Świetliki naszej szkoły aktywnie uczestniczyły w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjno-Społecznym „Każdy inny – wszyscy równi”, który realizowany był od października 2023 r. do maja 2024 r.
Celem projektu było uwrażliwienie na obecność i potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwijanie empatii i tolerancji, likwidowanie uprzedzeń na temat osób z niepełnosprawnościami oraz przygotowanie do współuczestnictwa w życiu społecznym. W ramach projektu uczniowie realizowali co miesiąc jedno zadanie, które przybliżało im różne aspekty tych zagadnień.
Harmonogram realizowanych zadań:
Październik: Zdrowie psychiczne Tematem przewodnim października było zdrowie psychiczne, pod hasłem „Zdrowie psychiczne jest powszechnym prawem człowieka”. Uczniowie dowiedzieli się, jak ważna jest ich psychika i jak należy o nią dbać.
Listopad: Tolerancja W listopadzie obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Tolerancji. Dzieci rozmawiały o tym, czym jest tolerancja, empatia, szacunek i akceptacja.
Grudzień: Osoby z niepełnosprawnościami Grudzień był miesiącem poświęconym Międzynarodowemu Dniu Osób z Niepełnosprawnościami. Celem obchodów tego dnia było przybliżenie uczniom problemów osób z niepełnosprawnościami oraz ukazanie, jak można im pomagać i wspierać ich w codziennym życiu.
Styczeń: Światowy Dzień Braille’a W styczniu uczniowie poznali historię i znaczenie alfabetu Braille’a. Zrozumieli, jak ważne są narzędzia komunikacji dla osób niewidomych i jak alfabet Braille’a umożliwia im naukę i samodzielne funkcjonowanie.
Luty: Światowy Dzień Chorego Luty był miesiącem poświęconym osobom chorym. Uczniowie dowiedzieli się, jak można wspierać osoby chore, zarówno fizycznie, jak i emocjonalnie. Rozmawialiśmy o empatii, współczuciu i różnych formach pomocy.
Marzec: Światowy Dzień Serca W marcu uczniowie uczestniczyli w działaniach związanych ze Światowym Dniem Serca. Dowiedzieli się, jak dbać o zdrowie serca poprzez zdrową dietę, regularną aktywność fizyczną i unikanie stresu.
Kwiecień: Autyzm – wystarczy zrozumieć Kwiecień był miesiącem świadomości autyzmu. Uczniowie poznali, czym jest autyzm, jakie są jego objawy i jak można wspierać osoby z autyzmem w codziennym życiu. Przeprowadziliśmy również warsztaty na temat zrozumienia i akceptacji różnic.
Maj: Emocje mają moc W maju skupiliśmy się na emocjach. Uczniowie uczyli się rozpoznawania i wyrażania swoich emocji oraz radzenia sobie z nimi w zdrowy sposób. Podkreślaliśmy, jak ważna jest świadomość własnych uczuć i jak wpływają one na nasze relacje z innymi.
Dzięki zaangażowaniu uczniów w te różnorodne zadania, projekt przyczynił się do zwiększenia ich świadomości społecznej, rozwijania empatii i zrozumienia dla osób z różnorodnymi potrzebami.