Jesteś tutaj: Start
Zaszyfrowany trening umysłowy czyli kodowanie na papierze- pod tym hasłem przebiegł drugi dzień #CodeWeek w naszej szkole.
Kodowane obrazki kojarzą się zazwyczaj z technologią komputerową. Można jednak odgadywać zaszyfrowane znaki nie tylko na ekranie monitora, ale także na kartce papieru. Te logiczne łamigłówki są znane na całym świecie. W zależności od stopnia trudności, mogą je rozwiązywać dzieci w każdym wieku wyciągając z nich dla siebie wiele intelektualnych korzyści.
Kodowane obrazki rozwijają przede wszystkim procesy poznawcze: pamięć, uwagę, spostrzeganie, myślenie – umożliwiające dziecku zdobywanie wiedzy o otoczeniu i komunikowanie się z nim. Kodowane obrazki stanowią integralny element związany z nabywaniem i utrwalaniem wiedzy. Ćwiczą orientację przestrzenną, logiczne myślenie, umiejętność kojarzenia i wyciągania wniosków.
Tzw. „kodowanie bez prądu” pozwala kształcić kompetencje kluczowe we współczesnym świecie, a przy okazji oswaja z kluczowymi zagadnieniami z zakresu programowania – np. zmiennymi i pętlami czy debugowaniem, czyli poszukiwaniem i poprawianiem błędów w już stworzonym kodzie. Jak się okazuje, najmłodsi programiści naszej szkoły równie dobrze sobie z tym problemem poradzili. Zapraszamy do galerii.
J.Wajda
Energicznie rozpoczęliśmy 7 października dzień pierwszy CodeWeek w naszej szkole. Uczniowie z wykorzystaniem języków programowania Baltie 3, Scratch 2, Logo, Edytor Postaci oraz Patyczaki, dobrze bawiąc się, tworzyli ciekawe programy. Budowali Robo-copa w Logo oraz w Scratchu. Tworzyli świetne historyjki w języku Scratch 2, gdzie w roli głównej był Duszek- Robot o imieniu Kajtek. Starsi uczniowie wspomagali młodszych przy pisaniu programów w języku Baltie 3, w których Czarodziej czarował ciekawe historyjki wg pomysłodawców, korzystając z Pomocnika, pętli, wczytywania sceny oraz świetnej muzyki jako tła do pracy ucznia. Z wykorzystaniem Edytora Postaci młode umysły tworzyły animacje przedstawiające wycinki z ich opowieści wakacyjnych. Natomiast korzystając z programu Patyczaki „uczniowie” grali w piłkę, tańczyli, biegali,… i bardzo dobrze się bawili . Bawiąc się i kodując uczniowie w naturalny sposób wykorzystują umiejętności językowe z zakresu angielskiego i wiedzę matematyczną –własności figur płaskich oraz rachunek pamięciowy, jak również orientację w terenie, tzn. kierunki świata (wiedza geograficzna).
W.Zych
Od 5 do 20 października w całej Europie, w tym oczywiście w Polsce, świętujemy Europejski Tydzień Kodowania, czyli #CodeWeek2019. Nie może tutaj zabraknąć SP2 w Dąbrowie Tarnowskiej. Na czym polega to świętowanie? Na świetnej zabawie, do której zapraszamy wszystkich, w każdym wieku.
Europejski Tydzień Kodowania to …
wydarzenie społeczne, w które angażują się wszystkie europejskie państwa i nie tylko! Jego misją jest poszerzanie i promowanie kompetencji z zakresu programowania i zachęcanie osób w każdym wieku do rozpoczęcia przygody z programowaniem. W skrócie: jeśli wiesz co nieco o programowaniu – w trakcie CodeWeek dowiesz się jeszcze więcej, jeśli o programowaniu nie wiesz nic – CodeWeek to świetna okazja, by zacząć swoją przygodę z kodami i robotami. Zapewniamy – to prostsze, niż Wam się wydaje! Dlatego do wspólnej zabawy dołączamy MY- uczniaki z SP2. Dajemy słowo – wszyscy będziemy bawić się świetnie.
Po co uczyć dzieci programowania?
Po co nam to programowanie? To nie tylko ścieżka kariery. To przede wszystkim nauka, która daje szansę na zdobycie uniwersalnych kompetencji – kluczowych nie tylko dla dzieciaków, ale i bardzo przydatnych w dorosłości. Wbrew popularnej opinii - programowanie to nie tylko siedzenie przed komputerem, ale to przede wszystkim ćwiczenie logicznego myślenia, spostrzegawczości, koncentracji uwagi czy umiejętności matematycznych. Projektowanie prostych komputerowych algorytmów daje dzieciom poczucie sprawczości oraz uczy zadaniowego podejścia do problemów. Praca w zespołach, czy szukanie wspólnych rozwiązań, pomagają doskonalić także kompetencje społeczne. Nie trzeba być matematycznym orłem, by być świetnym programistą. Dajemy słowo – humaniści także sobie poradzą
Programowanie to frajda! Już jutro pierwsza relacja :)
J.Wajda
W słoneczny, jesienny dzień 2.10.2019r. uczniowie klasy 3a i 3c udali się na wycieczkę do Grybowa. Miało tam miejsce wyjątkowe ,,spotkanie z historią”. Uczniowie zostali zaproszeni do zwiedzenia rekonstrukcji średniowiecznego grodu warownego ,,Zamku Stara Baśń”. Tam pod czujnym okiem animatorów ubranych w epokowe stroje szukali ,,ukrytych smoków”, słuchali opowieści o tajemniczej wieży księżniczek oraz zapoznali się z legendą o podziemnym mieście z ukrytym skarbem Czyngis Chana. Wielką atrakcją, dzięki ciekawym rekwizytom, było wcielenie się w postaci okresu średniowiecza. Wiele radości dzieciom sprawiły gry i zabawy, a szczególnie klasowy turniej kopistów na drewnianych koniach. Zwycięzcy nie wyłoniono, gdyż liczyła się tylko wspólna, wesoła zabawa.
Po opuszczeniu wnętrza zamku, dzieci zostały zaproszone- przez jak zwykle niezastąpionych rodziców- na pachnące, rumiane kiełbaski z grilla. Po zakupie pamiątek z tego ciekawego i tajemniczego miejsca, pełni wrażeń udaliśmy się w drogę powrotną do domu.
L.Wróbel, M.Panek-Sojka
W czwartek 26.09. br. już po raz kolejny we wszystkich krajach europejskich prowadzona jest akcja pod nazwą EDWARD, czyli „Europejski Dzień Bez Ofiar Śmiertelnych Na Drogach” (European Day Without A Road Death). Również nasza szkoła włączyła się w te obchody, które zmierzają do poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz zwracają uwagę na powszechny problem, jakim jest duża liczba osób, która codziennie traci życie i zdrowie w wypadkach drogowych.
Akcja EDWARD promuje „wizję zero wypadków”
Głównymi celami działań EDWARD są:
podniesienie świadomości dotyczącej nadal aktualnego problemu, jakim jest bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz wypadki z udziałem osób rannych lub zabitych na drogach Europy;
ponowne skierowanie uwagi podmiotów działających na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym na prowadzenie skutecznych działań niezbędnych do osiągnięcia celu Europy 2020, tzn. zmniejszenia o połowę łącznej liczby ofiar śmiertelnych wypadków w Unii Europejskiej do 2020 r. w stosunku do 2010 r., kiedy to zginęło na drogach 31.500 osób;
pokazanie wartości, jaką mają ustanowione cele dla państw członkowskich Unii Europejskiej.
Akcję profilaktyczną Edward prowadzili uczniowie klasy 5 c, by kształtować właściwe, bezpieczne postawy u wszystkich uczestników ruchu drogowego podczas poruszania się po drodze.
M.Gawlik
24 września klasy 2a,2b,2c oraz 3b wraz z wychowawczyniami p. E. Więcek, A.Lichorobiec, D. Gubernat- Mikos,
R. Nadolską oraz p. M. Pikul i J. Miś udały się na wycieczkę szkolną do Zamku Stara Baśń w Grybowie. Wspólnie z rodzicami, którzy służyli pomocą przy grillu spędziliśmy niezapomniane chwile. Zresztą zobaczcie sami!
A. Lichorobiec
Tajemniczy Świat Baśnioboru
Biblioteka szkolna zaprasza uczniów klas 5-8
do udziału w konkursie czytelniczym
"Tajemniczy Świat Baśnioboru”.
Konkurs odbędzie się 28 października o godz. 9.00
w auli budynku przy ul. Zaręby 22.
Nagrodą dla zwycięzcy
będzie książka z autografem autora Brandona Mulla,
z którym spotkamy się podczas tegorocznego wyjazdu na Targi Książki w Krakowie.
M.Pikul
Zachęcamy do udziału w szkolnym turnieju gier planszowych!
Turniej dotyczy jednego z najnowszych produktów gier historycznych wydanych przez firmę Granna i Muzeum Powstania Warszawskiego. Już od przyszłego tygodnia nasi uczniowie mogą spróbować sił w rewelacyjnej grze Kurierzy odzwierciedlającej realia drugiej wojny światowej!
Informacje o grze: http://mlodygiercownik.pl/2019/03/29/recenzja-gry-planszowej-kurierzy/
Szczegóły przebiegu turnieju – w regulaminie poniżej.
REGULAMIN SZKOLNEGO TURNIEJU GIER PLANSZOWYCH
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 IM. M. KOPERNIKA ZORGANIZOWANEGO W RAMACH WIECZORÓW PATRIOTYCZNYCH
Zapraszamy wszystkich chętnych uczniów z klas 5 – 8 na wewnętrzny szkolny turniej gier planszowych! Podczas turnieju będzie można się zmierzyć z innymi graczami jako agenci Polskiego Państwa Podziemnego w najnowszej historycznej grze planszowej „Kurierzy” sygnowanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego i odzwierciedlającej rozgrywki szpiegowskie z czasów drugiej wojny światowej. Zapewniamy możliwość treningu w poniedziałek i wtorek (7,8,14,15 października) w godzinach 13.40 – 15.00
Miejsce i termin: Szkolny Klub Gier Planszowych GRAciarnia w Szkole Podstawowej nr 2 im. M. Kopernika – budynek na ul. Zaręby 22. we czwartek 24 października godzina 12.45
Cele turnieju:
1.Turniej gier planszowych ma na celu propagowanie kreatywnego spędzania czasu wolnego oraz promowanie gier planszowych jako edukacyjnej formy rozrywki
2. Poszerzenie wiedzy nt udziału Polaków w drugiej wojnie światowej z uwzględnieniem aspektów zakulisowych działań politycznych i szpiegowskich. Uczniowie utrwalą sobie nazwiska autentycznych agentów – kurierów takich jak Jan Nowak Jeziorański czy Jan Karski.
3. Kształtowanie umiejętności przewidywania, myślenia, budowania strategii i planowania działań.
4. Uczenie samodzielnego podejmowania decyzji i przyjmowania skutków
5. Budowanie umiejętności współpracy i wzajemnych relacji
6. Realizacja turnieju przyczyni się do rozwoju kompetencji społecznych uczestników
Warunki uczestnictwa w turnieju:
1. Turniej przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych kl. V - VIII:
2. Swój udział zgłasza się do organizatorów, których reprezentuje p. Sławomir Bator
3. Należy samodzielnie poznać zasady gry zawarte w instrukcji, które można znaleźć na stronach internetowych https://www.youtube.com/watch?v=e7aZKk02Sug
4. Zasady gry będą skrótowo przedstawiane przez organizatora przed turniejem, jednak przystąpienie do turnieju jest równoznaczne ze znajomością zasad.
5. Zgłoszenia przyjmowane są też na tel. 509787297 ( odpowiedzialny – Sławomir Bator)
Zasady przeprowadzenia turnieju:
1. Przed rozgrywkami odbędzie się krótkie wprowadzenie w realia historyczne gry – wspólna dyskusja o roli kurierów Polskiego Państwa Podziemnego z okresu II wś.
2. Nad przebiegiem turnieju będzie czuwał co najmniej jeden sędziowie: p. Konrad Wajda i p. Sławomir Bator.
3. Każdy z uczestników będzie grał z przeciwnikami dobranymi na drodze losowania.
4. Każdy z uczestników będzie grał wylosowaną przez siebie postacią historyczną z gry.
5. Nagrodzony zostanie tylko zwycięzca. Nagrodą główną będzie atrakcyjna gra planszowa.
Postanowienia końcowe:
1. Uczestnictwo w turnieju jest równoznaczne z akceptacją warunków regulaminu i zgodą na publikację danych osobowych.
2. Organizator zastrzega sobie prawo wprowadzenia zmian w regulaminie.
3. Organizator zastrzega sobie prawo do publikacji danych osobowych oraz wizerunku uczestników turnieju (w formie fotograficznej i filmowej).
Turniej jest organizowany ze środków uzyskanych z projektu pod hasłem Pamiętamy realizowanego Szkole Podstawowej nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans. Projekt jest częścią ogólnopolskiego Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022.
S.Bator
W czwartkowe popołudnie, 3 października odbyło się spotkanie integracyjne uczniów, rodziców i wychowawcy klasy 4b w Domu Chleba w Gruszowie Wielkim połączone z warsztatami "Od ziarenka do bochenka"
Rozpropagowanie niniejszych wniosków, omówienie ich z wychowankami i poddanie refleksji w jak najszerszym kontekście będzie naszą pracą na rzecz lepszej przyszłości i wizerunku nie tylko Szkół, ale Regionu i całej Ojczyzny.
Nowoczesny patriotyzm jest pojęciem trudnym do zdefiniowania w kilku słowach. Ciągle jest to wyzwanie dla obywateli naszego państwa niezależnie od tego czy zamieszkują Polskę czy przebywają poza jej granicami. Wszyscy powinni zdawać sobie sprawę z tego, że bycie patriotą już nie polega na walce zbrojnej, jak to było w przeszłości, tylko na określonym działaniu i postawach. Patriotyzm dzisiaj to suma pewnych obowiązków i działań, których należy przestrzegać nawet codziennie lub adekwatnie do danego święta.
Bycie patriotą to:
• Znajomość hymnu narodowego i dbałość o symbole narodowe.
• Znajomość kultury, historii i tradycji narodu, aby lepiej rozumieć to, co dzieje się obecnie.
• Interesowanie się tym, co się dzieje w państwie, w polityce, aby wybierać odpowiednich polityków na szczeblu lokalnym i ogólnopaństwowym.
• Korzystanie z różnych źródeł informacji, aby być obiektywnym w swoich sądach i opiniach, zwłaszcza podczas wyborów.
• Uczestnictwo w wyborach.
• Dbałość o piękno mowy ojczystej zawsze i wszędzie, a nie tylko w oficjalnych wystapieniach.
• Promowanie swojej małej ojczyzny i całego kraju turystycznie i historycznie.
• Prowadzenie rozmów o patriotyzmie lub o historii pamiętając o interesie Polski .
• Odczuwanie jedności z narodem.
• Zdobywanie wykształcenia i sumienna praca oraz codzienna uczciwość jako najlepsze metody godnego reprezentowania narodu.
• Przełamywanie stereotypów dotyczących Polaków poprzez właściwą codzienną postawę niezależnie od miejsca pobytu.
• Tworzenie wspólnoty, więzi, tożsamości narodowej począwszy od najbliższego otoczenia.
Patriotyzm to
szacunek dla ojczyzny, za którą oddawało się życie w czasie wojen.
manifestowanie swojej tożsamości na co dzień i podczas świąt narodowych.
kultywowanie tradycji i obrzędów.
okazywanie szacunku bohaterom narodowym poprzez pamięć i cześć.
dobre wychowanie i potępianie np. wandalizmu.
kibicowanie sportowcom reprezentującym nasz kraj.
Rodzicielski obowiązek wdrażania dzieci w miłość do ojczyzny
niezatracanie poświęcenia ludzi, którzy przelewali swoją krew za ojczyznę.
uważanie, aby patriotyzm nie przerodził się w nacjonalizm, czy też szowinizm.
dawanie innym przykładu jak być patriotą i nie wstydzić się tego, co robimy, np. wywieszać flagi podczas świąt narodowych.
Patriotą jest się na co dzień, a nie tylko od święta.
Kiedy odnosimy się do historii, mówimy o bohaterskiej walce w licznych wojnach lub okresach zniewolenia, w których wielu Polaków straciło życie, uświadamiamy odbiorcom, że ojczyzna to coś naprawdę cennego, coś o co należy dbać i co należy darzyć szczególnym szacunkiem, ponieważ wiele pokoleń Polaków zostało dosłownie zdziesiątkowanych w obronie tych wartości. Musimy natomiast zdawać sobie sprawę z tego, że patriotyzm współczesny diametralnie różni się od tego, o którym mówi historia.
Postrzeganie patriotyzmu takim, jakim tradycyjnie go dziś widzimy ma swoje początki w XVIII wieku, kiedy to w wyniku działania trzech potężnych mocarstw, straciliśmy niepodległość. Polacy zrozumieli wtedy bardziej niż kiedykolwiek, że mają swoją ojczyznę, która czyni ich wyjątkowymi na tle innych narodów i że zamach na tę indywidualność jest w istocie zamachem na nich samych. Poderwali się więc do walki, nie tylko tej rozumianej dosłownie, w kraju i na obczyźnie powstało bowiem wiele utworów podkreślających wyjątkowość polskiej kultury, nawołujących do jej obrony.
Patriotyzm był zatem niezwykle łatwy do zdefiniowania, wykazywał się nim każdy, kto walczył o wolną Polskę i występował przeciwko zaborcom. Jak ogromny potencjał i siła drzemie w naszym narodzie pokazują, aż 123 lata spędzone pod zaborem najeźdźców, które nie tylko mimo wielu zdecydowanych działań nie zdołały wykorzenić z nas polskości i narodowej dumy, ale stworzyły podwaliny niezwykłego oddania i czci dla ojczyzny, której tak bardzo nie chcieliśmy być pozbawieni.
Należy jednak zrozumieć, że dziś patriotyzm nie musi już być tak widowiskowy jak dawniej. Mamy niezwykłe szczęście żyć w czasach, kiedy możemy stwierdzić, że jesteśmy względnie bezpieczni. Fakt ten nie zwalnia nas jednak ze szczególnego obowiązku, jakim jest szacunek i dbałość o wartości wypracowane na przestrzeni dziejów.
Bo dziś prawdziwy patriota to ten, który pamięta o poświęceniu swych przodków i stara się dbać o to, za co oddali oni życie. Nie możemy natomiast pozwolić na to, by przeszłość odciągała nas od codzienności. Wielu z nas nie zauważa, że dbałość o kraj musi zacząć przejawiać się w codziennych, małych działaniach. Że patriotą można być na co dzień, nie tylko od święta. Zacznijmy od najprostszych czynności: segregowania odpadów, oszczędzania wody i prądu, dbania o niezaśmiecanie lasów i rzek. Angażujmy się w lokalne inicjatywy, bierzmy aktywny udział w wyborze władz krajowych i lokalnych.
Nie szukajmy usprawiedliwienia dla własnych uchybień. Jedynie ciężka praca obywateli jest w stanie pozytywnie wpłynąć na rozwój kraju i każdej małej ojczyzny.
Szanujmy prawo, dbajmy o wygląd otoczenia, interesujmy się bieżącymi wydarzeniami w kraju, piętnujmy zło w każdej postaci, nie pozwalajmy ośmieszać naszych symboli i kultury, a jednocześnie bądźmy tolerancyjni wobec innych kultur oraz dawajmy dobre świadectwo o nas za granicą, a wówczas będziemy dumni z tego, że jesteśmy Polakami i poprzez to staniemy się nowoczesnymi patriotami.
S.Bator
Dnia 30. 09. 2019 r. w Szkole Podstawowej nr 2 odbyła się Specjalna Debata Międzyszkolna, której w tym roku szkolnym przyświecało hasło: „Patriotyzm ma wiele twarzy”.
To wyjątkowe spotkanie zostało przygotowane w ramach historycznego projektu edukacyjnego w Szkole Podstawowej nr 2 aplikowanego za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans pod hasłem „Pamiętamy”. Projekt jest częścią ogólnopolskiego Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022.
Debatę otworzyła Dyrektor Szkoły, Pani Anna Fido i wyraziła wdzięczność wobec przybyłych przedstawicieli szkół, że tak pozytywnie odpowiedzieli na apel i mimo niesprzyjających warunków, ponieważ wrzesień jest bardzo intensywnym miesiącem dla nauczycieli, zdołali znaleźć chwilę, przygotować dzieci i spotkać się razem dla dobra uczniów i dla propagowania ważnej idei, jaką jest patriotyzm. Obecni i aktywni byli reprezentanci następujących szkół podstawowych: ze Smęgorzowa z opiekunami grupy – p. Justyną Bociek i Karoliną Krzak, Nieczajny Górnej z opiekunem grupy p. Iwoną Tańską, dąbrowskiej jedynki z opiekunami grupy: p. Beatą Kwapień i p. Lucyną Chojnowską i dąbrowskiej dwójki z opiekunem grupy – p. Sławomirem Batorem.
Blisko przez dwie godziny reprezentanci czterech szkół pod kierunkiem marszałka debaty wymieniali poglądy związane z różnymi formami patriotyzmu.
Udało się wykazać, że patriotyzm wcale nie przestał być potrzebny mimo tego, że już nie trzeba walczyć o wolność, bo ją na szczęście jako naród aktualnie mamy. Dzieci zauważyły, że od dziecka do śmierci każdy człowiek ma pewne obowiązki wobec siebie i swojej ojczyzny, których spełnianie związane jest po prostu z tym, że każdy powinien starać się być jak najlepszym. Wtedy na każdym kroku będzie stanowił żywe świadectwo nie tylko dobrego i sumiennego człowieka, ale jednocześnie wzorowego obywatela własnego państwa. Oczywiście podkreślano, że polskość trzeba pielęgnować w sercach i umysłach od najmłodszych lat. Elementy patriotyzmu wkradają się w każda niemal sferę życia. Dlatego też trzeba szczególnie zwalczać w oczach innych narodów krzywdzące stereotypy, ponieważ walka o dobre imię Polaków wśród cudzoziemców czy za granicą również jest częścią patriotyzmu. Powinniśmy starać się być uczciwi nawet w najdrobniejszych sprawach, a być może doprowadzimy do zmiany postrzegania Polaków za granicą.
Patriotyzm ciągle jest w modzie, zwłaszcza w okresie stabilizacji i pokoju. Można kochać swój kraj na wiele sposobów i Polacy zjednoczeni taką miłością są w stanie zbudować państwo, w którym będzie się chciało żyć. Możemy się różnić i mieć inne poglądy, preferować różne sposoby życia, ale gdy po prostu będziemy się kierować dobrem ojczyzny pracując dla jej i swojego dobra, jeśli nauczymy się szanować innych , jeśli będziemy się starać rozumieć wszystkich dookoła, a zwłaszcza mniejszości społeczne czy etniczne – mamy szanse stać się wzorem do naśladowania.
Podsumowanie debaty wraz z wypracowanymi wnioskami opublikowane dla wglądu ogółu ma służyć nam wszystkim – być przypomnieniem i drogowskazem, a jednocześnie sygnałem, że rośnie nowe pokolenie Polaków, wśród których miłość do ojczyzny nie jest czymś niemodnym, przeterminowanym i staroświeckim. Patriotyzm nie jest dla nikogo zarezerwowany – bo Polskę można kochać na wiele sposobów.
Udział w debacie wzięli uczniowie z klas IV – VI. Reprezentacje w osobach uczniów wyglądały następująco:
Szkoła Podstawowa ze Smęgorzowa: Angelika Kowal z klasy VI, Gabriela Ryczek z klasy VI, Julia Kędzior z klasy V, Piotr Przybyło z klasy VI.
Szkoła Podstawowa z Nieczajny Górnej: Bartosz Wątroba z klasy VI, Karol Dobrowolski z klasy VI, Julia Puła z klasy V, Agnieszka Kmiec z klasy V.
Szkoła Podstawowa nr 1 z Dąbrowy Tarnowskiej: Mikołaj Kuta z klasy VIc, Maksymilian Miłoś z klasy VIc, Hubert Lichorobiec z klasy Vb, Filip Kiwior z klasy Vc
Szkoła Podstawowa nr 2 z Dąbrowy Tarnowskiej: Kamila Kmieć z klasy Vd, Wiktoria Tobiasz z klasy Vd, Emilia Lustofin z klasy Vd, Wiktoria Stręk z klasy Ve
Uczestnicy debaty otrzymali upominki i medale. Szkoły biorące udział w debacie otrzymały statuetki oraz dyplomy za odwagę w mówieniu o rzeczach i sprawach trudnych będące swoistym wyróżnikiem dla tych, którzy podjęli trudy przygotowań do tego spotkania. Każda z wymienionych szkół ma prawo być dumna ze swoich podopiecznych. Ponadto każda szkoła otrzymała do biblioteki cenną książkę o tematyce historycznej związanej z niepodległością Polski.
Nad prawidłowym przebiegiem debaty i przygotowaniami czuwali nauczyciele dąbrowskiej dwójki: p. Marzena Rzepka, p. Sławomir Bator, p. Diana Dyda.
Dzieciom gratulujemy i żywimy nadzieję, że ta debata zapadnie im na długo w pamięci jako wartościowe i przynoszące duże korzyści spotkanie w miłej atmosferze.
S.Bator