17 lutego obchodziliśmy Światowy Dzień Kota. Z tej okazji świetliki na zajęciach zamieniły się w kociaki. To zarówno święto kocich pupili, jak i wyjątkowy czas dla wszystkich wielbicieli kotów. W tym dniu wysłuchały kilka opowieści o kotkach, z których dowiedziały się wiele ciekawych rzeczy na ich temat. Były też wesołe kocie zabawy jak ”Kocie polowanie”, ”Kocie grzbiety”, “Gdzie jest kotek?”. Również na SKK „Gotuj z pasją” było „kotkowo”. W świetlicy została także utworzona mini biblioteczka z „kocią literaturą”, z której każdy świetlik mógł skorzystać w dowolnym czasie. Książki wypożyczone zostały z Biblioteki Szkolnej oraz Miejskiej Biblioteki Publicznej w Dąbrowie Tarnowskiej.
Główny cel jaki nam przyświecał podczas obchodów tego święta, to uwrażliwienie dzieci na problem bezdomnych i głodujących kotów, które nieraz wiodą bardzo ciężkie życie.
Tak się składa, że stała już grupka chętnych na te zajęcia cały czas wybiera gry planszowe. I obecnie tutaj tak jak w starszej grupie króluje wesoła przepychanka na planszy Kragmortha z wydawnictwa #galakta A dlaczego może się podobać? Bo proste zasady i rywalizacja z dużą dozą humoru zawsze się sprawdzają! A my tylko zacieramy ręce i wskazujemy alternatywne formy rozrywki wobec powszechnego przeelektryzowania i przeekranizowania.
W poniedziałek 20 lutego odbyły się kolejne zajęcia w Szkolnym Klubie Gier Planszowych! Spotkania zostały zdomi nowane przez klasy czwarte i przebiegają w coraz bardziej dynamicznej atmosferze: dzieci dopiero teraz po wielu spotkaniach zauważają możliwości, jakie oferuje ta rozrywka. Dzielimy się na zespoły i analizujemy coraz bardziej wymagające tytuły – chociaż trzeba przyznać, że do najbardziej ulubionych należą cały czas: gra karciana oparta na mechanice deckbuildera #Dominion o budowaniu własnego królestwa, wesoła gonitwa po planszy #kragmortha, niepozorna karcianka #munchkin Znów dwie godziny dosłownie uciekły nie wiadomo kiedy. Z powodzeniem przetestowaliśmy też świetlicowy egzemplarz #opowiadanki. Czekamy na następne spotkanie!
W związku z pracami nad realizacją projektu ALE KOSMOS! osobny zespół nauczycieli wraz z zaangażowanymi rodzicami i uczniami cały czas w wolnych chwilach opracowuje kolejne elementy do stworzenia gry planszowej przybliżającej dokonania patrona naszej szkoły pod tytułem Talizman Kopernika. Mechanicznie gra oparta została o system znanego i lubianego w wielu kręgach Talismanu wydanego w latach dziewięćdziesiatych ubiegłego wieku jako Magia i Miecz przez wydawnictwo Sfera, a w okresie renesansu gier planszowych w XXI w., jaki obecnie przeżywamy, na oryginalnej licencji przez wydawnictwo Galakta. Sama plansza to szesnastowieczna Polska podzielona na trzy duże okręgi z wieloma polami do poruszania się (przez bohaterów/postaci z gry) z Fromborkiem w centrum – jako siedzibą głównych badań Kopernika. Przedstawia między innymi kluczowe miasta w życiu astronoma i ciekawe tajemnicze lokacje. Uwieńczeniem gry będzie dotarcie do Fromborka, pokonanie ostatecznych trudności i ułożenie Układu Słonecznego zgodnie z teorią heliocentryczną. Wiele elementów gry zostanie wykonanych w ramach funkcjonowania Laboratorium Przyszłości, np. wydruki 3D planet czy dział oblężniczych do ataku krzyżackiego na Olsztyn. Oczywiście zwycięzcą zostanie gracz z największą ilością odpowiedniej puli punktów. Rozgrywka przewidziana jest na około dwie godziny i oparta jest o gospodarowanie rzutami kości dziesięcio i sześciościennych oraz na dociągu kart, których docelowo ma się w grze znaleźć co najmniej 150. Podczas gry będzie się zdobywać punkty siły ( potrzebne do walki np. z dzikimi zwierzętami napotkanymi po drodze podczas dociągu kart przygód) Inteligencji, żetony wiedzy, zbierać się będzie strony rękopisów mistrza Mikołaja i ustawiać odpowiedniki swoich postaci na torze prestiżu badacza - aż do osiągnięcia poziomu pozwalającego na spotkanie z samym mistrzem, aby pomóc mu ukończyć jego wielkie dzieło. Gra została tak przemyślana, aby bawić podczas rozgrywki a jednocześnie dostarczać w sposób niezauważalny solidną dawkę sumiennej wiedzy z wielu dziedzin. Taki projekt wymaga wielu testów i potężnego nakładu pracy, ale zespół zamierza całość ukończyć jeszcze w tym roku szkolnym i uważamy, że naprawdę warto. Pod względem graficznym ostateczny wygląd nada grze profesjonalny grafik – pani Dominika Kądzielawa z Poznania, która jest absolwentką Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz. Pani Dominika dołączyła do zespołu zafascynowana pomysłem i zaintrygowana ostatecznym kształtem całości gry w finalnym momencie. Dla uchylenia rąbka tajemnicy możemy pokazać niewielkie zwiastuny – kilka elementów z gry: projekt jednej z postaci, której wygląd i strój oparty został na źródłach historycznych z epoki i opracowany w sposób autorski przez panią grafik oraz niektóre karty wykonane przez zespół dzięki specjalnemu generatorowi takich kart z Internetu. Trzymajcie kciuki!