W związku z pracami nad realizacją projektu ALE KOSMOS! i związanego z nim przedsięwzięcia z zaprojektowaniem i wykonaniem prototypu gry planszowej o Mikołaju Koperniku – naszym patronie przedstawiamy produkt finalny: pełnoprawny prototyp nowoczesnej gry planszowej o wdzięcznym tytule: „Almanach Kopernika”. Całość opracował i nadzorował zespół: jeden z rodziców naszych uczniów –p. Łukasz Bociek oraz opiekunowie Szkolnego Klubu Gier Planszowych: p. Sławomir Bator i p. Konrad Wajda. Autorem grafik wykonanych w technice komputerowej jest p. Dominika Kądzielawa z Poznania, która jest absolwentką Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz. Elementy 3D wykorzystane w grze to efekt działań w ramach Laboratoriów Przyszłości. Pomysłodawcą stworzenia gry planszowej w ramach projektu była p. Monika Guzik-Skirzyńska. W realizacji projektu wspierali twórców swoimi pomysłami i nierzadko celnymi uwagami pierwsi testerzy: Aleksander Bator z 5c i Igor Bociek z 7c.
Przypominamy, że mechanicznie gra oparta została o system znanej w środowisku planszowym grze przygodowej pod tytułem Talizman wydanej w Polsce w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku jako Magia i Miecz przez wydawnictwo Sfera, a w okresie renesansu gier planszowych w XXI w., jaki obecnie przeżywamy, na oryginalnej licencji przez wydawnictwo Galakta.
Sama plansza to szesnastowieczna Polska podzielona na trzy duże okręgi z wieloma polami do poruszania się postaciami z Fromborkiem w centrum – jako siedzibą głównych badań Kopernika. Przedstawia między innymi kluczowe miasta w życiu astronoma i inne ciekawe tajemnicze lokacje. Zadaniem graczy jest dotarcie do Fromborka, pokonanie ostatecznych trudności i ułożenie Układu Słonecznego zgodnie z teorią heliocentryczną.
Rozgrywka przewidziana jest na około dwie godziny i oparta jest o gospodarowanie rzutami kości dziesięcio i sześciościennych oraz na dociągu kart przygód, na których znajdują się wydarzenia wpływające na graczy, przedmioty ułatwiające działania w grze, nieznajomi, przyjaciele, a nawet wrogowie, których będzie trzeba pokonać, aby kontynuować zabawę.
Podczas gry będzie się zdobywać punkty siły ( potrzebne do walki np. z dzikimi zwierzętami napotkanymi po drodze podczas dociągu kart przygód) Inteligencji, żetony wiedzy, zbierać się będzie strony rękopisów mistrza Mikołaja i ustawiać odpowiedniki swoich postaci na torze prestiżu badacza - aż do osiągnięcia poziomu pozwalającego na spotkanie z samym mistrzem, aby pomóc mu ukończyć jego wielkie dzieło. Projekt ciągle wymaga jeszcze wielu testów, jednak już możemy zakomunikować, że jako prototyp gra jest w pełni gotowa do rozgrywek! Już dzisiaj zapraszamy chętnych do wypróbowania gry podczas spotkań w naszej „Graciarni” po Nowym Roku.
W załącznikach prezentacja fotograficzna elementów gry wraz z planetami układu słonecznego oraz instrukcja, w której zawarte zostały zasady gry.
Autorzy gry:
- pomysł, merytoryka, zasady, złożenie, projekt planszy, wykonanie techniczne: Łukasz Bociek, Sławomir Bator
- elementy graficzne na planszy, projekty i wykonanie graficzne postaci: Dominika Kądzielawa
- projekt elementów 3D: Konrad Wajda