a nie dzieci!) . Wskazówka jest nie bez kozery, ponieważ dzieci uwielbiają kolekcjonować wytwory swojej pracy, zwłaszcza, jeśli dotyczą ich ulubionych postaci z kreskówek.
S.Bator
10 października 2019 r. odbędzie się w naszej szkole spotkanie dla klas 7 i 8 organizowane przez Stowarzyszenie Auxilium na temat „Konsumencie, poznaj swoje prawa”.
W poniedziałek, 30 września br. odbyła się w naszej szkole dyskoteka z okazji Dnia Chłopaka. Wiemy jak ważne jest nasze bezpieczeństwo, dlatego odblaski towarzyszyły nam nie tylko podczas późnego powrotu do domu.
Dzisiejsze sobotnie popołudnie klasa Ve spędziła na jesiennej integracji młodzieży, rodziców i pani wychowawczyni (a nawet dwóch)
Ogromne ukłony i podziękowania w kierunku WSPANIAŁYCH RODZICÓW naszej klasy, którzy przygotowali tę imprezę nie zapominając o najdrobniejszych szczegółach. Dziękuję
M.Golonka
W piątek, 27 września br. odbyły się wybory na przewodniczącego szkoły, poprzedzone apelem wychowawczym, w czasie którego kandydaci zaprezentowali swoje programy wyborcze. Głosy uczniów rozłożyły się następująco: Emily Dziura - 102, Wojciech Sternal - 96, Zuzanna Nuta - 31, Marcelina Kogut - 12, Weronika Świerzyńska - 5, głos nieważny - 1. W związku z powyższym przewodniczącą szkoły w budynku na ul. Matejki 8 zostaje Emily Dziura, a zastępcą przewodniczącej - Wojciech Sternal. W budynku przy ul. Zaręby 22 przewodniczącą szkoły została Julia Kądzielawa z klasy 8b.
D.Dyda
D.Chrabąszcz, D.Wielgus
21 września klasa 1d spędziła miło czas przy ognisku i na zabawie. Piękna jesienna pogoda, dużo zabawy i miłe towarzystwo sprzyjało integracji. Nie od dziś wiadomo, że właściwie zagospodarowany czas wolny to ruch na świeżym powietrzu, zabawa z rówieśnikami i rodzicami, radość i zdrowie.
Uczniowie klasy i rodzice poznawali się i wspólnie bawili, a na pamiątkę tego pięknego wrześniowego dnia zostaną wspomnienia i zdjęcia.
Serdecznie dziękuję wszystkim rodzicom za zaangażowanie i pomoc w przygotowaniu ogniska klasowego, toru przeszkód, zawodów sportowych jak również pracowni dla amatorów graffiti.
A.Krawczyk
Powtórka lektur przed egzaminem nie musi być nudna - uczniowie klasy 8a na lekcji języka polskiego stworzyli gry planszowe związane z treścią lektur szkolnych i poprzez zabawę utrwalali swoje wiadomości.
Od kilku lat w naszej szkole działa Szkolna Kasa Oszczędności pod egidą i we współpracy z dąbrowskim oddziałem PKO BP SA. W roku 2019 w związku z zacieśniającą się współpracą i aktywnym udziałem naszych uczniów w tworzeniu SKO Dyrektor Banku PKO BP SA w Dąbrowie Tarnowskiej pani Beata Srebro przyznała naszej szkole wspaniałą nagrodę w postaci dużego pakietu nowoczesnych atrakcyjnych gier planszowych, wśród których znalazły się gry oczywiście o tematyce ekonomicznej, ale też historycznej i literackiej. Dzięki nim nasi uczniowie w sposób bardzo atrakcyjny przyswoją sobie np. treść polskich legend czy osiągnięcia postaci historycznych. Nie brakło także tytułów czysto rozrywkowych o charakterze familijnym. Jesteśmy bardzo wdzięczni za takie zauważenie i docenienie naszych starań. To dla szkoły jeszcze większa mobilizacja do propagowania idei oszczędzania pieniędzy i wdrażania dzieci do rozumienia podstawowych reguł ekonomicznych związanych z funkcjonowaniem banków, funduszy i kont bankowych. Jest to bardzo ważne, ponieważ stanowi element jednej z wielu kompetencji kluczowych tak potrzebnych młodym ludziom do funkcjonowania w przyszłości w społeczeństwie.
S.Bator, J.Wajda,D.Chrabąszcz
Pisaliśmy już sporo na temat gier planszowych w dąbrowskiej dwójce, ale jak dotąd nie została zaprezentowana dla odbiorców spoza murów szkoły sala GRAciarni w pełnej krasie. To tutaj popołudniami co dwa tygodnie pod opieką twórcy tej idei na naszym gruncie p. Konrada Wajdy i tutaj raz w miesiącu pod okiem p. Sławomira Batora wieczorami odbywają się długie sesje planszowe w gry o tematyce historycznej, geograficznej, literackiej, ekonomicznej, gry logiczne, matematyczne, a także czysto rozrywkowe strategie, gry wojenne, fantasy, rodzinne i imprezowe.
W dzisiejszych czasach nowoczesne gry planszowe to nie tylko rozrywka,
to możliwość zdobywania wiedzy, rozwijania zainteresowań, ćwiczenia pamięci, a przede wszystkim rozwijania umiejętności radzenia sobie ze złością i frustracją np. w przypadku przegranej o niebotycznym rozwoju wyobraźni nie wspomniawszy.
Dlaczego warto grać w gry planszowe? Bo są nie tylko wspaniałą formą rozrywki, ale także wspomagają rozwój intelektualny, integrują grupy rówieśnicze i uczą tworzyć oraz zacieśniać więzy międzyludzkie. Wspaniale uczą kontroli zachowania i emocji, gdyż w grupie zupełnie inaczej należy się zachowywać niż siedząc samemu przed monitorem komputera,
gdy przeciwnik nie widzi naszej reakcji. Planszówki to nieraz złożone, pełne intryg
i podstępów gry, w których do zwycięstwa prowadzi co najmniej kilka dróg, a każda rozgrywka jest inna, nie mówiąc o rodzajach interakcji ze współgraczami, które mają na daną rozgrywkę niebagatelny wpływ. Strategia, która była dobra wczoraj, wcale nie musi sprawdzić się dziś czy jutro, a więc rozgrywki to również wspomaganie rozwoju dziecka.
Jest to rozrywka wymagająca i intelektualna, dlatego żadna szkoła nie może przejść koło kufra takich możliwości obojętnie. Już wkrótce pierwsze turnieje w naszej szkole, a jeszcze w tym roku zaprosimy do wspólnej zabawy inne szkoły!
S.Bator, K.Wajda