Wrzesień to tragiczny w naszych dziejach miesiąc. Szczególnie w tym roku utkwił w naszej pamięci ze względu na przypadającą 80 rocznicę wybuchu II wojny światowej. Naszym przodkom zaledwie po 20 latach wolności przypadło zmagać się ponownie z głodem, prześladowaniami, często z utratą bliskich czy poniewierką. W celu bliższego poznania tamtych bolesnych czasów zaprosiliśmy na lekcję języka polskiego do klasy 5a Panią Janinę Kogut - emerytowaną nauczycielkę naszej szkoły. Po krótkim referacie Darii Stefańczyk i Adama Steca, głos zabrała pani Kogut, która poinformowała nas o swoich rodzinnych korzeniach, a także przedstawiła historię swojej pracy zawodowej - pracowała jako nauczycielka w miejscowości Zytniewo w pobliżu miasta Wieluń, które tak bardzo ucierpiało we wrześniu 1939 roku ,w Żabnie oraz w Szkole Podstawowej Nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej. Pracę zawodową podjęła w wieku 18 lat, a obecnie 36 rok przebywa na zasłużonej emeryturze. Uczyła wszystkich przedmiotów, za wyjątkiem fizyki i chemii.
Następnie Pani Kogut przybliżyła nam informacje o wyżej wymienionym Wieluniu - po wojnie widziała tam okaleczone wojną budynki . Wiele czasu poświęciła na pogadankę o życiu cywilów, którego sama była świadkiem. Kolejną ważną datą jest 1 sierpnia 1944 roku. 75 lat temu wybuchło Powstanie Warszawskie. Nad naszą miejscowością rozbił się samolot Handley Page Halifax, który leciał z pomocą walczącej stolicy. Pani Janina opowiedziała nam również o tej historii oraz o tym jak zwykli ludzie kultywowali pamięć o lotnikach tego bombowca. W czasie opowieści nakłaniano młodzież do przesyłania dowodów pamięci -listów lub kartek do żyjących Powstańców Warszawskich (Bohateron.Włącz historię).
Spotkanie upłynęło w miłej atmosferze, było też okazją do odnowienia dawnych przyjaźni.
Z wdzięcznością
była uczennica Pani Janiny Kogut
K.Wójcik
Wrzesień to tragiczny w naszych dziejach miesiąc. Szczególnie w tym roku utkwił w naszej pamięci ze względu na przypadającą 80 rocznicę wybuchu II wojny światowej. Naszym przodkom zaledwie po 20 latach wolności przypadło zmagać się ponownie z głodem, prześladowaniami, często z utratą bliskich czy poniewierką. W celu bliższego poznania tamtych bolesnych czasów zaprosiliśmy na lekcję języka polskiego do klasy 5a Panią Janinę Kogut - emerytowaną nauczycielkę naszej szkoły. Po krótkim referacie Darii Stefańczyk i Adama Steca, głos zabrała pani Kogut, która poinformowała nas o swoich rodzinnych korzeniach, a także przedstawiła historię swojej pracy zawodowej - pracowała jako nauczycielka w miejscowości Zytniewo w pobliżu miasta Wieluń, które tak bardzo ucierpiało we wrześniu 1939 roku ,w Żabnie oraz w Szkole Podstawowej Nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej. Pracę zawodową podjęła w wieku 18 lat, a obecnie 36 rok przebywa na zasłużonej emeryturze. Uczyła wszystkich przedmiotów, za wyjątkiem fizyki i chemii.
Następnie Pani Kogut przybliżyła nam informacje o wyżej wymienionym Wieluniu - po wojnie widziała tam okaleczone wojną budynki . Wiele czasu poświęciła na pogadankę o życiu cywilów, którego sama była świadkiem. Kolejną ważną datą jest 1 sierpnia 1944 roku. 75 lat temu wybuchło Powstanie Warszawskie. Nad naszą miejscowością rozbił się samolot Handley Page Halifax, który leciał z pomocą walczącej stolicy. Pani Janina opowiedziała nam również o tej historii oraz o tym jak zwykli ludzie kultywowali pamięć o lotnikach tego bombowca. W czasie opowieści nakłaniano młodzież do przesyłania dowodów pamięci -listów lub kartek do żyjących Powstańców Warszawskich (Bohateron.Włącz historię).
Spotkanie upłynęło w miłej atmosferze, było też okazją do odnowienia dawnych przyjaźni.
Z wdzięcznością
była uczennica Pani Janiny Kogut
K.Wójcik
Wczesnym popołudniem w dniu 24 września 2019 roku Grupa Turystyczno -Patriotyczna "Dąbrowiaczki" wyruszyła na spacer historyczny śladami dawnych miejsc związanych z transportem. Najpierw udaliśmy się na miejsce położone nieopodal Kościoła p.w. M.B. Szkaplerznej i Przedszkola Nr, gdzie w czasach przed przemianami ustrojowymi mieścił się Dworzec Państwowej Komunikacji Samochodowej. W pobliskim parku miejskim spędziliśmy kilka chwil relaksując się. Idąc w stronę byłego dworca PKP po drodze mijaliśmy plac, gdzie przez pewien czas mieścił się kolejna siedziba PKS, a gdzie obecnie funkcjonuje budynek MGOPS. Głównym celem naszej pieszej wycieczki był jednak nieczynny obecnie Dworzec Polskich Kolei Państwowych. Na miejscu przypomnieliśmy historię tego kiedyś tętniącego życiem miejsca. To tutaj w latach 1906-2000 przejeżdżała tzw."Szczucinka"
Bardzo przykro było patrzeć zarośnięte torowiska, puste ławki bez pasażerów i zamknięty budynek dworca. Momentalnie pojawiła się myśl- "Jak dobrze byłoby, żeby ponownie do naszej miejscowości wróciły pociągi'… Rozmarzyliśmy się..
K.Wójcik
„Zatrzymaj się-odpocznij” - takie hasło towarzyszyło rowerowej eskapadzie do Olesna, którą odbyła GTP "Dąbrowiaczki” działająca w naszej szkole.
Wyprawa odbyła się 1 października 2019 roku. Po miesiącu nauki czuliśmy się już nieco zmęczeni, dlatego pozostawiliśmy nasze codzienne obowiązki, by czynnie, bo na rowerze odpocząć. Już w starożytności dostrzegano zalety wypoczynku, a sam Owidiusz porównywał nabieranie sił przez człowieka po odpoczynku do pola, które odpoczęło i daje lepsze plony. W czasie naszej podróży wdychaliśmy świeże powietrze, obserwowaliśmy pracę rolników czy zwierzęta w zagrodach. Po dotarciu do celu naszej wycieczki, udaliśmy się pod pomnik króla Władysława Jagiełły, pogromcy krzyżaków spod Grunwaldu. Obejrzeliśmy także zabytkowy budynek , gdzie mieści się obecnie przedszkole. Widzieliśmy także Kościół p.w. Św. Katarzyny i siedzibę władz gminy, na którego frontowej ścianie zauważyliśmy piękne zalipiańskie kwiaty ("Malowana wieś" Zalipie położona jest w Gminie Olesno). Znaleźliśmy też chwilę na krótki pobyt w ośrodku sportowym. Zachęcamy, by korzystać z uroków jesieni - "ZDROWA JESIEŃ" zachętą do ruchu, a "Trzymać formę" jest OK!
K.Wójcik
Zachęcamy Rodziców do zapoznania się z informacją przygotowaną przez Głównego Inspektora Sanitarnego przy współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej na temat potencjalnych zagrożeń związanych z elektronicznymi papierosami.
Dyrekcja
Dnia 18 września 2019 roku w święto Stanisława Kostki i tuż po Wielkim Odpuście ku czci M. B. Zwycięskiej kl.5a wyruszyła na pielgrzymko-wycieczkę do pobliskiego Odporyszowa.
Głównym celem naszego wyjazdu było poszerzenie wiedzy o postaci Jana Wnęka - w tym roku obchodzimy 150 rocznicę śmierci tego cenionego cieśli i rzeźbiarza, a nade wszystko prekursora lotnictwa.
Najpierw spotkaliśmy się z naszą Panią przewodnik - dr Małgorzatą Kuruc-na co dzień nauczycielką języka polskiego w szkole podstawowej w Odporyszowie.
Następnie udaliśmy się do pobliskiego Sanktuarium, by oddać pokłon i cześć Pani Odporyszowskiej, Jej wielkim czcicielem był też Jan Wnęk. Tam też wysłuchaliśmy krótkiej prelekcji na temat Odporyszowa i wsi Morzychna oraz pobytu wojsk szwedzkich na tutejszym terenie i objawień Matki Bożej.
Następnie zwiedzaliśmy czasową wystawę prac uczniów miejscowej szkoły, która usytuowana była w kościele, aby bliżej poznać sylwetkę Jana Wnęka udaliśmy się do muzeum jego imienia, gdzie powitał nas ks. Jarosław oraz Pani mgr Monika Pochroń, która wraz z młodzieżą przedstawiła nam prezentację i film o wielkim lotniku. Tam też zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie przy świeżo odtworzonym wizerunku rzeźbiarza, który stworzono na podstawie wizerunku jego własnej rzeźby Starzec Symeon.
Pomimo "marcowej pogody" udało nam się zwiedzić i zobaczyć również Kościół p.w. Św. Małgorzaty, Lasek Siedmiu Boleści, Sosnę-Pomnik Przyrody, zabytkowe kapliczki oraz świeżo odsłonięte epitafium z napisem Homo Faber. Warto wspomnieć, iż Jan Wnęk (1828-1869) mimo, że był chłopem pańszczyźnianym, to uważany jest za prekursora światowego lotnictwa (niestety oficjalnie tytuł ten przyznaje się Niemcowi).
Urodził się w Kaczówce koło Radgoszczy, ale najbardziej związany był z Odporyszowem. Jest to postać już nieco znana, ale ciągle na nowo odkrywana.
Przed powrotem udaliśmy się pod jego pomnik, a następnie do Szkoły Podstawowej im. Jana Wnęka w Odporyszowie, gdzie ciepło powitała nas Pani Dyrektor mgr Lucyna Warzecha i gdzie mogliśmy krótko odpocząć.
Po drodze zatrzymaliśmy się przy Źródełku, a potem pojechaliśmy do Żabna, gdzie krótko zwiedziliśmy miejscowość i posililiśmy się.
Wyjazd miał także kształtować patriotyzm lokalny, budzić przywiązanie do tego, co najbliższe wokół nas.
Pomimo zaskakująco zimnej jak na tę porę roku pogody, wycieczkę uważamy za udaną.
K.Wójcik D.Chrabąszcz
Ciągłe uczucie głodu jest częstym towarzyszem dzieci, które żyją w Tanzanii.
Często spożywają one tylko jeden posiłek dziennie, a ich matki pracują za równowartość naszego kilograma mąki .Skoro brakuje jedzenia, to brakuje też funduszy na edukację dzieci i młodzieży, a szkoły często są oddalone od ich miejsca zamieszkania. Dowozi się więc je lokalnym środkiem transportu zwanym PIKI PIKI, to jednoślad, na który zabiera się grupkę uczniów. Potrzebne są więc autobusy szkolne. Nasze Koło PCK włączyło się w zbiórkę pieniężną. Dochód z niej wyniósł 314,73 zł.
Kwotę tę przesłaliśmy do Polskiej Fundacji dla Afryki z siedzibą w Krakowie, która ma zakupić taki pojazd dla dzieci z Tanzanii.
Bardzo DZIĘKUJEMY wszystkim darczyńcom, którzy większymi lub mniejszymi kwotami wspierali to dzieło.
Warto czynić dobro nie tylko w Polsce, ale i na świecie, gdzie ludzie często żyją w o wiele trudniejszych warunkach niż my.
Op.SK PCK K.Wójcik
5 października 2019 r. Weronika Janczak z 5a wzięła udział w Ogólnopolskich Zawodach w Biegach, na Rolkach i Nartorolkach w Jaśle. W swojej kategorii wiekowej Weronika zajęła 3 miejsce w jeździe na rolkach, pokonując ponad 20 zawodników z całej Polski.
Gratulujemy wielkiego sukcesu!
D.Chrabąszcz
W czwartkowe popołudnie, 3 października odbyło się spotkanie integracyjne uczniów, rodziców i wychowawcy klasy 4b w Domu Chleba w Gruszowie Wielkim połączone z warsztatami "Od ziarenka do bochenka"
D.Dyda
Za nami kolejny dzień z CodeWeek2019. Uczniowie naszej szkoły mieli możliwość zapoznania się z oprogramowaniem Lego MINDSTORMS EV 3 Home Edition, które pozwala zaprogramować i sterować robotami zbudowanymi z kloców Lego. Uczestnicy pokazu zaznajomili się z robotem Gyro Boy, który posiada trzy silniki – dwa do poruszania się na kołach oraz jeden do poruszania rękami. Ponadto uczniowie byli świadkami, jak za pomocą czujnika żyroskopowego, czujnika koloru i odległości - robot poruszał się. Kolejnym robotem, który zafascynował uczniów był czołg. Uczniowie sterowali pojazdem za pomocą pilota, a ich zadaniem było pokonanie wyznaczonej trasy. Trzecim robotem, który wzbudził duże zainteresowanie był ten składający się z wielu akcesoriów, tj. śmigła, szczypców i pistoletu. Robot poruszał się za pomocą czujnika koloru. Dużo radości i zabawy sprawiło strzelanie kulkami z pistoletu. Uczniowie chętnie brali udział w zajęciach z ciekawością i zaangażowaniem słuchali prowadzącego. Możemy śmiało powiedzieć, że robotyka jest czymś co wzbudza dużą sympatię naszych uczniów.
A.Nowak
Miło nam poinformować, że nasza szkoła spośród 1606 szkół z całej Polski znalazła się wśród laureatów ogólnopolskiego konkursu #OseWyzwanie.
Nagrodą w konkursie jaką otrzymamy jest Mobilna Pracownia Multimedialna (16 laptopów). W dniu dzisiejszym 10 października 2019 r. w Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie pani dyrektor Anna Fido odebrała potwierdzenie przyznania nagrody.
Pani dyrektor z radością wyraziła nadzieję, że nowoczesne wyposażenie w postaci sprzętu komputerowego podniesie kompetencje cyfrowe uczniów zgodnie z zasadami bezpieczeństwa oraz umożliwi wspomaganie procesu kształcenia w naszej placówce.
Podziękowania należą się Aleksandrowi Batorowi, który wykonał pracę konkursową, Panu Sławomirowi Batorowi oraz Pani Justynie Wajda za koordynowanie nad realizacją i tokiem konkursu.
A.Fido, J.Wajda, S.Bator
We wtorek 8 października br. uczniowie oraz wolontariusze ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej wzięli udział w V edycji akcji „STOP Niepełnosprawni w ruchu drogowym BĄDŹ WYROZUMIAŁY...”. Organizatorem akcji był Środowiskowy Dom Samopomocy w Oleśnicy. Celem akcji jest uświadamianie społeczeństwu problemów z jakimi borykają się osoby niepełnosprawne w ruchu drogowym. Uczniowie naszej szkoły na początku byli świadkami symulacji wypadku samochodowego oraz akcji ratunkowej przeprowadzonej przez strażaków z Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Dąbrowie Tarnowskiej. Następnie każdy z uczestników oddał odciski palców przy stoisku zorganizowanym przez Komendę Powiatową Policji w Dąbrowie Tarnowskiej, wziął udział w praktycznych ćwiczeniach z pierwszej pomocy i w ćwiczeniach gaszenia symulatora pożarowego gaśnicami wodnymi. Uczniowie skorzystali również z alkogogli, które symulowały poczucie nietrzeźwości. Uczniowie z zadowoleniem korzystali z wszystkich punktów. Szczególnym powodzeniem cieszyło się gaszenie pożaru. Wszystkie atrakcje odbywały się na parkingu przy Komendzie Powiatowej Policji w Dąbrowie Tarnowskiej.
Profilaktyce bezpieczeństwa osób niepełnosprawnych na drogach towarzyszyła również X edycja „Odblaskowej Szkoły”. W ramach naszej szkolnej akcji uczniowie wręczyli Dyrektor Środowiskowego Domu Samopomocy w Oleśnicy Pani Irenie Kawa podziękowania oraz kamizelki odblaskowe, które będą służyć uczestnikom ŚDS-u w powrotach do domu.
A.Nowak, M.Gawlik
Wielka akcja odblaskowa, która odbyła się w mieście już za nami! W ramach akcji „Odblaskowa Szkoła” dnia drugiego października uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej wraz z Dyrekcją szkoły i nauczycielami zorganizowali odblaskowy happening „Noście odblaski”. Dzieci w odblaskowych kamizelkach z lasem kolorowych transparentów nawołujących do bezpieczeństwa na drodze i używania na co dzień odblasków, wyruszyły tłumnie spod szkoły pod eskortą policjantów: st. sierż. Dariusza Leżonia i sierż. Wojciecha Sajdaka z Wydziału Ruchu Drogowego KPP i przeszły - nawołując mieszkańców do zachowywania bezpieczeństwa na drodze - ulicami Dąbrowy. Jaskrawożółty korowód przeciął główne skrzyżowania dąbrowskie tam, gdzie można było spotkać najwięcej mieszkańców o tej porze. Każda klasa skandowała hasła zachęcające do noszenia odblasków. Pochód wzbudził nie tylko zdziwienie ale i zainteresowanie wśród mieszkańców i przechodniów, którzy nawet zatrzymywali się czytając treść transparentów i okazując tym samym wyrazy sympatii dla tej akcji. I nic w tym dziwnego – wszelkie statystyki pokazują, że liczba wypadków na drodze z udziałem dzieci uległaby istotnemu ograniczeniu, gdyby wszyscy przestrzegali prostej zasady – widoczności na drogach, zwłaszcza po zmroku i podczas deszczowej pogody. Ludzie zazwyczaj nie zdają sobie sprawy z tego, że bardzo często sama ostrożność to za mało, żeby uniknąć nieszczęścia. Kierowca, żeby reagować – musi dobrze widzieć przechodnia! Odblask gwarantuje, że widoczność jest pięciokrotnie lepsza! Czyż nie lepiej pomyśleć o tym, niż potem żałować?
Kulminacyjnym punktem przemarszu było spotkanie z burmistrzem miasta, panem Krzysztofem Kaczmarskim. Stało się to tradycyjnie przed budynkiem Urzędu Miejskim, a zebrany tłum dzieci bardzo poważnie potraktował swoją misję i skandowali jak na prawdziwej manifestacji. Na schodach Urzędu obecni byli również Dyrektor CUW p. Marta Chrabąszcz, policjanci, „Mrówka” i tam właśnie gdzie nastąpiło podsumowanie akcji. Naszą szkołę reprezentowała Dyrekcja: pani Anna Fido i wicedyrektor: p. Małgorzata Wódka. Oficjalnie został odczytany przez uczennicę Weronikę Janczak specjalny list - apel dotyczący noszenia odblasków zwracający uwagę na bezpieczeństwo. Po przeczytaniu apelu bezpieczeństwa Burmistrz pan Krzysztof Kaczmarski nawiązał dialog z uczniami zachęcając do wykrzykiwania odblaskowych haseł i przekazał społeczności szkolnej opaski odblaskowe. W ten sposób poprzez zabawę dzieci edukowały każdego, kto mógł to usłyszeć. Treść apelu będzie powszechnie dostępna dla każdego z mieszkańców. W trakcie marszu napotkanym przechodniom rozdawane były również elementy odblaskowe od kolejnego sponsora akcji p. Michała Bartnika – właściciela sklepu "Mrówka" w Dąbrowie Tarnowskiej.Wesoła żółta mrówka razem z uczniami uczestniczyła w happeningu ubarwiając pochód swoją obecnością.
Pragniemy w tym miejscu serdecznie podziękować Funkcjonariuszom Policji z Komendy Powiatowej w Dąbrowie Tarnowskiej za uczestnictwo w przemarszu i czuwanie nad naszym bezpieczeństwem
„Odblaskowy happening” miał charakter lokalnej kampanii wzmacniającej poczucie bezpieczeństwa na drodze oraz promocję noszenia elementów odblaskowych, dlatego też Dyrekcja Szkoły i organizatorzy marszu serdecznie dziękują: Powiatowej Komendzie Policji w Dąbrowie Tarnowskiej oraz właścicielom sklepu PSB MRÓWKA w Dąbrowie Tarnowskiej Panu Jakubowi i Michałowi Bartnik, burmistrzowi, rodzicom, organizatorom p. M. Gawlik, p. D. Chrabąszczowi za pomoc i współorganizowanie kampanii odblaskowej.
M.Gawlik
Kolejny dzień z CodeWeek2019 za nami. To co przyjemne szybko się kończy. Młodsi uczniowie z wielkim zaangażowaniem rozkodowywali przygotowane im zadania, pod cierpliwym okiem starszych kolegów. Różne zadania mieli zakodowane w języku Baltie3, Logo oraz Scratch2. Zabawy mieli przy okazji dużo, jednocześnie ucząc się cierpliwości i uporu w dążeniu do celu. Należy pamiętać, że były sytuacje, w których musieli naprawić kod by osiągnąć zamierzony cel. Natomiast starsi uczniowie mieli szansę sprawdzić się od tej drugiej strony – prowadzącego, nauczyciela. Myślę, że dwie strony mogą być z siebie dumne.
W.Zych
Zaszyfrowany trening umysłowy czyli kodowanie na papierze- pod tym hasłem przebiegł drugi dzień #CodeWeek w naszej szkole.
Kodowane obrazki kojarzą się zazwyczaj z technologią komputerową. Można jednak odgadywać zaszyfrowane znaki nie tylko na ekranie monitora, ale także na kartce papieru. Te logiczne łamigłówki są znane na całym świecie. W zależności od stopnia trudności, mogą je rozwiązywać dzieci w każdym wieku wyciągając z nich dla siebie wiele intelektualnych korzyści.
Kodowane obrazki rozwijają przede wszystkim procesy poznawcze: pamięć, uwagę, spostrzeganie, myślenie – umożliwiające dziecku zdobywanie wiedzy o otoczeniu i komunikowanie się z nim. Kodowane obrazki stanowią integralny element związany z nabywaniem i utrwalaniem wiedzy. Ćwiczą orientację przestrzenną, logiczne myślenie, umiejętność kojarzenia i wyciągania wniosków.
Tzw. „kodowanie bez prądu” pozwala kształcić kompetencje kluczowe we współczesnym świecie, a przy okazji oswaja z kluczowymi zagadnieniami z zakresu programowania – np. zmiennymi i pętlami czy debugowaniem, czyli poszukiwaniem i poprawianiem błędów w już stworzonym kodzie. Jak się okazuje, najmłodsi programiści naszej szkoły równie dobrze sobie z tym problemem poradzili. Zapraszamy do galerii.
J.Wajda
Energicznie rozpoczęliśmy 7 października dzień pierwszy CodeWeek w naszej szkole. Uczniowie z wykorzystaniem języków programowania Baltie 3, Scratch 2, Logo, Edytor Postaci oraz Patyczaki, dobrze bawiąc się, tworzyli ciekawe programy. Budowali Robo-copa w Logo oraz w Scratchu. Tworzyli świetne historyjki w języku Scratch 2, gdzie w roli głównej był Duszek- Robot o imieniu Kajtek. Starsi uczniowie wspomagali młodszych przy pisaniu programów w języku Baltie 3, w których Czarodziej czarował ciekawe historyjki wg pomysłodawców, korzystając z Pomocnika, pętli, wczytywania sceny oraz świetnej muzyki jako tła do pracy ucznia. Z wykorzystaniem Edytora Postaci młode umysły tworzyły animacje przedstawiające wycinki z ich opowieści wakacyjnych. Natomiast korzystając z programu Patyczaki „uczniowie” grali w piłkę, tańczyli, biegali,… i bardzo dobrze się bawili . Bawiąc się i kodując uczniowie w naturalny sposób wykorzystują umiejętności językowe z zakresu angielskiego i wiedzę matematyczną –własności figur płaskich oraz rachunek pamięciowy, jak również orientację w terenie, tzn. kierunki świata (wiedza geograficzna).
W.Zych
Od 5 do 20 października w całej Europie, w tym oczywiście w Polsce, świętujemy Europejski Tydzień Kodowania, czyli #CodeWeek2019. Nie może tutaj zabraknąć SP2 w Dąbrowie Tarnowskiej. Na czym polega to świętowanie? Na świetnej zabawie, do której zapraszamy wszystkich, w każdym wieku.
Europejski Tydzień Kodowania to …
wydarzenie społeczne, w które angażują się wszystkie europejskie państwa i nie tylko! Jego misją jest poszerzanie i promowanie kompetencji z zakresu programowania i zachęcanie osób w każdym wieku do rozpoczęcia przygody z programowaniem. W skrócie: jeśli wiesz co nieco o programowaniu – w trakcie CodeWeek dowiesz się jeszcze więcej, jeśli o programowaniu nie wiesz nic – CodeWeek to świetna okazja, by zacząć swoją przygodę z kodami i robotami. Zapewniamy – to prostsze, niż Wam się wydaje! Dlatego do wspólnej zabawy dołączamy MY- uczniaki z SP2. Dajemy słowo – wszyscy będziemy bawić się świetnie.
Po co uczyć dzieci programowania?
Po co nam to programowanie? To nie tylko ścieżka kariery. To przede wszystkim nauka, która daje szansę na zdobycie uniwersalnych kompetencji – kluczowych nie tylko dla dzieciaków, ale i bardzo przydatnych w dorosłości. Wbrew popularnej opinii - programowanie to nie tylko siedzenie przed komputerem, ale to przede wszystkim ćwiczenie logicznego myślenia, spostrzegawczości, koncentracji uwagi czy umiejętności matematycznych. Projektowanie prostych komputerowych algorytmów daje dzieciom poczucie sprawczości oraz uczy zadaniowego podejścia do problemów. Praca w zespołach, czy szukanie wspólnych rozwiązań, pomagają doskonalić także kompetencje społeczne. Nie trzeba być matematycznym orłem, by być świetnym programistą. Dajemy słowo – humaniści także sobie poradzą
Programowanie to frajda! Już jutro pierwsza relacja :)
J.Wajda
W słoneczny, jesienny dzień 2.10.2019r. uczniowie klasy 3a i 3c udali się na wycieczkę do Grybowa. Miało tam miejsce wyjątkowe ,,spotkanie z historią”. Uczniowie zostali zaproszeni do zwiedzenia rekonstrukcji średniowiecznego grodu warownego ,,Zamku Stara Baśń”. Tam pod czujnym okiem animatorów ubranych w epokowe stroje szukali ,,ukrytych smoków”, słuchali opowieści o tajemniczej wieży księżniczek oraz zapoznali się z legendą o podziemnym mieście z ukrytym skarbem Czyngis Chana. Wielką atrakcją, dzięki ciekawym rekwizytom, było wcielenie się w postaci okresu średniowiecza. Wiele radości dzieciom sprawiły gry i zabawy, a szczególnie klasowy turniej kopistów na drewnianych koniach. Zwycięzcy nie wyłoniono, gdyż liczyła się tylko wspólna, wesoła zabawa.
Po opuszczeniu wnętrza zamku, dzieci zostały zaproszone- przez jak zwykle niezastąpionych rodziców- na pachnące, rumiane kiełbaski z grilla. Po zakupie pamiątek z tego ciekawego i tajemniczego miejsca, pełni wrażeń udaliśmy się w drogę powrotną do domu.
L.Wróbel, M.Panek-Sojka
W czwartek 26.09. br. już po raz kolejny we wszystkich krajach europejskich prowadzona jest akcja pod nazwą EDWARD, czyli „Europejski Dzień Bez Ofiar Śmiertelnych Na Drogach” (European Day Without A Road Death). Również nasza szkoła włączyła się w te obchody, które zmierzają do poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz zwracają uwagę na powszechny problem, jakim jest duża liczba osób, która codziennie traci życie i zdrowie w wypadkach drogowych.
Akcja EDWARD promuje „wizję zero wypadków”
Głównymi celami działań EDWARD są:
podniesienie świadomości dotyczącej nadal aktualnego problemu, jakim jest bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz wypadki z udziałem osób rannych lub zabitych na drogach Europy;
ponowne skierowanie uwagi podmiotów działających na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym na prowadzenie skutecznych działań niezbędnych do osiągnięcia celu Europy 2020, tzn. zmniejszenia o połowę łącznej liczby ofiar śmiertelnych wypadków w Unii Europejskiej do 2020 r. w stosunku do 2010 r., kiedy to zginęło na drogach 31.500 osób;
pokazanie wartości, jaką mają ustanowione cele dla państw członkowskich Unii Europejskiej.
Akcję profilaktyczną Edward prowadzili uczniowie klasy 5 c, by kształtować właściwe, bezpieczne postawy u wszystkich uczestników ruchu drogowego podczas poruszania się po drodze.
M.Gawlik