^Wróć na górę
  
  
  
Get Adobe Flash player

BIP

Wychowanie do wartości

Dziennik elektroniczny

Stacja meteo

Dołącz do nas

ePUAP

Bierzemy udział w:

Rywalizacja, Uśmiech i Wspólna Zabawa w Świetlicy Szkolnej

zajeciaswietlicowe

W tym tygodniu odbyły się niezwykłe sportowe zabawy dla uczniów świetlicy szkolnej. Wspaniałe świetliki, pełne energii i entuzjazmu, wzięły udział w różnorodnych aktywnościach ruchowych zorganizowanych przez nauczycieli świetlicy. Wyróżniającym się elementem wydarzenia były sportowe sztafety, w których uczestnicy rywalizowali używając różnych przyrządów sportowych. Były to chwile pełne radości, śmiechu i emocji. Świetliki z uśmiechem na twarzach przeżywały zarówno radosne chwile zabawy, jak i dreszcz emocji związany z rywalizacją. Nauczyciele świetlicy stworzyli atmosferę, w której dzieci mogą rozwijać swoje umiejętności ruchowe, jednocześnie czerpiąc radość z wspólnego spędzania czasu. W trakcie tych sportowych zmagań ważny był nie tylko aspekt fizyczny, ale także społeczny. Dzieci uczestnicząc w sztafetach, zdobywały umiejętność pracy zespołowej, współpracy i wzajemnego wsparcia. Każda sztafeta była okazją do kształtowania ducha rywalizacji w zdrowy i przyjazny sposób. Warto zaznaczyć, że celem tych działań nie było tylko promowanie aktywności fizycznej, ale również budowanie więzi między uczniami oraz promowanie zdrowego stylu życia. Poprzez organizację takich wydarzeń, nauczyciele świetlicy starają się dostarczyć dzieciom nie tylko edukacji, ale także wsparcia w rozwoju społecznym i emocjonalnym.                                                                                                                                                                                                                                                   Nauczyciele świetlicy

Tajniki Maszyny do Szycia na SK „Magiczne nitki”

nitki23

Kolejna grupa uczniów miała okazję uczestniczyć w warsztatach, podczas których głównym celem było zapoznanie się z budową maszyny do szycia oraz przeprowadzenie pierwszych kroków w zakładaniu nici. Warsztaty odbyły się w pracowni gospodarstwa domowego. Uczniowie z ogromnym zaciekawieniem obserwowali maszyny do szycia, zdumieni ich skomplikowaną budową i licznymi funkcjami. Wyjaśnione zostały także zasady, jak prawidłowo obsługiwać poszczególne elementy i jakie bezpiecznie korzystać z maszyny do szycia. Następnie uczniowie przystąpili do praktyki, zakładając nici do szycia. Okazało się, że mimo pozornie prostego zadania, pierwsze kroki w tej dziedzinie mogą być dość wymagające. Uczniowie musieli nauczyć się prawidłowo nawijać nitkę na szpulę, korzystać z nici górnej i dolnej. W trakcie warsztatów przeważała atmosfera zaangażowania i wzajemnej pomocy. Uczniowie wymieniali się doświadczeniami, udzielając sobie nawzajem wskazówek dotyczących technik obsługi maszyny. Okazało się, że motto „praktyka czyni mistrza” idealnie odzwierciedlało proces nauki zakładania nitki do szycia.
                                                                                                                                             M. Gawlik

Kolejne Spotkania Kulinarne i Zawijane Przekąski Klasy 1A

gotuj23

W ostatni wtorek odbyło się kolejne, pełne entuzjazmu spotkanie kulinarne z udziałem uczniów klasy 1A. Głównym punktem programu było przygotowanie i degustacja zawijanej przekąski, którą sami uczniowie przygotowali podczas zajęć kulinarnych. Atmosfera w grupie była niesamowicie pozytywna, a wszyscy uczestnicy nie kryli swojego podekscytowania przed nadchodzącym wyzwaniem kulinarnym. Zawijana przekąska, stworzona przez młodych kucharzy, okazała się prawdziwym hitem. Jej niezwykły smak i estetyczne wykonanie zyskały uznanie wśród wszystkich uczestników spotkania. Jednak to, co sprawiło szczególną radość, to informacje od rodziców uczniów. Okazuje się, że nabyte umiejętności kulinarne nie kończą się jedynie w pracowni gospodarstwa domowego. Rodzice podkreślają, że ich dzieci chętnie powtarzają przygotowywane potrawy w domu, imponując rodzinie i gościom własnymi umiejętnościami kulinarnymi. To świadczy o praktycznym zastosowaniu zdobytej wiedzy i umiejętności w codziennym życiu. To dopiero pierwsza klasa, a już teraz widzę, jakie umiejętności kulinarne niosą ze sobą nasi uczniowie. Z pewnością kolejne lata nauki przyniosą jeszcze więcej kulinarnych triumfów. Jestem dumna z postępów naszych uczniów i z niecierpliwością czekam na kolejne spotkanie kulinarne, które niewątpliwie będzie równie smakowite i inspirujące jak to ostatnie.                                                                                                                                                                                                                                   M. Gawlik

„Wystawa z odBLASKiem” w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Kozaczkowej w Dąbrowie Tarnowskiej

wystawazodblaskiem

Miejska Biblioteka Publiczna im. Marii Kozaczkowej w Dąbrowie Tarnowskiej od lat współpracuje z licznymi instytucjami i placówkami z miasta i terenu, a wynikami takich działań są m.in. wystawy.
I właśnie taka wieloletnia kooperacja ze Szkołą Podstawową nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej zaowocowała tej jesieni przygotowaną przez Oddział dla Dzieci, prezentacją części prac, które wpłynęły na IX Ogólnopolski Konkurs Plastyczny „ODBLASKOWO, WIDOCZNIE, BEZPIECZNIE” pod hasłem: „Znaczek Pocztowy – Seniorzy Bezpieczni w Świetle Odblasków”.
Organizatorem konkursu w ramach akcji "Odblaskowa Szkoła" jest Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej w osobach: Małgorzaty Gawlik i Renaty Klimek. Tym działaniem szkoła zwiększa świadomość seniorów na temat bezpieczeństwa na drodze, zwłaszcza po zmroku, angażując przy tym także dzieci.
Patronat honorowy objęli: Małopolski Kurator Oświaty Barbara Nowak, Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej Krzysztof Kaczmarski oraz Starosta Powiatu Dąbrowskiego Lesław Wieczorek.
Konkurs adresowany był do uczniów szkół podstawowych: klas I-III, IV-VIII, a także wychowanków świetlic szkolnych. Prace mobilizujące do bezpieczeństwa w ruchu drogowym z odblaskami w roli głównej można podziwiać w holu na I piętrze MBP do końca roku 2023 r.   
                                                                                                                                  Żródło: MBP

Nasza szkoła bierze udział w akcji "Pomóż jeżom przetrwać zimę "

jeze

Uczniowie klas 4-8 na lekcjach plastyki i biologii w tym tygodniu zapoznawali się z sytuacją jeży, które wobec jesiennych chłodów i zimowych mrozów mogą być w trudnej sytuacji, zwłaszcza te, które nie zapadną w sen zimowy, bo nie znalazły odpowiedniego miejsca. Wykonano zabawną gazetkę informacyjną ze stworzeń leśnych wykonanych z liści – w tym oczywiście znalazły się jeże i jeżyki. Prace zostały zrobione na lekcjach plastyki i symbolizują w sposób artystyczny zagrożenia, które można spotkać w lesie będąc małym jeżem.
Według wiadomości, jakie możemy znaleźć na stronach Lasów Państwowych jeż jest największym ssakiem owadożernym w Polsce. Jego rozmiary sięgają od 13,5 do 26,5 cm, a waga wynosi od 800 do 1200 g. Jego wierzch pokrywają szarobrunatne kolce, a brzuch biało-szare futerko. Ma malutkie oczy i krótkie zaokrąglone uszy, które praktycznie w całości są ukryte w futerku, oraz króciutki 20 milimetrowy ogonek.
Jego najbardziej charakterystyczną cechą są igły. Na jego malutkim ciele można doliczyć się od 6000 do 8000 szpilek długości około 2 centymetrów.
Kolce to zmodyfikowane włosy, które w obliczu zagrożenia jeż potrafi nastroszyć i jednocześnie zwinąć się w kłębek. Kiedy jest zwinięty, nie widać ani jego pyszczka, ani nóg, dzięki czemu drapieżnik nie jest w stanie go okaleczyć. Co więcej, próba rozwinięcia jeża kończy się bolesny pokłuciem.
Dokąd tupta nocą jeż?
Jeż jest samotnikiem łączącym się w pary tylko na okres godów. Jest świetnym pływakiem i wspinaczem. Podobno kiedyś znaleziono jeża w kieszeni spodni powieszonych na sznurku kilkadziesiąt centymetrów nad ziemią. Ale jego główną domeną są nocne wędrówki. Potrafi przebyć nawet 2 kilometry w ciągu jednej nocy.
Uważa się, że jeż nosi na swoim grzbiecie owoce i grzyby, które znosi do „domu” i robi z nich zapasy. Jest to jednak nieprawda. Nie tylko dlatego, że trudno byłoby jeżowi zarzucić sobie coś tak dużego na grzbiet, ale też ze względu na skład jego diety. Co prawda zwierzęta te są wszystkożerne, ale głównym składnikiem ich diety są robaki ziemne, ślimaki i owady. Nie pogardzą płazami, jajami ptasimi, grzybami i owocami.
Jeż chyba jako jedyny ssak potrafi zjadać ropuchy, gdyż jest niewrażliwy na ich jad. Słynie także z umiejętności polowania na jadowite węże, np. żmije. W walce ze żmiją zwierzęciu pomaga zbroja z kolców i wysoka odporność na jad przeciwnika.
Jeż ma jedna bardzo zagadkową przypadłość – mianowicie na silne zapachy lub smaki reaguje, wydzielając pienistą ślinę, którą rozprowadza językiem na kolce. Celowość tego zabiegu nikomu nie jest znana, ale porównuje się ją do reakcji kotów na zapach kocimiętki.
W kwietniu i maju, po 5 tygodniach ciąży samica rodzi od 1 do 9 młodych. Jeżyki od początku pokryte są kolcami, ale ukrytymi pod cienka błonką, która chwilę po porodzie pęka i uwalnia je; są miękkie i białe. Po 11 dniach młode już mogą zwijać się w kolczastą kuleczkę, a po 14 otwierają oczy. Jeż w naturalnych warunkach żyje około 6 lat.
Zimowy suseł
Jeże można spotkać w lasach liściastych, parkach czy zagajnikach. Nie unikają również parków, działek czy ogródków przydomowych. Ważne, aby były tam drzewa i krzewy.
Jeże w okresie aktywności przebywają w ciągu dnia ukryte pod liśćmi, w jamkach czy rozpadlinach ziemnych. Gdy tylko nastąpi zmierzch, drepczą, poszukując jedzenia, aż do świtu.
W październiku jeż zapada w sen zimowy. Ten trudny okres spędza w wyścielonej norce ukrytej pod konarami drzew lub liśćmi. Otulony mchem, trawą i liśćmi budzi się dopiero w kwietniu. Na ten czas jego metabolizm maksymalnie zwalnia – temperatura ciała zmniejsza się z 36 °C do 1 °C, krew dużo wolniej krąży, serce bowiem, zamiast bić 180 uderzeń na minutę, bije tylko 20 razy.
My niezmiennie mimo ich kolczastości i faktu, że potrafią jeść ropuchy – kochamy jeże ze względu na ich niewinne pyszczki i niewielki rozmiar.
Zwróćmy na nie uwagę, nie płoszmy. Jeśli możemy, zbudujmy w naszych ogródkach niewielkie budki dla nich, aby te zagubione mogły bezpiecznie przetrwać jesienno – zimowy czas.

Pasowanie na Odblaskowego Świetlika

pasowanienaswietlika

W świetlicy szkolnej odbyła się wyjątkowa uroczystość - Pasowanie na Odblaskowego Świetlika. Wydarzenie to miało na celu promowanie bezpiecznych zachowań uczniów, szczególnie na drodze. Uczniowie klas I brali w nim aktywny udział, wykonując zadania z prędkością odblaskową.

Każda klasa została wyposażona w różnorodne stroje odblaskowe, które wyróżniały się między sobą. Odblaskowe czapeczki, chusteczki i kamizelki stanowiły nie tylko element stroju, ale również edukacyjne narzędzie, przypominające o ważności bycia widocznym na drodze. Pani dyrektor osobiście przyglądała się wszystkiemu z zainteresowaniem, wyrażając swoje zachwycenie wiedzą o ruchu drogowym świecących uczniów.
Podczas uroczystości każdy uczestnik złożył ślubowanie, obiecując dbać o swoje bezpieczeństwo oraz stosować się do zasad ruchu drogowego. Po spełnieniu tego symbolicznego rytuału, każdy z uczniów został uhonorowany dyplomem upamiętniającym ten ważny dzień.
Warto również podkreślić, że świetlica szkolna aktywnie wdraża swoich podopiecznych do bezpiecznych zachowań na drodze. Regularnie organizuje zajęcia edukacyjne, prelekcje dotyczące ruchu drogowego, a także różnorodne konkursy i zabawy, które poszerzają świadomość uczniów na temat bezpieczeństwa. Ponadto, na terenie szkoły tworzone są specjalne strefy odblaskowe, zachęcające do korzystania z elementów odblaskowych.
Działania podejmowane przez świetlicę mają na celu nie tylko dostarczenie wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim kształtowanie praktycznych nawyków bezpiecznego poruszania się po drodze. To inicjatywy takie jak Pasowanie na Odblaskowego Świetlika stanowią doskonały przykład skutecznej edukacji, która angażuje uczniów i sprawia, że bezpieczeństwo staje się ich priorytetem.                                                                                                                                                                             Nauczyciele świetlicy
 

Świetliki poprzez zabawę uczą się znaków drogowych

swietliki

W trakcie ostatnich zajęć nasza grupa świetlików poświęciła czas na szlifowanie znajomości znaków drogowych. Zamiast tradycyjnych metod nauczania, postanowiliśmy wykorzystać kreatywny sposób, by uczniowie lepiej zapamiętali i zrozumieli znaczenie poszczególnych oznaczeń drogowych. Wybranym narzędziem okazały się puzzle ze znakami drogowymi, które sprawiły, że nauka stała się nie tylko edukacyjną, ale również przyjemną przygodą.
Naszym celem było nie tylko utrwalenie znaków, ale także omówienie ich znaczenia oraz jak należy się zachować, gdy je zauważamy na drodze. Puzzle ze znakami drogowymi okazały się doskonałym narzędziem, umożliwiającym interaktywne uczenie się poprzez zabawę. Każde dziecko miało okazję skonstruować pełny obrazek, łącząc poszczególne fragmenty i jednocześnie przypominając sobie, jakie reguły i informacje niesie ze sobą dany znak.
Podczas rozwiązywania puzzli szczegółowo omawialiśmy znaczenie każdego znaku drogowego. Dzieci miały okazję zadawać pytania, dzięki czemu mogły lepiej zrozumieć, dlaczego pewne oznaczenia są istotne na drodze. W trakcie dyskusji podkreślaliśmy również, jakie są konsekwencje niewłaściwego zignorowania lub niewłaściwego zinterpretowania znaków drogowych.
                                                                                                                                               Nauczyciele świetlicy
Copyright © 2013. Szkoła Podstawowa nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej Rights Reserved.