W piątek na czwartej lekcji w Szkolnym Klubie Gier Planszowych GRAciarni zebrali się wszyscy chętni do udziału w rozgrywkach w historyczną grę „Kurierzy” sygnowaną przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Przeciwnicy byli dobierani na drodze losowania W grze cielamy się w rolę emisariuszy Armii Krajowej, którzy z narażeniem życia roznoszą meldunki w okupowanej przez nazistowskie Niemcy Europie.
„Kurierzy” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 45 minut. W trakcie zabawy wcielamy się w patriotów, takich wielkich jak Jan Nowak-Jeziorański czy Jan Karski, a to tylko ci najbardziej znani, bo wybitnych osobistości jest tutaj więcej jak zwykle w tego rodzaju grze poza interesującym produktem rozrywkowym, otrzymujemy również znakomitą warstwę edukacyjną, a to istotne, żeby dzieci i młodzież poznawały historię i rozwijały w sobie patriotyzm. Gra ze względu na tematykę świetnie komponuje się z tegoroczną akcją Ministerstwa Edukacji Narodowej „Szkoła pamięta” polegającej na zorganizowaniu w swoich przedszkolach, szkołach, placówkach działań upamiętniających ważne postaci oraz wydarzenia. #SzkołaPamięta
Każdy gracz otrzymuje pionek i kartę z sylwetką (i umiejętnością specjalną) kuriera, który swą misję rozpoczyna w Warszawie. Ponadto losujemy jedną z kart „Mylny trop” (przemieszczenie pionka wroga na sąsiednie pole) lub „Most” (przeskoczenie gestapowca lub kuriera), a do tego kompletujemy rękę 5 kart „kontaktów”.
W trakcie tury grający uzupełniali wachlarz z własnego stosu dobierania lub przemieszczali emisariuszy, ewentualnie pionki wroga poprzez aktywowanie kart z ręki – odkładanych na własny stos kart odrzucanych. Granice omijamy drogą lądową, wodną lub poprzez „most powietrzny” – tylko nad lądem. Meldunki wozimy pomiędzy Warszawą, Budapesztem, Sztokholmem, Londynem, Gibraltarem – są to miasta docelowe, czyli lokacje dla nas bezpieczne, do których wstępu nie mają gestapowcy, a wszystko na pięknie wydanej w stylistyce z czasów wojny mapie gry. Po dostarczeniu odpowiedniej liczby meldunków następuje zakończenie gry, w przypadku remisu punktowego, liczymy ilość krążków. Gra dostarcza naprawdę bardzo dużo emocji, choć wcześniej, podczas przygotowań i spotkań w GRAciarni wymagała opanowania dość rozbudowanych zasad.
W rozgrywkach udział brali: Artur Zych z klasy V d, Łukasz Pasternak z Vd, Michał Zych z VIII a, Jakub Nadolski z VIIIa, Szymon Dojka z VIII a, Kacper Grzech z VIII a. Ostatecznie po kilku rozgrywkach zwyciężył Kacper Grzech i mógł zabrać do domu egzemplarz Kurierów jako nagrodę. Drugie finałowe miejsce uzyskał Michał Zych i wygrał historyczną grę strategiczną planszową wydaną przez IPN „Alarm dla Warszawy” symulującą obronę stolicy podczas nalotów niemieckich z września 1945 r. Gratulujemy!!
Turniej jest jednym z działań w ramach historycznego projektu edukacyjnego, który ruszył w roku szkolnym 2018/2019 w dąbrowskiej Dwójce za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans i jest realizowany pod hasłem Pamiętamy. Projekt jest częścią ogólnopolskiego Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022.
S.Bator
W ciągu ostatnich dni w naszej szkolnej bibliotece w budynku na Zaręby w ramach dwóch akcji - projektu edukacyjnego, który ruszył w roku szkolnym 2018/2019 w szkole za pośrednictwem Stowarzyszenia Akademia Szans i jest realizowany pod hasłem Pamiętamy i który jest częścią ogólnopolskiego Programu Wieloletniego Dotacyjnego Niepodległa na lata 2017 – 2022 oraz z tegoroczną akcją Ministerstwa Edukacji Narodowej „Szkoła pamięta” polegającej na zorganizowaniu w szkołach działań upamiętniających ważne postaci oraz wydarzenia. #SzkołaPamięta
Wystawa składa się z dwóch zasadniczych elementów – na kilku dużych stanowiskach – planszetach umieszczonych na sztalugach znajdują się dokumenty upamiętniające wybrane wydarzenia z ostatnich stu lat historii naszego regionu. Na szczególną uwagę zasługują dokumenty i medale dotyczące jednego z mieszkańców naszego miasta – nieżyjącego już bohatera wojny bolszewickiej, kampanii wrześniowej oraz bitwy o Monte Cassino ( !!!), pana Pawła Babiarza, który nie tylko brał czynny udział w tych wojnach i bitwach, ale na dodatek dosłużył się wielu medali, w tym Virtutii Militari, czyli najwyższe polskie odznaczenie za odwagę na polu walki. Można było zobaczyć odznaczenia, listy i fotografie. Całość zbiorów należy do p. Danuty Pikul, która gromadziła je przez lata pracy w gimnazjum. Część artefaktów podarowali kiedyś sami uczniowie, aby kolejne pokolenia mogły wiedzieć więcej o dąbrowskich bohaterach. Wystawę, którą przygotowały p. Danuta Pikul i p. Marzanna Pikul zwiedziły między innymi klasy piąta d i piąta a.
S.Bator
Podajemy informacje o terminach wyjazdów:
Klasy III-IV: 14-17.12.2019
Klasy V: 23-26.11.2019
Klasy VI, VII, VIII: 29.11-2.12.2019
Oczywiście uwzględniliśmy również terminy alternatywne w razie niesprzyjających warunków atmosferycznych ale póki co nie zapeszamy :)
Kolejną informacją jest to, że mamy komplet uczniów gotowych do wyjazdu, a jest ich aż 105 "wspaniałych"
K.Wajda
15 października 2019 r. uczniowie kl. 2a udali się do MBP w Dąbrowie Tarnowskiej, gdzie uczestniczyli w spotkaniu autorskim z panią Zofią Stanecką. Pisarka znana jest dzieciom dzięki serii książek o przygodach sześcioletniej i rezolutnej dziewczynki Basi.
Podczas spotkania autorka opowiadała uczniom, jak powstają jej książki, skąd biorą się historie, które opisuje, wszystko co opowiadała, starała się na bieżąco ilustrować. Zebranym bardzo spodobał się garnek zamiast głowy, który odzwierciedlał mózg, w którym tak jak w zupie wszystko się miesza i dzięki temu powstają świetne pomysły na nowe książki.
Nadto dzieci aktywnie uczestniczyły w dyskusji i udzielały odpowiedzi na pytania - Co to znaczy być damą? Co to znaczy być rycerzem? Czy w dzisiejszych czasach można być damą lub rycerzem? Takie pytania, jak też fragmenty książek „Damą być” i „Rycerzem być” oraz ilustracje rysowane przez Zofię Stanecką, posłużyły do omówienia zasad savoir-vivre.
W części praktycznej wydarzenia dzieci mogły wcielić się w rolę ilustratorów i stworzyć własny komiks. Ich zadaniem było narysowanie rycerza i damy, wystąpienie przed publicznością i przedstawienie historii związanej z ilustracją.
Na zakończenie każdy chętny mógł otrzymać pamiątkowy autograf.
E.Więcek
18 października 2019 r. uczniowie klasy 2a udali się do „Domu Chleba” Państwa Sokołowskich w Gruszowie Wielkim, gdzie uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych ,,Od ziarenka do bochenka’’.
Dzieci wiele się nauczyły, ponieważ właścicielka, Pani Janina z dużym zaangażowaniem i pasją opowiadała o życiu na wsi w minionych latach. Zobaczyły dawne narzędzia do uprawy roli, wyposażenie wiejskiej kuchni - wielki piec chlebowy, przedmioty niezbędne do wypieku chleba, poznały drogę ziarenka zboża do upieczonego bochenka chleba. Największą frajdę sprawiło uczestnikom samodzielne przygotowanie placków pieczonych na blasze.
Korzystając z pięknej jesiennej pogody dzieci miały też czas na wspólną zabawę.
Na zakończenie pobytu w „Domu Chleba” uczniowie gorąco podziękowali Pani Janinie za miłe przyjęcie i zaśpiewali piosenkę.
E.Więcek, M.Pikul
Znamy już laureatów szkolnego konkursu plastycznego „Odblaskowa zakładka
do książki” realizowanego w ramach Małopolskiego Konkursu „Odblaskowa Szkoła – 2019”.
Wyniki konkursu przedstawiają się następująco:
I miejsce ex aequo: klasa 5a i klasa 6b
II miejsce: klasa 6d
III miejsce: klasa 5d
Wyróżnienia: klasa 5c i klasa 5e.
Dziękujemy przedstawicielom klas 4,5,6 i 7, którzy wzięli udział w konkursie, wykazując zainteresowanie problemami bezpieczeństwa ruchu drogowego, gdzie stawką jest zdrowie i życie ludzkie.
Prace konkursowe będzie można obejrzeć w galerii Miejskiej Biblioteki Publicznej
w Dąbrowie Tarnowskiej.
A.Piotrowska, M.Gawlik
W ramach realizacji Małopolskiego Konkursu „Odblaskowa Szkoła – 2019”
wszyscy uczniowie klas IV, V, VI i VII wzięli udział w szkolnym konkursie plastycznym
pt. „ODBLASKOWA POCZTÓWKA”. Komisja konkursowa po obejrzeniu wszystkich prac postanowiła przyznać następujące miejsca:
I miejsce:
Tymoteusz Piekielniak(kl.4a), Katarzyna Adamus(kl.4b), Adam Stec(kl.5a), Jakub Derus(kl.5b), Karolina Janowiec(kl.5c), Olivia Dorosz(kl.5d), Jesica Bobro (kl.5e), Ksawery Kremski(kl.6a), Zuzanna Mosio(kl.6b), Gabriela Wajdowicz(kl.6c), Oliwia Kseń(kl.6d), Szymon Bieś(kl.7a) i Anna Kmiecik(kl.7b.)
II miejsce:
Zuzanna Kubacka(kl.4a), Anna Bogacz(kl.4b), Piotr Chrabąszcz(kl.5a), Sara Grzeszczyk(kl.5b), Ignacy Motyka(kl.5c), Łukasz Pasternak(kl.5d), Michał Skrzyniarz (kl.5e), Karol Bieś(kl.6a), Adrian Topór(kl.6b), Magdalena Łucek(kl.6c), Nadia Marzec (kl.6d), Oliwia Biedrońska(kl.7a) i Tomasz Warias(kl.7b).
III miejsce:
Robert Wąż(kl.4a),Mikołaj Stankiewicz(kl.4b), Emilia Lewandowska(kl.5a), Dawid Szado(kl.5b), Wojciech Mendys(kl.5c), Artur Zych(kl.5d), Karol Twardy (kl.5e), Magdalena Kochanek (kl.6a), Julia Kogut(kl.6b), Julia Piasecka(kl.6c), Ewa Kijak (kl.6d), Gabriela Morawiec (kl.7a) i Michalina Kozik (kl.7b).
„Odblaskowe pocztówki” zostały wysłane do szkół w Polsce i instytucji, aby swymi walorami artystycznymi, a przede wszystkim wartościami edukacyjnymi, wzbudziły uwagę odbiorców na konieczność korzystania z elementów odblaskowych, które ograniczają zagrożenia w ruchu drogowym.
Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za udział w konkursie, a zwycięzcom gratulujemy kreatywności !!!
A.Piotrowska, M.Gawlik