Co zrobić, aby poznać niezwykłych ludzi, inną kulturę i obcy język?
Co zrobić, aby zobaczyć i usłyszeć chińską wersję swojego imienia?
Co zrobić, aby bez trudu przywitać się po indonezyjsku?
Co zrobić, aby świetnie się bawić, tańcząc i śpiewając po angielsku?
Co zrobić, by dostrzec kosmos w kropli wody i spojrzeć, gdzie wzrok na co dzień nie sięga?
Co zrobić, by skosztować wybornych wypieków i pozostać zdrowym i szczupłym?
To proste!
Wystarczy wizyta w dąbrowskiej „Dwójce”!
Przekonały się o tym Przedszkolaki, które odwiedziły nas w zeszły czwartek i piątek. Nasi Najmłodsi Goście zostali jak zwykle serdecznie przywitani przez dyrekcję, nauczycieli oraz starszych kolegów
i koleżanki. Czekały na nich same atrakcje. Nawet najbardziej nieśmiałe dzieci szybko nabrały pewności siebie i z ochotą wzięły udział we wszystkich zabawach. Z panią mgr Elżbietą Marciniak wybrały się
w podróż do świata nauki, gdzie okazało się, jak fascynującą jest chemia i fizyka! Zbyt trudne dla sześciolatków? O nie! Z panią Elżbietą nic nie jest trudne! To bułka z masłem, albo jak mówią Anglicy piece of cake… a skoro już o ciastach mowa, to pani mgr Małgorzata Gawlik wraz z p. Teresą Gizą zaprosiły przedszkolaków na prawdziwie słodko-intelektualną przekąskę. Były krzyżówki, kolorowanki, zakładki do książki oraz podróż palcem po mapie. A na koniec muffinki z małymi flagami państw: Polski, Indonezji, Chin, Wielkiej Brytanii. Och, było pysznościowo… Tak posilone Przedszkolaki z ochotą wyruszyły do dalekich Chin na naukę pisania
i mówienia - po chińsku oczywiście. A kto najlepiej nadaje się na nauczyciela języka chińskiego? A jakże! Najprawdziwsza Chinka z Chin, czyli nasz przemiły gość Lucine, studentka z Pekinu. Dzieci od razu polubiły niezwykłą nauczycielkę. Zdolne przedszkolaki nauczyły się, jak powiedzieć i zapisać po chińsku: „kocham cię”. W nagrodę wszystkie dzieci otrzymały, przygotowane wcześniej przez Lucine, karteczki
z chińską transkrypcją swojego imienia. Dumne ze swoich nowych umiejętności Sześciolatki postanowiły odwiedzić Indonezję. A tam w tradycyjnym stroju Borneo, czekał na nie Agung, czyli nasz przemiły indonezyjski student urbanistyki. Zabawy ruchowe, żarty, nauka słówek i piosenki w języku angielskim - w tym słynna , uwielbiana przez dzieci na całym świecie „Baby Shark” – sprawiły maluchom prawdziwą przyjemność.
Tak właśnie wyglądały Dni Otwarte w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej.
A nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa.
Kto wie, jakie jeszcze atrakcje przygotowują nasi nauczyciele? I to nie tylko na Dni Otwarte!
M.Guzik-Skirzyńska
Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że wiele możesz osiągnąć dzięki zadawaniu pytań? Znane powiedzenie – „kto pyta nie błądzi” – jest bardzo trafne. Zadając odpowiednie pytania, możemy lepiej poznać siebie i dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy.
Zadawanie pytań to jedno z narzędzi, których używamy praktycznie od zawsze. Analiza rzeczywistości, szukanie odpowiedzi, wymiana argumentów, konfrontacja czyjegoś stanowiska z własnym – oto czym od wieków zajmują się filozofowie. Wielcy myśliciele zadawali pytania i starali się znaleźć na nie odpowiedź, często dyskutując między sobą. Jedną z ciekawych cech filozofii jest to, że pytanie czy spór z reguły przeżywają swoich autorów. Na zarzuty postawione Arystotelesowi 1000 lat po jego śmierci, może dzisiaj odpowiedzieć licealista z Polski.
Pytania generują rozwiązania. Bodziec jakim jest mądre pytanie pomaga nam wpaść na pomysły, które często stanowią milowe kroki w naszym rozwoju albo w dążeniu do osiągnięcia jakiegoś konkretnego celu. Jeżeli chcesz nauczyć się dobrze argumentować – zobacz jak robili to filozofowie, których dysputy nie straciły aktualności nieraz nawet przez 2500 lat. W tegorocznej edycji naszych warsztatów zachęcamy do poszukiwania odpowiedzi na jedne z najważniejszych pytań filozoficznych, które były źródłem debat najtęższych umysłów, jakie wydała ludzkość. Które odpowiedzi wydają Ci się najlepsze?
W drugim semestrze roku akademickiego 2018/2019 Wydział Filozoficzny UPJPII po raz szósty organizuje interdyscyplinarne warsztaty naukowe dla młodzieży szkół średnich, która chce poznać nowe, często nieznane oblicza i zastosowania filozofii. Warsztaty posłużą wzbogaceniu wiedzy i poszerzeniu horyzontów uczestników, a zatem mogą stanowić cenne uzupełnienie zajęć szkolnych oraz istotną pomoc w przygotowaniu do egzaminów maturalnych. Przede wszystkim jednak będą one okazją do zapoznania się ze środowiskiem akademickim. Celem warsztatów jest uświadomienie, że znajomość filozofii często stanowi atut w poszukiwaniu pracy oraz ułatwia efektywne działanie w zakresie wielu dziedzin życia społecznego, politycznego, ekonomicznego i kulturalnego.
Udział w projekcie jest bezpłatny. Mogą w nim wziąć udział uczniowie z naszej szkoły.Warsztaty prowadzone są na platformie internetowej. Warsztatom towarzyszył będzie konkurs. Osoby, które najlepiej wywiążą się proponowanych zadań otrzymają cenne nagrody:
Finaliści konkursu otrzymają indeksy na studia pierwszego stopnia na kierunku Filozofia na Wydziale Filozoficznym UPJPII oraz nagrody rzeczowe. Dla zwycięzcy przewidziano dodatkowo, w przypadku podjęcia studiów, stypendium na pierwszym roku w wysokości 500 zł miesięcznie. Dla osoby, która zajmie drugie miejsce, przewidziano stypendium naukowe na pierwszym roku studiów w wysokości 200 zł miesięcznie, a w przypadku trzeciego miejsca – 100 zł.
Zajęcia w naszej szkole prowadzić będzie p. Magdalena Bobro, która jest również rodzicem jednego z naszych uczniów i już wiele razy wspierała działania szkoły na różny sposób. Pierwsze zajęcia, które odbyły się w ostatni piątek, wyłoniły ekipę naszych „zwiadowców filozofii”, którzy po wstępnej kwalifikacji postanowili podjąć się trudów zgłębiania natury człowieka i świata. My im z całego serca życzymy powodzenia, aby dotrwali do końca niełatwych, ale jakże ciekawych warsztatów i, co więcej, aby wzięli udział w konkursie z pełnym sukcesem!
A oto nazwiska uczestników wyłonionych po pierwszych zajęciach, którzy wyróżnili się szczególnym zainteresowaniem i wiedzą:
Aleksandra Wąż
Kamil Wajda
Michał Augustyniak
Julia Drożdż
Oliwia Marszałek
Eliza Żelawska
Aleksandra Rugała
Trzymamy kciuki!
S.Bator
Zapraszamy go oglądnięcia zmagań uczniów klas 1-3 w zajęciach z programowania.
W.Zych
AIESEC dzień 6: ostatnie spotkania, ostatnie rozmowy z Lucine i Agungiem… Już jutro nas opuszczają, ale na pewno na długo zostaną w naszych sercach. Mamy nadzieję, że i Oni będą nas miło wspominać.
D.Dyda, E.Kmieć, M.Guzik-Skirzyńska, K.Wąż
AIESEC dzień 5: ostatni dzień w naszej szkole to dla Lucine i Agunga kolejne spotkania z przedszkolakami, czyli śpiew, taniec, nauka zwrotu „kocham cię” w języku chińskim i angielskim. W czasie zajęć z uczniami klas 8 i 3 gimnazjalnych nasi goście zapewnili wszystkim uczestnikom doskonałą zabawę i emocjonującą rywalizację, natomiast wieczorem wraz z grupą uczniów z klas 7a, 8a, 8c i 3aG udali się do Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, aby wysłuchać koncertu w wykonaniu studentów i licealistów, którzy w ostatnich dniach uczestniczyli w warsztatach mistrzowskich. To jeszcze nie koniec naszej przygody z wolontariuszami AIESEC, jeszcze się spotkamy z Lucine i Agungiem.
D.Dyda, E.Kmieć, M.Guzik-Skirzyńska, K.Wąż
Projekt AIESEC dzień 4: Lucine i Agung przygotowali ciekawe zajęcia i niespodzianki dla przedszkolaków, którzy odwiedzili naszą szkołę w ramach Dni Otwartych. Agung włączył dzieci do wspólnej zabawy ucząc piosenek, a Lucine nauczyła ich, jak napisać zwrot „kocham cię” w języku angielskim i chińskim. Bardzo miłą niespodzianką były przygotowane przez nią imiona przedszkolaków w języku chińskim! Następnie uczniowie z klas 8 i 3 gimnazjalnych wzięli udział w zajęciach z wolontariuszami – było dużo śmiechu i dobrej zabawy. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie Szkolnej Izby Regionalnej oraz wizyta w Ośrodku Spotkania Kultur i zwiedzanie synagogi. Na koniec nasi goście spotkali się z panem Burmistrzem, aby podzielić się swoimi wrażeniami z pobytu w Dąbrowie Tarnowskiej.
D.Dyda, E.Kmieć, M.Guzik-Skirzyńska, K.Wąż
Trzeci dzień z wolontariuszami AIESEC: Lucine i Agung przeprowadzili zajęcia z kolejnymi klasami, prezentując kraje, z których pochodzą, a następnie wraz z uczniami klas 7a, 8c i 3cG udali się na wycieczkę do Zalipia. Odwiedzili Dom Malarek, gdzie poznali historię i sposoby tworzenia zalipiańskich motywów kwiatowych oraz zwiedzili zagrodę Felicji Curyłowej i Stefanii Łączyńskiej. W czasie pobytu w „Malowanej wsi” cała grupa miała możliwość wykazania się kreatywnością podczas warsztatów plastycznych.
D.Dyda, E.Kmieć, M.Guzik-Skirzyńska, K.Wąż
Drugi dzień z wolontariuszami AIESEC przyniósł wszystkim wiele wrażeń. Nie tylko kolejne grupy uczniów, ale również nauczyciele poznawali kulturę i tradycje Chin i Indonezji. Lucine i Agung przygotowali ciekawe prezentacje dla tych nauczycieli, którzy uczęszczają na kurs języka angielskiego w ramach realizacji projektu Erasmus+ oraz dla wszystkich zainteresowanych. Jednak największą atrakcją okazała się przejażdżka po naszym mieście Fiatem 126p! Nie byłoby to możliwe, gdyby nie zaangażowanie Kuby Szułakiewicza, ucznia kl. 3bG. Nasi goście na pewno jeszcze długo będą wspominać tę podróż.
D.Dyda, E.Kmieć, M.Guzik-Skirzyńska, K.Wąż