Następnie zaproszeni goście dokonali prezentacji wymiaru historycznego i żołnierskiego pojęcia honoru. Za pierwsze był odpowiedzialny pan Sławomir Bator, który w krótkiej prelekcji podkreślił związek tematu tegorocznej debaty ze średniowiecznym etosem rycerskim i zwrócił uwagę na ciągłość elementów kodeksu idealnego rycerza w dzisiejszym postrzeganiu honoru jako sposobu postępowania. Następnie przedstawiciele dąbrowskiego pododdziału Związku Strzeleckiego JS 2083 w obecności dowódcy pana Roberta Wężowicza ukazali ważną rolę honoru w realiach wojskowych i wojennych odwołując się do naczelnych wartości polskiego żołnierza takich jak: Bóg, Honor, Ojczyzna. Potem nastąpiła właściwa debata, czyli wymiana spostrzeżeń i przemyśleń uczniów oraz formułowanie wniosków. Nad prawidłowym przebiegiem czuwali marszałkowie. Rolę składu sędziowskiego wyłaniającego najlepszych dyskutantów pełnili obecni dyrektorzy szkół uczestniczących w debacie oraz nauczyciele opiekunowie grup uczestników. Zespołowo dąbrowska dwójka zajęła drugie miejsce, a najlepszymi dyskutantami z naszego grona okazali się: Julia Kądzielawa z klasy czwartej b i Ernest Fido z klasy piątej a. Gratulujemy!
Jednakże wszyscy mają prawo poczuć się zwycięzcami, ponieważ sama chęć udziału w takim przedsięwzięciu świadczy o wrażliwości dzieci na ważne problemy społeczne i pełni też rolę edukacyjną nie tylko dla rówieśników. Rodzice i opiekunowie mogą być dumni ze wszystkich uczestników!