MILCZENIE SPOWODOWANE STRACHEM
NIGDY NIE JEST ZŁOTEM!
Wszyscy mamy potrzebę porozumiewania się i kontaktowania
/Williams 2000/
24 listopada w obu budynkach szkoły został zorganizowany Dzień Ciszy. Było to jedno z zadań akcji „Szkoła pełna zrozumienia” organizowanej przez Stowarzyszenie „Polskie Towarzystwo Mutyzmu Wybiórczego” pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka. Akcja trwała od 30 października do 30 listopada b.r. Zrobiliśmy większą akcję niż wymaganą w regulaminie projektu.
Każdy wychowawca wytypował jednego ucznia, który nie odzywał się podczas lekcji i w czasie przerw. Zainteresowanie było tak duże, że w niektórych klasach wychowawcy musieli robić losowanie, kto będzie milczał. Po długich perturbacjach ustalono, że maksymalnie 3 osoby z klasy mogą zmierzyć się z tym zadaniem.
W praktyce jednak okazało się, że w Dniu Ciszy wzięło udział więcej uczniów… Zmaganiem się
z niemówieniem podjęło się w sumie 93 uczniów.
Na koniec dnia uczniowie spisali swoje odczucia i emocje z dnia, bez względu na to czy przerwali milczenie czy też nie. Jeśli przerwali milczenie, to dlaczego, co się wydarzyło, jeśli udało im się wytrzymać w „ciszy”, opisali co czuli, jak wyglądały ich kontakty z rówieśnikami i nauczycielami podczas przerw
i lekcji.
Po przeczytaniu wszystkich opisów nasuwa się kilka ogólnych tez:
Wytrwać w ciszy było bardzo trudno (udało się zaledwie kilkunastu uczniom),
Kilkoro uczniów poddało się na samym początku, bo albo inni uczniowie ich prowokowali, albo dopytywali jak się z tym czują,
Większość uczniów miało kilka wpadek, gdy zapominali, że mają milczeć; później podjęli ponowną próbę,
Trudniej było nie mówić na przerwach niż na lekcjach,
Uczniowie czuli się dziwnie, izolowani, zirytowani, pominięci, samotni, odrzuceni, doświadczali złości, bezsilni,
W wytrwaniu pomagało min. śpiewanie w myślach, żucie gumy, unikanie śmiesznych sytuacji, zakrywanie ust w czasie lekcji rękawem,
Brak rozmowy bardzo utrudnia kontakt z ludźmi,
Nie chcieliby doświadczać tego na co dzień.
Celem akcji było zwiększenie świadomości na temat mutyzmu wybiórczego (selektywnego), a także zwrócenie uwagi na to jak ważna jest komunikacja werbalna w codziennym życiu.
M.Rzepka
Po raz siódmy społeczność Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej przystąpiła do ogólnopolskiej akcji „Szlachetna Paczka”. Dyrekcja, nauczyciele, pracownicy obsługi, rodzice, a przede wszystkim nasi uczniowie - to osoby, dzięki którym mogliśmy zapewnić radosne Święta Bożego Narodzenia, będącej w bardzo trudnej sytuacji materialnej rodzinie z Powiśla Dąbrowskiego. Młodzież, przygotowując Szlachetną Paczkę, w której znalazły się m.in. artykuły spożywcze, chemiczne, obuwie, artykuły papiernicze oraz zabawki, udowodniła, iż nie jest jej obojętny los drugiego człowieka. Działania te miały sprawić, by nadchodzące święta były dla wybranej rodziny czasem wiary w innych ludzi, nadziei na lepsze jutro i miłości, która daje siłę.
Dzięki wyjątkowej hojności darczyńców udało się zebrać 27 kartonów najpotrzebniejszych artykułów, którym na lekcjach techniki uczniowie nadali piękny świąteczny wygląd.
9 grudnia 2017 roku Świąteczna Paczka dotarła do wybranej przez nas rodziny.
Podziękowania za ufundowanie prezentów i aktywną pomoc w organizacji akcji w imieniu Stowarzyszenia Wiosna składamy :
Dyrekcji szkoły, nauczycielom, pracownikom obsługi, młodzieży i rodzicom.
Mamy nadzieję, że dzięki naszej pomocy wybrana rodzina przeżyje radosne i magiczne Święta Bożego Narodzenia.
Szkolny koordynator akcji: P. Mikos
8 grudnia odbyła się uroczysta gala na zakończenie akcji "Nauczyciel na medal" podczas której nauczyciel PSP2
p. Justyna Wajda odebrała nagrodę za zajęcie II miejsca
w kategorii nauczycieli klas 1-3 w powiecie dąbrowskim."Nauczyciel na Medal" to akcja pod honorowym patronatem Jacka Krupy, marszałka województwa małopolskiego, i prof. Kazimierza Karolczaka, rektora Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Uroczysta gala, na której zostały wręczone nagrody dla „Nauczycieli na medal” odbyła się w głównej siedzibie Uniwersytetu Pedagogicznego
w Krakowie.
Nauczyciel to zawód wyjątkowy. Nie można się go tak po prostu nauczyć. Poza wiedzą i doświadczeniem, aby spełniać się w tej roli, trzeba mieć coś więcej - umiejętność nawiązywania relacji z uczniami, budowania u nich autorytetu i szacunku, umiejętność bycia jednocześnie ich opiekunem, liderem,
ale i przyjacielem.
Pani Justyna Wajda odebrała nagrodę z rąk marszałka Jacka Krupy podczas Kongresu Edukacyjnego. Program konferencji był bardzo bogaty. Laureaci wzięli udział m.in. w organizowanym w ramach kongresu FlexiForm Day Edukacja - szkoleniu poświęconym multimedialnym technikom i wykorzystaniu mediów społecznościowych w edukacji.
źródło: Gazeta Krakowska
W środę 6 grudnia klasę 3e odwiedził Święty Mikołaj z workiem pełnym prezentów. W trakcie spotkania dzieci zaśpiewały Mikołajowi specjalnie przygotowaną na tę okazję piosenkę. Każdy z uczniów
z niecierpliwością oczekiwał rozdania prezentów przez Świętego. Dzieci były bardzo zadowolone
z otrzymanych upominków, życzyły Mikołajowi dużo zdrowia i siły potrzebnej do rozwożenia paczek po całym świecie. Na koniec spotkania zaprosiły gościa do ponownego odwiedzenia szkoły w przyszłym roku lub wcześniej.
J.Wójtowicz-Wajda
5 grudnia odbyło się uroczyste wręczenie nagród z dwóch konkursów
z zakresu promocji i ochrony zdrowia organizowanych przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Dąbrowie Tarnowskiej oraz Starostwo Powiatowe w Dąbrowie Tarnowskiej.
Ich celem było zachęcenie młodzieży do prowadzenia zdrowego stylu życia i niepodejmowania zachowań ryzykownych.
KONKURS NA FILM PROMUJĄCY ZDROWY STYL ŻYCIA
Konkurs na najciekawszy krótki film (spot reklamowy) promujący zdrowy styl życia wolny od dymu tytoniowego pt. „Każdy papieros niszczy Twoje zdrowie" organizowany był w ramach kampanii społecznej „Rzuć palenie razem z nami" i obchodów Światowego Dnia Rzucania Palenia (przypadającego na trzeci czwartek listopada).
Celem tego konkursu było zwiększenie wiedzy uczniów nt. szkodliwości palenia tytoniu, propagowanie stylu życia wolnego od dymu tytoniowego, ukazanie negatywnych skutków palenia tytoniu, ukazanie korzyści wynikających z niepalenia tytoniu, kształtowanie postaw asertywnych wobec osób palących papierosy i kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie.
Ocena prac była dokonywana była m.in. pod kątem zgodności z tematem, wartości merytorycznej, wyrazistości przekazu, estetyki wykonania, jakości technicznej, oryginalności prezentowanego materiału.
Wyniki konkursu w kategorii: prace indywidualne
I miejsce ex aequo – Paulina Reczek kl. VII
KONKURS PLASTYCZNY „NIE DAJ SZANSY AIDS"
Drugi konkurs organizowany był w ramach Krajowego Programu Zwalczania AIDS i Zapobiegania Zakażeniom HIV oraz Światowego Dnia AIDS, który każdego roku obchodzony jest 1-go grudnia. Święto to zostało zainicjowane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) w 1988 roku, aby zwrócić uwagę świata na problemy wynikające z epidemii HIV/AIDS.
Celem konkursu było uświadomienie uczniom zagrożeń związanych z ryzykownymi zachowaniami w zakresie HIV i AIDS. Uczestnicy tego plastycznego konkursu mieli za zadanie wykonać plakat na temat „Nie daj szansy AIDS".
Wyniki konkursu:
III miejsce – Katarzyna Kmiecik kl. II gimnazjum
Naszym uczennicom serdcznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
A.Piotrowska, J.Wójtowicz-Wajda
Uczniowie klasy 3e wraz z wychowawcą
p. Justyną Wajdą oraz Rodzicami propagują różne formy spędzania wolnego czasu. Jedną
z nich jest doskonalenie,a dla niektórych nauka umiejętności jazdy na łyżwach. W tym celu grupa ponad 40 osobowa ubiegłe niedzielne popołudnie spędziła na lodowisku w Dębicy. Wszyscy byli bardzo zadowoleni z wyjazdu, zwłaszcza, że dopisała zimowa pogoda.
J.Wójtowicz-Wajda
W każdy piątek w ramach zajęć świetlicowych uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej (klasy I-IV) mają możliwość uczestniczyć w zajęciach z grami planszowymi.
Specjaliści od dawna podkreślają, że gry planszowe to dla naszych dzieci nie tylko zabawa, ale i nauka. Najważniejszą zaletą gier planszowych jest to, że grające w nie dzieci rozwiną swoje umiejętności poznawcze, myślenie abstrakcyjne, planowanie i skupienie się. W końcu będą one musiały przewidywać konsekwencje swoich ruchów, aktywować pamięć, używać wyobraźni, porównywać i ogólnie – po prostu będą musiały (nieraz zresztą dość intensywnie) myśleć. Podsumowując więc, jeżeli dla naszych pociech szukamy ciekawych zajęć o walorach edukacyjnych, to gry planszowe
z pewnością spełnią swoją rolę.
K.Wajda
Klasa II cg, podobni e jak w roku ubiegłym, świętowała tegoroczne Mikołajki w sposób wyjątkowy – urządzając klasową imprezę. Uczniowie wraz z panią wychowawczynią oraz zaproszonymi gośćmi miło spędzili czas integrując się w zespole klasowym. Nie zabrakło ciekawych rozmów, śpiewów i śmiechu. Młodzież zadbała zarówno
o pyszny poczęstunek, jak i o oprawę techniczną spotkania. Każdy znakomicie wywiązał się
z powierzonego zadania.
Składamy szczególne podziękowania Kochanym Rodzicom, których zaangażowanie pozwoliło na dzisiejsze spotkanie. DZIĘKUJEMY!!!
M.Golonka
6 grudnia naszą Szkołę odwiedził Święty Mikołaj, który wszystkim grzecznym dzieciom rozdawał prezenty. Uśmiechom
i radości uczniów nie było końca. Ponadto opiekunki Samorządu Uczniowskiego przeprowadziły konkurs na najładniej przebranego Mikołaja, a nagrody zostaną przyznane na najbliższym apelu wychowawczym.
Opiekunowie SU
Już po raz drugi Święty Mikołaj obdarował nauczycieli prezentami. Dla nauczycieli, którzy dołączyli do grona pedagogicznego w tym roku szkolnym była to spora niespodzianka. I kupa śmiechu. Mikołajowi z wrażenia też odpinała się broda. Święty odwiedził nauczycieli w obu budynkach szkoły. Po imprezie narzekał, że bolą go nogi, bo każdy nauczyciel chętnie na kolanach Mikołaja siadał. Święty już „kombinuje” co przynieść pedagogom w przyszłym roku.
św. Mikołaj
M.Rzepka, K.Grabka, J.Wójtowicz-Wajda